اکثر وب سایت ها نیاز به یک قرارداد شرایط و ضوابط دارند که کاربران و مشتریان برای استفاده از سایت با آن موافقت می کنند. این قوانین برای فروشگاه های اینترنتی تفاوتی ندارد و تقریباً هر فروشگاه اینترنتی نیاز به یک سری قوانین و مقررات سایت دارد. در این مقاله میخواهیم نکاتی برای نوشتن و تدوین قوانین و مقررات سایت به شما توضیح دهیم که رعایت این نکات هم میتواند از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. اگر میخواهید صفر تا طراحی سایت را به همراه نکات تکمیلی برای تدوین قوانین و مقررات سایت یاد بگرید میتوانید در دوره آموزش طراحی سایت شرکت کنید تا با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

قوانین و مقررات سایت چیست

قوانین و مقررات سایت یک توافق نامه الزام آور قانونی است که به شما امکان می دهد از کسب و کار خود محافظت کنید و مسئولیت خود را محدود کنید. این کار را با تعیین حقوق و محدودیت های قانونی شما به صورت کتبی انجام می دهد.

شرایط و ضوابط سایت شما باید قوانینی را مشخص کند که می‌خواهید خریداران آنلاین که قصد خرید از فروشگاه اینترنتی شما را دارند، از آنها پیروی کنند. از آنجایی که قوانین سایت قابل اجرا است، هم شما و هم مشتریانتان می توانید شرایط مندرج در قرارداد را اجرا کنید.

موافقت مشتری با قوانین سایت شما گاهی اوقات به صورت ضمنی مطرح می شود، به این معنی که فرض می کنید مشتری به دلیل مرور سایت شما، دانلود اطلاعات، خرید محصولات و در غیر این صورت تعامل با فروشگاه شما، با شرایط شما موافقت می کند. به این نوع از رضایت ضمنی، قرارداد مرورگرها گفته می شود.

یک قرارداد قوانین و مقررات سایت معمولاً بسته به ماهیت کسب و کار اینترنتی برای پوشش چندین بخش یا بند مهم سازماندهی می شود. به طور کلی، قوانین و مقررات سایت فروشگاهی باید شامل بندهای زیر باشد:

  • محدودیت های مسئولیت حقوقی
  • حفاظت از مالکیت معنوی/علامت تجاری
  • قیمت و شرایط پرداخت، از جمله حمل و نقل، مرجوعی، تعویض و لغو
  • اطلاعات محصول
  • حل اختلاف

اگر میخواهید یک سایت داشت باشید که تمام قوانین و مقررات حقوقی سایت در آن ذکر شود و در تمام صفحات آن منافع شما در نظر گرفت شود میتوانید طراحی و ساخت سایت تان را به تیم حرفه ای آریا تهران بسپارید تا زیباترین و خاص ترین سایت را برای شما بسازند.

برای سفارش طراحی سایت ارزان و مشاهده قیمت نمونه کار های آریا تهران وارد صفحه طراحی سایت ارزان ما شوید.

قوانین و مقررات سایت چیست
قوانین و مقررات سایت چیست

ضرورت قوانین و مقررات سایت فروشگاهی

اگر صاحب یک سایت فروشگاهی هستید، بهتر است یک بخش تحت عنوان قوانین و مقررات در وب سایت خود قرار دهید، اگرچه طبق قانون وجود این بخش الزامی نیست.

یک توافقنامه شرایط و ضوابط خوب به شما این امکان را می دهد که قوانینی را که مشتریان شما باید برای تعامل با آنها و خرید از فروشگاه آنلاین خود رعایت کنند، به طور قانونی تعریف و اجرا کنید. علاوه بر این، قرارداد قوانین و مقررات سایت فروشگاهی همچنین به شما بستری می دهد تا در صورت معیوب بودن محصولی که می فروشید، مسئولیت خود را محدود کنید و در این قوانین و مقررات تعیین کنید در صورت اختلاف با مشتری چه اتفاقی می افتد.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا این ایده خوبی است که یک توافقنامه شرایط و ضوابط دقیق در وب سایت فروشگاهی خود پست شود:

  • می تواند از مسئولیت حقوقی شما و کسب و کارتان محافظت کند.
  • می تواند روند پرداخت فروشگاه آنلاین شما را مشخص و روشن کند.
  • می تواند از مالکیت معنوی و مالی برند تجاری شما محافظت کند و موارد استفاده قابل قبول را تعریف کند.
  • می تواند شرح مفصلی از نحوه مدیریت و حل و فصل اختلافات ارائه دهد.
  • به شما بستری را می دهد تا شرایط پرداخت، شرایط تحویل، اطلاعات محصول، ضمانت نامه ها، سیاست بازگشت/بازپرداخت، لغو سفارش و غیره را توضیح دهید.
  • به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که تی شرت می فروشد و نمی خواهید مشتریان شما از طرح ها و پیام های منحصر به فردی که روی تی شرت ها چاپ می کنید کپی کنند، می توانید بیانیه ای را در شرایط و ضوابط خود بگنجانید. که این را ایجاد می کند. همچنین می‌توانید شرح مفصلی از رویه‌ای که اگر فردی حقوق مالکیت معنوی را نقض کند، دنبال کنید.

آیا سایت فروشگاهی نیاز به قوانین و مقررات دارد

در حالی که از نظر قانونی برای وب سایت های فروشگاهی الزامی نیست (مطالعه بیشتر: وب سایت چیست ) که یک توافق نامه شرایط و ضوابط داشته باشند، افزودن آن به محافظت از تجارت آنلاین شما کمک می کند.

از آنجایی که شرایط و ضوابط قوانین قانونی قابل اجرا هستند، به شما امکان می دهند استانداردهایی را برای نحوه تعامل کاربران با سایت خود تعیین کنید. در اینجا برخی از مزایای عمده گنجاندن شرایط و ضوابط در سایت تجارت الکترونیک شما آورده شده است:

  • جلوگیری از سوء استفاده از سایت

با تنظیم دستورالعمل‌هایی در مورد استفاده صحیح از سایت، شرایط به کاربران اطلاع می‌دهد که چه اقداماتی در هنگام استفاده از سایت شما قابل قبول است و عواقب نقض آن قوانین چیست.

نمونه هایی از رفتارهای غیرقابل قبول شامل ارسال هرزنامه، استفاده از ربات ها یا ارسال محتوای افتراآمیز است. داشتن شرایط و ضوابط به شما این امکان را می‌دهد تا با مسدود کردن یا فسخ حساب‌هایشان، علیه سوءاستفاده‌کنندگان سایت اقدام کنید.

  • تعهدات محدود

شرایط و ضوابط می تواند از کسب و کار تجارت الکترونیک شما در برابر مسئولیت پذیری در مورد مسائل مربوط به مسئولیت محافظت کند، مانند:

  1. صدمه شخصی
  2. از دست دادن سود
  3. نقص کامپیوتر
  4. ارائه نادرست محصول
  5. مسائل مربوط به گارانتی

محدود کردن تعهدات کسب‌وکارتان می‌تواند هزاران دلار از هزینه‌های قانونی را در این مسیر صرفه‌جویی کند.

با شرکت در کلاس های بهترین دوره وردپرس مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و به سرعت کسب درآمد کنید.

  • از دارایی خود محافظت کنید

به عنوان مالک فروشگاه یا فروشگاه آنلاین خود، شما همچنین مالک محتوای وب سایت، لوگو، طراحی صفحه و هر گونه مواد مرتبط با برندی که تولید می کنید، هستید.

از شرایط و ضوابط خود استفاده کنید تا به کاربران اطلاع دهید که دارایی های شما توسط قوانین کپی رایت و علائم تجاری محافظت می شود و قوانینی را برای نحوه استفاده قانونی دیگران از مطالب شما تنظیم کنید.

  • اختلافات را به حداقل برسانید

یک توافق نامه شرایط و ضوابط به خوبی پیش نویس شده احتمال اختلافات حقوقی شما را به حداقل می رساند، زیرا همه قوانین به وضوح برای مشتریان تنظیم شده اند.

در صورت بروز اختلاف، قوانین و مقررات سایت شما (به طور خاص، یک بند حل اختلاف) طرحی را برای حل تعارضات با دشواری محدود تنظیم می کند.

  1. ایجاد اعتماد
    شرایط و ضوابط به کسب و کار تجارت الکترونیک شما کمک می کند تا با بیان شفاف قوانین استفاده از سایت خود، اعتماد و شفافیت را با مشتریان ایجاد کند. با توضیح مبنای قانونی که کسب و کار شما بر اساس آن اداره می شود، مشتریان کمتر دچار سوء تفاهم یا انتظارات نادرست در مورد فروشگاه آنلاین شما می شوند.

موارد قوانین سایت

تعدادی بندهای مختلف وجود دارد که باید آنها را در قرارداد شرایط و ضوابط خود لحاظ کنید تا از فروشگاه تجارت الکترونیک خود محافظت کنید. بیایید نگاهی دقیق به چهار مورد از ضروری ترین آنها بیاندازیم.

  • محدودیت مسئولیت

شاید مهم ترین دلیلی که داشتن یک توافق نامه قوانین برای سایت فروشگاهی شما ایده خوبی است این است که به شما اجازه می دهد تا از نظر قانونی تعهدات خود را محدود کنید و از دعوای حقوقی مشتری جلوگیری کنید.

این بند به مشتریان شما اجازه می دهد تا بدانند که شما یا کسب و کارتان در صورت بروز هرگونه مشکل مسئولیتی بر عهده نخواهید داشت. اینها ممکن است مربوط به آسیب شخصی، اقلام معیوب یا سایر مشکلات محصول، خدمات یا تحویل باشد.

اغلب، بند محدودیت مسئولیت با حروف بزرگ یا فونت درشت نوشته می شود تا اهمیت آن را نشان دهد و توجه را به آن جلب کند.

موارد قوانین سایت
موارد قوانین سایت
  • مالکیت معنوی برند تجاری

به عنوان صاحب یک فروشگاه تجارت الکترونیک، احتمالاً اقلام، طرح ها، محتوا یا سایر حقوق اختصاصی منحصر به فردی دارید که می خواهید از آنها محافظت کنید. شما می توانید این کار را با یک بند به درستی نوشته شده برای ایجاد حقوق مالکیت معنوی خود انجام دهید.

قرارداد قوانین سایت به شما بستری می‌دهد تا اعلام کنید چه چیزی تحت مالکیت معنوی شما قرار می‌گیرد، قوانین استفاده از آن موارد یا اطلاعات چیست و اگر فردی حقوق مالکیت معنوی شما را نقض کند چه اتفاقی می‌افتد.

بیایید به این مثال از بند مالکیت معنوی، نرم افزار و محتوای شرایط و ضوابط یک سایت فروشگاهی نرم افزاری را بررسی کنیم. این بند بیان می کند که نرم افزار و محتوای موجود از طریق وب سایت متعلق به سایت ذکر شده یا مجوز دهندگان آن است و توسط قوانین کپی رایت محافظت می شود. در ادامه توضیح می دهد که مشتریان چه کارهایی را می توانند و چه نمی توانند با محتوا یا نرم افزار انجام دهند.

شما باید یک بند مشابه در قوانین و مقررات سایت خود ایجاد کنید تا از محصولات و اطلاعات اختصاصی خود محافظت کنید. محتوای وب‌سایت، توضیحات محصول، ایمیل‌های فروش، کدهای کوپن، طرح‌ها و سایر موارد منحصر به فرد برای کسب‌وکار شما باید تحت پوشش یک بند مالکیت معنوی باشد تا از سرمایه‌گذاری‌های شما در فروشگاه تجارت الکترونیک محافظت شود.

  • قیمت گذاری و شرایط پرداخت

قیمت محصولات تقریباً همیشه در معرض تغییر است و حق شما برای ایجاد این تغییرات باید در یک بند اختصاصی قیمت یا پرداخت مشخص شود. سایر جزئیات تراکنش های مشتری، مانند حمل و نقل، استرداد، بازپرداخت و تخفیف نیز باید در این بند مورد توجه قرار گیرد تا به شما حقوق قانونی برای مدیریت این امور به نفع فروشگاه آنلاین خود داده شود.

به عنوان مثال، صفحه شرایط و ضوابط وب سایت های فروشگاهی اغلب شامل یک بند قیمت و پرداخت است که توضیح می دهد که قیمت محصولات درج شده در سایت و هزینه های تحویل آنها ممکن است در هر زمانی تغییر کند. همچنین مشخص می‌کند که سایت فروشگاهی شما فقط پرداخت‌های انجام شده از طریق کارت‌های اعتباری یا نقدی در صفحه پرداخت را می‌پذیرد.

از آنجایی که برای پردازش پرداخت‌ها، ارسال محصولات و مدیریت بازپرداخت الزامات خاصی دارید، و به دلیل اینکه موارد خاصی خارج از کنترل شما هستند (مانند تأخیر در حمل و نقل)، باید یک بند قیمت و پرداخت را در شرایط و ضوابط خود لحاظ کنید.

  • حل اختلاف

بند حل و فصل اختلاف برای فروشگاه های آنلاین مهم است زیرا رویه هایی را که در صورت بروز اختلاف دنبال می شود را مشخص می کند. این بند معمولاً صلاحیت قضایی را تعیین می کند که در صورت بروز هرگونه اختلاف در آنجا داوری می شود و قانون حاکم که اعمال می شود. بدیهی است که این تصمیمات باید به نفع صاحب فروشگاه گرفته شود.

این بند به ویژه برای قوانین سایت فروشگاهی که مخاطبان جهانی را تامین می کنند، مهم است. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارند که می تواند بر نتیجه هر اختلافی تأثیر بگذارد.

قوانین سایت اپل شامل یک بند برای قانون حاکم است: حل اختلاف. این قانون مشخص می کند که قوانین ایالات متحده و ایالت کالیفرنیا در صورت بروز هر گونه اختلاف، قوانین حاکم خواهد بود. با این حال، برای اختلافات ناشی از اتحادیه اروپا استثنا قائل می شود که در این صورت، ممکن است در کشوری که شاکی در آن اقامت دارد، ادعایی مطرح شود که با ذکر این قوانین شبهات برطرف میشود.

از آنجایی که اینترنت یک بازار جهانی است، ایده خوبی است که این احتمال را در نظر بگیرید که مشتریان آنلاین شما ممکن است از کشورهای خارج از کشور شما آمده باشند و این بند را با در نظر گرفتن آن بنویسید.

  • مسئولیت حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران

این بند حفاظت از داده/حریم خصوصی کاربران باید به وضوح بیان کند که از چه اطلاعات شخصی خریدار خود استفاده و ذخیره می کنید و این اطلاعات چگونه محافظت می شود.

این بند به قانونی بودن خط‌مشی رازداری مستقل شما می‌پردازد، از جمله مواردی مانند نحوه مدیریت برند فروشگاه شما با مواردی مانند کنترل امنیتی، تغییرات قوانین حریم خصوصی و فهرست‌های افشای حقوقی. از طرف دیگر، برخی از آنها بسیار کوتاه هستند و چیزی شبیه به این را شامل می‌شوند: “لطفاً برای اقدامات کامل حریم خصوصی و امنیتی ما به صفحه حریم خصوصی مراجعه کنید.”

  • شرایط تحویل محصول

بند شرایط تحویل محصول که به عنوان “سیاست حمل و نقل” نامیده می شود و شامل سیاست اصلی حمل و نقل/تحویل برای فروشگاه آنلاین شما می باشد. این توضیحات می توانند کوتاه و مختصر یا جامع تر باشند. برخی از مارک ها ترجیح می دهند فقط یک خط جمله ساده که خریداران را به یک سند حمل و نقل/تحویل جداگانه راهنمایی می کند اضافه کنند:

هزینه حمل و نقل … تومان است و محصول در بازه زمانی … الی … به دست شما میرسد.

اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای ساخت سایت تان استفاده کنید میتوانید به راحتی این بخش مقررات سایت را به سایت تان بیفزایید و نیازی به کدنویسی در این بخش نیست. اگر نمیدانید سیستم مدیریت محتوا چیست حتما مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای ساخت سایت تان انتخاب کنید.

  • اطلاعات محصول

در این قسمت ذکر میکنید که اطلاعات محصول مانند ظاهر و ابعاد و غیره دقیقا مطابق با آن چیزی است که در بخش اطلاعات محصول ذکر شده است و مغایرتی با آن ندارد. شما میتوانید برای جلوگیری از بروز مشکل در مورد رنگ ذکر کنید که ممکن است تا چند درجه اخلاف رنگی از نظر روشنی و تیرگی در مورد محصولات وجود داشته باشد ولی از نظر کیفیت مطابق با درجه کیفی ذکر شده در بخش توضیحات سایت میباشد.

  • پیوندهای خارجی / فروشگاهی های تبلیغاتی

یکی دیگر از موارد مهم اضافه شده به الگوی قوانین سایت شما برای تجارت الکترونیک، عبارتی است که پیوندهای خارجی یا فروشگاه های لینک داده شده را مشخص می کند. به عبارت ساده، این بند بیان می کند که لینک های سایر فروشگاه ها برای منافع بازدیدکنندگان سایت شما در سایت شما گنجانده شده است، اما شما هیچ کنترلی بر محتوای آن صفحات ندارید.

نحوه نمایش شرایط و ضوابط سایت

نحوه نمایش قوانین سایت خود یکی دیگر از نکات مهم است.

به طور معمول، فروشگاه‌های آنلاین دکمه ای پیوند شده به شرایط و ضوابط خود در قسمتی در پاورقی صفحه اصلی و اغلب در نزدیکی سایر پیوندهای مهم مانند پیوندی به تماس با ما و یا سبد خرید قرار می‌دهند.

به همان اندازه که مکان نمایش قراردادقوانین و مقررات سایت اهمیت دارد، نحوه ارائه آن نیز مهم است. تغییر قوانینی که برای محافظت از مشتریان آنلاین طراحی شده‌اند، لازم است اقدامات احتیاطی بیشتری را برای اطمینان از درک و پذیرش شرایط شما توسط مشتریان در نظر بگیرید.

همانطور که ذکر شد، دو روش برای تأیید اینکه مشتریان شما شرایط شما را می پذیرند وجود دارد. روش سنتی غیرفعال است که در آن با ارسال شرایط خود در سایت و مشتریان شما به طور داوطلبانه از سایت شما استفاده می کنند، فرض می کنید که شرایط شما را می پذیرند. این روش browsewrap نامیده می شود، به این معنی که مشتری نیازی به کلیک کردن یا انجام هیچ اقدام دیگری برای تأیید رضایت خود با شرایط شما ندارد.

راه جدیدتر — و بهتر — برای کسب رضایت مشتریان خود با شرایط شما این است که از آنها بخواهید روی یک کادر یا دکمه ای کلیک کنند تا رضایت آنها را تأیید کنند. به این روش clickwrap می گویند. این روش ترجیحی برای اطمینان از آگاهی مشتریان شما از شرایط شما و رضایت آنها با این شرایط است و به سرعت تبدیل به تنها راه مطابق قانونی برای دریافت رضایت می شود.

برای مثال شما میتوانید برای اطمینان از این موضوع که کاربر قوانین و مقررات سایت شما را پذیرفته است یک چک باکس در قسمت پایین صفحه قرار دهید تا در صورت پذیرش این قسمت بخش خرید و یا نهایی کردن سفارش باز شود.

برای محافظت بهتر از مالکیت معنوی فروشگاه اینترنتی خود و محدود کردن تعهدات قانونی تان، باید از روش کلیک کردن برای کسب رضایت تایید شده مشتریان خود با شرایط و قوانین سایت تان استفاده کنید.

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها