ترمز دستی یکی از سیستم‌های مهم در خودرومی باشد . و به  شما کمک می‌کندتا  خودرو را با خیال راحت  در سراشیبی‌ها پارک کنیدو همچنین از وارد شدن بار اضافی به گیربکس  نیزجلوگیری کرده و مانع از خرابی آن می‌شود.زمانی که ترمز دستی را می‌کشید، سیمی که به ترمزهای عقب متصل است را فعال می‌کند. در کنار این سیم  یک سوییچ نیز وجود دارد که وضعیت ترمز را  مورد بررسی قرار میدهد و رانندها از طریق چراغ موجود در صفحه آمپر، از وضعیت آن مطلع میشوند. چراغ ترمز دستی هنگامی که ترمز بالا است روشن میشود و در غیر این صورت باید خاموش شود. اما بعضی اوقات ایراداتی در این سیستم به وجود می اید  که باعث می‌شوند که چراغ خاموش نشود. در ادامه به بررسی دلایل رایج  روشن ما‌ندن این چراغ می‌پردازیم.

اگر می خواهید به طور کامل بررسی کنید که ترمز دستی چیست و چگونه کار می کند و چرا چراغ ترمز دستی روشن می شود می توانید به صفحه علت روشن ماندن چراغ ترمز دستی مراجعه کنید.

دلایل روشن شدن چراغ ترمز

خراب بودن سوییچ ترمز دستی

یکی از دلایل رایج  روشن ماندن چراغ ترمز دستی، خرابی سوییچ آن است. برای بررسی  خرابی این سوییچ می‌توانید زمانی که ترمز پایین است، اهرم را  تکان دهید. اگر چراغ خاموش شد (یا حتی لحظه‌ای خاموش شد و دوبارهخاموش شد)، احتمالا مشکل از سوییچ است و باید تعویض گردد.

اهرم به طور کامل پایین نمی‌آید

اعمال فشارهای اندک  روی سیم ترمز دستی نیز می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ شود. پس مطمئن شوید  که ترمز دستی به طور کامل پایین آمده است و ترمز درگیر نیست.

خراب بودن  ترمزها

گاهی  خود سیم و سوییچ مشکلی ندارند و مشکل از خود ترمز است. اگر با پایین آوردن کامل اهرم نی ترمز دستی آزاد نشود، چراغ روشن می‌ماند و ترمزها باید مورد بررسی قرار بگیرند.

کم بودن روغن ترمز

چراغ ترمز دستی فقط یک کاربرد ندارد و برای هشدار دادن سطح روغن ترمز هم طراحی شده است.پس اگر سطح روغن از میزان مشخصی کم تر شود، چراغ روشن می‌شود.این امکان نیزوجود دارد که در پیچ‌ها با جابه‌جا شدن سطح روغن، چراغ ترمز روشن و خاموش شود.

خراب بودن سنسور سطح روغن ترمز

معمولا یک سنسور یا داخل مخزن روغن ترمز قرار دارد یا روی در این مخزن که سطح روغن را مشخص می‌کند. اگر برای این سنسور مشکلی بوجود بیاید مشکلی مشابه مورد قبلی به وجود می‌آید و سنسور باید تعویض شود.

مشکل در فشار روغن

اگر فشار روغن تنظیم نباشد، این احتمال وجود داردکه یکی از ترمز‌ها قوی‌تر از ترمز دیگر عمل کند و در  زمان ترمزگیری نیز خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد. در چنین حالتی امکان روشن شدن چراغ ترمز وجود دارد.

طریقه تعمیر

برای انجام تعمیرات معمولا یک مکانیک قطعه های مختلف سیستم ترمز را بررسی می‌کند تا ایراد را پیدا کند. معمولا سوییچ،اهرم، مخزن روغن ترمز و لنت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیردو کدهای موجود در کامپیوتر خودرو برای ترمز دستی نیز خوانده می‌شوند.

توجه وانجام این تعمیرات چه اهمیتی دارد؟

درست است که ترمزدستی به طور مستقیم در ایمنی رانندگی تاثیر ندارد، ولی یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم روشن ماندن چراغ ترمز فقط برای نشان دادن فعال بودن ترمز دستی نیست و می‌تواند هشداری برای پایین بودن سطح روغن ترمز نیز باشد. بنابراین بهتر است که این موضوع را جدی بگیرید و با هزینه‌ای نسبتا کم، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

روشن شدن چراغ ترمز بر روی داشبورد

آیا چراغ ترمز روی داشبورد شما روشن می شود؟ احتمالاً شما نگران هستید که ترمزهای شما خراب است. چراغ های موجود در داشبورد شما ارتباط مستقیمی با وسیله نقلیه دارند. چراغ ترمز به دلایل مختلف روشن می شود. اگر برای شما پیش آمد، اول وحشت نکنید. هنگامی که روی پدال ترمز فشار می دهید ، نیرویی ایجاد می شود و به کمک مایع ترمز به ترمز منتقل می شود.

ترمزها برای متوقف کردن وسیله نقلیه شما به نیروی باورنکردنی نیاز دارند. بنابراین نیرو چند برابر می شود.سپس ترمزها با مقاومت در برابر اصطکاک و مقاومت، انرژی حرکتی را با نیروی هیدرولیکی وارد انرژی حرارتی می کنند. سپس مایع از طریق خطوط ترمز حرکت می کند و باعث می شود تا لنت های ترمز یا کفش ها مجبور شوند روی روتورها یا درامها فشار بیاورند و خودرو را متوقف کنند.

چرا چراغ ترمز من روشن می شود؟

چراغ ترمز در داشبورد شما به دلایل مختلفی می تواند روشن شود. اگر ترمز دستی خودرو دلیل آن باشد، به راحتی می توان از آن صرف نظر کرد و چراغ باید بطور خودکار خاموش شود. اگر چراغ روشن بماند، وقت آن است که یک متخصص تعیین کنید که چرا چراغ ترمز شما روشن است.

۱- بررسی کنید که ترمز دستی درگیر نشده باشد. اگرچه استفاده از ترمز دستی در حین توقف عادت رانندگی است و از حرکت خودرو جلوگیری می کند.  اگر ترمز دستی درگیر باشد، حتی اگر به نظر نرسد، باعث می شود که چراغ ترمز روشن شود. همچنین ممکن است با یک سر و صدا همراه باشد تا شما را نسبت به مشکل هشدار دهد. وسیله نقلیه شما می داند که ترمز دستی به دلیل داشتن سنسوری که هنگام استفاده تشخیص می دهد در حالت خاموش قرار دارد.

۲- اگر می دانید که ترمز دستی مشکلی ندارد، باید بررسی های دیگری را انجام دهید تا ببینید علت این امر چیست. اگر در حال حرکت هستید، به یک منطقه امن بروید.

۳- سطح مایع ترمز را در مخزن بررسی کنید. سیلندر اصلی ترمز دارای سنسوری است که تشخیص می دهد چه مقدار مایع در سیستم وجود دارد. اگر سیال فراتر از سطح معینی باشد، سنسور چراغ ترمز را برای روشنایی نشان می دهد. در اینجا نحوه بررسی مایعات ترمز شما آورده شده است:

– مخزن را که اغلب در قسمت عقب موتور قرار دارد، در نزدیکی جایی که پدال ترمز در آن طرف پارتیشن فایروال نصب شده است ، پیدا کنید.

– در وسایل نقلیه جدیدتر، یک مخزن شفاف باعث می شود سطح با خط کاملاً واضح “کامل” مشخص شود. این امر باعث می شود تا درپوش را جدا نکنید. و از ورود رطوبت یا گرد و غبار به داخل محل که باعث آلوده شدن مایعات می شوید جلوگیری کنید.

– اگر سطح مایعات زیر خط “کامل” است ، درپوش را برداشته و مایع صحیح برای وسیله نقلیه خود را تا خط پر اضافه کنید. زیادی پر نکنید.

۴- پس از افزودن مایع ترمز، وسیله نقلیه خود را روشن کنید. اگر چراغ خاموش شد، می توانید رانندگی را به مقصد خود ادامه دهید. اگر چراغ خاموش نشد، وقت آن است که با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۵- یک کامیون یدک کش ترتیب دهید تا خودرو را به تعمیرگاه مورد نظر خود انتقال دهید. در آنجا تکنیسین ها به شما کمک می کنند تا مشکل را پیدا کنید. در اینجا دلایل احتمالی دیگری وجود دارد که تکنسین در طی بازرسی به دنبال آن خواهد بود:

لنت های ترمز خراب:

پس از گذشت زمان و استفاده مکرر ، مواد اصطکاک روی لنت ها شروع به فرسودگی می کنند.

اگر کاملاً فرسوده باشند،  باعث آسیب بیشتر در ترمزها و هزینه های سنگین تعمیر می شود.

-نشت در سیستم هیدرولیک:

پس از تعیین وضعیت لنت های ترمز، تکنسین نشت هایی را که به دنبال مخزن مایع ترمز ، مکانیسم های ترمز ، خطوط ترمز ، شیلنگ های لاستیکی و اتصالات است جستجو می کند.

-سنسورهای معیوب:

سنسورها ساخته شده اند برای برآورد سطح مایع ترمز. تکنسین ها سنسورها را آزمایش می کند تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم آنها را جایگزین کنند.

-چراغ های ترمز عقب را بررسی کنید:

بعضی از وسایل نقلیه دارای لامپ های متعدد برای روشن کردن چراغ های ترمز عقب هستند. اگر فقط یک لامپ خارج شود ، کامپیوتر داخلی ماشین ممکن است یک تغییر در مدار را تشخیص دهد و باعث شود چراغ روشن شود.

-سیستم ترمز ضد قفل:

سنسورهای موجود در سیستم با رایانه خودرو ارتباط برقرار می کنند. وقتی چیزی در سیستم ABS خراب شود ، وسیله نقلیه کدی را تولید می کند که کامپیوتر در آن ذخیره می کند. تکنسین با استفاده از یک ابزار اسکن ، به کدها نگاه می کند تا به تعیین محل  مشکل را حل می کند. رانندگی با مشکلات ترمز می تواند خطری برای ایمنی شما و دیگران باشد. اگر چراغ هشدار ترمز شما روشن است. و وسیله نقلیه شما علائم دیگری از جمله صداهای ترمز و ارتعاشات را دارد یا بدتر از آن، پدال ترمز پایین است. باید در جست و جوی یک مایع کهربایی رنگ بر روی زمین باشید. زیرا ترمزها جوابگو نیستند.

یکی از خدماتی که در اتوصافکار به شما مشتریان عزیز ارائه میشود، خدمات صافکاری و نقاشی میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری با کمترین قیمت و در کوتاه ترین زمان به صفحه صافکاری  مراجعه کنید و لیست بهترین صافکاری های تهران را دریافت کنید.

یک تکنسین می تواند تشخیص دهد که آیا یک سنسور معیوب باعث روشن شدن چراغ است یا اینکه ترمزهای شما در وضعیت نامناسبی است و به تعویض نیاز دارد. ما در اتوصافکار بازرسی ترمز را برای اطمینان از عملکرد صحیح ترمز ارائه می دهیم. تکنسین های ما ضخامت پدها و همچنین روتورها و درام ها را اندازه گیری می کنند و اجزای هیدرولیک را برای نشت بررسی می کنند.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها