تایپیست و یا تایپر شخصی است که وظیفه اصلی آن انجام کلیه خدمات تایپ برای سازمان یا شرکت خود است. تایپیست یا از ماشین تحریر یا کیبرد کامپیوتر برای انجام وظایف تایپ خود استفاده می کند. تایپیست ها مواردی مانند نامه، یادداشت، گزارش و غیره را تایپ می کنند.

وظایف اصلی تایپیست شامل موارد زیر است:

  • تایپ حروف
  • تایپ تفاهم نامه ها
  • تایپ تلگرام
  • تایپ بخشنامه ها و اعلامیه ها

 واصولاً به طور کلی تمامی وظایف تایپ توسط تایپیست انجام می شود.

انواع تایپیست ها

چهار نوع تایپیست اصلی وجود دارد که عبارتند از: تایپیست صوتی، تایپیست کپی، تایپیست بینایی و تایپیست کوتاه نوشتاری.

تایپیست صوتی کیست؟

تایپیست صوتی تایپیستی است که نامه ها و سایر اسناد را از یک منبع صوتی تایپ می کند. وی به آن گوش می دهد و آنچه را می شنود تایپ می کند. مطالب موجود در صدا معمولاً توسط یک متخصص با استفاده از Dictaphone ضبط می شود.

 

تایپیست کپی کیست؟

تایپیست کپی، تایپیستی است که وظیفه آن تایپ از اسناد دست نوشته یا منابع چاپی است. نسخه اصلی در یک نگهدارنده قرار می گیرد که تایپیست به راحتی به نسخه نگاه کند و محتوای آن را تایپ کند.

 

تایپیست بینایی کیست؟

تایپیست بینایی ، تایپیستی است که اسناد را از حافظه خود تایپ می کند و اطلاعات را از جایی خوانده است یا اطلاعات را به صورت شفاهی از یک مافوق یا شخص دیگری دریافت کرده است.

 

تایپیست کوتاه نویس کیست؟

تایپیست مختصر نوعی تایپیست است که از نوشتن کوتاه برای نوشتن آنچه برتر خود یا کسی می گوید استفاده می کند و سپس آن را تایپ می کند.

تایپیست شدن اصولا کار سختی نیست و تقریبا هر کسی که تایپ با کیبورد را بلد باشد می تواند این کار را شروع کند و اما اگر می خواهید تایپیست موفقی باشید، بهتر است در زمینه ای که رونویسی می کنید آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک نسخه نویس پزشکی کار می کنید، داشتن دانش اصطلاحات پزشکی نه تنها یک مزیت بزرگ است بلکه به کار نیز سرعت می بخشد. دانش کافی در اصطلاحات اصولی رشته ای که در حال نگارش آن هستید، به شما کمک می کند تا کارآمد تر کار کنید و نسخه دقیق تری ایجاد کنید.

 

احتمالاً مهمترین چیزهایی که نویسندگان رونویسی می فهمند ، قوانین نوشتن انگلیسی است. شما باید درک کاملی از ساختارهای املایی، ساختاری و جمله ای داشته باشید پس حتما وقت بگذارید و اصول اولیه را بررسی کنید و نوشتار خود را بهبود ببخشید.

برای اینکه یک تایپیست حرفه ای باشید به مهارت های خاصی نیاز دارید که می توانید از طریق تمرین به دست بیاورید.

به عنوان مثال ، یک تایپیست باید بتواند با سرعت 70 کلمه در دقیقه و با دقت 97 درصد تایپ کند. شاید هنوز در آن سرعت و دقت نباشید اما با تمرین می توانید به این سرعت و دقت برسید. بسیاری از برنامه ها و تست های آنلاین تایپ رایگان برای کمک به بهبود سرعت شما وجود دارد. همچنین می توانید از کلیدهای میانبر برای تایپ با کارایی بیشتر استفاده کنید.

 

برخی مهارت های دیگر که برای هر تایپیست مفید خواهد بود عبارتند از:

  • مدیریت زمان
  • سواد کامپیوتر
  • توجه شدید به جزئیات
  • ارتباطات
  • درک لهجه ها
  • تحقیق (به عنوان مثال Google)

 

مطالعه جدید نشان می دهد که تعداد انگشتان سرعت تایپ را تعیین نمی کند و افرادی که از استراتژی تایپ خودآموز استفاده می کنند به سرعت تایپیست های آموزش دیده سریع هستند. شما نیز میتوانید از استراتژی خود و در صورت نداشتن از تایپ ده انگشتی که سرعت بسیار زیادی را در تایپ به شما می دهد استفاده کنید. فراموش نکنید که یادگیری تایپ ده انگشتی به کمتر از ده ساعت زمان نیاز دارد اما یادگیری کافی نبوده و حتما باید مدتی پس از آن را به تمرین اختصاص دهید.

 

مقالات مرتبط

آموزش ساخت جدول در اکسل – Table در اکسل