بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا سئو (SEO) هنر و علم جذب کاربران به وب سایت هدف از طریق موتور های جستجو مانند گوگل است.

چرا سئو مهم است ؟

خلاصه کلام: جستجو کردن بزرگترین منبع دریافت ورودی سایت است

مدرک لازم دارید؟ تصویر زیر لیستی از منابع ای هست که یک سایت از آن ورودی یا ترافیک میگرد.

همونطور که میبینید، نزدیک به ۶۰% از کل ترافیک وب از سمت جستجو در گوگل هست. و اگر ترافیک باقی موتور های جستجو (مثل بینگ، یاهو و …) رو هم جمع بزنیم، تقریبا ۷۰% از کل ترافیک از سمت موتورهای جستجو می باشد.

بزارید اهمیت سئو را با یک مثال نمایش دهیم…

بیایید فرض کنیم شما یک شرکت طراحی سایت دارید. طبق آمار گوگل، ۹۹۰۰ نفر در هر ماه عبارت ” طراحی سایت ” را جستجو می کنند.

میزان کلیک ها بر روی لینک اول گوگل طبق آخرین تحقیقات سئو ۲۰۱۹ انجام شده ۳۱٫۷۳% است. با این درصد اگر شما با جستجو این عبارت در لینک اول گوگل باشید هر ماه ۳۱۴۱ نفر وارد سایت شما خواهند شد.

حال بیایید ارزش این ورودی ها رو بررسی کنیم، این ترافیک ورودی چقدر ارزش دارد؟

میانگین تبلیغات در گوگل برای عبارت مشخص شده بابت هر کلیک ۱ دلار هست. پس یعنی ترافیک ۳۱۴۱ تایی، ۳ هزار و ۱۴۱ دلار ارزش در ماه ارزش دارد!

این آمار فقط برای همان یک عبارت طراحی سایت بود. اگر سایت شما سئو شده باشد، شما میتونید برای صد ها بعضی وقت ها هم برای هزاران عبارت دیگر نیز این میزان ورودی را داشته باشید.

در زمینه های کاری دیگه، مثل املاک یا بیمه، هزینه تبلیغات چند برابر است.

برای مثال برخی از عبارت های خاص در گوگل با مبغ ۴۵$ به ازای هر کلیک تبلیغ می شوند که این واقعا برای ما زیاد است!

اما تکرار میکنم اگر سایت شما سئو شده باشد این ورودی را به رایگان دریافت خواهید کرد!

سئو ارگانیک در مقابل تبلیغات در گوگل

نتایج جستجو در موتور جستجو به دو قسمت تقسیم می شود: نتایج ارگانیک و نتایج پولی.

نتایج ارگانیک جستجو

نتایج جستجو ارگانیک (گاها با نام نتایج طبیعی شناخته میشن) نتایجی هستند که ۱۰۰% بر اساس شایستگی انتخاب میشوند.

دقیق تر بخوام بگم هیچ راهی برای اینکه به گوگل پول بدیم تا سایت ما را بصورت ارگانیک در لینک اول نمایش بدهد وجود ندارد.

موتور های جستجو نتایج ارگانیک را بر اساس صد ها قانون و فاکتور های سئو امتیاز دهی میکنند. بطور کلی وب سایت های بصورت ارگانیک در صفحه اول دیده می شوند که ارتباط کامل با موضوع جستجو شده، اعتماد گوگل و تایید گوگل را داشته باشند.

کمی جلوتر درباره اینکه الگوریتم های گوگل چطور کار میکنند توضیحات بیشتری خواهم داد اما برای الان اینو بدونید که:

وقتی ما درباره ” سئو ” صحبت میکنیم، منظورمون امتیاز گرفتن در نتایج جستجو ارگانیک هست.

نتایج پولی یا تبلیغات در گوگل

نتایج پولی تبلیغاتی هستند که معمولا بالاتر یا پایین نتایج ارگانیک دیده می شوند.

تبلیغات گوگل کاملا مستقل از نتایج ارگانیک است. جایگاه این تبلیغات با توجه به میزان مبلغی که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک پرداخت می کند چیده می شود که به عنوان پرداخت به ازی کلیک یا Pay Per Click Advertising شناخته می شود.

توجه داشته باشید که اگر قصد تبلیغات پولی در گوگل را دارید ، حتما فاکتور های تجربه کاربری و رابطر کاربری را در نظر بگیرید زیرا در غیر این صورت فقط هزینه ای پرداخت کرده اید که هیچ بازخوردی ندارد.

موتور های جستجو چطور کار میکنند

وقتی شما چیزی در گوگل (یا موتور های جستجو دیگه) جستجو میکنید، یک الگوریتم همان لحظه شروع به کار میکنه و برای شما بهترین نتایج مرتبط را برایتان نمایش میدهد.

دقیق تر بخوام بگم، گوگل صد ها بیلیون صفحه را برای پیدا کردن بهترین جواب برای شما رو در همان لحظه اسکن میکند.

چطور گوگل ” بهترین ” نتیجه را تشخیص میدهد؟

باتوجه به اینکه گوگل بدلیل شرایط شرکت خود الگوریتم های خود را هیچ وقت بصورت عمومی منتشر نمیکند، ما می دانیم که وب سایت ها بر اساس موارد زیر رتبه دهی می شوند:

ارتباط با موضوع:

اگر شما عبارت ” چطور سایتم رو سئو کنم ” رو جستجو کنید مطمئنا دوست ندارید سایتی رو ببینید که درمورد ماشین های اسپرت هست.

بخاطر همین هست که گوگل اول از همه به دنبال وب سایت هایی است که ارتباط خیلی نزدیکی با عبارتی که شما جستجو کردید داشته باشند

اما، با اینحال گوگل خیلی ساده فقط وب سایت های مرتبط را در ابتدای نتایج نمایش نمیدهد. چون هزاران شاید هم میلیون ها وب سایت مرتبط با عبارت جستجو شده وجود دارد!

برای مثال عبارت ” سئو سایت ” ۱۹٫۷۰۰٫۰۰۰ نتیجه در گوگل دارد:

پس نیاز به یکسری الگوریتم دیگر نیز داریم که این تعداد نتایج را محدود به ۱۰ نتیجه در صفجه اول کند.

قدرت

منظور از قدرت را بخواهیم ساده تر بگوییم منظور همان اعتبار یا زور آن صفحه نسبت به دیگر صفحه ها می باشد.

سوال اینجاست که: چطور گوگل می داند یک صفحه قدرت کافی برای بالا آمدن را دارد یا خیر؟

معمولا به تعداد لینک هایی که آن صفحه از دیگر صفحات موجود در اینترنت گرفته است نگاه می کنند.

(لینک دهی از سایت های دیگر به عنوان بک لینک یا backlink شناخته میشوند).

بطور کلی هرچی یک صفحه لینک دریافتی بیشتری داشته باشد رتبه بالاتری در گوگل میگرد.

مفید بودن

محتوا می تواند مرتبط و قوی باشد. اما اگر با کیفیت نباشد، گوگل اون رو به هیچ عنوان به رتبه های بالاتر نمی آورد.

باید بدونید که، گوگل بصورت عمومی گفته: بین ” محتوای تمیز و با کیفیت ” با ” محتوای مفید ” تفاوت مهمی وجود دارد.

برای مثال، فرض کنید شما درباره ” بهترین روش افزایش فروش سایت ” جستجو کردید.

اولین نتیجه که روش کلیک میکنید (مورد اول) توسط یک مشاور فروش اینترنتی خیلی معروف نوشته شده. و چون این صفحه محتوای با کیفیت خیلی زیادی دارد سایت های مختلف زیادی نیز به این صفحه لینک دادن.

با اینحال محتوا اصلا چینش خوبی ندارد و پر از آیتم های غیر استاندارد هست که مردم سر در نمیارن از آن.

حال در مقایسه با نتیحه بعدی (مورد دوم).

نتیجه دوم توسط یک فروشنده تازه کار نوشته شده. و وب سایت آنها اونقدر که باید لینک دریافتی نداره.

هرچند محتوای آنها بسیار مرتب و بخش بندی شده. و طوری نوشته شده که همه بتوانند آن را بخوانند و درک بکنند.

این صفحه به خوبی در مقیاس مفید بودن رتبه خواهد گرفت. حتی درصورتی که مورد دوم به اندازی کافی قدرت و اعتبار قبلی مثل مورد اول نداشته باشد با اینحال به خوبی در گوگل رشد خواهد کرد.

(در واقع، این سایت حتی بالاتر از سایت اول نیز می تواند در گوگل رتبه بگیرد)

گوگل مفید بودن یک سایت رو در بیشترین حالت بر اساس ” تجربه کاربری ” یا همان UX میسنجد.

بهتر بگم: هرچقر کاربر با یک نتیجه در گوگل ارتباط بیشتر برقرار کند. یعنی کاربران مرتب آن را باز میکنند و داخل سایت می مانند، آن نتیجه به سرعت رتبه خوبی خواهد گرفت.

بهترین نکته کلیدی من برای بدست آوردن بالاترین رتبه در گوگل

سایتی بسازید که مردم عاشقش بشن! موتور های جستجو طوری طراحی شده اند که به دنبال نشانه های مختلفی در وب باشند تا بتوانند بهترین وب سایتی که مردم آن را دوست دارند را پیدا کنند. پس روی سایت خود به خوبی کار کنید تا آن نشانه ها را به سمت گوگل ارسال کنید.

و حالا نوبت این رسیده که همه این موارد رو در یک مثال عملی آموزش سئو صفر تا صد انجام بدیم.

مشتریان و عبارت های کلیدی

قبل از اینکه بریم تو دل دنیای تگ و کدهای HTML، بهتر بدونید که اول باید کارهای زیر رو انجام بدید:

مشتریان و تحقیق در مورد کلمات کلیدی.

برای درک بهتر مفهوم سئو چیست اینجا یاد می گیرید که مشتریان شما دقیقا چی جستجو می کنند… و دقیقا همان کلمات و جملاتی که آنها برای جستجو استفاده میکنند را پیدا خواهید کرد. با این روش، می تونید رتبه سایت خود را برای همان چیزی که هر روز مشتریان شما جستجو می کنند افزایش دهید.

بنظر خوب میاد نه ؟ این کاری هست که دقیقا باید انجام بدید.

تحقیق درمورد مشتریان

یکی از وظایف مهم یک شرکت سئو اگر شما همین الان یک کسب و کار آنلاین دارید احتمالا میدونید که مشتریان هدف شما چه افرادی هستند.

(شخصیت مشتریان خود را میشناسید)

این نوع تحقیق در مورد مشتری فقط برای اینکه بتونید بهترین محصول رو برای او ارائه بدهید نیست. بلکه این مورد در سئو و بازاریابی محتوایی بسیار مهم است و اهمیت زیادی دارد.

توضیح میدم…

برای یک سئو موفق، شما باید محتوایی تولید کنید که مشتری شما به آن یا به موارد مشابه آن علاقه مند است.

مگر اینکه واقعا بدونید مشتری شما چه کسی است، اینکه بدون ابزار بدونید مشتری شما دقیقا چه کسی هست و چه چیزی را جستجو میکند کاری تقریبا غیرممکن است.

پس بهترین راه برای شناخت کامل مشتری هدف چیست؟  HubSpot’s سایتی که به شما کمک میکند تا شخصیت مشتریان خود را بشناسید.

این نمونه ای است که من برای تست تهیه کردم که مطمئنا نمونه واقعی بیشتر از اینها اطلاعات خواهد داشت، اما با کمک این سایت به راحتی بصورت مرحله به مرحله می توانید یک برد شخصیت از مشتری خود داشته باشید که همیشه بتونید به آن مراجعه کنید و بهترین تصمیم را برای مشتری خود بگیرید.

اما راه های دیگه ای هم برای ایجاد یک برد شخصیت وجود دارد برای مثال من یک نمونه واقعی از یکی از مشتریان خومان را در زیر برای دانلود میگذارم دانلود کنید و ببینید که دقیقا چه کاری انجام شده است و شما مانند آن را برای خود بسازید

این برد بسیار ساده و مفهومی است.

پیدا کردن کلمات کلیدی

حالا که شما شخصیت مشتری خود را شناخته اید زمان پیدا کردن کلمات کلیدی رسیده است.

اینجاست که شما به عمق کلمات دقیقی که مشتری شما آنها را جستجو میکند پی خواهید برد.

نظرتون درباره با یک مثال واقعی چیست ؟

فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی برای فروش لوازم تحریر دارید

کلمه کلیدی محصول شما می شود:

  • خرید دفتر سیمی صد برگ
  • استامپ نانو
  • خودکار آبی بیک

و کلمه کلیدی آگاهی دهنده شما می شود:

  • بهترین استامپ برای استفاده در شرکت
  • چطور زیبا امضاء کنیم
  • بهترین راه حل برای بایگانی اسناد

در نهایت برای داشتن یک سئو موفق باید سعی بکنید که در حوزه هر دو نوع کلمه کلیدی کار بکنید.

به این شکل، وقتی مشتری محصول شما را جستجو می کند شما در صفحه اول موتور جستجو دیده می شوید.

و جالب اینجاست که حتی وقتی مشتری به دنبال محصول شما هم نیست باز شما دیده خواهید شد و فرصت تبدیل کردن او را به یک مشتری خواهید داشت.

نکات پیدا کردن کلمات کلیدی

تو این قسمت چند نکته کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی خواهیم داشت.

اولین قدم، از پیشنهاد های گوگل استفاده کنید.

احتمالا تا الان با این ویژگی گوگل برخورد داشتید.

هر موقع که میخواهید یک جستجو در گوگل انجام بدید در همان لحظه زیر کادر جستجو به شما چندین پیشنهاد مرتبط داده می‌شود:

پیشنهاد من اینه که همون لحظه تمام پیشنهاد های گوگل رو برای عبارت های مشابه و مهم دربیارید و یادداشت کنید.

برای اینکار حتی افزونه های مختلف هم برای مرورگر کروم وجود داره که با نصبش ۱۰ ها پیشنهاد بیشتر از گوگل دریافت خواهید کرد

مثل افزونه: Keywords Everywhere

قدم دوم، عبارت پایه خود را در Answer The Public جستجو کنید:

این سایت واقعا ابزار خوبی برای پیدا کردن بهترین سوالات مردم عادی در رابطه با کلمه کلیدی شما هست

اما، متاسفانه برای کلمات فارسی کاربردی ندارد! اما با اینحال شما می توانید با جستجو عبارت ها به زبان انگلیسی نتیجه قابل توجه ای دریافت کنید که در سایت فارسی خود استفاده کنید.

برای مثال من عبارت ” Web Designing ” را جستجو کرده ام:

مطمئنا سوالات و عبارت های بسیار جذابی پیدا خواهید کرد

این سوالات بهترین کلمات کلیدی برای مطالب وبلاگ و یا ویدیویی می توانند باشند.

قدم بعدی، استفاده از ابزار های پیدا کردن کلمه کلیدی.

ابزار کلمات کلیدی به شما کمک خواهند کرد تا متوجه بشید که چند نفر یک عبارت را جستجو کرده اند و بدست آوردن رتبه برای آن عبارت چقدر می تواند سخت باشد.

بهتر بخوام بگم، این ابزار ها در انتخاب بهترین کلمه کلیدی از لیستی که دارید شما را شدیدا کمک خواهند کرد.

میلیون ها ابزار پیدا کردن کلمه کلیدی وجود دارد،

پیشنهاد من برای شما:

  • SEMRush
  • KeywordTool.io
  • افزونه Keywords Everywhere
  • Moz Keyword Explorer
  • Seed Keywords

اما بهترین ابزار رایگان کلمات کلیدی Keyword Planner گوگل است.

هرچند Keyword Planner برای افرادی که قصد راه اندازی کمپین تبلیغات در گوگل داشتند راه انداز شد اما با اینحال شما را برای پیدا کردن کلمات کلیدی خوب برای سئو کمک خواهد کرد.

تنها کاری که باید انجام بدید اینه که کلمه کلیدی محصول و یا کلمه کلیدی آگاهی دهنده خود را در آن وارد کنید و البته زبان فارسی را انتخاب کنید.

گاها ممکن آمار ارائه شده دقیق یا کامل نباشد اما در کل بطور کلی ایده جامعه به شما می دهد که هر عبارت چقدر جستجو شده است.

برای بدست آوردن آمار کامل و دقیق اجرای کمپین تبلیغات در گوگل باید انجام شود.

شما همچنین می توانید از ابزار های واسط مانند Ahrefs, SEMRush و … استفاده کنید که آمار بسیار دقیق و ریزی به شما خواهند داد.

بطور کلی نیاز نیست خیلی نگران دقت آمار باشید همین که شما متوجه بشید که در کل چه کلمه ای بیشترین جستجو را دارد و یا کدام کلمه اصلا جستجو ندارد در خیلی از موارد کافی خواهد بود.

آخرین قدم، اگر پروژه ای را به تازگی برای سئو شروع کرده اید بهترین گزینه برای شما سئو عبارات طولانی یا چند واژه ای است.

چون عبارات طولانی رقابتی خیلی کمتری دارند.

جمع بندی مقاله چرا سئو مهم است؟

در این مقاله آموزشی شما با مفهوم سئو (SEO) شما با مفهوم سئو آشنا شدید و یاد گرفتید که سئو به معنی بهینه سازی یک وب سایت برای موتور های جستجو می باشد.

اما برای سئو و بهینه سازی یک وب سایت بهتر است که کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- ابتدا یک سرور حرفه ای و قدرتمند برای خود انتخاب نمایید(نکته » برای آشنایی با انواع سرور یا هاست می توانید مقاله سرور چیست را مطالعه نمایید.)

2- از آنجایی سرور تاثیر مستقیم بر روی سرعت وب سایت شما دارد، سعی کنید که از سرور های مجازی یا VPS استفاده نمایید(نکته » برای آشنایی با انواع سرور های مجازی می توانید مقاله VPS چیست را مطالعه نمایید.)

3- برای برندسازی مجموعه خود می توانید از یک دامنه کوتاه که نام آن برگفته از موضوع کسب و کار شما باشد استفاده نمایید. برای مثال شما می خواهید یک فروشگاه اینترنتی بزنید می توانید از یک نام مناسب برای این حوزه مثلا SHOPPINGCENTER.COM استفاده نمایید.

4- بعد از آن به سراغ پروسه ساخت سایت می رویم، بهتر است که وب سایت خود را به صورت کاملا بهینه، با استفاده از زبان های برنامه نویسی قدرتمند سمت وب بسازید، یا از سیستم های مدیریت محتوای قدرتمند مانند وردپرس کمک بگیرید.

در هر صورت وب سایت ساخته شده برای این که آمادگی ورود به میدان جنگ سئو را داشته باشد، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • طراحی بر اساس استاندارد های UX و UI
  • طراحی کاملا ریسپانسیو برای نمایش درست در موبایل، دسکتاپ، تبلت
  • وب سایت کاملا بهینه ساخت شود تا صفحات آن سرعت لود مناسبی داشته باشد

5 – بعد از آن شما باید سه مرحله زیر را برای سئو وب سایت خود به درستی انجام دهید که این 3 مرحله شامل موارد زیر می باشد:

سئو داخلی (ON PAGE SEO) با یک چک لیست مناسب انجام شود.

سئو تکنیکال (Technical SEO) باید به درستی انجام شود

سئو خارجی یا (OFF PAGE SEO) با یک چک لیست مناسب انجام شود.

منبع » سایت atgo.ir

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها