از جمله مهم ترین تجهیزات شبکه ها و  مدارات برق، انواع سیم و کابل ها هستند که با توجه به نحوه زندگی روزمره انسان امروز، اهمیت و کارکرد فوق العاده ای پیدا کرده اند. البته باید توجه داشت سیم برق و کابل دو مفهوم مجزا و متفاوت هستند که در بسیاری مواقع به جای هم به کار رفته و در واقع اشتباه گرفته می شوند. در این نوشته به معرفی انواع سیم برق و کابل و کاربردهای برخی از آنها می پردازیم. 

انواع سیم و کابل + قیمت 1400 و کاربردها

انواع سیم و کابل

تفاوت انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

به طور معمول سیم های برق از ترکیب هادی و عایق شکل می گیرند که هادی برای جریان الکتریسیته بوده و معمولا یا از جنس مس است و یا از جنس آلومینیوم و عایق نیز روکشی از جنس مواد پلاستیکی می باشد. ضمن آنکه سیم های برق را می توان به طور کلی به سه دسته سیم افشان، سیم نیمه افشان و سیم مفتولی تقسیم کرد. 

اما کابل ها معمولا عبارتند از دو یا چند رشته هادی که عایق بندی شده اند. به صورت کلی می توان گفت که کاربرد کابل ها با انواع سیم برق تفاوت بسیاری دارد، از جمله اینکه کابل ها معمولا برای انتقال نیرو و یا رد و بدل کردن سیگنال های الکتریکی و یا مخابراتی به کار برده می شوند. باید توجه داشت که کابل ها انواع مختلفی دارند، از جمله کابل های افشان، زمینی، مخابراتی، کواکسیال و فیبر نوری.

معرفی سیم افشان

از جمله انواع سیم و کابل موجود در بازار، سیم های افشان هستند که عبارتند از نوعی سیمی که قابلیت انعطاف داشته و از تعداد زیادی از رشته نازک هادی ها شکل گرفته است که در هم تابیده شده اند. بر روی این رشته ها نیز لایه ای از عایق به صورت روکش کشیده شده است تا از آنها محافظت کند. معمولا کاربرد سیم های افشان در سیم کشی ساختمان است و به همین دلیل در زمره انواع سیم برق خانگی قرار می گیرد، ولی به طور کلی هرجا که لازم باشد سیم ها دارای انعطاف بالایی باشند، از این نوع سیم استفاده می شود. نکته مهم آن است که ولتاژی که معمولا برای سیم افشان به کار می رود، بین 300 تا 750 ولت می باشد.

معرفی سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان در واقع عبارت است از رشته های مسی که دارای یک عایق پلاستیکی هستند، ولی انعطاف پذیری آن بسیار کمتر از سیم افشان می باشد. در واقع فقط در جاهایی از این نوع سیم استفاده می شود که نمی توان از سیم های افشان استفاده کرد. کاربرد سیم های نیمه افشان معمولا در سیم کشی های داخلی ساختمان، یا در توزیع کننده های برق است و البته می توان آن را زیر گچ نیز نصب کرد. 

معرفی سیم مفتولی

سیم مفتولی را معمولا با نام سیم خشک هم معرفی می کنند. این نوع سیم نوعی رسانای منفرد است که یک لایه روکش پی وی سی به عنوان عایق بر روی آن کشیده شده است. کاربرد سیم های مفتولی نیز مانند کاربرد سیم های نیمه افشان بوده، در ساختمان سازی، سیم کشی های داخلی، سیم کشی کولر آبی و نیز در توزیع کننده های برق به کار برده می شود. معمولا اگر فرکانس مورد نظر بالا باشد از این نوع سیم ها استفاده می کنند که نسبت به انواع سیم افشان یا سیم نیمه افشان هزینه کمتری دارد. برای آموزش سیم کشی کولر آبی و سیم کشی آشپزخانه کنید.

تفاوت انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

انواع سیم ها

معرفی انواع کابل ها

کابل ها نیز مانند سیم های برق دارای انواع گوناگونی هستند. در واقع معیارهای متفاوت و متنوعی برای دسته بندی کابل ها وجود دارد. برای مثال کابل ها را بر اساس سطح ولتاژ، یا بر اساس نوع هادی و عایقی که برای آنها به کار رفته است، تقسیم بندی می کنند. تعداد رشته ها، حفاظت الکتریکی و یا حفاظت مکانیکی نیز از جمله دیگر روش هایی هستند که می توان به وسیله آنها انواع کابل ها را دسته بندی کرد. اما مهم ترین روش برای طبقه بندی انواع کابل به کار می رود، نوع کاربرد آنهاست که به صورت زمینی، مخابراتی، افشان، کواکسیال و یا فیبر نوری به کار می روند. 

معرفی کابل زمینی

معمولا کابل زمینی را در فضاهایی به کار می برند که سیم کاملا ثابت بماند. از این نوع کابل ها می توان زیر خاک، درون آب یا کانال و حتی در شبکه های توزیع برق نیز استفاده کرد.

معرفی کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی نیز دسته ای از کابل هایی هستند که از چند زوج سیم در هم تنیده شده شکل گرفته اند. این در هم تنیدگی باعث می شود که نویز کابل کاهش پیدا کند و به همین دلیل می توان از آن برای منتقل کردن سیگنال استفاده کرد.

معرفی کابل افشان

کابل افشان متشکل از یک یا چند هادی عایق شده است که همگی توسط یک عایق محفوظ شده اند. کاربرد کابل افشان در ماشین ها، تسمه نقاله ها، خطوط مونتاژ پیشرفته، تجهیزات اتوماتیک و غیره است.

معرفی کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال از جمله انواع سیم و کابل هستند که به خاطر پایداری بالایی که دارند، در تلویزیون به کار می روند. این نوع کابل یک عدد هادی داخلی دارد که یک هادی فویل خارجی آن را احاطه کرده است و با کشیده شدن لایه های عایق مورد محافظت قرار می گیرند.

معرفی کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری دارای پهنای بالایی است و به خاطر همین می تواند داده های بیشتری را منتقل کند. این نوع کابل می تواند سیگنال را به وسیله یک رشته نخ شیشه ای رد و بدل کند.

منبع: انواع سیم و کابل برق

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها