استیل ها انواع بسیار مختلفی دارند و هر یک از آن ها کاربرد های مخصوص به خود را دارند. استیل بگیر و استیل نگیر انواعی از استیل ها هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله  که در سایت آریا استورز منتشر شده است؛  خواهیم خواند که استیل نگیر چیست و تفاوت های ورق استیل بگیر و نگیر را ذکر خواهیم کرد.

استیل نگیر چیست

استیل نگیر چیست

ورق های استیل آلیاژی با پایه فلز فولاد هستند که کم تر از دو درصد کربن دارند. نیکل و کروم جزو دیگر عناصر مهمی هستند که ترکیبات استیل را تشکیل می دهند.

اگر بخواهیم استیل ها را طبقه بندی کنیم باید به دو دسته استیل های بگیر و استیل های نگیر اشاره کنیم. استیل های بگیر استیل ضد زنگی است که خاصیت مغناطیسی داشته باشد و توسط اهن ربا جذب شود و استیل نگیر، فولاد ضد زنگی است که به آهن ربا جذب نمی گردد.

فولاد های ضد زنگ سری ۳۰۰ کروم بیش تری دارند که باعث می شود استیل، نگیر باشد و خاصیت مغناطیسی نداشته باشند. استیل های سری ۴۰۰ نیز به همین علت جزو استیل های نگیر هستند.

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر چیست

به احتمال بسیار بالا شما نمی توانید از روی ظاهر استیل ها تشخیص بدهید که کدام یک استیل نگیر و کدام یک استیل بگیر است. تفاوت اصلی ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر در موادی است که در ساخت آن ها استفاده شده است. ورق های استیل بگیر، همان طور که گفته شد دارای مقدار زیادی از کروم هستند که باعث می شود خاصیت مغناطیسی نداشته باشند. همچنین ورق های استیل نگیر به علت مقدار کم کروم به کار رفته در آن ها دارای خاصیت مغناطیسی هستند و آهن ربا ها را به خود جذب می کنند.

یکی دیگر از تفاوت های ورق استیل بگیر و نگیر قیمت آن است. اگر چه اختلاف قیمت استیل بگیر و نگیر آن قدر زیاد نیست اما قیمت ورق استیل بگیر در مقایسه با ورق استیل نگیر اندکی بیش تر است.

در بیشتر مواقع در مصارف و کاربرد های مختلف از انواع ورق استیل ضد زنگ فریتیک بگیر استفاده می کنند چرا که در فرمول ساخت آن ها مقدار زیادی از فریت وجود دارد. فریت یک ترکیب از آهن و دیگر عناصر است که باعث می شود ورق های استیل خاصیت مغناطیسی داشته باشند.

علاوه بر کمک به خاصیت مغناطیسی بودن، فریت باعث می شود که مقاومت حرارتی استیل بالا تر بوده و همچنین در برابر ترک خوردگی نیز مقاوم تر باشد. علت این موضوع فرایند سخت پذیری فریت، یعنی عملیات حرارتی است.

انواع ورق استیل نگیر یا گروه ورق ۳۰۴

انواع ورق استیل نگیر یا گروه ورق ۳۰۴

ورق استیل نگیر دارای ۱۲ درصد کروم است که باعث می شود فولاد تبدیل به یک آلیاژ ضد زنگ شود که به آن استنلس استیل نیز گفته می شود. هر چه درصد کروم در الیاژ ما بالا تر باشد خاصیت مغناطیسی آلیاژ کم تر می شود. یکی از انواع ورق های استیل نگیر ۳۰۴ است. این ورق به هیچ وجه آهن ربا را به خود جذب نمی کند.
کاربرد های متفاوت و زیاد ورق استیل گرید ۳۰۴ پیش تر ذکر شد. کربن عنصر دیگری است که در ساخت آلیاژ استنلس استیل کاربرد دارد. با زیاد شدن مقدار کربن به کار رفته در ساخت آلیاژ، سختی و مقاومت استیل نیز زیاد تر می شود.

ورق های استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ از جمله ورق استیل آستینیتی هستند. استیل های آستینیتی موقع سرد شدن، آهن را به شکل آستینیت باقی می گذارند. استیل های آستینیتی غیر مغناطیسی هستند و دارای میزان زیادی از آهن در ترکیب خود می باشند.

ورق استیل 304 نگیر یا ورق 430 ضد زنگ

هرچه درجه فولاد پایین تر باشد، بهتر است. گرید 304 رایج ترین  و هم چنین گران ترین گرید استیل می باشد. مقاومت در برابر  حرارت استیل 304 نسبت به استیل 430 بیشتر است و از دوام بالاتری برخوردار است.

نوع 430 در برابر زنگ زدگی مقاوم است و به همین دلیل در ساخت تجهیزات استیل، انواع میزکار استیل مثل؛ میز کار ظروف کثیف کاربرد دارد.

تفاوت قیمت در استیل بگیر و نگیر

به دلیل کاربرد بهتر ورق استیل های بگیر، قیمت آن ها نیز نسبت به ورق استیل های نگیر بالاتر می باشد.

آیا استیل بگیر زنگ میزند

آیا استیل بگیر زنگ میزند

برخلاف تصوری که عموم دارند، زنگ نزدن فولاد ضد زنگ  نادرست می باشد. فولاد های ضد زنگ در محیط های غیر آلوده، آب شیرین و یا آب دریا بصورت مقاوم در برابر زنگ زدگی باقی خواهد ماند.

بطور مثال در هوای مرطوب و یا در آب های ساکن فولاد ضد زنگ گرید 304 زنگ می زند.

فرق قاشق بگیر و نگیر

در هنگام خرید با اصطلاحاتی مثل استیل بگیر و یا هجده-ده مواجه خواهید شد، اما این اصطلاحات به چه معنا است؟ و در هنگام خرید باید به چه نکته ای توجه کنید؟

با توجه به کاربردی که مد نظر است، گرید استیل مورد توجه قرار می گیرد. باید توجه داشته باشید جهت ساخت قاشق و چنگال، دسته چاقو از استیل های آستینی هجده- ده و یا هجده- هشت و همچنین از استیل فریتی هجده-صفر استفاده می کنند. از استیل مارتنزیتی می توان در ساخت تیغه چاقو استفاده نمود.

جمع بندی:

استیل های ضد زنگ ممکن است دارای خاصیت مغناطیسی و یا فاقد آن باشند. به استیل های ضد زنگ با خواص مغناطیسی بگیر و به استیل های ضد زنگ بدون خواص مغناطیسی نگیر گفته می شود. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت آریا استورز تماس حاصل نمایید.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها