در این مقاله در مورد طرز تهیه نان چای قزوین، زنجان، بیجار و شیراز توضیح داده می شود. هر چند نان چای در شهر های مختلف ایران تقریبا شبیه به هم پخته می شود و بسیار هم پر طرفدار است. تهیه این شیرینی بسیار ساده است و شما به راحتی در منزل می توانید آن را تهیه کرده و در کنار عزیزان خود میل نمایید.

اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. طرز تهیه نان چای قزوین با پیمانه
  2. طرز تهیه نان چای
  3. طرز تهیه نان چای با روغن مایع
  4. طرز تهیه نان چای ساوه ای
  5. کالری نان چای قزوین
  6. دستگاه نان چای
  7. قیمت نان چای زنجان
  8. فیلم طرز تهیه نان چای قزوین

نان چای چیست ؟

دلیل نام گذاری نان این است که معمولا این شیرینی را در کنار چای سرو می کنند که برای صبحانه و عصرانه بسیار دلچسب است. نکته جالب این است که با وجود نام این شیرینی، که نان چای است اما بر خلاف نام آن بافت آن کاملا ترد و مثل شیرینی های خشک بوده و شباهتی به نان ندارد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال تهیه یک عصرانه خوشمزه هستید حتما، مقاله طرز تهیه دونات و همچنین طرز تهیه پنکیک می توانید برای شما جذاب باشد.

ما در این مقاله طرز تهیه نان چای با پیمانه و گرم را به شما آموزش می دهیم که بتوانید هم با پیمانه آن را درست کنید و هم در صورتی که ترازوی قنادی آشپزخانه در اختیار شماست به طور دقیق بتوانید مواد را اندازه بگیرید. همچنین طرز تهیه نان چای قزوین بدون فر نیز به شما توضیح داده شده است که در صورتی که به فر دسترسی ندارید بتوانید آن را روی گاز تهیه کنید.

پیشنهاد میکنیم حتما مقاله طرز تهیه بلال در فر را بخوانید، سرشار از نکات خوشمزه در رابطه با پخت ذرت.

در همین ابتدا بدانید که، طرز تهیه نان چای شیرازی و طرز تهیه نان چای زنجان تفاوت خاصی با یک دیگر ندارند و مانند هم پخته می شوند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به یادگیری سایر شیرینی های علاقمند هستید، حتما مقاله آموزش طرز تهیه شیرینی دانمارکی را نیز مطالعه کنید. آموزش پر طرفدار ترین شیرینی برای ایرانی ها.

طرز تهیه نان چای قزوین با پیمانه

طرز تهیه نان چای قزوین با پیمانه

طرز تهیه این نان نیز درست مانند طرز تهیه نان چای طبس و طرز تهیه نان چای بیجار است و در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مواد لازم برای پخت نان چای:

  • آرد قنادی سه صفر: سه و یک سوم لیوان پر سر صاف ( پانصد گرم )
  • پودر قند: یک لیوان سر خالی ( ۱۲۵ گرم )‌
  • روغن جامد یا روغن صاف قنادی: یک لیوان سر صاف ( ۲۵۰ گرم )‌
  • زرده تخم مرغ: دو عدد
  • ماست غلیظ: یک سوم لیوان (‌ ۹۰ گرم )
  • بیکینگ پودر: یک چهارم قاشق چای خوری یا یک قاشق مربا خوری
  • پودر هل: یک قاشق مربا خوری یا یک چهارم قاشق چای خوری

برای رومال این شیرینی احتیاج به یک عدد زرده تخم مرغ به اضافه یک قاشق ماست، نصف قاشق محلول زعفران غلیظ و یک قاشق عسل یا شربت بار دارید.

پیشنهاد ویژه: اگر به کار در قنادی ها و یا راه اندازی یک شیرنی فروشی علاقمند هستد حتما از قیمت کلاس کیک پزی اطلاع پیدا کرده و در کلاس های آموزش شیرینی پزی آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

طرز پخت نان چای

ابتدا پودر قند و روغن را به مدت ۵ دقیقه با دور تند همزن بزنید تا کرمی شود. حالا زرده ها و پودر هل را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر مخلوط را با همزن برقی بزنید.

ماست و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و پس از چند ثانیه که بیکینگ پودر فعال شد به مواد قبلی اضافه کنید. حالا ارد را کم کم به مخلوط اضافه کنید و با نوک انگشتان ورز دهید تا خمیر منسجمی به دست بیاید.

روی خمیر را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید. خمیر را بین دو نایلون به ضخامت نیم سانت با کمک وردنه باز کنید و کاتر بزنید.

کف سینی را کاغذ بیندازید و شیرینی ها را روی آن بچینید.

بعد از رومال کردن می توانید با پودر پسته و یا کنجد آن را تزئین کنید و در فر گازی از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد و در صورت برقی بودن فر با دمای ۱۵۰ درجه سانت گراد حدود ده الی پانزده دقیقه تا زمانی که کف شیرینی تغییر رنگ دهد و روی آن طلایی رنگ شود.

با این مقدار مواد اولیه حدود ۱۸۰ عدد شیرینی ریز خواهید داشت.

ماندگاری این شیرینی بسیار بالا است.

شیرینی نان چایی بدون فر نیز قابل تهیه است و آن را می توانید در فر دست ساز یا تاوه دو طرفه نیز تهیه کنید. در صورتی که می خواهید شیرینی بدون فر بپزید ما مطالعه مقاله های طرز تهیه شیرینی شکری برای نوروز و طرز پخت شیرینی میکادو را نیز به شما پیشنهاد می کنیم. 

کالری نان چای قزوین

میزان کالری موجود در هر صد گرم نان چای قزوین برابر با ۱۷۷ کیلوکالری می باشد.

فیلم طرز تهیه نان چای قزوین

فیلم طرز تهیه نان چای قزوین به زودی در این قسمت قرار داده خواهد شد.

اگر به دنبال یک آموزش کامل و صفر تاصد برای دسر هستید کلاس آموزش دسرهای بین المللی مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه نان چای با روغن مایع

در صورت تمایل می توانید به جای روغن جامد در این دستور از روغن مایع استفاده نمایید ولی باید توجه داشته باشید که روغن مایع باید به تدریج اضافه شود تا خمیر بیش از حد شل نشود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به پخت شیرینی علاقه دارید، در کنار این مقاله می توانید از فیلم آموزشی موجود در مقاله طرز تهیه شیرینی لطیفه و همچنین آموزش ماکارون نیز استفاده کنید.

طرز تهیه نان چای ساوه ای

طرز تهیه نان چای ساوه ای

نام دیگر این شیرینی در ساوه نان توتکی است که مواد لازم آن به شرح زیر می باشد:

  • آرد: یک کیلو
  • روغن جامد آب شده: یک پیمانه
  • خمیر مایه: یک قاشق سوپ خوری
  • آب ولرم: یک دوم پیمانه
  • شکر: یک پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • ماست:‌ یک پیمانه

برای رومال احتیاج به دو عدد زرده تخم مرغ، یه چهارم پیمانه شکر و دو قاشق زعفران غلیظ دارید.

خمیر مایه را همراه با آب ولرم و یک قاشق شکر عمل آورید و به سایر مواد اضافه کنید. پس از ورز دادن حدود یک الی دو ساعت به خمیر استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. حالا پف خمیر را بگیرید و خمیر را به شکل بیضی باز کنید و روی سینی بگذارید و پس از استراحت مجدد در فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

دوره آموزش کیک کافی شاپی برای علاقه مندانی است که میخواهند انواع کیک ها از جمله کیک های کافی شاپی را آموزش دیده و وارد بازار کار شوند!

نان چای زنجان

نان چای زنجان

در زبان ترکی زنجانی به نان چای، “” چای چورکی“” می گویند. این شیرینی خوشمزه که از شیرینی های قدیمی و سنتی شهر زنجان است و طرفداران زیادی دارد.

دستور پخت شیرینی چای چورگی

دستور پخت شیرینی چای چورگی زنجان مانند همان دستور نان چای زنجان و نان چای ساوه ای است با مقدار کمی تفاوت

  • آرد قنادی : حدود ۴ لیوان
  • تخم مرغ : ۲ عدد
  • شیر : ½ لیوان
  • روغن مایع : ½ لیوان
  • شکر : ۱ لیوان پُر
  • بکینگ پودر : ۱ قاشق مرباخوری
  • وانیل : ¼ قاشق چایخوری
  • خمیر مایه : ۱ قاشق چایخوری
  • پودر هل : ½ قاشق چایخوری

موارد لازم برای رومال کردن چای چورگی :

  • زعفران دم کرده : ۱ قاشق مرباخوری
  • زرده تخم مرغ : ۱ عدد
  • روغن مایع : ۱ قاشق چایخوری

آموزش بیش از ۴۰ نوع باقلوا و همینطور دستور پخت باقلوای ترکیه ای درآموزش باقلوا آموزشگاه آریا تهران!

مراحل طرز تهیه شیرینی نان چای زنجان

برای برای تهیه نان چای زنجان یا همان چای چورگی به روش سنتی زنجان ابتدا تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بزرگ بشکنید و با همزن برقی خوب هم زده تا کاملا زرده ها با سفیده تخم مرغ مخلوط شود و بعد شکر را اضافه کنید.

سپس بلافاصله شیر را نیز اضافه کرده و مجددا با دور تند همزن مواد را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود. سپس بیکینگ پودر را به همراه وانیل، پودر هل و خمیر مایه به آرد اضافه کنید و از الک رد نمایید.

بعد از مراحل بالا آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و با قاشق مواد را خوب زیر و رو نمایید تا کاملا مخلوط شود. فراموش نکنید که به هیچ عنوان یکدفعه آرد را به مواد اضافه نکنید چون شاید آرد کمتری برای منسجم شدن خمیر نیاز باشد و زیاد اضافه کردن آن باعث سفت شدن بی جهت خمیر خواهد شد.

در شیوه طرز تهیه نان چای، همین که مواد مخلوط شوند و خمیر نسبتا یکدست و لطیف باشد کافی است و نیاز به ورز دادن زیاد نیست چون به روغن می افتد. بنابراین بعد از آماده شدن خمیر، آن را با ظرف آغشته به روغن جمع کرده و روی آن را با سلفن به پوشانید.

نکته: خمیر ممکن است به دست بچسبد نگران نباشید بعد از استراحت کردن خمیر دیگر به دست نمی چسبد.

آماده سازی خمیر نان چای زنجان

خمیر نان چای باید به مدت ۱ ساعت خمیر استراحت کند تا منسجم شود. باید بدانید که، خمیر بعد از زمان استراحت حجم دار نمی شود و فقط منسجم می شود. به همین دلیل برای شروه کار روی صفحه کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید.

در این مرحله خمیر را به قسمت های کوچک تقسیم کرده و با دست به صورت بیضی فرم داده و با وردنه روی خمیر بکشید تا به ضخامت نیم سانت و طول ۱۰ سانتیمتر برسد.

خمیر های فرم داده شده را داخل یک سینی بچینید.

رومال کردن چای چورگی

در این مرحله همه قسمت های خمیر فرم داده شده را به کمک فرچه و روغن مایع رومال می کنیم. بعد از این کار زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید. سپس زعفران دم کرده را به زرده اضافه کرده و با قاشق خوب مخلوط نموده و با فرچه آن را روی خمیرها بکشید.

پیشنهاد ویژه: آموزش دکور کیک به صورت حرفه ای با بهترین مواد و ابزار های شیرینی پزی در دوره آموزش دکور کیک آریا تهران.

پخت چای چورگی

فر را روشن کرده و روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا ۱۵ دقیقه گرم شود.

سپس با چنگال روی خمیر ها خط هایی به صورت یکنواخت ایجاد کرده تا زمان پخت زیباتر شوند و در آخر کمی کنجد نیز روی خمیرها بپشاید. بعد از اینکه فر به خوبی گرم شد، سینی را داخل فر قرار دهید.

در مرحله پخت نان چای، یک ظرف آب را نیز داخل فر قرار دهید تا درون فر رطوبت ایجاد شود. ۱۲ دقیقه بعد نان چای ها به طور کامل پخته اند. سپس گریل را روشن کنید تا ۲ دقیقه طلایی شوند و فر را خاموش نمایید.

سپس ۱۰ دقیقه بعد از داخل فر سینی نان ها را خارج کنید تا از حرارت کامل بیفتند و با چای این نان چای چورگی را نوش جان کنید.

برای نگهداری، داخل نایلون یا پارچه ای نان ها را قرار می دهیم تا خشک نشوند.

قیمت نان چای زنجان

قیمت شیرینی نان چایی بسته به محلی که نان چای زنجان را از آن تهیه می کنید و بسته به مواد اولیه ای که در پخت آن به کار می رود و میزان مرغوبیت این مواد قیمت نان چای در شهر های مختلف و در قنادی های مختلف متفاوت و متغیر است.

دستگاه نان چای

دستگاه نان چای معمولا در کاخانجات یا کارگاه های قنادی استفاده می شود که خمیر را به شکل های یک اندازه و به صورت اتوماتیک روی سینی پخش می کند. این دستگاه مصرف خانگی ندارد.

پیشنهاد ویژه: شما می تواند علاوه بر یادگیری انواع شیرینی در دوره های آموزش آشپزی آموزشگاه آریا تهران شرکت کرده تا علاوه بر شرکت در کلاس آشپزی، مدرک بین المللی دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا تماس بگیرد. ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۶

سوالات متداول:

آیا بافت نان چای شبیه نان است؟

خیر بافت این شیرینی کاملا ترد و بیسکوییتی است و نمی توان از آن به عنوان نان استفاده کرد.از چه موادی می توان به عنوان رو مال نان چای استفاده کرد.

کنجد، زعفران، سیاه دانه، پودر پستهدر صورتی که کاتر نداشته باشیم چگونه می توانیم خمیر نان چای را ببریم؟

خمیر نان چای را با وردنه بین دو نایلون باز کرده و با چاقو به اندازه دلخواه برش می زنیم.

سخن آخر:

با عمل به دستورات گفته شده می توانید یک شیرینی خوشمزه بپزید. در صورتی که دنبال دستور پخت شیرینی های بیش تری می گردید می توانید مقالات شیرینی پزی ما را مطالعه کرده و نحوه پخت شیرینی های بیش تری را یاد بگیرید.

منبع:

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها