سرعت و هیجان، ارتباط مستقیمی با هم دارند. بسیاری از رانندگان و خصوصاً کسانی که عشق رانندگی هستند، تمایل دارند خودروهایی سوار شوند که شتاب و سرعت بالا دارند. از طرفی، هر چه شتاب بالاتر باشد، مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود. جدای از این مسائل، حتی اگر شتاب خودرویتان در ابتدای خرید، بالا باشد پس از مدتی سواری با خودرو متوجه کم شدن شتاب آن خواهید شد. این به دلیل استهلاک قطعات خودرو است.

اگر شما به هر دلیلی جز آن دسته افرادی هستید که در پی افزایش شتاب خودرو خود هستید و می خواهید با صفر تا صد راه‌های افزایش شتاب خودرو آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش شتاب ماشین را از دست ندهید.

راهکارهایی برای افزایش شتاب خودرو

راه‌های زیادی برای بالابردن شتاب خودرو وجود دارد. برخی از این راه‌ها مربوط به وقتی است که شتاب خودروی شما در اثر استهلاک قطعات پایین آمده و نیاز به سرویس کردن و تعمیر دارد و برخی هم مربوط به جایگزین کردن قطعات اصلی خودرو با قطعات دیگر است.

ابتدا به بررسی راه‌های افزایش شتاب خودرو با جایگزین کردن قطعات فابریک با قطعات دیگر بپردازیم.

تعویض منیفولد

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید، شتاب خودرو را افزایش دهید، تعویض منیفولد هوا با تراتل است. منیفولد قطعه‌ای هست که در موتورهای درون‌سوز قرار می‌گیرد و عمل هدایت و خارج کردن دود حاصل از احتراق سوخت در موتور را به عهده دارد. این قطعه در دو نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: منیفولد ورودی که برای هواست و منیفولد خروجی که برای دود است. منیفولد برای هر چهار سیلندر موتور، یک ورودی دارد.

تعویض منیفولد باعث افزایش شتاب خودرو می‌شود.

شما می‌توانید با نصب تراتل چهارتایی، یک ورودی هوای مجزا برای هر سیلندر تعبیه کنید. در نتیجه ورود هوا بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه آن به احتراق کمک می‌شود؛ احتراق بهتر، شتاب بالاتر خودرو را در پی دارد.

از طرف دیگر، وقتی عمل احتراق اتفاق می‌افتد گاز اضافه و دود در فضای سیلندر می‌ماند که باید سریع خارج شود تا موتور آماده انفجار بعدی شود. منیفولد دود، اولین قطعه‌ای است که با این گاز اضافی رو به رو می‌شود و اقدام به تخلیه آن می‌کند. مانند منیفولد هوا، منیفولد دود هم برای هر چهار سیلندر از یک خروجی استفاده می‌کند. با نصب هدرز استیل، برای هر سیلندر یک خروجی در نظر گرفته می‌شود و سریع‌تر تخلیه گاز صورت می‌گیرد؛ در نتیجه شتاب افزایش می‌یابد.

اضافه کردن کیت مکش

علاوه بر تعویض منیفولد، اضافه کردن کیت مکش هم می‌تواند به هوای ورودی به داخل تراتل‌ها کمک کند و یک احتراق تازه نفس را ایجاد کند. هوای تازه‌تر و بیشتر، احتراق بیشتر، و در نهایت افزایش شتاب را به همراه دارد.

استفاده از توربوشارژ

چون ورود و خروج هوا و در نتیجه احتراق موتور با شتاب ارتباط مستقیم دارد؛ یکی از راه‌های افزایش شتاب خودرو، قطعاً استفاده از توربوشارژ است. توربوشارژ هوا را با فشار به داخل سیلندر می‌فرستد. با این کار هوای بیشتری به داخل سیلندر وارد می‌شود و فضای سیلندر را پر می‌کند؛ در نتیجه راندمان موتور بالاتر می‌رود.

همان‌طور که می‌دانید برای انجام عمل احتراق، به هوا یا به عبارت بهتر، به اکسیژن نیاز است. توربوشارژ با دمیدن اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق، باعث بالارفتن بازده موتور می‌شود. توربوشارژ برای متراکم کردن هوا، نیروی خود را از گازهای خروجی می‌گیرد.

سوپر شارژر

گزینه بعد برای افزایش شتاب ماشین، سوپرشارژر است. این گزینه هم مانند توربوشارژ، هوارسانی به موتور را بهتر می‌کند. تفاوت سوپرشارژر با توربو شارژر در این است که سوپرشارژر نیروی خود برای متراکم کردن هوا را از چرخش پولی میل لنگ می‌گیرد.

پورت و پولیش سرسیلندر

با پورت و پولیش سرسیلندر هم می‌توانید شتاب خودرو را افزایش دهید. برای این که سرسیلندر به احتراق کامل کمک کند؛ لازم است که پولیش‌کاری شده و صیقلی باشد. از طرفی گشاد کردن پورت ورودی و خروجی سرسیلندر هم باعث می‌شود که ورودی هوا و سوخت بزرگ‌تر شود. مواد اولیه برای احتراق، بیشتر وارد محفظه احتراق شده و شتاب خودرو بالاتر رود.

یکی از خدمات سایت اتوصافکار صافکاری در مناطق مختلف تهران میباشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه صافکاری از خدمات صافکاری باکیفیت با ارزان ترین قیمت و در نزدیکی منطقه مورد نظرتان استفاده کنید.

عوض کردن میل بادامک فابریک

یکی دیگر از راه‌های افزایش شتاب خودرو، عوض کردن میل بادامک فابریک خودرو با میل بادامک مسابقه‌ای است. کار میل بادامک یا همان میل سوپاپ باز و بسته کردن سوپاپ‌ها است. روی میل سوپاپ به تعداد هر سوپاپ، بادامک قرار می‌گیرد که هر کدام از این بادامک‌ها در زاویه خاص نسبت به هم قرار گرفته‌اند. با تغییر این میل سوپاپ، می‌توان حرکات سوپاپ‌ها را بهتر کنترل کرد. با این شرایط موتور می‌تواند به دورهای بالاتر برسد؛ نتیجه آن شتاب بالاتر خودرو می‌شود. میل بادامک مسابقه‌ای نسبت به فابریک خودرو، برجستگی‌ها و زوایایی دارد که باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود.

تعویض پیستون و شاتون

تعویض پیستون و شاتون معمولی با پیستون و شاتون‌های مسابقه‌ای (ریس، کله قندی یا مشبک) هم می‌تواند، عملکرد موتور را بهبود بخشد. این پیستون و شاتون‌ها باعث می‌شوند، تراکم موتور بالاتر رود و به دنبال آن شتاب خودرو افزایش یابد.

پیستون قطعه‌ای است که نقش بسیار مهمی در تولید قدرت موتور دارد. در واقع با زدن استارت، سوخت وارد سیلندر شده و پیستون به وسیله میل‌لنگ به بالا هل داده‌می‌شود و سوخت خودرو به شدت در سر سیلندر متراکم می‌شود. حال که سوخت متراکم و داغ شده، شمع جرقه می‌زند و باعث انفجار سوخت موجود در سر سیلندر و سر پیستون می‌شود. با این انفجار، پیستون به سمت پایین فشرده می‌شود و میل‌لنگ می‌چرخد. میل‌لنگ هم فلایویل را چرخانده و توسط کلاچ، قدرت به گیربکس انتقال می‌یابد. پس اگر پیستون نباشد، قدرت هم در موتور ایجاد نمی‌شود.

شاتون هم میله‌ای است که ارتباط بین میل‌لنگ و  پیستون را برقرار می‌کند و در واقع نیرو را بین این دو جا به جا می‌کند.

کاهش وزن راهی برای افزایش شتاب خودرو

یکی دیگر از کارهایی که باعث افزایش شتاب خودرو می‌شود، کاهش وزن است. برای کاهش وزن می‌توانید فلایول و میل‌لنگ را تعویض کنید و از نمونه‌های سبک‌تر استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که چون این دو قطعه با هم در ارتباطند و در واقع فلایول حرکات میل‌لنگ را کنترل می‌کند، باید هر دو را با هم تعویض کنید و تعویض فقط یکی از آن‌ها باعث اختلال در عملکرد می‌شود.

راهکارهای افزایش شتاب خودرو با انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات

راهکارهایی که در بالا ارائه شد برای افزایش شتاب خودرو با تعویض و جایگزینی قطعات بود. اگر خودروی شما به دلیل استهلاک قطعات بعد از مدتی استفاده، دچار افت شتاب شده، لازم است که خودروی خود را سرویس کنید.

با تعویض به موقع فیلتر هوا، شتاب ماشین خود را افزایش دهید.

  • تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا مجرای تنفس هوای موتور است. این فیلتر باید تمیز و به دور از آلودگی باشد. پس از مدتی استفاده، منافذ این فیلتر با ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر دچار گرفتگی می‌شود. در این صورت، هوای کمتری وارد محفظه احتراق شده و شتاب خودرو پایین می‌آید.

  • بررسی و تعویض کاتالیزور

یکی دیگر از مواردی که باید پس از احساس کاهش شتاب خودرو بررسی کنید، کاتالیزور است. کاتالیزور، گازهای خروجی را تصفیه می‌کند. این قطعه به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه پس از مدتی یا باید سرویس شود و یا در صورت نقص، تعمیر شود.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

  • تعویض روغن و فیلتر روغن برای افزایش شتاب خودرو

فیلتر روغن و روغن موتور هم باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند. روغن موتور، روی عملکرد پیستون‌ها تأثیرگذار است. اگر پیستون‌ها به درستی عمل نکنند، احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد. روغن موتور غیر از روانکاری پیستون‌ها، موتور را هم خنک نگه می‌دارد.

  • بررسی رینگ پیستون و سوپاپ‌ها

رینگ پیستون و سوپاپ‌ها را هم چک کنید. شاید این قطعات دچار خوردگی و یا آسیب ‌شده‌باشند و در نتیجه نقصی در عملکردشان وجود داشته‌باشد. این نقص‌ها احتراق را با مشکل رو به رو می‌کنند.

  • بررسی استپ موتور

استپ موتور وظیفه تنظیم کردن هوای ورودی به سیلندرها را دارد. بررسی کنید که مشکلی برای این قطعه پیش نیامده‌باشد. گاهی می‌توانید با باز کردن و تمیز کردن آن، مشکلش را برطرف کنید.

  • تعویض انژکتور برای افزایش شتاب خودرو

گاهی تعویض انژکتور باعث بهبود شتاب خودرو می‌شود. چون سوخت خودرو ناخالصی دارد، در نتیجه باعث کثیف شدن انژکتورها شده و سوخت‌رسانی به سیلندرها با مشکل مواجه می‌شود. پس توصیه می‌کنیم انژکتورها را به صورت دوره‌ای تمیز کنید تا از آلودگی پاک شوند.

  • بررسی پدال گاز

پدال گاز را هم چک کنید. شاید سیم‌های گاز شل شده‌باشند. با شل شدن سیم‌های گاز، دریچه هوا به اندازه کافی باز نمی‌شود و در نتیجه هوای کافی به موتور وارد نمی‌شود. نتیجه این عمل، کاهش شتاب خودرو است.

  • استفاده از لاستیک مناسب

استفاده از لاستیک مناسب و همچنین کم کردن وزن خودرو با خالی کردن بارهای اضافی موجود در صندوق عقب هم می‌تواند به افزایش شتاب ماشین کمک کند.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها