امروزه اکثریت افراد جویای کار با اصطلاح رزومه آشنا هستند. رزومه یک گزارش مهم از توانایی ها و سوابق است که می تواند توسط شخص یا شرکت ها تهیه گردد. بی شک تهیه و ارسال یک رزومه حرفه ای اولین گام شما برای ورود به عرصه کسب و کار خواهد بود.
در این مقاله برای کمک به افزایش توانایی افراد جویای کار، به توضیح موضوعاتی چون رزومه چیست، ثبت رزومه، انواع رزومه، ساختار رزومه، رزومه کاری، نوشتن CV و نمایش چند عکس نمونه رزومه کاری خواهیم پرداخت.
خواندن مقاله بهترین روش نوشتن رزومه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در دوره آموزش حسابداری مقدماتی از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید
مدیرانی که در حال استخدام کارمند هستند
افرادی که جویای کار هستند
افرادی که می خواهند برایخود رزومه تهیه کنند
در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:
رزومه چیست؟
رزومه (Resume)، یک گزارش متنی در یک یا چند صفحه است که به معرفی اطلاعات، ویژگی، توانایی و مهارتهای شما می پردازد. کارفرمایان با مطالعه رزومه شما می توانند میزان توانایی شما را ارزیابی کنند. در این فایل متنی می توانید به ذکر اطلاعات شناسنامه ای، سابقه تحصیلی، فعالیتهای کاری، توانایی و تخصص خود بپردازید.
مطالب مرتبط:
شرح وظایف حسابدار
راهنمای جامع استخدام انباردار
حسابداری بازرگانی چیست؟
حسابداری شرکتی چیست؟
رزومه می تواند با اهداف مختلفی تهیه گردد. برای استخدام، برایاخذ مجوز تحصیل، برای همکاری شرکتی، مهاجرت و…
مهمترین موضوع جهت تهیه رزومه، ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب از شما در ذهن دریافت کننده رزومه می باشد. پس باید از رزومه به عنوان یک فرصت تبلیغ شخصی با حداکثر قابلیت ها استفاده کرد.
رزومه به معنی خلاصه ای از تجربیات و توانایی ها به کار می رود. معنی کلی رزومه شامل چکیده تجربیات تحصیلی، کاری و سایر زمینههای با اهمیت است که به طور مختصر تاریخچه هر یک را معرفی می کند. رزومه باید دارای اطلاعات مورد نیاز برایدریافت کننده آن باشد . بدیهی است که رزومه هرچه بیشتر دربرگیرنده سوابق حرفه ای شما باشد احتمال کسب موفقیت آن بیشتر است.
هدف رزومه چیست؟
هدف رزومه با توجه به منبع درخواست دهنده و نوع رزومه متفاوت است. هدف کلی از تهیه رزومه، معرفی شخص، شرکت و یا هر چیز تحت مالکیت شماست؛
همچنین در رزومه بخش مشخصی با نام “هدف رزومه” وجود دارد. در این بخش، شما باید هدف خود را از صورت گرفتن همکاری به طور دقیق بیان نمایید.
بخش هدف روزمه (Resume Objective) مورد توجه مدیر یا مسئول منابع انسانی شرکت است. در این بخش بایستی مقصود خود از فعالیت در شرکت، بر عهده گرفتن پست، چیزهایی که می توانیدبرای این کار به ارمغان آورده، همچنین نتایجی که می توانید کسب نمایید و موفقیتهای حاصله را در چند جمله بیان نمایید.
رزومه تحصیلی نوعی رزومه است که با هدف گرفتن پذیرش از دانشگاه ها در مقطع تحصیلات عالی و یا پذیرش دانشگاههای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در این رزومه شما باید صرفا به سوابق علمی و تواناییهای تحصیلی خود بپردازید. مهارتهای شغلی، سوابق کاری و… مورد توجه مراجع علمی نخواهد بود. در این رزومه مواردی چون تعداد، سوابق تحصیلی، سوابق آموزشی و پژوهشی، دورههای آموزشی، مقالات علمی، موضوع پایان نامه، همکاریهای علمی و … بیان می شود.
نکته مهم
دانشگاه ها و مراکز علمی برای جذب دانشجویان و پژوهشگران جدید در مقطع تحصیلات عالی از طریق رزومه اقدام می نمایند. شما باید فایل کامل و قانع کننده ای از معرفی خود را به شکل رزومه برای آنها ارسال نمایید. به رزومه ارسالی، رزومه تحصیلی می گویند.
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام در آموزش نرم افزار حسابداری از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید
رزومه شرکت چیست؟
رزومه شرکت، در حقیقت یک فایل گزارش از وضعیت کاری شرکت شماست. رزومه شرکت مثل یک آگهی تبلیغاتی دربرگیرنده شناسنامه شرکت شما شامل نام، اطلاعات مدیران، شماره ثبت و سایر اطلاعات ثبتی آن است. در بخشهای دیگر اطلاعاتی مثل خدمات و محصولات، اهداف، دستاوردها، سابقه کار، مشتریان و معرفی تیم کاری می پردازید.
شما می توانید از رزومه شرکت جهت معرفی خود در وبسایت اصلی و صفحات فضای مجازی استفاده نموده و یا برای جلب نظر دیگران جهت عقد قرارداد بهره بگیرید.
رزومه کاری چیست؟
رزومه کاری نوعی از رزومه است که با معرفی تجربیات و تواناییهای شغلی برایاستخدام تهیه می شود. کارفرمایان برایجذب نیرو، از کارجویان رزومه کاری دریافت می کنند. دریافت رزومه کاری یکی از منطقی ترین روشهای شناخت افراد برای اشتغال است. کارفرمایان با بررسی رزومه کاری افراد مختلف، بهترین افرادی که دارای ویژگیهای متناسب با شغل هستند را انتخاب می نمایند. پس اولین گام برایکسب جایگاه شغلی توسط شما، تهیه رزومه کاری کامل و مناسب است. ساخت یک رزومه کاری حرفه ای شما را در متقاعد کردن کارفرما کمک خواهد کرد. رزومه کاری شما باید حاوی اطلاعاتی نظیر سوابق کاری، توانایی و مهارتهای مرتبط با شغل، علایق و … به شکل تاثیرگذاری باشد.
گاهی اوقات به جای کلمه رزومه از عبارت CV مخفف عبارت ( Curriculum Vitae) نیز استفاده می شود. کلمه CV که بیشتر در کشورهای اروپا و امریکایی کاربرد دارد گاهی به یک معنا به کار می رود. اما در حقیقت از لحاظ کاربرد دارای تفاوت هایی هستند.
رزومه کاری به سوابق کاری شما که به طور خلاصه در حدود یک یا دو صفحه تهیه می شود گویند. فرق CV با رزومه کاری در این است که CV محدودیت طول محتوا ندارد. یک CV شامل کل جزییات کاری، شناختی و به عبارتی تمام مسیر شغلی شما می باشد. به همین خاطر در اغلب موارد تعداد صفحات بالایی تا حدود سی صفحه یا بیشتر دارد.
به علت ذکر تمام جزییات در CV ، این گزارش برای مراکز علمی و آموزشی در سطح جهان بسیار مناسب تر است. جزییات اطلاعات تحصیلی شما، پستهای دانشگاهی، کتب، جوایز و افتخارات، همایشها، عضویت در انجمنها و ده ها مورد دیگر به ترتیب زمانی در CV گنجانده می شوند. پس توصیه می شود برای ارسال رزومه به شرکتهای خارجی از CV استفاده نمایید.
شما می توانید رزومه کاری متفاوتی برای شرکت ها و جایگاههای شغلی مختلف ارسال نمایید اما CV شما همیشه ثابت و غیر قابل تغییر است.
چه اطلاعاتی باید در رزومه وجود داشته باشند؟
هدف اصلی از ارسال رزومه کاری و سایر انواع رزومه ها معرفی کامل خود به شکل تاثیر گذار می باشد.کارفرمایان رزومههای بسیاری را دریافت می کنند اما از این میان به دلیل تعدد آنها، رزومه هایی که دارای اطلاعات کافی و ساختار مشخصی نباشند را کنار می گذارند. پس برایست یابی به موقعیت شغلی مناسب باید بهترین رزومه را ارسال نماییم. برای حل این مشکل باید بدانیم که در رزومه کاری چه بنویسیم و با شیوه نوشتن رزومه آشنا باشیم. برایساخت یک رزومه حرفه ای باید بدانیم که چه اطلاعاتی باید در رزومه استاندارد وجود داشته باشند. این اطلاعات عبارتند از:
اطلاعات شخصی
در اولین قسمت از رزومه باید به معرفی اطلاعات شخصی خود بپردازید. اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تحصیلات، وضعیت نظام وظیفه برای آقایان و وضعیت تاهل می باشد.
بهتر است که عکس خود را در بخش اطلاعات شخصی ضمیمه نمایید.
اطلاعات تماس
آدرس، شماره تماس و ایمیل شما نیز حتما در این بخش باید ذکر گردد. در این بخش باید راههای ارتباطی مناسب را به کارفرما ارائه دهید.
اطلاعات تحصیلی
این موضوعات که تحصیلات شما تا چه مقطع و چه رشته ای بوده است از مهمترین شروط استخدام توسط کارفرما می باشد. با این حال ذکر سطح تحصیلی، رشته و گرایش خود جزء اصول رزومه نویسی می باشد. در بعضی موارد لازم است که شما تحصیلات مقاطع پایین تر خود را نیز ذکر نمایید. به عنوان مثال یک فرد دارای مدرک فوق لیسانس، تحصیلات دوره لیسانس و دیپلم خود را نیز بیان می کند.
سوابق کاری یکی از مهمترین بخشهای رزومه استاندارد است. در این بخش نشان می دهید که چقدر تجربه کاری دارید. هرچه تجارب شما دارای ارتباط بیشتری با شغل درخواستی باشد بهتر است. در سوابق کاری، نام شرکتهای قبلی، توضیحات مختصری درباره فعالیت، سمت شغلی و مدت زمان کار خود را بنویسید. اگر سابقه شغلی زیادی ندارید می توانید در بخشهای دیگر توانمندی و شایستگی خود را نشان دهید.
مهارت ها و توانمندی ها
در این بخش دو نوع از توانمندی ها را ذکر نمایید. توانمندیهای شخصی مانند مدیریت زمان، حل مشکل، خلاقیت، قدرت تصمیم گیری مثال هایی از مهارتهای شخصی شما خواهند بود.
توانمندی های تخصصی مرتبط با شغل نیز حائز اهمیت است. مهارتهای فنی شما مانند کار با نرم افزارها، توانایی فنی و یدی، دوره های گذرانده شده، مدارک اخذ شذه، آشنایی با زبانهای خارجی و … در این بخش قرار می گیرند. کارفرمایان برای استخدام نیرو در شغلهای تخصصی به مهارت ها و توانمندیهای فنی شما که مرتبط با حیطه فعالیت شرکت باشد، اهمیت ویژه ای قائل هستند. استخدام نیروی بدون مهارت در شغلهای تخصصی امکان پذیر نمی باشد. ممکن است که شما سابقه کار ثبت شده ای نداشته باشید اما توانایی تجربی شما بالاتر از بسیاری افراد دیگر باشد؛ این مورد به شما کمک خواهد کرد.
علایق و فعالیت ها
این بخش مورد توجه افرادی که تازه به بازار کار وارد شده اند و سابقه کاری ندارند قرار می گیرد. همینطور در شرایط مساوی با دیگران، به شما در استخدام کمک می کند.
در بخش علایق و فعالیت ها در یک رزومه قوی می توانید به فعالیت های شاخص خود اشاره کنید. مانند ورزش، هنر، مطالعه و…
سعی کنید نوشتن علایق و فعالیت های خود را در رزومه، با رده فعالیت خود در شرکت نزدیک نمایید.
شرح مختصری از خود
در این بخش به صورت ساده در یک یا دو پاراگراف به معرفی خود برایکارفرما بپردازید. این قسمت برای ایجاد شناخت بهتر شما توسط کارفرماست. خلاصه ای از ویژگی های شخصیتی خود را دربخش درباره من در رزومه توصیف نمایید.
معرفی انواع رزومه
همه افراد با شرایط و تحصیلات مختلف برای ارائه درخواست همکاری با شرکت موردنظر خود باید یک رزومه تهیه نمایند. رزومه ها دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آن ها با توجه به نوع استخدام متقاضی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال رزومه فردی که برای استخدام بازاریاب جستجو می کند باید با رزومه فردی که برای شغل حسابداری جستجو می نماید متفاوت باشد. انواع رزومه ها با توجه به هدف و اصول نوشتن رزومه متفاوت هستند. این که شما برای کدام مقصود رزومه تهیه می کنید و می خواهید خود را چگونه معرفی نمایید مبدا ایجاد تفاوت در انواع رزومه می باشد. توصیه می شود برای دستیابی به شغل مورد نظر خود زمان کافی را برایتهیه یکی از انواع رزومه صرف نمایید. انواع رزومه به شرح زیر می باشد:
۱. رزومه زمانی
رزومه زمانی رایج ترین نوع رزومه نویسی است. در این رزومه شما سوابق کاری و تجربی خود را از آغاز فعالیت خود به سمت آخرین موارد ذکر می نمایید. اولین فعالیت کاری شما در صدر لیست و سپس، مراحل طی شده ، تجارب و تحصیلات بعدی را می نویسید. این رزومه اطلاعات خوبی در زمینه روند زندگی و مسیر پیشرفت کاری شما به کارفرما ارائه می کند.
در هریک از موارد تاریخ و مدت زمان فعالیت خود را جلوی آن ذکر می کنید. در پایان لیست نیز، آخرین تجارب کاری یا تحصیلی شما ثبت می گردد.
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام درآموزش حسابداری پیشرفته از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید
در این نوع رزومه، اولویت با فعالیت ها و توانمندی های مرتبط با جایگاه شغلی هدف است. شما ابتدا به بیان مهارت ها و سوابق خود که مرتبط با جایگاه درخواستی می باشد می پردازید و در اولویت بعدی دیگر سوابق، تحصیلات و مدارک اخذ شده را بیان می کنید. این نوع رزومه مناسب افرادی است که تحصیلات مرتبطی با جایگاه شغلی ندارند یا می خواهند فیلد کاری خود را تغییر دهند.
رزومه کاری زمانبندی وارونه
در رزومه زمانبندی وارونه، شما سوابق کاری خود را به خلاف ترتیب رخ داد زمانی ثبت می نمایید. ترتیب زمانی این رزومه از آخرین فعالیت های کاری شما شروع شده و به اولین سوابقتان ختم می شود. اینکه شما به تازگی در کجا مشغول بودید، تازه ترین سوابق کاری تان چه چیزهایی است در ابتدای رزومه قرار می گیرد و سپس با مطالعه رزومه به سمت قدیمی ترین سوابق شما پیش می رویم.
کسانی که دارای سابقه کاری زیادی هستند می توانند از ایننوع رزومه نویسی استفاده نمایند.
۳. رزومه ترکیبی
این رزومه تلفیقی از رزومه زمانی و رزومه تحت توانمندی می باشد. در اینرزومه ابتدا مهارت ها و توانایی های خود را در بخش اول، و سپس سوابق کاری را در پی آن می نویسید.
در این رزومه می توانید مهارتهای مهمتر خود که در ارتباط با جایگاه شغلی هدف هستند را در اولویت قرار دهید.
رزومه ترکیبی از آنجا که بر پایه مهارت و زمان بندی تهیه می شود همزمان برآورد کننده نیاز کارجو و کارفرما می باشد.
۴. رزومه اینفوگرافی
رزومه اینفوگرافی، در حقیقت علاوه بر محتوا، دربرگیرنده ظاهر گرافیکی رزومه شماست. برخلاف سایر رزومه ها که عمدتا به صورت متنی و در فایل ورد یا پی دی اف تهیه و ارسال می شوند، رزومه اینفوگرافی با به کار بردن عناصر گرافیکی با نرمافزار های مربوطه تهیه می شود. این رزومه، دارای رنگ بندی، فونت، طرح، چیدمان و قالب مخصوص خود است و از جهت زیبایی، اثر بالایی بر جلب توجه کارفرما خواهد گذاشت. رزومه عکس دار اغلب به شکل اینفوگرافی تهیه می شود.
۶. رزومه هدفمند
رزومه هدفمند، تاکید بر مهارت ها و توانمندی های مرتبط با شغل آینده شمادارد.
در این رزومه نیازی به ذکر سوابق دیگر شمانیست.
در این نوع اشتغال، کارفرما بسیار دقیق است و دنبال مهارتهای خاصی در کارجویان می باشد و اولین چیزی که مورد توجه کارفرما قرار می گیرد مهارتهای شما می باشد.
۷. رزومه غیر متعارف
اگر تمایل به نوآوری و خلاقیت در رزومه داشته باشید می توانید از رزومه غیر متعارف استفاده نمایید. در این رزومه می شود از طراحی گرافیکی، نمودار، عکس و حتی ویدئو استفاده نمایید.
رزومه غیر متعارف را می توانید به شکل چاپی، آنلاین و یا در وبسایت های رسمی کسب و کار منتشر نمایید.
یکی از شبکه های اجتماعی تحصصی کسب و کار، لینکدین است. به عنوان مثال دیگر، فعالان کسب و کارهای اینترنتی از وبسایت هایی مثل دریبل و گیت هاب برای ارائه رزومه استفاده می کنند تا بتوانند به خوبی نمونه کارهای خود را نمایش دهند.
۸. مینی رزومه
همان طور که از نام مینی رزومه پیداست ایننوع از رزومه برایبیان مختصری از تجارب کاری و مهارتهای مرتبط با شغل نوشته می شود. مینی رزومه ها برای ملاقات های کاری و نمایشگاهی که در آن با تعدادی از افراد در ارتباط خواهید بود مناسب هستند. در سایر موارد که برایشغل خاصی رزومه ارسال می کنید بهتر است از سایر انواع رزومه استاندارد استفاده نمایید.
انواع نمونه رزومه حرفه ای فارسی و انگلیسی
با وجود توضیحات فوق، هنوز ممکن است برای خیلی از خوانندگان اینمطلب سوال باشد که: چطوری یک نمونه رزومه حرفه ای داشته باشم و حتی رزومه حرفه ای بنویسم؟
مشاهده چند نمونه رزومه حرفه ای شغلی مناسب می تواند به پاسخ اینسوال کمک نماید.
چند نمونه رزومه حرفه ای پر شده در ادامه نمایش داده می شوند.
نمونه رزومه کاری مهندس کامپیوتر
رزومه ورزشی مناسب مربیان تربیت بدنی برای جذب همکاری جدید و یا شرکت در همایشات ورزشی می باشد. عمدتا دربرگیرنده سوابق ورزشی شما می باشد. موفقیت های ورزشی، علاقمندی های ورزشی، اهداف و توانایی های شما در رزومه ورزشی می آید.
در ارسال رزومه شرکت به موارد زیر بیش از سایر رزومه ها دقت نمایید.
مخاطب شمایک مخاطب عادی نیست بنابر این باید جذابیت و زیبایی، غیرشخصی بودن محتوا، منحصر به فرد بودن رزومه شرکتی را رعایت نمایید.
با توجه به تمایل مهاجرت بعضی پرستاران، و شرایط کاری مساعد در تعدادی از کشورها، تهیه رزرمه انگلیسی پرستاری برای آنها لازم می نماید. یک پرستار توانا با نشان دادن قابلیت های خود، در رزومه انگلیسی می تواند به هدف خود برسد. در زیر نمونه رزومه پرستاری انگلیسی را مشاهده می کنید.
نمونه رزومه رشته حسابداری
بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حسابداری به دنبال کار بوده و آگهی های استخدام کارشناس حسابداری را بررسی می نمایند. فردی که در جستجوی شغل حسابداری می باشد، باید یک رزومه خوب داشته باشد که به شرکت های موردنظر ارائه بدهد و مدیران با توجه به رزومه وی تصمیم به استخدام فرد بگیرند. در این بخش یک نمونه رزومه رشته حسابداری را مشاهده می نمایید.
گاهی اوقات، شرکت ها با ارائه نمونه خام رزومه به جذب نیرو اقدام می کنند. این فرم ها را به صورت اینترنتی یا چاپی در اختیار افراد گذاشته و کارجویان با پر کردن رزومه، سوابق خود را بیان می دارند. در صورتی که شمانیز کارفرما یا مسئول جذب نیرو هستید می توانید از این فرم ها استفاده نمایید.
انواع نمونه CV حرفه ای
بهترین راه برای آموزش نوشتن CV به صورت حرفه ای، بررسی چند نمونه CV مناسب می باشد. در ذیل چند نمونه CV انگلیسی را خواهیم دید:
نمونه CV انگلیسی برای استخدام
نمونه زیر به طور خلاصه در تعداد صفحاتی مختصر، نمونه یک CV مناسب می باشد.
CV زیر به صورت مختصر در یک صفحه آمده است. هرچند خلاف انتظار چندین صفحه ای ما می باشند اما برای نشان دادن نمونه CV انگلیسی گزینه خوبی می باشد.
هنگامی که فرد جویای کار، به ارسال رزومه جهت استخدام می پردازد می داند که تنها راه تصمیم گیری کارفرما بر اساس مشاهده رزومه اوست. کارفرما قبل از این، تا به حال شما را ندیده و در صورتی که از رزومه شماخوشش نیاید ممکن است هرگز شما را نبیند. حتی ممکن است با وجود شایستگی بالای شما برای دستیابی به شغل، نتوانید جایگاه کاری را کسب نمایید. پس دقت داشته باشید که مهمترین راه تصمیم گیری کارفرما برای استخدام نیرو، مشاهده رزومه می باشد. شماباید با استفاده از اصول رزومه نویسی، به ساخت یک رزومه حرفه ای بپردازید. زیرا تنها راه متقاعد سازی کارفرما ارسال رزومه کاری مناسب است. شما با ارسال رزومه قوی می توانید نشان دهنده شایستگی خود برای اخذ شغل باشید.
در ادامه اینمطلب به آموزش بهترین روش نوشتن رزومه حرفه ای برای شماخواهیم پرداخت.
چگونه رزومه کاری حرفه ای بنویسیم؟
متقاعد سازی شاید مهمترین مرحله استخدام باشد. برای ایجاد اثرگذاری بر کارفرما، باید بدانیم که در رزومه کاری چه بنویسیم و چگونه رزومه بسازیم و روش نوشتن رزومه را یاد بگیریم. چند توصیه مهم جهت نوشتن رزومه به شرح زیر می باشد.
- توصیه می کنیم تهیه رزومه متناسب با جایگاه شغلی درخواستی باشد. مواردی که برای اینشغل اهمیت دارند را در اولویت اول ذکر نمایید و سایر موارد را پس از آن بنویسید.
- از قالب و چارچوب مشخصی استفاده نمایید.
- از یکی از انواع رزومه که قبل تر شرح دادیم استفاده نمایید.
- قبل از تهیه آن، به مطالعه چند نمونه رزومه بپردازید.
- اطلاعات کامل و جامعی از خود بنویسید.
- از بیان مبهم و نامفهوم خودداری کنید.
- رزومه را در یک یا دو صفحه تهیه کنید . رزومه نباید از این مقدار طولانی تر شود.
نکته: کارفرما تا به حال شمارا ندیده است. مهمترین راه جذب نیرو در شرکت ها مشاهده رزومه است. شماهرقدر که دارای توانایی باشید لازم است که به معرفی خود و نمایش مهارت ها بپردازید. ثبت رزومه مناسب تنها راه شماخواهد بود.
نکات قابل توجه در تهیه رزومه
در تهیه رزومه حتما به موارد زیر توجه نمایید:
- رزومه را به صورت مختصر در یک یا دو صفحه تهیه نمایید.
- نباید رزومه را با CV اشتباه بگیرید.
- مطالب رزومه را دسته بندی نمایید. حتما بخش های تحصیلات، سابقه کاری، توانایی و مهارت و سایر بخش ها را از یکدیگر تمیز دهید.
- بر مهارت ها و توانایی هایی که در اولویت هستند تاکید بیشتری داشته باشید.
- در هر پاراگراف خط های اول مهمترین بخش هستند. آن ها را جدی بگیرید.
- از عبارت به جای جملات استفاده نمایید.
- بررسی نمایید که رزومه شمابه هیچ وجه دارای غلط املایی و تایپی نباشد.
- متن را ساده و روان بنویسید.
- برای کشور ایران به هیچ عنوان از رزومه های انگلیسی استفاده نکنید.
- پس از تهیه رزومه، توسط یک نفر از دوستان و آشنایان شما مطالعه شود و در صورت نیاز رفع اشکال کنید.
شما برای ارسال رزومه باید بدانید که به شدت پرهیز از بزرگنمایی داشته باشید. مثبت نشان دادن سوابق با بزرگنمایی و دروغ متفاوت است. دقت نمایید که بزرگنمایی در مطالب رزومه، برای کارفرما شک برانگیز خواهد بود و ممکن است باعث مردود شدن شمادر انتخاب شود. رزومه باید متناسب با جایگاه کاری باشد بزرگنمایی در اطلاعات باعث رد شدن شما می شود. در صورتی که رزومه شما مورد توجه کارفرما قرارگیرد در مرحله مصاحبه حضوری، کارفرما متوجه بزرگنمایی می شود. اینامر باعث می شود کهشما به طور کامل شانس استخدام خود را از دست دهید. در مواردی که شخص با وجود بزرگنمایی جذب کار شود پس از قرارگرفتن در جایگاه شغلی، ممکن است ضعف وی بروز کرده و باعث ایجاد یک تجربه بد کاری گردد.
مختصر بودن
شما نباید رزومه نویسی را با CV نوشتن اشتباه بگیرید. رزومه بایستی در یک یا دو صفحه به صورت مختصر تهیه گردد و نشان دهنده اطلاعات مهم شما به صورت تیتروار و بدون ذکر جزییات باشد. دقت کنید که کارفرما شاید وقت یا تمایل کافی برای مطالعه جزییات زندگی شما نداشته باشد. در صورت تهیه CV می توانید تا چند ده صفحه درباره شرح فعالیت های خود توضیح دهید.
قرار دادن تصویر در رزومه
یکی از مهمترین عوامل مورد توجه قرارگرفتن رزومه شما، داشتن عکس می باشد. عکس در رزومه باعث برقراری ارتباط بیشتر بین کارجو و کارفرما می شود. رزومه عکس دار اغلب در اولویت انتخاب بوده و باعث حرفه ای نشان دادن شما می شود.
کمک گفتن از یک مترجم جهت بررسی رزومه انگلیسی
در صورتی که رزومه انگلیسی برای ارسال به خارج از کشور تهیه می کنید حتما سعی کنید قبل از ارسال آن را با یک مترجم انگلیسی ماهر بررسی نمایید. زبان های خارجی دارای جزییات بسیاری هستند که ممکن است از دید شماپنهان بمانند. یک مترجم خوب در نقش مشاور می تواند بهشما در اثر گذاری و گیرایی رزومه کمک نماید. شماباید اطمینان کارفرما و مراجع خارجی را که به شمابه چشم یک شخص خارجی نگاه می کنند به خوبی جذب نمایید. داشتن ایراد مفهومی باعث گرفتن امتیاز منفی خواهد شد.
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید برای اطلاع از هزینه کلاس حسابداری با ما در تماس باشید
ارسال رزومه هدفمند و به روز
در شرایطی که بسیاری از مشاغل نیاز به مهارتهای تخصصی دارند سعی نمایید از رزومه هدفمند استفاده نمایید. ثبت رزومه شما باید متناسب با جایگاه شغل مطلوب باشد. تجارب و توانایی های مرتبط را در اولویت قرار دهید و نوع نوشتار خود را به شیوه مثبت و متناسب با آن کسب و کار تغییر دهید.
حتما رزومه اداری خود را به طور دوره ای به روز نمایید و موارد جدید را اضافه و کم نمایید؛ و با بازنگری دوره ای آن از ایراداتی که از چشمتان پنهان مانده با خبر شوید.
طراحی مناسب رزومه
شما بر حسب نیاز خود می توانید از رزومه ساده یا رزومه های طراحی شده استفاده نمایید. طراحی مناسب رزومه در انتخاب کارفرما تاثیر به سزایی دارد.
برای انتخاب قالب مناسب رزومه، چند نمونه رزومه حرفه ای را مشاهده نمایید. سپس با انتخاب قالب مناسب و استفاده از نرمافزار های مناسب می توانید به طراحی رزومه اقدام نمایید. پس از تکمیل اطلاعت رزومه، باید به فونت، تم و رنگ آن دقت نمایید.
برای سادگی کار خود می توانید از تمپلیت رزومه که توسط شرکت ها و وبسایت ها ارائه می شود استفاده نمایید . اینتمپلیت رزومه به صورت قالب آماده بوده و شما با پرکردن آنها می توانید یک رزومه حرفه ای داشته باشید.
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید با ثبت نام درآموزش حسابداری پیشرفته از تخفیف های ویژه ما برخوردار شوید
نکته مهم
برای همه انواع رزومه ها، ویژگی های عمومی ثابت است. در ساخت رزومه، خوانایی متن، به کاربردن فونت مناسب، به روز بودن اطلاعات، ظاهر خوب، محتوای ساده و روان از ویژگی های اصلی رزومه هستند.
پرسش و پاسخ های مهم درباره رزومه
ایجاد رزومه کاری یکی از مهمترین قدم های شما برای دستیابی به شغل دلخواه می باشد. این مرحله می تواند در زندگی آیندهشما تاثیر مهمی داشته باشد. بنابراین باید به سوالاتی که ممکن است در اینزمینه داشته باشید پاسخ مناسب داده شود. در اینبخش به پاسخ مهمترین سوالات در باره رزومه می پردازیم.
چند نوع فرمت برای رزومه کاری وجود دارد؟
داشتن ساختار رزومه مشخص بهشما در دست یابی به جایگاه شغلی کمک می نماید. رزومه ها در فرمت های PDF، DOCX، HTML و یا PSD و JPGتهیه می شوند.
فرمت PDF پرطرفدارترین فرمت رزومه است. با ارسال رزومه در این فرمت به صورت ثابت برای همه افراد قابل نمایش است.
فرمت DOCX ممکن است در وسایل ارتباطی مختلف دچار تغییر شکل گردد. اغلب از ایننوع فرمت استفاده نمی گردد مگر اینکه کارفرما تمایل به ثبت توضیحات خود درباره رزومه شما در داخل آن داشته باشد.
فرمت HTML بیشتر مورد استفاده رزومه های غیرمتعارف است. رزومه هایی که تحت وب، در شبکه ها و سایت های اینترنتی نظیر لینکدین ارائه می شوند دارای این فرمت هستند. در این قالب می توان ویدئو، صدا و … را قرار داد.
فرمت PSD و JPG برای رزومه های اینفوگرافی است که اغلب با نرمافزار های مخصوص با فرمت PSD تهیه و با فرمت عکس در شکل JPGیا JPEG ذخیره و ارسال می گردند.رزومه کاری باید دارای چند صفحه باشد؟
از مهمترین اصول نوشتن رزومه رعایت اصل اختصار می باشد. روزمه نباید بسیار طولانی یا بسیار کوتاه باشد. بهترین رزومه دارای طولی به اندازه یک یا دو صفحه استاندارد می باشد. برای توضیحات بیشتر به درخواست کارفرما نیاز به تهیه CV بوده که می تواند تا چندین صفحه را در برگیرد.
چه اشکالاتی در رزومه کاری سبب رد آن توسط کارفرما می شود؟
در حین تهیه رزومه اداری باید بدانید که وجود بعضی اشکالات باعث رد شدن آن توسط کارفرما و یا کسب امتیاز منفی می شود. بعضی از ایناشتباهات عبارتند از:
- دروغگویی و بزرگنمایی بیش از حد
- فرمت نامناسب که باعث آزار کارفرما شود
- ذکر تجربیات کاری غیرمرتبط
- ذکر موارد شخصی
- بیش از حد کوتاه بودن رزومه و خالی بودن از سوابق کاری
- بیش از حد بلند بودن رزومه
- نداشتن ساختار مناسب
- اشتباه در شماره تماس و راه های ارتباطی
- ناخوانا بودن و استفاده از ادبیات نامناسب
ثبت رزومه در گوگل چگونه است؟
اگر خواهان شانس بیشتری برای استخدام هستید بهتر است به آگهی های استخدام و کاریابی ها اکتفا نکنید. اینرا بدانید که بسیاری از شرکت ها برای جذب نیرو از طریق ارسال آگهی و وبسایت های نیازمندی اقدام نمی کنند. بلکه با جستجو در گوگل نیروی مورد نظر خود را می یابند. لذا بهتر است که رزومه خود را در گوگل به ثبت برسانید و با استفاده از تکنیک های مدیریت محتوا آن را پیرامون تخصص خود به بیشترین بازدید برسانید.
ثبت رزومه در گوگل، شما را به کارفرمایانی که دنبال نیروی انسانی می گردند معرفی می کند. اینروند استخدام، خلاف روند رایج آن می باشد. از سوی دیگر بسیاری کارفرمایان که به دنبال افراد دارای تخصص های خاص هستند و بنا بر دلایلی امکان اطلاع رسانی عمومی را برای استخدام ندارند، از روش جستجوی رزومه در گوگل استفاده می کنند. علاوه بر اشخاص، بسیاری از شرکت ها نیز از ثبت رزومه در گوگل استفاده می کنند. این کار باعث می شود میزان پروژه های کاری دریافتی آنان به شدت افزایش یابد.
برای پذیرفته شدن در مراجع علمی آموزشی لازم است از رزومه علمی استفاده نمایید. بدیهی است یک دانشگاه معتبر داخلی یا خارجی، برای پذیرفتن شما در دوره دکتری نیازی به سوابق مدیریتی یا فنی شما ندارد. دراین موارد شما صرفا باید سوابق علمی و تحصیلی خود را ذکر نمایید.
در رزومه علمی بر خلاف رزومه اداری نباید سوابق کاری، توانایی و مهارتهای شما بیان شود. به دلیل ماهیت علمی این رزومه، در آن صرفا به توضیح سوابق تحصیلی، سوابق آموزشی، تدریس، سوابق پژوهشی، مقالات علمی ISI، سایر مقالات علمی پژوهشی، مقالات منتشر شده در مجلات علمی داخلی و خارجی، همایش های بین المللی، کتاب های چاپ شده، دوره ها و کارگاه های پژوهشی و … بپردازید.
پیشنهاد ویژه : شما میتوانید برای اطلاع از هزینه کلاس حسابداری با ما در تماس باشید
نتیجه گیری
رزومه در حقیقت نوعی تبلیغ توانایی های شما برای کارفرمایان بوده تا بتوانید با مطرح کردن خود به جایگاه شغلی مطلوبتان دست پیدا کنید. اشخاص، شرکت ها و هر فعال اقتصادی می تواند به تهیه رزومه اقدام کند. ارسال رزومه کاری، شانس دیده شدن شما را افزایش می دهد. تا زمانی که نتوانید خود را معرفی نمایید شغلی هم به دست نمی آورید. رزومه ساختن علاوه بر استخدام تازه کاران، برای افزایش معاملات و قراردادهای افراد با سابقه نیز مفید است. اما توصیه می شود قبل از شروع، آموزش رزومه نوشتن دیده تا بهترین رزومه را در بین رقبا تهیه نمایید.
در این مقاله به مهمترین مباحثی چون: ارسال رزومه برای استخدام، اصول رزومه نویسی، انواع رزومه ، طرز رزومه نویسی و عرضه چند نمونه رزومه برای استخدام و بهترین رزومه های حسابداری پرداختیم. تیم تحریریه فرداد در مسیر شغلی شما کنارتان خواهد بود. می توانید از طریق درج کامنت با ما در ارتباط باشید.
منبع : https://www.fardadgroup.com