همانطور که می دانید جوجه کباب یکی از لذیذترین و محبوب ترین انوع کباب های ایرانی است که در مناطق مختلف به روش ها و طعم های متنوعی تهیه می شود. یکی از نکات مهم برای خوشمزه تر شدن جوجه کباب، نوع مواد استفاده شده برای مزه دار کردن آن می باشد که می تواند نقش بسیار مهمی در طعم نهایی داشته باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه و لذیذ، جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم، در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به دنبال بهترین و معتبرترین دوره آموزش آشپزی در ایران هستید، پیشنهاد می کنیم دوره های آموزش کباب زنی در آموزشگاه آشپزی آریا تهران را تجربه کنید. شما با شرکت در دوره آموزش کباب زنی در مجتمع فنی آریا تهران، می توانید علاوه بر کسب مهارت های تخصصی در زمینه کباب زنی، مدرک معتبر فنی حرفه ای دریافت کرده و آمادگی های لازم را جهت ورود به بازار کار کسب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اطلاع از شرایط و نحوه ثبت نام در دوره های آموزشی می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳3 الی 8 تماس حاصل بفرمایید و یا درخواست مشاوره و راهنمایی خود را به نشانی َArya.tehran3@gmail.com ایمیل کنید.

طرز تهیه جوجه کباب با دوغ
طرز تهیه جوجه کباب با دوغ

طرز تهیه جوجه کباب با دوغ

همانطور که اشاره شد، جوجه کباب یکی از پرطرفدارترین انواع کباب های ایرانی است که به دلیل طعم خوشمزه و لذیذ آن، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز طرفداران بسیاری دارد. یکی از نکات مهمی که می تواند جوجه کباب شما را نسبت به دیگر انواع جوجه کباب متمایز کند، نحوه مزه دار کردن آن می باشد.

برای مزه دار کردن این نوع کباب، معمولا در مناطق و کشورهای مختلف از ادویه های متنوعی استفاده می شود. به طور مثال در کشور هند برای مزه دار کردن جوجه کباب، از ادویه تندوری استفاده می شود.

تندوری نوعی ادویه ‌است که برای طعم ‌دهی غذاهای هندی استفاده می ‌شود و معمولا شامل ترکیباتی از ادویه ‌های گرم و تند از جمله فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، زیره سیاه، پودر چیلی، دارچین، زنجبیل و… می ‌باشد.

علاوه بر این در سواحل مدیترانه ای برای مزه دارن کردن جوجه کباب، سینه مرغ را پس از قطعه قطعه کردن در زیتون چرخ شده و فلفل دلمه میکس شده قرار داده و سپس آن را کباب می کنند. جالب است بدانید که در ژاپن و آمریکا نیز برای مزه دار کردن این غذا، به ترتیب از سس تریاکی و سس مخصوص باربیکیو استفاده می کنند.

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مواد جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم، ابتدا باید بدانید که برای تهیه جوجه کباب بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از ترکیبی از ران، سینه و فیله مرغ استفاده کنند که این امرکاملا سلیقه ای است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش های طبخ انواع کباب های ایران و ملل را به طور تخصصی یاد بگیرید، شرکت در دوره های آموزش آشپزی آریا تهران می تواند برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد.

آموزشگاه آریا تهران با ارائه دوره های آشپزی متنوع و تخصصی، زیر نظر اساتید برتر این حوزه، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید مهارت‌ های لازم برای طبخ غذاهای متنوع را بدست آورده و با دریافت مدرک فنی حرفه ‌ای، در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شده و درآمد کسب کنید.

انواع طعم دهنده جوجه کباب

جوجه کباب غذای خوشمزه‌ای است و روش ساده‌ای برای پخت دارد؛ پس چرا نتیجه آشپزی همه یکسان از کار درنمی‌آید؟ پای ترفندها و اصولی به‌میان است که اگر آنها را ندانید، جوجه‌کبابتان درمیان خوشمزه‌های درجه‌یک قرار نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین فنون در این راه، آگاهی از شیوه مزه دار کردن جوجه کباب است.

در این مطلب به شما می‌گوییم که چطور کباب مرغ‌ را به خوشمزه‌ترین حالت دربیاورید. البته این ترکیبات را می‌توانید برای طعم‌دار کردن هر نوع گوشت پرنده مثل بلدرچین یا خروس (جوجه کباب لاری) به کار ببرود. ترکیبات مختلف برای مزه‌دارکردن جوجه را در ادامه می‌خوانید.

زنجبیل و سویا

 برای شروع به‌سراغ پیشنهادی خاص می‌رویم. این دستور مزه‌دارکردن مخصوص کشورهای آسیایی مانند چین است. اگر دوست دارید که طعم متفاوتی به جوجه کبابتان بدهید، خوب است که از ترکیب زنجبیل، سویا، عسل، پیاز، سیر و نمک کمک بگیرید. تکه‌های دلخواه مرغ را با این مواد در یک ظرف یا کیسه پلاستیکی بریزید و اجازه بدهید که طعم‌ها به‌یکدیگر آغشته شوند. بعد کباب را مطابق دستور همیشگی، بپزید.

مزه تَندوری

این ایده بسیار جذاب است اما می‌توانید دستورهای پخت تازه مانند آماده‌کردن جوجه‌کبابی با مزه‌های مختلف را هم در نظر بگیرید. برای درست‌کردن جوجه کباب تندوری یا پختن آن در فِر می‌توانید از ترکیب گشنیز، زیره، زردچوبه، فلفل قرمز، دارچین، میخک، جوز هندی، زنجبیل و نمک برای مزه‌دارکردن بهره ببرید. البته اگر دلتان غذایی متفاوت می‌خواهد، شاید بد نباشد برای بار اول به سفارش غذا از رستوران هم فکر کنید و ببینید طعم غذا چقدر به مذاقتان خوش می‌آید.

طعم زعفرانی

زعفران از خوراکی‌های محبوب ایرانی‌ها است. حضورش در تیم آماده‌سازی جوجه کباب زعفرانی هم با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود. برای مزه دار کردن جوجه کباب به‌سبک ایرانی‌ها می‌توانید از زعفران دم‌کرده، آب لیمو، پیاز، روغن زیتون، نمک و فلفل کمک بگیرید. این‌ها در همراهی با تکه‌های سینه یا ران مرغ، طعم خوبی ایجاد و گوشت را تُرد می‌کنند. جالب است بدانید که برای تهیه جوجه کباب لبنانی کافی است به این ترکیب مرینت، ماست و خامه اضافه کنید.

جوجه ترش گیلکی

می‌رسیم به غذای محبوب مسافران شمال! برای طعم‌دار کردن جوجه کباب ترش به رب انار و گردوی ساییده نیاز دارید. باید گردوی ساییده‌شده، رب انار، زعفران دم‌کرده، آب لیموترش، سبزی معطر و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید سپس تکه‌های مرغ را در این مخلوط بخوابانید و خوب هم بزنید. مطمئن شوید همه قسمت‌های تکه‌های مرغ به‌خوبی به مواد مرینت آغشته شده باشند. ظرف حاوی مرغ‌ها را بپوشانید و دست‌کم ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از این مدت می‌توانید تکه‌های مرغ را به سیخ بکشید. جوجه ترش با کته بیشتر می‌چسبد.

سس ماربِلا

برای آماده‌کردن سینه مرغ و درست‌کردن جوجه‌کبابی خوشمزه می‌توانید از ترکیب روغن زیتون، سرکه، آلو بخارا، پونه کوهی، برگ بو، نمک، فلفل سیاه، شکر (بهتر است قهوه‌ای باشد) و جعفری استفاده کنید. این مواد در کنار هم گروهی از مزه‌های خوب را می‌سازند که تجربه میل‌کردن کبابی متفاوت را برایتان رقم می‌زنند.

سس یونانی

اگر حوصله آشپزی ندارید اما دلتان می‌خواهد که این‌بار، جوجه کبابی با طعم متفاوت میل کنید از جوجه کباب یونانی غافل نشوید. روغن زیتون، آب لیمو، سیر، پونه کوهی، نمک، فلفل سیاه را با مرغ مخلوط کنید و منتظر طعمی ایدئال باشید. تکه‌های مرغ کباب‌شده را با سبزیجاتی مانند کدوی سبز پخته یا مارچوبه همراه کنید و از غذایی خوشمزه و بسیار مقوی لذت ببرید. دقت کنید که لزومی ندارد حتما از مارچوبه در کنار این کباب استفاده کنید. از آنجا که شاید این ماده آنچنان در دسترس نباشد، بهتر است که از دورچین‌های مختلفی از هویج گرفته تا قارچ هم غافل نشوید.

مزه مایونزی

 اگر دوست دارید بدانید که کباب‌فروشی‌های معروف، چطور جوجه‌کباب‌هایشان را مزه‌دار می‌کنند به این پیشنهاد دقت داشته باشید. حضور مایونز در سس مزه‌دارکردن جوجه کمی عجیب است اما دلیل طعم خوب جوجه کباب رستورانی بیشتر رستوران‌ها همین است. سس مایونز، روغن زیتون، پیاز، فلفل، نمک، زردچوبه، فلفل‌دلمه‌ای، ماست، لیموی تازه و سس باربیکیو را با زعفران دم‌کرده ترکیب کنید و بگذارید که مرغ با این مواد خوب در هم بیامیزد. بعد از چند ساعت، به سیخ‌کشیدن کباب‌ها را شروع کنید و از طعم خوبشان لذت ببرید.

شیر نارگیل و آناناس

برای مزه دار کردن جوجه کباب می‌توانید از ترکیب تازه دیگری هم استفاده کنید. کمی شیر نارگیل، آب آناناس، سس فلفل قرمز، آب‌لیموی تازه، کمی شکر (قهوه‌ای بهتر است)، سیر، زنجبیل، برگ‌های گشنیز را با تکه‌های گوشت مرغ همراه کنید و بگذارید که چند ساعت بماند. در نهایت، قطعات گوشت طعم خوش و ملسی پیدا می‌کند که با جوجه‌کباب‌های معمولی متفاوت است.

فلفل و سبزیجات معطر

کنار هم قرارگرفتن فلفل و سبزی‌های معطر می‌تواند هر غذایی را خوشمزه‌تر کند. با خرید فیله مرغ و مزه‌دارکردن آن با فلفل، سرکه بالزامیک، شکر قهوه‌ای، سیر، پودر آویشن، رزماری، فلفل سیاه و جعفری به خروجی خوشمزه‌ای می‌رسید که طعم همه‌پسندی دارد. دقت کنید که استفاده از عناصر شیرین در هر سس برای مزه‌دارکردن جوجه‌کباب در گرو سلیقه شخصی شما است. بعضی‌ها از طعم ملس و شیرین خوششان می‌آید و بعضی هم نه. بنا به ذائقه‌تان اقدام به حذف یا اضافه‌کردن شکر کنید.

ترکیب فاهیتا

با خرید مرغ و مزه‌دارکردنش با روغن زیتون، سیر، پوست لیموترش، زیره، پودر فلفل قرمز و سیاه، نمک، پیاز و آووکادو هم می‌توانید جوجه‌کباب متفاوتی آماده کنید. به‌جای استفاده از فرمول‌های تکراری، با انواع مزه دار کردن جوجه کباب آشنا شوید و غذایی متفاوت آماده کنید. یادتان باشد که این غذای مکزیکی کمی تند است و اگر از چنین طعمی خوشتان نمی‌آید، باید در استفاده از فلفل دقت بیشتری به‌خرج بدهید و مقدارش را خودتان کنترل کنید.

سیر و سویا

سس سویا یکی از بهترین گزینه‌ها برای مزه دار کردن جوجه کباب است، به‌ویژه برای کسانی که از بوی گوشت خوششان نمی‌آید. از این سس در کنار سیر، زنجبیل، دارچین، عسل، پیاز، برگ گشنیز تازه و دانه‌های کنجد برای تهیه سسی متفاوت و خوشبو استفاده کنید. در گام بعدی هم که مرغ‌های مزه‌دارشده را به سیخ می‌کشید. امکان پختن گوشت‌ها با این سس در قابلمه یا قراردادنشان در فِر هم وجود دارد. همه‌چیز وابسته به سلیقه شما است که از چه نوع شیوه پخت یا کباب‌کردنی استقبال می‌کنید.

مزه هلویی

این گزینه، بی‌تردید یکی از عجیب‌ترین انواع مزه دار کردن جوجه کباب برای طعم‌دادن به ران مرغ و بخش‌های مختلف آن است. با کمی نمک، فلفل سیاه، سرکه بالزامیک، تکه‌های هلو یا کنسرو آن، خردل دیژون، فلفل هندی، روغن زیتون و ریحان می‌توانید مزه خاص و عجیبی در جوجه کبابتان ایجاد کنید و طعمش را هیچ‌وقت از یاد نبرید. از چشیدن طعم‌های تازه و امتحان‌کردن دستورهای غذای جدید نترسید. شیرینی زندگی به همین نکات کوچکی است که باعث ایجاد تنوع می‌شوند.

کاری جامائیکایی

پیاز، سیر، زنجبیل، پودر کاری، فلفل سیاه و دلمه‌ای و نمک را با تکه‌های مرغ آغشته کنید. اجازه بدهید که چند ساعت در کنار هم استراحت کنند و بعد سیخ‌های کباب را آماده کنید. این مزه پیشنهادی از کشور جامائیکا است و طعم تند و تیزی دارد. برای کسانی که از طعم‌های آتشین و فلفلی لذت می‌برند، این مزه جامائیکایی خوشایند و دل‌نشین خواهد بود. اگر به موارد مرینت گراماسالا، رب و فلفل تندروی هم اضافه کنید، جوجه کباب هندی خواهید داشت.

مزه ترش با ماست

پیاز، آب لیمو، روغن مایع، زعفران دم‌کرده را با ماست ترش و نمک، فلفل و سیر همراه کنید. جوجه کباب ماستی با این ترکیب برنده هم مطابق ذائقه ایرانی‌ها است و به شما کباب خوشمزه‌ای می‌دهد که تقریبا همه را راضی نگه می‌دارد. کم‌وزیادکردن هریک از عناصر این ترکیب در گروی سلیقه شخصی خودتان است. ببینید که با اضافه و کم‌کردن کدام‌یک به نتیجه بهتری می‌رسید.

پیشنهاد  مطالعه: لیست غذا برای خانمها

طرز تهیه جوجه کباب با سس مایونز
طرز تهیه جوجه کباب با سس مایونز

طرز تهیه جوجه کباب با سس مایونز

در ادامه این مطلب برای پاسخ به سوال جوجه را در چه موادی بخوابانیم، برای شما عزیزان طرز تهیه جوجه کباب رستورانی با سس مخصوص را آماده کرده ایم.

مواد جوجه کباب خوشمزه با سس مخصوص عبارتند از:

  • فیله یا سینه مرغ: 1.5 کیلوگرم
  • سس خردل: 2 قاشق غذا خوری
  • سس مایونز: 2 قاشق غذا خوری
  • ماست: 2 قاشق غذا خوری
  • آبلیموترش تازه: 3 قاشق غذا خوری
  • پیاز: 3 عدد
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

برای تهیه جوجه کباب مجلسی خوشمزه با سس مایونز، در ابتدا باید سینه یا فیله های مرغ به قطعات مناسب برش داده و تمیز بشویید و در یک طرف مناسب قرار دهید. سپس آن ها را با استفاده از زعفران دم کرده به خوبی مخلوط کنید و روی ظرف را با یک سلفوان بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید.

پیشنهاد بررسی: آموزش کباب زنی و تخته کاری در کرج

پس از گذشت 1 ساعت ظرف را از یخچال خارج کرده و مقداری روغن مایع به ترکیب اضافه کرده و در ادامه به ترتیب مواد جوجه کباب زعفرانی را به ظرف اضافه کنید. توجه داشته باشید که یکی از نکات مهم برای تهیه انواع جوجه کباب طعم دار، مربوط به پیاز می باشد. برای اضافه کردن پیاز به مایه جوجه کباب، می توانید آن را به صورت درشت خرد کرده و یا با رنده درشت رنده کنید.

در ادامه دستور تهیه جوجه کباب خانگی با سس خوشمزه، می بایست پس از اینکه همه مواد را با هم ترکیب کردید، ظرف را با یک سلفون بپوشانید و به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید. یکی دیگر از نکات کلیدی در طرز پخت جوجه کباب خوشمزه و طعم دار، مربوط به مدت زمان استراحت مواد جوجه کباب می باشد.

در پاسخ به سوال جوجه کباب چند ساعت در مواد بماند، باید بدانید که هر چه قدر مواد به مدت بیشتری در یخچال بمانند و استراحت کنند، طعم جوجه کباب شما خوشمزه تر و لذیذتر خواهد شد.

حال پس از گذشت چند ساعت، ظرف را از یخچال خارج کرده و آن ها را به سیخ بکشید. برای به سیخ کشیدن فیله مرغ توجه داشته باشید که بافت آن ‌ها آسیب نبینند و به خوبی بر روی ذغال کباب شوند.

مواد چاشنی جوجه کباب

مواد چاشنی برای تهیه جوجه کباب می‌تواند بسته به سلیقه شما و محبوبیت مواد مختلف متغیر باشد. اما چند مورد از مهم‌ترین مواد چاشنی معمولاً برای تهیه جوجه کباب عبارتند از:

زعفران

این چاشنی اغلب برای رنگ زردی ممتاز و طعمی دلپذیر به غذاها اضافه می‌شود.

نمک

 نمک به میزان لازم برای ترکیب و تعادل طعم در جوجه کباب اضافه می‌شود.

فلفل سیاه یا فلفل قرمز خرد شده

 این فلفل‌ها به عنوان چاشنی اصلی برای ایجاد طعم و عطر متفاوت به جوجه کباب اضافه می‌شوند.

زنجبیل

 زنجبیل خرد شده یا پودر زنجبیل نیز می‌تواند به عنوان یک مواد چاشنی اضافی برای تحقیق طعم در جوجه کباب استفاده شود.

پودر مرغوبیت

 این ماده افزودنی معمولاً شامل مخلفات گیاهی و ادویه‌های مختلف است که برای تقویت طعم و عطر گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیاز

پیاز خرد شده یا پودر پیاز نیز می‌تواند به عنوان یک مواد چاشنی موثر برای ترکیب و تعادل طعم در جوجه کباب استفاده شود.

سس چلو و یا روغن زیتون

 برای مزه‌بخشی به گوشت جوجه و همچنین جلوگیری از خشک شدن آن، می‌توانید از سس چلو یا روغن زیتون استفاده کنید.

همچنین ممکن است شما از دیگر ادویه‌ها و چاشنی‌های مورد علاقه خود نیز برای تهیه جوجه کباب استفاده کنید، مثل نعنا، کمون، زرد چوبه، آویشن، گلاب و غیره. بهترین نکته این است که با طعم و سلیقه شما آشنا شوید و از ترکیباتی استفاده کنید که بهترین طعم را برای شما ایجاد کند.

طرز تهیه چاشنی جوجه کباب

برای تهیه چاشنی جوجه کباب می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید. این چاشنی مخصوص به سلیقه و ترجیح شما قابل تنظیم است، بنابراین می‌توانید میزان هر مواد را به سلیقه خودتان تنظیم کنید:

مواد لازم  برای چاشنی طعم دهنده جوجه کباب

  • یک پیاز متوسط
  • یک قاشق غذاخوری زعفران
  • نمک به میزان لازم
  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق چایخوری فلفل سیاه خرد شده
  • یک قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده یا پودر زنجبیل
  • یک قاشق چایخوری گرام مرغوبیت (اختیاری)

طرز تهیه طعم دهنده جوجه کباب

پیاز را رنده کنید یا به صورت ریز خرد کنید. در یک ظرف مخصوص تهیه چاشنی، پیاز رنده شده را قرار دهید. به پیاز اضافه کنید: زعفران، نمک، روغن زیتون، فلفل سیاه، و زنجبیل. در صورت استفاده، مرغوبیت را هم به مخلوط اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا یک چاشنی یکنواخت شود. چاشنی را روی تکه‌های جوجه مالیده و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تا چند ساعت در یخچال مارینه کنید تا طعم چاشنی به خوبی به گوشت جوجه نفوذ کند.

با استفاده از این چاشنی آماده‌شده، می‌توانید تکه‌های جوجه را برای پخت در اجاق یا روی گریل آماده کنید و از آنجا به عنوان یک غذای خوشمزه و عطرآگین لذت ببرید.

چاشنی جوجه کباب شاندیزی

چاشنی جوجه کباب شاندیزی دارای طعم سماق و سبزیجات می باشد. محتویات آن از زیره، سیر، سماق، سبزیجات محلی خراسان شمالی، ادویه‌های محلی خراسان، نمک و روغن تشکیل می شود. نحوه استفاده از چاشنی آلس پایس بسیار ساده و بی دردسر است.

ادویه جوجه کباب

ادویه ها ازمهم ترین مواد برای تهیه جوجه کباب به شمار می روند چرا که نقش بسیار مهمی در ایجاد طعم و مزه دارن کردن جوجه کباب دارند به همین دلیل در دستورهای مختلف آشپزی توصیه می شود که برای تهیه انواع غذا، از ادویه های تازه و باکیفیت استفاده شود.

درحقیقت، راز خوشمزگی این غذا به استفاده درست و به اندازه از ادویه های مختلف می باشد. همانطور که گفته شد، ادویه جوجه کباب بسیار متنوع است و در مناطق مختلف از ادویه های متنوعی استفاده می شود.

ادویه ها درواقع علاوه بر طعم دار کردن جوجه کباب، بوی زهم مرغ را از بین می برند و به همین خاطر استفاده از آن اهمیت بسیاری دارد. البته باید بدانید تنها استفاده درست و به اندازه از ادویه کافی نیست و شما باید زمان استفاده از آن را بدانید. به طور مثال اگر ادویه بعد ازآبلیمو استفاده شود، ممکن است لایه آبلیمو مانع نفوذ ادویه‌ ها به بافت مرغ و مزه‌ دار شدن آن ها شود.

اگر به دنبال تجربه طعم متفاوت و منحصر به فردی از جوجه کباب‌ هستید، پیشنهاد می کنیم نکات کلیدی که در ادامه برای شما ذکر شده است را رعایت کنید.

نکات کلیدی برای مزه دار کردن مواد جوجه کباب

  1. یکی از نکات مهمی که در تهیه جوجه کباب ایرانی باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از آبلیمو و نمک باعث می شود که بافت جوجه سفت تر شود به همین خاطر توصیه می شود که این مواد را هنگام طبخ و مرحله پایانی به سینه مرغ اضافه کنید. علاوه بر این برای نرم تر شدن بافت جوجه کباب، می توانید مقداری کره و زعفران را با استفاده از یک برس بر روی جوجه بمالید.
  2. از دیگر نکاتی که باید در طبخ جوجه کباب ذغالی به آن توجه داشته باشید، مربوط به اضافه کردن پیاز می باشد. برای این کار بهتر است پیازها را به صورت درشت خرد کرده و یا با استفاده از رنده درشت رنده کنید.
  3. در هنگام استفاده از ادویه جوجه کباب، حتما دقت کنید که از ادویه های باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا ادویه نقش بسیار مهمی در طعم نهایی جوجه کباب خواهد داشت.
  4. برای داشتن بهترین جوجه کباب، حتما مواد آن را به مدت حداقل 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا خوشمزه تر و لذیذتر شود.
  5. به هر میزانی که از زعفران دم کرده بیشتری در تهیه این نوع کباب استفاده کنید، جوجه کباب شما خوش طعم تر خواهد شد.
  6. تا حد امکان سعی داشته باشید که جوجه کباب بدون استخوان تهیه کنید.

با رعایت نکات ذکر شده، بدون شک شما می توانید خوشمزه ترین و لذیذترین کباب جوجه را طبخ کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به فکر راه اندازی کبابی هستید، می توانید از تیم مشاوره آریا تهران استفاده کنید. 09120145021

آموزشگاه آریا تهران با برگزاری دوره های آشپزی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید روش های طبخ انواع کباب های ایرانی و ملل را به طور حرفه ای یاد بگیرید و با یادگیری نکات و فوت و فن های پخت انواع غذاها، بتوانید تجربه بی نظیری از غذاها را داشته باشید. شما می توانید با شرکت در دوره آموزشی که لینک آن در ابتدای صفحه درج شده است، علاوه بر کسب مهارت های آشپزی و دریافت مدرک فنی حرفه ای، آمادگی های لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اطلاع از شرایط و نحوه ثبت نام در دوره های آموزشی می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳3 الی 8 تماس حاصل بفرمایید و یا درخواست مشاوره و راهنمایی خود را به نشانی َArya.tehran3@gmail.com ایمیل کنید.

منبع خبر : جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم

مزه دار كردن جوجه كباب رستوراني

همانطور که گفته شد، جوجه کباب یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پر طرفدار ایرانی است که با دستورها و طعم های بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه یکی مرسوم ترین کباب های ایرانی است که پای ثابت دورهمی ها و مهمانی ها است و به همین دلیل به عنوان یکی از مجلسی ترین غذاهای ایرانی شناخته می شود. علاوه بر این جوجه کباب به دلیل اینکه خیلی فوری آماده می شود و می توانیم مواد آنرا از قبل آماده کنیم، از غذاهای حاضری محسوب می شود که بیشتر در گردش های بیرون از خانه و پیک نیک استفاده می شود.

مواد لازم

  • مرغ       ۱ عدد متوسط
  • پیاز        ۲ عدد بزرگ
  • ماست چکیده         ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده     ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون         ۴ قاشق غذاخوری
  • کره        ۱۰۰ گرم
  • زنجبیل تازه (اختیاری)         ۵۰ گرم
  • آبلیمو      ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه    به اندازه کافی

طرز تهیه:

برای تهیه جوجه کباب رستورانی ابتدا مرغ را می شوییم و پوست های اضافی انرا جدا می کنیم سپس به صورت جوجه کبابی خرد می کنیم. اگر می خواهید جوجه کباب را به صورت مجلسی برای مهمانی های خود تهیه کنید بهتر است فقط از سینه استفاده کنید.

پس از خرد کردن مرغ آنرا داخل یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه پیاز ها را به صورت خلالی درشت یا حلقه ای خرد می کنیم و میان گوشت های خرد شده مرغ قرار می دهیم. البته در صورت تمایل می توانید از آب پیاز هم برای طعم دار کردن گوشت مرغ استفاده کنید.

در این مرحله ابتدا روغن زیتون را اضافه می کنیم و خوب با گوشت مرغ مخلوط می کنیم سپس آبلیمو را به همراه زنجبیل رنده شده، نمک ، فلفل سیاه ، ماست چکیده و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه می کنیم و با دست مواد داخل کاسه را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

در مرحله بعدی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و کاسه را به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ علاوه بر اینکه استراحت کند ، طعم دار نیز شود. البته اگر می خواهید جوجه کباب شما مانند رستوران ها شود بهتر است گوشت مرغ را از شب قبل طعم دار کنید.

پس از اینکه گوشت مرغ طعم دار شد آنرا از یخچال خارج می کنیم سپس گوشت های مرغ را روی یک سطح صاف مثل تخته گوشت قرار می دهیم و با دست هر قطعه گوشت مرغ را نگه میداریم و سیخ را از داخل آن عبور می دهیم.

برای سیخ کردن باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید ، مثل قسمت های استخوانی مثل کتف و بال ها را در یک سیخ قرار دهید و قطعات گوشت لخم مانند گوشت سینه را در یک سیخ قرار دهید تا جوجه کباب ها به طور یکسان بپزند.

در این مرحله باید منقل ذغال را اماده کنیم ، پس از اینکه منقل ذغال اماده شد حتما به این نکته توجه داشته باشید که ذغال ها کاملا روشن باشند و دود نکنند زیرا دود موجود در ذغال ها علاوه بر اینکه برای بدن زیان آور است باعث می شود طعم کباب ها دودی شود.

پس از اماده شدن ذغال ها ، سیخ ها را به ترتیب روی منقل می چینیم و اجازه می دهیم کباب ها کمی خودشان را بگیرند سپس آنها را به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یکدست کباب شوند. در حین کباب شدن جوجه ها باید سس کره را اماده کنیم.

کره را ذوب می کنیم و باقیمانده زعفران دم کرده را به ان اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم. پس از اینکه جوجه ها به طور کامل کباب شدند با یک قلموی تمیز از سس کره روی دو طرف جوجه های می مالیم و اجازه می دهیم یک دقیقه دیگر روی حرارت بمانند.

پس از گذشت یک دقیقه سیخ جوجه کباب را از روی منقل بر می داریم و روی دیس قرار می دهیم. با دست جوجه ها را نگه می داریم سپس سیخ را بیرون می کشیم. در پایان جوجه کباب را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

طرز تهیه جوجه کباب با دوغ

برای درست کردن مرغ روش های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها مرغ با دوغ است که اگر مرغ ترش باشد مانند دوغ آبعلی که مزه ای متفاوت به آن میدهد .

برای درست کردن مرغ روش های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها مرغ با دوغ است طبخ مرغ با دوغ ترکیب شگفت انگیزی از مزه ها است  که اگر مرغ ترش باشد مانند دوغ آبعلی که مزه ای متفاوت به آن میدهد .

به طور معمول این غذای لذیذ را به همراه پلو کته زعفرانی نوش جان می‌کنند. برای تزیین آن از نیز سبزیجات و انواع خلال مغزها استفاده می‌شود. دوغ از گذشته پای ثابت نوشیدنی‌های سفره ایرانیان بود و ما در ادامه برای شما این طرز تهیه ساده و لذیذ را ارائه خواهیم کرد.

بهترین پیشنهاد برای استفاده از دوغ، دوغ‌های ترش و گازدار هستند. تفاوتی نمی‌کند که شما از چه برندی استفاده می‌کنید. فقط دقت کنید که دوغ هم ترش باشد و هم گاز داشته باشد برای درست کردن مرغ دوغی شما به نمک احتیاج ندارید. به هیچ عنوان در این طرز تهیه از نمک استفاده نکنید. دوغ به اندازه کافی حاوی نمک خواهد بود.

مواد لازم:

  • 4 بطری دوغ

·         ران مرغ ۲ عدد

·         سینه مرغ ۱ عدد

·         کره ۱۰۰ گرم

·         زعفرون فلفل سیاه

طرز تهیه:

بعد  از طرز تهیه مرغ دوغی یک تابه مناسب انتخاب کرده، حالا ۱۰۰ گرم کره خود را درون تابه قرار دهید و اجازه دهید تا کره با حرارت ملایم به آرامی آب شود.بعد از آب شدن کره مرغ‌ها را درون کره آب شده قرار بدهید. ۱۰ دقیقه زمان کافی است تا یک طرف مرغ‌ها کاملاً سرخ شود. بعد از سرخ شدن، یک طرف از مرغ‌ها آنها را برگردانده و تمام اطراف مرغ را به‌خوبی سرخ کنید. تقریباً پروسه سرخ کردن قطعات مرغ برای درست کردن مرغ دوغی ۲۰ دقیقه بیشتر از شما زمان نخواهد گرفت.

در نهایت بعد از طلایی شدن و سرخ شدن مرغ‌ها حرارت زیر تابه را کم کنید و به سراغ بقیه مراحل طرز تهیه این غذا بروید. فراموش نکنید در زمان سرخ کردن مرغ شما به صورت دلخواه می‌توانید از کمی زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید، اما اگر استفاده نکردید هم مهم نیست. چون سرخ کردن مرغ درون کره سبب می‌شود که بوی نامطبوع مرغ گرفته شود.

در ادامه درست کردن مرغ دوغی و در مرحله بعد یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. تمام مرغ‌های سرخ شده در کره را درون قابلمه بریزید. حالا قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. حرارت کم باشد تا قابلمه شما به آهستگی گرم شود.

وقتی دوغ به جوش آمد کف روی آن را برداشته و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دیگر روی حرارت باشد و درش را نبندید بعد از تهیه کردن مرغ دوغی می‌توانید پلو خود را نیز دم کنید. حالا غذا را در ظرف سرو مورد نظر خود بکشید.

برای تزیین این غذا از خلال پسته و بادام استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که خلال مغزهای خود را قبل از تزیین کمی در آب خیس کنید. شما می‌توانید این خلال‌ها را بعد از سرخ کردن مرغ، کمی در کره تفت بدهید. در نهایت مرغ دوغی را در ظرف مورد نظر کشیده با خلال مغزها تزیین کرده و با پلو نوش جان کنید

خواباندن مرغ در سس خردل

مواد لازم:

  • مرغ
  • سس خردل
  • آبلیمو
  • زعفران یا رنگ زعفران
  • روغن زیتون
  • نمک وفلفل و زردچوبه و پاپریکا

مراحل تهیه:

همه مواد بالا رو با هم مخلوط کنید حدود یکساعت بعد سرخ یا کباب کنید.

طرز تهیه جوجه کباب ذغالی

تهیه جوجه کباب ذغالی یکی از لذت‌بخش‌ترین روش‌های پخت این غذای خوشمزه است. در زیر، یک روش ساده برای تهیه جوجه کباب ذغالی را شرح می‌دهم:

مواد لازم:

  • یک مرغ کامل (حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم)
  • مواد چاشنی برای ماریناد (مانند زعفران، نمک، فلفل سیاه، پودر پیاز و غیره)
  • روغن زیتون
  • سس چلو (اختیاری)
  • نان لواش یا نان تازه
  • سبزیجات تازه (برای تزئین)

طرز تهیه

 ابتدا مرغ را بشویید و خشک کنید. سپس مرغ را با چاشنی‌های مورد نظرتان (مثلاً زعفران، نمک، فلفل سیاه، پودر پیاز و…) به خوبی مارینه کنید. بگذارید مرغ در ماریناد حداقل چند ساعت (بهتر است یک شب) قبل از پخت در یخچال قرار بگیرد تا مزه‌ها به خوبی جذب شوند. در زمان پخت، ذغال را در اجاق یا گریل به دمای مناسب رسیده و آماده کنید.

برای چیدن ذغال، آن را به صورت یک لایه یکنواخت در زیر سینه گریل یا اجاق بچینید. مرغ را روی رک باز کنید و روی آن را به دقت با روغن زیتون بپوشانید تا از سوختن آن جلوگیری شود. مرغ را روی ذغال‌های گرم درست کنید. از ابتدای پخت تا انتها باید مراقب باشید و مرغ را بچرخانید تا به طور یکنواخت از همه جا سرخ شود. بررسی کنید که مرغ کاملاً پخته شده و از داخل خشک شده باشد (می‌توانید با یک چاقو یا چوب سوزاندنی بررسی کنید).

 پس از پخت، مرغ را از روی ذغال بردارید و برای چند دقیقه بگذارید تا استراحت کند. جوجه کباب را با نان لواش یا نان تازه و سبزیجات تازه مثل ریحان و ترشی‌های مختلف سرو کنید. همچنین می‌توانید با سس چلو یا سس‌های دیگر نیز همراه کنید. حالا می‌توانید از جوجه کباب ذغالی خود لذت ببرید. بهتر است همراه با دوستان و خانواده مصرف شود تا لذت آن به دو چندان شود.

طرز تهیه جوجه ترش

جوجه ترش یک غذای خوشمزه و محبوب است که در ایران و مناطق دیگری از جهان با عناوین مختلف مانند “مرغ لیمویی” یا “مرغ ترش” شناخته می‌شود. در زیر یک روش ساده برای تهیه جوجه ترش را شرح می‌دهم:

مواد لازم

  • یک مرغ کامل (حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم)
  • چند عدد لیمو ترش (به میزان لازم)
  • پیاز (دو عدد متوسط)
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زرده تخم‌مرغ (یک عدد)
  • زیتون‌رب (یک قاشق غذاخوری)
  • روغن مایع آب (حدود یک و نیم پیمانه)
  • نعنا یا ریحان تازه (برای تزیین)

طرز تهیه:

ابتدا مرغ را بشویید و خشک کنید. سپس آن را به دو نیمه بریده و به خوبی تمیز کنید. لیموها را به دقت خرد کنید و آنها را به همراه پوستشان درون یک ظرف بزرگ قرار دهید. پیازها را خرد کرده و به لیموها اضافه کنید. نمک، فلفل، زیتون‌رب، زرده تخم‌مرغ و روغن مایع را همراه با آب به مخلوط پیاز و لیموها اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مرغ را در این مخلوط مارینه کرده و بگذارید حداقل یک ساعت در یخچال بماند تا مزه‌ها به خوبی جذب شود. پس از مارینه شدن، مرغ را درون یک قابلمه بریزید و روی آن لیموهای خرد شده و مواد دیگر را ریخته و مخلوط کنید. قابلمه را با درپوش بپوشانید و روی حرارت ملایم به مدت حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت بپزید تا مرغ کاملاً پخته شود و طعم ترش و خوشمزه جا بیاید.

 پس از پخت، مرغ ترش را با سبزیجات تازه مانند نعنا یا ریحان تزئین کرده و سرو کنید. می‌توانید با برنج یا نان نانو همراه کنید.

این طرز تهیه جوجه ترش می‌تواند یک غذای خوشمزه و متفاوت برای شام یا ناهار باشد که باعث خوشحالی و رضایت افرادی که آن را می‌لذت‌برند، می‌شود.

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

تهیه جوجه کباب زعفرانی یکی از روش‌های خاص و خوشمزه برای پخت و ارائه این غذای محبوب است. در زیر، یک روش ساده برای تهیه جوجه کباب زعفرانی را برای شما توضیح می‌دهم:

مواد لازم:

  • مرغ کامل (حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم)
  • زعفران (حدود یک قاشق چایخوری)
  • پیاز (یک عدد متوسط)
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن زیتون یا روغن نباتی آب (حدود یک پیمانه)
  • زرده تخم‌مرغ (یک عدد، اختیاری)
  • سس چلو یا سس مورد علاقه (برای سرو)

طرز تهیه:

ابتدا مرغ را بشویید و خشک کنید. سپس آن را به دو نیمه بریده و به خوبی تمیز کنید. زعفران را در یک کاسه کوچک قرار داده و چند قاشق آب داغ روی آن بریزید. اجازه دهید زعفران برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس شود تا رنگ و طعم خود را به آب بدهد. پیاز را خرد کنید یا رنده کنید و در یک ظرف بزرگ قرار دهید. به پیاز خرد شده زعفران آبکشیده، نمک، فلفل، و روغن زیتون یا روغن نباتی اضافه کنید.

 اگر می‌خواهید مرغ را مزه بیشتری بدهید، می‌توانید زرده تخم‌مرغ را هم اضافه کنید. مرغ را در این ماریناد خوب مخلوط کرده و بگذارید حداقل یک ساعت (بهتر است چندین ساعت یا شب قبل) در یخچال مارینه شود تا مزه‌ها به خوبی جذب شود. پس از مارینه شدن، مرغ را روی رک آویزان کنید و با استفاده از سیخ‌های مخصوص جوجه کباب، تکه‌های مرغ را به آنها بپیچید. گریل را گرم کنید یا زیر آن آتش را روشن کنید.

مرغ‌های مارینه شده را بر روی گریل قرار دهید و از هر دو طرف بپزید تا به طور کامل پخته شوند و سرخ رنگ شوند. پس از پخته شدن، جوجه کباب زعفرانی را با سس چلو یا سس دلخواه سرو کنید. همچنین می‌توانید با نان لواش یا نان تازه و سبزیجات تازه مانند ریحان و نعنا همراه کنید.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید جوجه کباب زعفرانی خوشمزه‌ای بپزید که مطمئناً تمام افراد شاد و راضی را سیر خواهد کرد.

طرز تهیه سس جوجه کباب بعد از پخت

برای تهیه سس جوجه کباب بعد از پخت، می‌توانید از چندین روش مختلف استفاده کنید. یکی از روش‌های محبوب برای تهیه سس جوجه کباب، استفاده از یک ترکیب از گوجه فرنگی، پیاز، نمک، فلفل سیاه، نعناع خشک و سرکه است. در زیر، یکی از روش‌های ممکن برای تهیه این سس را برای شما شرح می‌دهم:

مواد لازم سس جوجه کباب بعد از پخت

  • ۲ عدد گوجه فرنگی بزرگ
  • ۱ عدد پیاز متوسط
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • یک قاشق چایخوری نعناع خشک
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید یا لیمو ترش

طرز تهیه سس جوجه کباب

 گوجه فرنگی‌ها را بشویید و خرد کنید. پیاز را خرد کنید. در یک قابلمه، پیاز خرد شده را با روغن سرخ کنید تا طلایی شود. به پیاز سرخ شده گوجه فرنگی‌ها را اضافه کرده و به مدت حدود ۱۰ دقیقه بپزید تا گوجه‌ها نرم شوند. مواد را از روی حرارت بردارید و آنها را به ظرف مخلوط‌کن یا غذاساز انتقال دهید. مواد را همراه با نمک، فلفل سیاه، نعناع خشک و سرکه درون مخلوط‌کن یا غذاساز پوره کنید تا یک سس یکنواخت شود.

سس را به یک ظرف مناسب انتقال داده و برای مدتی در یخچال قرار دهید تا سرد شود و طعم‌ها به هم متصل شوند. سس جوجه کباب بعد از پخت را همراه با جوجه کباب سرو کنید و لذت ببرید.

این سس جوجه کباب بعد از پخت می‌تواند عطر و طعم جذابی به غذا اضافه کند و تجربه مصرف آن را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.

علت سفت شدن جوجه کباب

اگر می خواهید جوجه کباب شما خشک و سفت نشود و مانند رستوران ها نرم و خوشمزه باشد ، حتما مقدار آب لیمو ترش موجود در جوجه کباب را با دقت اضافه کنید و از اضافه کردن آب لیمو ترش زیاد خودداری کنید زیرا گوشت مرغ را سفت می کند. اضافه کردن آبلیموی زیاد علاوه بر اینکه باعث سفت شدن جوجه کباب می شود باعث می شود طعم جوجه کباب شما بیشتر از اینکه شبیه جوجه کباب باشد شبیه جوجه ترش شود و به طور کل ماهیت کباب شما زیر سوال برود نکته دیگر اینکه حتما قبل از اضافه کردن مواد طعم دهنده ، روغن زیتون ( یا روغن مایع ) را به گوشت مرغ اضافه کنید و گوشت را به خوبی با روغن مخلوط کنید تا روغن به طور کامل گوشت را کاور کند، سپس دیگر مواد را اضافه کنید.

برای ترد شدن جوجه کباب چکار باید کرد؟

در مطلب قبل نحوه مزه دار کردن و طبخ جوجه کباب را به شما عزیزان آموزش دادیم. با توجه به ذائقه، بعضی افراد جوجه ترد، و بعضی جوجه کباب نرم را ترجیح میدهند. در این مطلب می خواهیم روش های طبخ یک جوجه خوشمزه و مواردی که باید هنگام پخت رعایت کنید را به شما آموزش دهیم.

یک روش برای ترد شدن جوجه کباب، استفاده از کیوی رنده شده هنگام مزه دار کردن مرغ ها است، اما باید توجه داشته باشید کیوی رنده شده را نیم ساعت قبل از کباب کردن به مرغ ها اضافه کنید. امیدوارم با مطالعه این مطلب بتوانید یک غذای خوشمزه طبخ نمایید.

نحوه طبخ جوجه کباب ترد

یکی از عواملی که باعث میشود جوجه کباب تردی داشته باشیم، استفاده از مرغ یخ زده است. بهتر است قبل از مراحل مزه دار کردن، مرغ ها را از شب قبل داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. بیشتر رستوران ها از این ترفند ساده برای ترد شدن جوجه ها استفاده میکنند. هنگام مزه دار کردن مرغ ها علاوه بر اضافه کردن آب پیاز و زعفران (در سایت میتوانید نحوه مزه دار کردن جوجه کباب را به صورت کامل مطالعه کنید)، به اندازه لازم ماست و کمی سس مایونز نیز اضافه کنید، این کار به ترد شدن جوجه ها کمک میکند. اضافه کردن روغن زیتون نیز باعث ترد شدن جوجه ها میشود. و نکته آخر، مرغ ها را حداقل یک شب در مواد برای مزه دار شدن قرار دهید.

نکات مهم هنگام کباب کردن

حتما توجه داشته باشید مرغ ها را به قسمت های مساوی تقسیم کنید تا هم شکل بهتری داشته باشند و هم جوجه کباب ها هنگام کباب کردن با هم پخته شوند و نسوزند. قسمت های استخوان دار مرغ و بدون استخوان را با هم به سیخ نکشید، به دلیل اینکه قسمت های استخوان دار دیر پز هستند. برای اینکه جوجه های شما عطر و طعم بهتری داشته باشند، بهتر است آن ها را روی ذغال کباب کنید، برای این منظور باید ذغال ها به خوبی سرخ شده باشند. جوجه ها را روی شعله و آتش نارس قرار ندهید.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها