همانطور که در مقاله حسابداری چیست توضیح داده شد، حسابداری مدیریتی یکی از انواع حسابداری است. اگر در مورد حسابداری مدیریت اطلاعی ندارید این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا در کنار معرفی رشته حسابداری مدیریت و کاربرد به آموزش و ارائه جزوه رایگان بپردازیم.

معرفی حسابداری مدیریت

حتما می‌دانید که در یک موسسه، شرکت و کسب و کار، تصمیماتی که توسط مدیران گرفته می‌شود نود درصد آینده آن مجموعه را مشخص می‌کند. بنابراین باید بیشترین دقت در انجام این تصمیم گیری ها اعمال شود. این تصمیمات معمولا با استفاده از استراتژی های خاص مدیریتی گرفته می‌شود و مدیران، پیش از نهایی کردن تصمیمات نیاز دارند تا تمام اطلاعات مربوطه را در دست داشته باشند.

در مورد امور مالی، کسی که گزارشات را با ریز جزئیات به مدیران ارائه می‌دهد حسابدار مدیریت نام دارد. این شخص تمام اطلاعات را دریافت، پردازش و گزارش می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم شما را با این حرفه به طور کامل آشنا کنیم.

معرفی حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت چیست

علم حسابداری دارای شاخه های مختلفی مانند حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی، حسابداری بانکی، حسابداری بیمه و … می‌باشد. حسابداری مدیریت یکی از زیر شاخه های حسابداری است که در قسمت مدیریت کسب و کارها کاربرد دارد.

تعریف حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت، عملیاتی است که طی آن تمام داده هایی که برای تصمیم گیری توسط مدیریت یک مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، پردازش، طبقه بندی و تفسیر می‌شود و به این ترتیب به روندی که یک شرکت در آینده طی خواهد کرد جهت می‌دهد.

وظایف حسابداری مدیریت

با توجه به تعریف، می‌دانیم که وظیفه یک حسابدار مدیریتی این است که تمام اطلاعات و داده های شرکت را به صورت طبقه بندی شده و هدفمند، در اختیار مدیران کسب و کار قرار دهد تا به این ترتیب مدیران بتوانند بهتر برای آینده شرکت تصمیم گیری نمایند و برای آن هدفگذاری کنند.

اهمیت حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت، به سبب حساسیت آن از جهت انتقال اطلاعات لازم به مدیران و تاثیر مستقیم روی عملکرد مدیران شرکت و تصمیم گیری های آن ها جزو مهم ترین زیر شاخه های رشته حسابداری به حساب می‌آید. این شاخه به علاوه حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی بیشترین تاثیر را روی رشد و پیشرفت کسب و کارها دارند.

مزایای حسابداری مدیریت چیست 

مزیت تحصیل در رشته حسابداری مدیریت این است که علاوه بر فراگیری دانش حسابداری، تسلط کامل بر نحوه تفسیر گزارشات مالی، توانایی تعیین هدف برای اینده مالی یک مجموعه و سیستم و همچنین توانایی تشخیص و شناسایی نقاط قوت و ضعف، شما تمام مهارت های لازم برای مدیریت یک سیستم را نیز فرا خواهید گرفت.

ضمن این که به طور کلی و به صورت میانگین حقوق و دستمز حسابداران مدیریت نسبت به سایر زیرشاخه های حسابداری بیشتر است.

برای اطلاع کامل در مورد حقوق و درآمد حسابداران می توانید مقاله شغل حسابداری را مطالعه کنید.

کاربرد حسابداری مدیریت

کاربرد حسابداری مدیریت

با توجه به اهمیت حسابداری مدیریت می‌توانند متنوع بودن کاربرد های آن را نیز حدس بزنید. حسابداری مدیریت روز به روز در حال پیشرفت است و بنابراین کاربرد های آن نیز روز به روز بیش تر می‌شود.

کاربرد حسابداری مدیریت در ایران

  • کمک کردن به برنامه ریزی

حسابداری مدیریت با کمک اطلاعات مالی، برای اهداف اینده شرکت و کسب و کار برنامه ریزی می‌کند. در صورت ارائه نشدن اطلاعات حسابداری مالی و یا اشتباه و خطا در آن ها ممکن است تمام برنامه ریزی های گروه مدیریت دچار مشکل شده و تصمیم های غلطی برای اینده شرکت گرفته شود.

  • تصمیم گیری درست
  • شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای استراتژیک مدیریتی

با اطلاعاتی که توسط حسابداری مدیریتی گزارش می‌شوند مدیران به راحتی می‌توانند نقاط ضعف وقوت مجموعه را دریابند و متوجه شوند که مشکل دقیقا از کدام ارگان سازمان است و برای بهبود آن چه می‌توان کرد.

  • سوداوری و پیشبینی

با توجه به الگوریتم دارایی ها و بدهی ها و رویداد های گذشته شرکت، حسابداران مدیریت سود های اینده حاصل از فعالیت های شرکت را تخمین زده وبه این ترتیب با ارائه پیشبینی های درست باعث انجام هدفگذاری صحیح و پیشرفت مجموعه می‌گردد.

به غیر از موارد نام برده شده ارزیابی سهام ها و تحلیل آن ها، تجزیه و تحلیل  و تفسیر سرمایه نیز جزو کاربردهای حسابداری مدیریت است.

حسابدار مدیریت کیست

با توجه به کاربرد های حسابداری مدیریت که پیش تر بررسی شد به این نتیجه میٰرسیم که حسابدار مدیریت کسی است که علاوه بر توانایی مدیریت یک مجموعه، تسلط کاملی نیز بر دانش های مالی دارد. حسابدار مدیریت می‌تواند تمام اطلاعات مالی مربوط به یک سیستم را پردازش و تجزیه و تحلیل کند وبا توجه به آن ها برای پیشبرد شرکت در راستای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن برنامه ریزی نماید.

رشته حسابداری مدیریت

رشته حسابداری مدیریت

رشته حسابداری، هم به علت جذابیت و هم به علت بازارکار فوق العاده ای که دارد، یکی از پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی حال حاضر سرتاسر دنیا و ایران است. زیر شاخه های مختلف این رشته در دانشگاه های ایران و توسط اساتید برجسته تدریس می‌شود و که صورت علاقه می‌توانید برای تحصیل در این رشته در دانشگاه داوطلب شوید.

یکی از این زیر شاخه ها که درمقاله حسابداری چست نیز به آن پرداختیم رشته حسابداری مدیریت است.

رشته حسابداری مدیریت چیست

رشته حسابداری مدیریت همان رشته ای است که می‌تواند به شما در راستای تبدیل شدن به یک مدیر قدرتمند کمک کند. نکته ایکه درباره این زیرشاخه نسبت به سایر زیرشاخه های رشته حسابداری وجود دارد حقوق و دستمزد بالاتر آن است و علت آن حساسیت سمت های مدیریتی است.

مزایای تحصیل در رشته حسابداری مدیریتی چیست

تحصیل در رشته حسابداری مزایای زیادی دارد که از میانشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار کار گسترده در مناطق، شهر ها و کشورهای مختلف

تمام شرکت ها، کسب و کار ها، موسسات و … از کوچک تا بزرگ نیاز به شخصی با حرفه حسابداری دارند که بر امور مالی تسلط داشته باشد.

  • عدم نیاز به تحصیلات تکمیلی برای موفقیت در بازار کار

حسابداری بیشتر از آن که یک علم و دانش باشد یک فن یا یک مهارت است. بنابراین شما می‌توانید با کسب مهارت و تجربه در این رشته به راحتی وارد بازار کار شوید.

  • سرعت در کسب نتیجه
  • امکانات گسترده برای تحصیل و یادگیری

وجود کتب مختلف در این زمینه، امکان تحصیل در دانشگاه های متعدد، وجود اموزشگاه های مخصوص اموزش نرم افزارها و مبانی حسابداری جزو عواملی هستند که کار را برای علاقندان این رشته به مراتب ساده تر کرده اند.

  • تقاضای دائمی از سوی بازار کار برای استخدام حسابدار ( پتانسیل بسیار بالای شغلی )
  • امکان کار به صورت شخصی یا فریلنسری
  • امکان کار ریموت ( از منزل )

پیشنهاد ویژه: اگر به این رشته تحصیلی علاقمند هستید، حتما از خدمات آموزش حسابداری مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید. از آموزش های رایگان حسابداری در قالب مقالات و فیلم های آموزشی گرفته تا برگزاری دوره های حضوری و آنلاین با ارائه مدرک بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای کشور.

شما با استفاده از این خدمات علاوه بر یادگیری اصول حسابداری می توانید بصورت صفر تا صد با بسیاری از بهترین نرم افزار های حسابداری نیز آشنا شوید.

واحدهای درسی رشته حسابداری مدیریتی

به غیر از دروس عمومی مشترک بین تمام رشته ها در دانشگاه های ایران در صورتی که می‌خواهید در رشته حسابداری مدیریت تحصیل نمایید باید موفق به گذراندن دروس تخصصی زیر شوید:

  • مدیریت مالی
  • حسابداری میانه
  • کلیات علم اقتصاد
  • حسابداری صنعتی
  • مبانی حسابداری مدیریت
  • حسابرسی عمومی
  • تئوری حسابداری
  • تصمیم گیری در مسائل مالی و سرمایه گذاری با رویکرد استراتژیک
  • سیستم های اطلاعات یکپارچه مدیریت
  • حسابداری مدیریت پیشرفته با رویکرد استراتژیک
  • مدیریت و ارزیابی عملکرد ابزارها و سیستم ها
  • مدیریت ریسک ابزراها و سیستم ها
  • بررسی مسائل جاری در حسابداری مدیریت

هدف از تحصیل در رشته حسابداری مدیریتی چیست

طبق گفته وزارت علوم، هدف از تحصیل در رشته حسابداری مدیریت این است که داده های مالی شرکت های مختلف توسط این افراد بررسی گردد تا بتوانند اطلاعات، پیشنهادات و توصیه های لازم را به مدیران شرکت اعلام کنند.

بازار رشته حسابداری مدیریتی

گفته شد که یکی از دلایل پرطرفدار بودن رشته حسابداری مدیریتی بالا بودن پتانسیل شغلی در آن و بازارکار بسیار گسترده است. هر شرکت و مجموعه ای بدون استثنا نیازمند فردی مسلط بر امور مالی به عنوان حسابدار آن است و بنابراین در صورت داشتن مهارت کافی و کسب دانش لازم در حسابداری مدیریت به هیچ عنوان مشکلی در پیدا کردن کار متناسب با حرفه خود نخواهید داشت.

آموزش حسابداری مدیریت

آموزش حسابداری مدیریت

با توجه به توضیحات ارائه شده، در صورتی که که به یادگیری و آموزش حسابداری مدیریت علاقمند هستید، حتما از دوره های آموزش دپارتمان حسابداری مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید.

اگر در رشته حسابداری مبتدی هستید، پیشنهاد ما شرکت در دوره حسابدای ویژه بازار کار بهترین آموزشگاه حسابداری تهران است. ما تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای با به کار گیری اساتید برجسته آماده ارائه بهترین خدمات آموزشی هستیم.

کتاب حسابداری مدیریت

کتاب ها و جزوه های متعددی در حوزه حسابداری مدیریت تالیف و ترجمه شده اند که می‌توانید به لیست زیربه عنوان بهترین کتاب های حسابداری مدیریت برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

  • اصول حسابداری نوشته وی کانت کی سو و کی مل
  • حسابداری مدیریت نوشته بلوچز چن لین
  • حسابداری مدیریت راهبردی تالیف فریدون رهنما
  • مبانی حسابداری مدیریت با رویکرد و دیگاه نوین نوشته فریدون رهنما
  • راهنمای جامع سازمان استراتژی محور نوشته پرویز بختیاری و جمشید اصغری

جزوه حسابداری مدیریت

جزوه های حسابداری مدیریت را می توانید به صورت رایگان و با فرمت PDF به کمک لینک زیر تهیه کنید. جزوات حسابداری مدیریت باید شامل سرفصل هایی مثل کلیات حسابداری مدیریت، بهای تمام شده و روش های براورد، برنامه ریزی سود و تجزیه و تحلیل اهرم ها و روش های هزینه یابی باشد.

تفاوت های حسابداری مدیریت و حسابداری مالی

تفاوت اصلی که بین حسابدار مدیریت و حسابدار مالی وجود دارد هدف آن هاست.

هدف یک حسابدار مالی در واقع این است که اطلاعات مربوط به یک سازمان را گرداوری و برای افراد خارج سازمان پردازش کند. این درحالی است که هدف حسابدار مدیریت ارائه گزارشات مالی یک مجموعه به دیران به جهت ارتقای سیستم است.

در واقع حسابداری مالی دارای چارچوب های خاص خود است که از سوی نهاد های خارجی تعیین شده است و در ضمن، ارتباطی با عملکرد یک کسب و کار ندارد. این در حالی است که اطلاعات حسابدار مدیریتی لزوما طبق چارچوب های سایر سازمان ها نیست و همچنین به طور مستقیم در عملکرد مدیران مجموعه تاثیر گذار است.

سخن پایانی :

می توانید با استفاده از قسمت نظرات این مقاله امکان این را داشته باشید که هر سوال فنی را در مورد حسابداری پرسیده، و در سریع ترین زمان ممکن جواب آن را دریافت نمایید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بوده نظرات شما برای ما دلگرم کننده خواهد بود.

تازه های حسابداری را از بهترین سایت حسابداری دنبال کنید. اخبار حسابداری ایران در بهترین سایت آموزش حسابداری تهران.

منبع : وب سایت آموزشگاه آریا تهران www.aryatehran.com

پیشنهاد مطالعه:

لیست نرم افزار های حسابداری پر کاربرد

تعریف حسابداری مالی

شغل های رشته حسابداری فنی حرفه ای

قیمت سیستم حسابداری

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها