از آنجا که در کشور ایران مهریه یک بحث بسیار مهم در هنگام نکاح می باشد این سوال ممکن است برای شما پیش بی اید که مهریه همسر دوم چقدر است و برای همسر دوم چقد رمهریه باید در نظر گرفت، در این مقاله به صورت صفر تا صد مهریه همسر دوم و هر آنچه باید در رابطه با مهریه همسر دوم بدانید را مورد بررسی قرار داده ایم.

میزان مهریه زن مطلقه
میزان مهریه زن مطلقه

میزان مهریه زن مطلقه

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، مهریه یکی از مهمترین ارکان ازدواج می باشد که مقدار آن توسط طرفین و به صورت توافقی تعیین می گردد،

مهریه میتواند مالی مانند طلا و سکه و همینطور غیر مالی مانند گل و.. باشد، لازم به ذکر است اگر میخواهید بعدا پشتوانه ای داشته باشید و یا مهریه خود را به اجرا بگذارید، در کشور ایران مهریه شما باید مالی و منقول باشد تا بتوانید آن را به اجرا گذاشته و از همسر خود دریافت کنید. اطلاعات بیشتر در رابطه با گرفتن مهریه را در مقاله اجراگذاشتن مهریه وکالت تهران مطالعه کنید.

حال که به سوال مهریه چیست پاسخ دادیم بیایید با انواع مهریه در جهان و انواع مهریه در اسلام آشنا شویم:

بهترین مهریه چیست” یکی از انواع مهریه مهر المسمی می باشد که در این نوع مهریه مال در حین عقد نکاح دایم، با توافق طرفین به عنوان مهریه زوجه تعیین می شود. بیشتر شاهد این نوع مهریه در کشور مسلمان ایران هستیم که بهترین مهریه تعریف شده است. پیشنهاد میشود حتما قبل از تعیین مهریه تحقیق در مورد مهریه و انواع آن را فراموش نکنید.

نوع دوم مهریه ، مهر المثل می باشد در این نوع مهریه بر اساس ماده 1100 قانون مدنی زمانی که مهرالمسمی مالیت نداشته یا ملک غیر باشد تعیین می شود. همینطور شرط تعلق مهر المثل زمانی می باشد که مهریه در حین نکاح دایم ذکر نشده باشد.

یکی دیگر از انواع مهر، مهر المتعه می باشد، در این مورد ماده 1093 قانون مدنی می گوید: هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهر المتعه است و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهر المثل خواهد بود.

در این نوع مهر وضعیت مالی مرد برای کارشناسان مورد توجه قرار میگیرد و متناسب با وضعیت مالی مرد مهریه تعیین می شود.

اگر به دنبال وکیل خانواده در تهرانهستید در صفحه بهترین وکیل خانواده در تهران به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

میزان مهریه زن مطلقه نیز مقدار از پیش تعیین شده ای نمی باشد و برای هر فردی متناسب با جایگاه اجتماعی وی و همچنین تحصیلات وی متغیر می باشد. میتوان گفت مهریه زن مطلقه هیچ تفاوتی با مهریه های دیگر نداشته و به صورت توافقی مقدار آن تعیید می گردد.

مهریه همسر دوم  چقدر است
مهریه همسر دوم  چقدر است

مهریه همسر دوم  چقدر است

گاهی ممکن است این سوال پیش بی آید که مهریه همسر دوم  چقدر است برای پچاسخ به این سوال باید بگوییم مهریه همسر دوم  برای هر زوج متغیر می باشد، طبق قانون مدنی ایران زمانی که زن و مرد اقدام به ازدواج با یکدیگر میکنند، یکی از مواردی که باید هنگام نکاح عقد ذکر کنند مهریه می باشد، مهریه میتواند عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد که تفاوت این دو این است که در مهریه عندالمطالبه زن میتواند هروقت که خواست مهریه خود را از مرد دریافت کند و اقدام به گرفتن مهریه کند، اما در مهریه عندالاستطاعه مرد هرگاه توانایی پرداخت مهریه را داشت میتواند مهریه را پرداخت کند.

بسیاری از مواقع ممکن است کلمه مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به گوش شما خورده باشد، مهریه عندالاستطاعه نوعی از مهریه می باشد که زن برای گرفتن آن حق جلب مرد را نخواهد داشت و تنها با مراجعه به دادگاه خانواده میتواند درخواست مهریه از مرد کند.

در شرایطی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد ابتدا درخواست خود را به دادگاه تقدیم کرده و پس از بررسی شدن اموال مرد توسط بازرسان دادگاه و اثبات عدم توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه مهریه تقسیط میشود.

عندالاستطاعه بودن مهریه به این معنی می باشد كه زن زمانی می‌تواند مهریه خودش را مطالبه كند كه استطاعت پرداخت مهریه را به عهده زوج ببیند یعنی مرد توان پرداخت مهریه را به صورت کامل داشته باشد. اگر توان پرداخت نداشته باشد زن این حق را نخواهد داشت.

گاهی افراد فکر میکنند مهریه عندالاستطاعه زندان دارد، در این خصوص باید بگوییم که چنانچه مرد از پرداخت مهریه حتی به صورت اقساطی امتناع کند توسط دادگاه بازداشت خواهد شد چرا که این کار فرار از دین مهریه عندالاستطاعه به حساب خواهد آمد و مجازات مربوط به خود را دارد.

همانطور که پیشتر گفته شد، مهریه به معنای مال منقول و یا غیر منقولی می باشد که مرد هنگام عقد تعهد می دهد که به زن پرداخت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهریه و انواع آن پیشنهاد میکنیم مقاله مهریه چیست را مطالعه کنید.

اکنون که معنی مهریه همسر دوم را میدانیم بیایید قوانین مهریه را مورد بررسی قرار دهیم:

مهریه همسر دوم متناسب با نوع تعهد پرداخت قوانین متفاوتی دارد، همانطور که میدانید مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بخواهیم قوانین مهریه را بیان کنیم باید ابتدا نوع مهریه را مشخض کنیم. اگر مهریه همسر دوم عندالمطالبه باشد قوانین مربوط به خود را دارد و با قوانین مهریه عندالاستطاعه متقاوت می باشد.

در قانون مهریه همسر دوم 1401
در قانون مهریه همسر دوم 1401

در قانون مهریه همسر دوم 1401

همانطور که بالا تر گفته شد چنانچه مرد درخواست طلاق کند موظف است تمام مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند اما اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد دادگاه متناسب با توانایی مرد مهریه را تعیین میکند. چنانچه نوع طلاق از نوع خلع باشد زن موظف است مقداری از مهریه خود را ببخشد، این مقدار توسط دادگاه تعیین می شود.

طبق قانون جدید مهریه همسر دوم در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی :به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند. در تبصره الحاقی اشاره دارد که :چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تعیین نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مهریه زن بعد از فوت شوهر

برخی از افراد گمان میکنند که پس از فوت شوهر مهریه به زن دوم تعل نمیگیر، اما باید بگوییم که پس از فوت همسر مهریه به زن دوم تعلق میگیرد چرا که حتی در صورتی که مرد فوت کرده باشد، از آن جهت که پرداخت مهریه زن اول و دوم همچون یک دین به عهده وی قرار گرفته بوده است از اموال باقی مانده یا ترکه وی باید این دین پرداخت شود. پرداخت مهریه زن بعد از فوت شوهر مثل یک دین ممتاز است. یعنی اینکه پرداخت آن نسبت به سایر بدهی های متوفی یا شوهر فوت شده اولویت دارد و زمانی که بخواهیم بدهی های شوهر فوت شده را پرداخت کنیم ابتدا باید مهریه همسر اول و دوم وی را بپردازیم و سپس نوبت سایر بدهی ها و انحصار وراثت خواهد رسید.

بعضی به اشتباه فکر تصور می کنند مهریه زن اول بر دیگران ارجحیت دارد که چنین نیست حتی مهریه زنی که به عقد موقت در نکاح مرد بوده است با مهریه زنی که در عقد دائم بوده است تفاوتی نمی کند.

پس از فوت شوهر دیگر بحث مستثنیات دین که در زمان حیات او قابل استناد بود، مطرح نمی باشد و از کل ما ترک از جمله منزل مسکونی او می توان مهریه را وصول کرد.

وکیل مهریه همسر دوم
وکیل مهریه همسر دوم

وکیل مهریه همسر دوم

طبق آنچه که در مقالات پیش تر بخصوص مقاله قانون جدید مهریه گفته شد، مهریه طبق قوانین اسلام جزو حقوق زن محسوب می شود و می تواند اموال مختلفی را شامل شود. مثل طلا و سکه و وجه رایج و ملک و …

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند به هر نوعی که می خواهد در آن تصرف کند. در نتیجه، با جاری شدن عقد نکاح بین زن و شوهر، زن مالک مهریه می شود و ممانعتی در این تملک وجود نخواهد داشت. البته، این مهر می بایست قابل تملک باشد.

بنابراین از نظر قانونی، زن می تواند در هر زمانیمهریه را طلب کند و این طلب از طریق دادگاه و از طریق اجرای ثبت پیگیری می شود. در این خصوص وظایف وکیل مهریه همسر دوم چیست؟

وکیل مهریه همسر دوم، وظیفه دارد که موکل خود را به حقوقش برساند. خیلی اوقات، زن برایدریافت مهریه خود، دچار مشکل می شود که در چنین حالتی، کمک گرفتن از وکیل مهریه همسر دوم ضروری است.

دعوای مهریه، یک دعوای حقوقی محسوب می شود و برای این که بتوانمهریه را طلب کرد باید دادخواست ارائه داد. وکیل مهریه، موجب سهولت مطالبه مهریه و تسریع رسیدن به مطالبات می شود.

به علاوه این که حضور یک وکیل مهریه همسر دوم موجب می شود در وقت و هزینه ها نیز صرفه جویی شود.

وکیل مهریه، در واقع یک وکیل پایه یک دادگستری است که توانایی در دست گرفتن هر نوع پرونده ای را از نظر قانونی داراست. ولی تجربه و سابقه وی در زمینه مهریه، باعث شده است که تخصص او در این حوزه بیش تر شود و با عنوان وکیل مهریه شناخته شود.

یک وکیل مهریه همسر دوم خوب و وظیفه شناس، نکات مورد نیاز را به موکل خود متذکرمی شود و به او کمک می کند تا تمام اطلاعات لازم برای حل مشکل را به دست آورد.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور طلاق و مهریه از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

به جرات می توان گفت در سال های اخیر، یکی از رایج ترین دعاوی که در مراجع قضایی خانواده مطرح می گردد، دعوای مهریه است. به همین دلیل کار وکالت در زمینه مهریه و طلاق در حال تخصصی تر شدن و حرفه ای تر شدن است.

خدمات مهریه همسر دوم موسسه حقوقی تهران وکالت در زمینه دعاوی حقوقی مهریه و طلاق به شرح زیر است:

  • برگزاری جلسات مشاوره خانواده به صورت رایگان
  • استفاده از وکلای مجرب خانم و آقا جهت قبول وکالت زوجین
  • مشاوره حقوقی رایگان در زمینه طلاق و مهریه
  • پیگیری مستمر پرونده های خانواده در خصوص طلاق و مهریه و پشتیبانی وکیل تا آخرین مرحله ی پرونده
  • تنظیم دادخواست مطالبه مهریه ( برای تنظیم دادخواست، وارد صفحه تنظیم دادخواست آنلاین شوید.)
  • پپیگیری مطالبه مهریه در دوران عقد
  • مشاوره نحوه اخذ مهریه پس از فوت شوهر
  • اقدام جهت مطالبه مهریه از ورثه ( در این خصوص خواندن مقاله قانون ارث در ایران برای شما مفید است.)
  • اقدام جهت تعدیل اقساط مهریه هم از جانب زوج و هم از جانب زوجه
  • اقدام جهت تقسیط مهریه از جانب زوج
  • مطالبه مهریه به میزان درخواست زوجه
  • پیگیری کلیه حق و حقوق قانونی زوجین
  • اقدام جهت مطالبه نفقه برای زوجه و فرزندان ( اگر در مورد نفقه چیزی نمی دانید، حتما مقاله نفقه چیست را مطالعه کنید.)
  • پیگیری مسئله خضانت فرزند در خصوص بخشش مهریه و مسائل مرتبط ( در این خصوص حتما مقاله روش گرفتن حضانت فرزند مطالعه شود.)
  • طلاق توافقی بدون حضور زوجین در اسرع وقت و با صرف کمترین هزینه
  • اخذ اجرت المثل زوجه
  • اقدام جهت طلاق از جانب زوجه
  • تنظیم دادخواست طلاق
  • اقدام جهت استرداد جهیزیه زوجه
  • اقدام جهت اخذ حضانت فرزند و فرزندان
  • بررسی شیوه منتفی کردن مهریه در صورت وجود رابطه نامشروع ( در این خصوص مقاله مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع را مطالعه نمایید.)
هزینه وکیل مهریه همسر دوم
هزینه وکیل مهریه همسر دوم

هزینه وکیل مهریه همسر دوم

یک تعرفه به عنوان حقوق وکیل مهریه یا هزینه وکیل مهریه وجود ندارد و هزینه وکیل برای گرفتن مهریه کاملا توافقی است. در بیش تر مواقع، حق الوکاله وکیل مهریه با توجه به مقدار مهریه و خدمات لازم وکیل تعیین می شود. ولی پیش از انعقاد قرارداد، طرفین می بایست روی یک مبلغ توافق نمایند.

هزینه وکیل مهریه همسر دوم نیز مانند گرفتن مهریه، بستگی به میزان خدمات وکیل، نیاز به وکیل مهریه، فن بیان و تجربه کاری وی و توافق طرفین دارد.

لازم به ذکر است که در برخی موارد، افراد فقط به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند که در این صورت، فقط حق مشاوره پرداخت می شود.

وکیل مهریه همسر دوم رایگان

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه، می توانید از خدمات وکیل مهریه همسر دوم رایگان دفتر وکالت تهران استفاده کنید. همین حالا تماس بگیرید.

مشاوره مهریه همسر دوم رایگان : 02188939832 و 09127654109

مهریه همسر دوم چند سکه است
مهریه همسر دوم چند سکه است

مهریه همسر دوم چند سکه است

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که مهریه همسر دوم چند سکه است باید بگوییم تعداد سکه های مهریه همسر دوم متناسب با جایگاه اجتماعی وی و همچنین تحصیلاتی که وی گذرانده است متغیر بوده و مقدار ثابتی هنوز برای مهریه همسر دوم تعیین نشده است.

ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۰۸۲) قانون مدنی مصوب ۲۹/۴/۷۶ در خصوص مهر به این شرح است:

«چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه (زمانی که دِین ادا می‌شود) نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد. محاسبه و پرداخت خواهد شد، مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.»

پس پاسخ این سوال که مهریه همسر دوم چند سکه است باید گفت هنوز مقدار ثابتی برای میزان سکه های مهریه همسر دوم مشخص نشده است و هر زوج طبق توافق طرفین این مقدار را تعیین میکنند.

سوالات متداولآیا پرداخت مهریه همسر اول بر مهریه همسر دوم اولویت دارد؟

بسیاری از افراد گامن میکنند پرداخت مهریه همسر اول بر مهریه همسر دوم اولویت دارد، اما این گمان اشتباه می باشد و مهریه هر دو باید پرداخت گردد.مطالبه مهریه توسط همسر دوم چگونه است؟

مطالبه مهریه توسط همسر دوم به این صورت است که وی باید ابتدا به دفترخانه ای که عقد ازدواج او در آنجا به ثبت رسیده است مراجعه کند و تقاضای صدور اجراییه برای توقیف اموال شوهر بابت پرداخت تمام یا بخشی از مهریه می کند.مهریه زن دوم بعد از طلاق چه می شود؟

بعد از طلاق ، مهریه به زن دوم تعلق می گیرد . به عبارت دیگر ، طلاق زن دوم مانع از این نیست که وی بتواند مهریه اش را مطالبه کند ؛ چرا که مهریه، حق قانونی زن دوم است.

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها