شاید متوجه این شده باشید که در برخی خودرو ها پهنای لاستیک های جلو وعقب با یکدیگر متفاوت است. اگر دنبال راهکاری برای نرم تر کردن سواری به خصوص موقع پیچ های تند هستید این مقاله به دردتان خواهد خورد.

دقت داشته باشید که پهنای لاستیک را با سایز آن اشتباه نگیرید. متفاوت بودن سایز لاستیک در جلو و عقب ماشین برخلاف آنچه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند می‌تواند سلامت خودرو را به هم بریزد.

به این صورت که چرخ با سایز تایر بزرگتر، باید سرعت بیش تری نسبت به چرخ کوچکتر داشته باشد تا نرمی سواری حفظ شود اما این امربه مرور زمان باعث کم کردن شتاب خودرو و اسیب زدن به موتور خودرو می‌شود پس بهتر است به هیچ عنوان در عقب و جلوی خودرو از سایز متفاوت لاستیک استفاده نکنید. اما در مورد پهنای لاستیک این موضوع کمی فرق دارد.متفاوت بودن پهنای خودرو در جلو و عقب ماشین تاثیری روی شتاب خودرو نخواهد گذاشت.

به طور کلی، لاستیک های پهن تر چسبانندگی بیش تری دارند و در نتیجه باعث نرم تر شدن سواری می‌شوند. البته به شرطی که حد استاندارد رعایت شود. پهن شدن بیش ازحد لاستیک باعث سختی فرمان پذیری خودرو و رانندگی سخت تر می‌شود.

اگر پهنای لاستیک های جلو نسبت به تایرهای عقبی خودرو بیش تر باشد نیز چنین اتفاقی می‌افتد. ضمن این که احتمال خارج شدن خودرو از کنترل به خاطر کنترل نشدن لاستیک های عقبی به خاطر پهنای کمتر بیش تر خواهد بود.

اما اگر پهنای لاستیک های عقبی بیش تر باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همان طور که گفته شد بالا بردن پهنای لاستیک ها موجب بالا رفتن چسبندگی لاستیک به زمین و در نتیجه اصطکاک بیشتر با زمین خواهد شد.

بسته به فصل همین خاصیت را می‌توان مثبت یا منفی تعبیر کرد.

به طور مثال در فصل های سرد، زمین لغزنده تر و رانندگی برای اکثر رانندگان دشوارتر است. با خیس شدن زمین در اثر باران و همچنین یخ زدن سطح زمین در زمستان ها امکان سر خوردن خودرو و حرکتی که تحت کنترل ما نباشد بیشتر است. در چنین مواقعی استفاده از لاستیک پهن تر در عقب خودرو می‌تواند به پایداری و فرمان پذیری خودرو کمک کند.

همچنین در مسیر های پیچ در پیچ که باید چرخش های تند صورت بگیرد، این کار موجب سهولت در رانندگی و کنترل خودرو خواهد شد.

این در حالی است که در فصل های گرم سال به خصوص تابستان، که زمین خشک است و احتمال سر خوردن خودرو روی آن بسیار پایین می‌باشد، پهن شدن لاستیک های عقبی نه تنها سود ندارند بلکه باعث سخت تر شدن رانندگی نیز می‌شوند.

همچنین نیروی بیشتری از سمت موتور برای حرکت دادن چرخ ها لازم خواهد بود چرا که نیروی اصطکاک بین تایر و زمین مانع حرکت راحت لاستیک خواهد شد که موجب آسیب زدن به خودرو می‌شود.

اما مزیت دیگری که می‌توان در تمام فصول راجع به پهن تر کردن چرخ های عقبی خودرو ذکر کرد این است که این کار با کمک کردن به سیستم ترمز گیری خودرو، موجب حفظ بهتر تعادل ماشین می‌شوند.

در نهایت، با یک نتیجه گیری کلی به این می‌رسیم که شما می‌توانید لاستیک های عقب خودروی خود را کمی پهن تر از لاستیک های جلو کنید اما پیش از انجام این کار بهتر است نکات مثبت ( فرمان پذیری بهتر در زمستان، ترمزگیری راحت تر، کمک کردن به سیستم تعلیق و حفظ تعادل ) و نکات منفی آن ( سخت شدن رانندگی در تابستان، امکان وارد شدن آسیب به موتور خودرو و جلوبندی آن ) را در کنار یکدیگر در نظر گرفته و با مقایسه آن ها تصمیم خود را نهایی کنید.

پیشنهاد مطالعه اتوصافکار :

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

لاستیک 165 بهتره یا 175

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

معایب لاستیک پهن برای 206

تفاوت فاق لاستیک 60 با 65

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها