یکی از جنبه های حائز اهمیت ، شناخت پلاستیک و شناسایی انواع پلاستیک می باشد . چرا که همه افراد در طول روز با پلاستیک و مواد پلاستیکی سر و کار دارند . پلاستیک ها از مواد مختلفی مانند نفت ، گیاهان و … که در طبیعت هستند ، ساخته میشوند . در این مقاله به انواع پلاستیک و کاربرد پلاستیک میپردازیم .

فرایند تولید پلاستیک

اگر بخواهیم تولید پلاستیک را به زبان ساده توضیح دهیم ، تولید آن به دو دسته بسپارش و پلیمریزاسیون تقسیم میشود . برای انجام شدن این دو عمل به کاتالیزور های منحصر به فردی نیاز است . این کاتالیزور ها باید در راکتور یا عامل واکنش پلیمرازیسیون مونومر هایی مانند پروپیلن و اتیلن که همانند زنجیره ای بلند به هم متصل اند ، پلیمری تشکیل میدهند . هر کدام از پلیمر ها ویژگی های خود را مانند اندازه ، ساختار و … دارند که بسته به مدل های متفاوت مونومر پایه استفاده میشوند .

ویژگی های پلاستیک

پلاستیک مجموعه زنجیره های مولکول های متصل به هم میباشند که اسم مواد آن پلیمر میباشد . به طور کلی اولین شباهت پلاستیک ها با هم این است که با نام پلی شروع میشوند . مثل پلی پروپیلن، پلی اتیلن و … . از ویژگی های پلاستیک میتوان به به مقاومت و سبکی آن اشاره کرد . همچنین با استفاده از قالب های متفاوت میتوان اشکال متفاوتی تولید کرد که در بسیاری از پلاستیک فروشی ها پیدا میشود .

انواع پلاستیک

  • پلی اتیلن فشرده
  • پلی اتیلین ترفتالات یا پلی ‌استر
  • پلی اتیلن با چگالی کم
  • پلی ویلین کلراید
  • پلی پروپیلن
  • پلی استیرن

پلی اتیلن فشرده

این پلاستیک در قیاس با دیگر پلاستیک ها ، ماده خیلی خاصی محسوب میشود . این پلاستیک زنجیره های پلیمری دارد که باعث میشود که کاملا فشرده باشد . این پلاستیک برای بطری های مات شیر ، شامپو ، بطری های پزشکی و کیسه های خوار و بار فروشی استفاده میشود .

پلی اتیلین ترفتالات یا پلی ‌استر

پلی استر به این دلیل که میتواند جلوی نفوذ اکسیژن را بگیرد و از فاسد شدن مواد جلوگیری کند ، به طور معمول برای بسته بندی غذا و نوشیدنی ها به کار میرود . از دیگر ویژگی های این پلاستیک میتوان به مانع شدن خروج کربن دی اکسید نوشیدنی ها میشود .

پلی اتیلن با چگالی کم

پر استفاده ترین پلاستیک های جهان ، پلی اتیلن ها هستند . این نوع پلاستیک ساختار شیمیایی بسیار ساده ای دارد که باعث شده تا فرآوری آن بسیار ساده و ارزان باشد .

پلی ویلین کلراید

این پلاستیک که بیشتر به پی وی سی معروف است ، در تهیه چسب زخم ، کیسه خون ،اسباب بازی و … استفاده میشود . بعد از پلی اتیلن ، پر استفاده ترین پلاستیک است ، اما به دلیل خطر ناک بودن برای محیط زیست ، تقریبا جایگاه خود را تقریبا از دست داده اند .

پلی پروپیلن

انواع دیگری از پلاستیک ها میباشد که به دلیل داشتن مقاومت بالا دربرابر گرما ، بیشتر برای ظروف غذای گرم مورد استفاده قرار میگیرد . همچنین در پوشک های یکبار مصرف نیز استفاده میشود .

پلی استیرن

از این نوع پلاستیک برای ساخت و تولید ظروف یکبار مصرف ، کلاه دوچرخه سواری ، ظرف غذا و … استفاده میشود . اما نکته حائز اهمیت آن این است که در برابر گرما و غذاهای چرب ، استیرن پس میدهد . استیرن ماده سمی برای سیستم عصبی بدن است و میتواند اثرات مخربی برای بدن داشته باشد .

ویژگی تر موپلاستیک

اگر ویژگی های ترمو پلاستیک هارا نمیدانید در این بخش به ویژگی های آن پرداخته ایم .

  • نسبت به ترموست ها گران تر اند .
  • برخی انواع بی کیفیت آن ذوب می‌شوند.
  • تحت فشار زیاد میشکنند .
  • بسیار سبک اند.
  • به سادگی خم میشوند .
  • قابلیت بازیافت زیادی دارند .
  • مقاومت زیادی در برابر گرما دارند و جمع نمیشوند .
  • مقاومت شیمیایی آنها زیاد است .
  • استحکام بالایی دارند .
  • فواید کاربردی بسیاری دارند .

کاربرد پلاستیک ها

به طور کلی کاربرد پلاستیک ها در ساخت پنجره هواپیماها و ساخت عدسی ها استفاده زیادی دارند . همچنین در ساخت کیسه ها یا کیف های پلاستیکی نیز استفاده میشوند . باید بدانید که از پلاستیک در اتاق عمل نیز استفاده میشود به عبارتی وجود آن در اتاق عمل ضروری است . از موارد دیگر کاربرد پلاستیک ، میتوان به استفاده در ساخت مسواک ، لیوان ، شانه ، جعبه و … اشاره کرد . از موارد بسیار حائز اهمیت آن ، این میباشد که به تازگی دانشمندان توانسته اند با استفاده از انواعی پلاستیک عایق گرما و سرمای خوبی بسازند .

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها