سلام. اگر نمی دانید حسابداری چیست و یا در مورد معرفی رشته حسابداری و بازار کار آن نیاز به کمک دارید، حتما این مقاله را تا انتها خوانده و سوالات خود را برای ما ارسال کنید. در این مقاله ما در کنار پاسخ به سوالات مختلف در مورد حسابداری، به معرفی انواع حسابداری نیز خواهیم پردخت.

در کنار مفهموم حسابداری، شاید حسابداری یکی از گزینه های انتخاب رشته شما نیز باشد. شاید هم صرفا به این حوزه علاقمندید و می‌خواهید درباره آن اطلاعاتی کسب کنید. در هر دو صورت، چه نیازمند اطلاعات دقیق درباره این رشته هستید و چه در اثر یک سوال و کنجکاوی ذهنی که مدام از شما می‌پرسد « رشته حسابداری چجوریه » گذرتان به این مقاله افتاده است، جای درستی آمده اید و می‌توانید از مطالب این سایت به عنوان بهترین سایت حسابداری برای کسب اطلاعات لازم استفاده نمایید.

حسابداری چیست ؟

یکی از مشاغلی که تقریبا در هر واحد صنفی می‌توانید پیدا کنید حسابداری است. هر شرکت، بانک، کارخانه و … نیازمند یک الی چند نفر حسابدار است که نشان دهنده اهمیت این شغل در زمانه ماست.

در واقع حسابداری یک سیستم جمع آوری اطلاعاتی مالی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم به مدیران، سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و … کمک می کند تا بتوانند نسبت به مسائل اقتصادی مربوط به یک تجارت و کسب و کار بهتر تصمیم بگیرند.

قطعا شغل حسابداری به دلیل وابسطه بودن به بحث سود و زیان در یک کسب و کار، جزء یکی از مشاغل مهم جامعه محسوب می شود. حال که در مورد شغل صحبت شد خوب است برای اطلاع کامل از بازار کار حسابداری مقاله شغل حسابداری را نیز مطالعه کنید.

خوب شاید اکثر ما با اهمیت و بازار کار بسیار گسترده این شغل آشنا هستیم اما علم حسابداری چیست ؟

تعریف حسابداری

تعریف حسابداری

تعریف اصلی حسابداری، در یک عبارت کوتاه خلاصه می‌شود: زبان تجارت.

حسابداری علم خواندن و تهیه انواع گزارشات مالی است که برای تحلیل وضع اقتصادی یک شرکت یا مجموعه تجاری یک شرط اولیه می باشد.

اگر بخواهیم کامل تر حسابداری را تعرف کنیم باید گفت: حسابداری یعنی فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های و صورت های مالی در شکل‌ ها و مدل های خاص. اما چرا؟

تا افراد ذی ‌نفع در کسب و کار، مثل مدیران داخلی سازمان و یا سرمایه گذران برون ‌سازمانی مثل بانک‌ ها و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

علاوه بر دانستن تعریف حسابداری، باید پاسخ سوال دیگری را نیز بدانید: سیستم اطلاعات حسابداری چیست؟

سیستم اطلاعات حسابداری چیست

سیستم اطلاعات حسابداری در واقع مجموعه از اجزای به هم پیوسته است که یک مجموعه، سازمان یا شرکت از این اجزا برای پردازش اطلاعات مالی استفاده می‌کند. این سیستم قسمتی از کل سیستم سازمان است که تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و … قرار می‌گیرد.

سیستم حسابداری، تمام اطلاعاتی است که یک مجموعه به آن نیاز دارد و یا دریافت کرده است. تمام دستورالعمل ها، فرم ها و سوابق کاری کارکنان، حقوق ها و دستمزد ها و مالیات ها، حق بیمه، سود و ضرر یک مجموعه و شرکت، تاریخ ها و … زیرمجموعه این اطلاعات هستند که به آن ها سیستم حسابداری گفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید مقاله سیستم حسابداری را مطالعه کنید.

حال با توجه به تعریف حسابداری و سیستم حسابداری این مجموعه باید گرداننده ای نیز داشته باشد. این گرداننده کیست؟

حسابدار کیست ؟

با توجه به تعاریف ارائه شده درباره شغل حسابداری، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که حسابدار کیست. حسابدار در واقع کارمندی از یک شرکت یا موسسه است که وظیفه اصلی او با داشتن علم اصول حسابداری جمع آوری اطلاعات مالی، ارائه گزارش مالی و تایید صحت معاملات مالی مجموعه است. حصول اطمینان از قانونی بودن معاملات نیز بر عهده حسابدار یک مجموعه است. حسابدار ها ممکن است به صورت قراردادی، تمام وقت، پاره وقت یا دورکاری با یک شرکت همکاری کنند.

چیزی که در مورد یک حسابداری باید همیشه در ذهن داشته باشید این است که: به دلیل محاسبات و جزئیاتی که در این شغل اهمیت زیادی دارند، یک حسابدار همیشه باید از دقت و توجه بالای برخوردار باشد.

اگر قصد دارید یک حسابدار شوید حتما از ویدئو کلیپ مشاوره ای موجود در قسمت بازار کار حسابداری، در انتهای همین مقاله استفاده کنید.

انواع حسابداری در ایران

انواع حسابداری

اگر گستردگی بازار کار حسابداری باعث شده فکر کنید شغلی ساده و بدون پیچیدگی است بهتر است بدانید سخت در اشتباه هستید. حسابداری به هشت نوع مختلف طبقه بندی می‌شود که هر یک پیچیدگی های خاص خود را دارند.

اما انواع حسابداری چیست ؟‌

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری بهای تمام شده
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابرسی

حسابداری مالی

حسابداری مالی در واقع تمام اعمال مربوط به تراکنش های مالی یک مجموعه است که توسط حسابدار انجام می‌شود. تمام این فعالیت ها باید باتوجه به استاندارد های حسابداری انجام شوند تا فرایند حسابداری در تمام شغل ها یکسان باشد.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله حسابداری مالی چیست مطالعه شود.

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت، فراهم کردن اطلاعات لازم برای مدیریت یک مجموعه است. این اطلاعات ربطی به اطلاعات موجود در حسابداری مالی ندارد و مربوط به ارائه راهکاری برای بالا بردن بازدهی مجموعه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانید مقاله حسابداری مدیریت چیست را مطالعه کنید.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی نوعی از حسابداری است که در شرکت های ارائه دهنده انواع خدمات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حسابداری عمومی، حسابدار با مشتری و مشاوره و آنالیز این افراد سر و کار دارد.

حسابداری بهای تمام شده

در این نوع از حسابداری، حسابدار باید بهای تمام شده خدمات و محصولات را بررسی و محاسبه نماید. انواع هزینه های لازم در مجموعه مثل خریداری محصولات و اجناس اولیه، مالیات، دستمزد کارکنان، بیمه و … جزو کارهای حسابداری بهای تمام شده است.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی، بیشتر در موارد کلاهبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جزو پرونده های کلاهبرداری که در آن ها حسابدار مسئول جمع آوری و ارائه گزارشات مالی برای حل پرونده است، برای اصلاح اطلاعات مالی نیز از این نوع حسابداری استفاده می‌شود.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی با توجه به استانداردهای حسابداری دولتی انجام می‌گردد. موردی که در واقع وجه تمایز حسابداری مالی و حسابداری دولتی محسوب می‌شود، استفاده اشخاص حقوقی از حساب های مستقل است.

حسابداری مالیاتی

این نوع از حسابداری تحت نظارت انجمن دارایی است. برای محاسبه کردن مالیات یک شرکت، اظهارنامه های مالیاتی و ارائه مدرک و کم کردن مالیات پرداختی و بدهی مالیاتی به حسابداری مالیاتی نیاز داریم.

حسابرسی

حسابرسی در واقع نوعی از حسابداری است که روندی متفاوت با آن دارد. حسابرسی بیشتر برای بررسی فعالیت های مالی برای حصول اطمینان از قانونی بودن تراکنش های انجام شده در یک موسسه است.

تاریخچه حسابداری

اگر بخواهیم تاریخچه حسابداری در جهان را بررسی کنیم باید بگوییم که معرفی حسابداری مدرن توسط شخصی با نام پاچیولی و در اواخر دهه اخر قرن چهاردهم میلادی صورت گرفت. کتاب وی به عنوان نخستین منبع از علم حسابداری به شمار می‌رود. این کتاب که سوما نام دارد باعث شده است پاچیولی را به عنوان پدر حسابداری نوین بشناسند.

او اولین کسی بود که به سیستم حسابداری دو طرفه و بسته شدن حساب در پایان سال اشاره کرد.

 رشته حسابداری چیست

 رشته حسابداری چیست

بازار کار گسترده، به علاوه علاقه مندی بسیاری از افراد، باعث شده است که هر ساله به تعداد دانشجویان این رشته در دانشگاه ها اضافه شود. اما خیلی از مردم اطلاعات کافی درباره این رشته تحصیلی و نحوه تحصیل در آن ندارند. در ادامه مقاله به برخی سوالات شما درباره این رشته پاسخ داده خواهد شد.

رشته حسابداری در کدام شاخه است

رشته حسابداری یکی از رشته هایی است که دانش آموزان با دیپلم هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند آن را در لیست انتخاب رشته خود وارد نمایند.

به رشته های این چنینی که همه دانش آموزان می‌توانند برای آن ها داوطلب باشند رشته های شناور گفته می‌شود. البته در برخی از دانشگاه ها نیز به طور کلی می‌توان بدون کنکور و با شرط معدل وارد دانشگاه شد و در این رشته تحصیل نمود.

حداقل معدل برای رشته حسابداری

حداقل معدل برای رشته حسابداری، در واقع کمترین نمره ای است که برای ورود به این رشته در دانشگاه و بدون کنکور باید داشته باشید، هر سال توسط دانشگاه های مختلف اعلام می‌گردد و می‌توانید با توجه به سابقه تحصیلی خود برای گرفتن پذیرش در دانشگاه های مختلف کشور اقدام نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله معدل لازم برای رشته حسابداری را مطالعه کنید.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته حسابداری

گرچه حسابداری یک رشته شناور است و نیاز به دیپلم از رشته ای خاص ندارد اما نکته اینجا است که شما به عنوان یک داوطلب رشته حسابداری باید مهارت هایی داشته باشید که ربطی به دروس مدرسه ندارد. برخی از توانایی های لازم برای تحصیل در رشته حسابداری عبارتند از:

  • توانایی استفاده مناسب از کلمات برای ارائه گزارش
  • خسته نشدن از انجام معادلات ریاضی برای زمان بسیار طولانی
  • توانایی یک جا نشستن برای مدت های طولانی و کار کردن با کامپیوتر
  • توانایی گزارش نویسی مالی
  • توانایی تحلیل گزارش های مالی
  • و…..
  • به لیست بالا می توان خوش خط بودن را نیز اضافه کرد

برای بدست آوردن توانایی های لازم برای اشتغال در حوزه حسابداری می توانید از دوره حسابداری بازار کار آموزشگاه حسابداری آریا تهران استفاده کنید. ما تمام آنچه شما برای اشتغال نیاز دارید را فراهم کرده ایم، و در کنار آموزش مدرک معتبر برای اشتغال و مهاجرت ارائه خواهیم کرد.

آیا رشته حسابداری سخت است ؟

خوب متناسب با ماهیت خشک این رشته تحصیلی و رو به رو بودن با عملیات گزارش دهی مالی، نمی توان گفت رشته حسابداری سخت نیست. و البته نمی توان سختی این رشته را با سایر رشته های هم تراز نیز مقایسه کرد.

چیزی که بصورت قطعی می توان گفت شما در رشته حسابداری با بسیاری معادلات و محاسبات مالی روبر هستید که تمام آنها در یک سال مالی می بایست درست و بی نقص باشند.

برای آگاهی بیشتر از محتوای رشته حسابدرای و سختی آن می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید.نمونه سوالات اصول حسابداریآزمون آنلاین حسابداری

رتبه حسابداری در میان مشاغل سخت

طبق آمار، حسابداری در میان تمام مشاغل سخت رتبه پنجم را دارد. علت این رتبه بندی در واقع حساسیت بسیار زیاد این شغل و تاثیر بسیار زیاد عملکرد حسابدار یک مجموعه در کارکرد کل سازمان است و بنابراین به هیچ عنوان این کار نباید به افراد کارنابلد و ناشی سپرده شود.

نظرات درباره رشته حسابداری

افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند نظرات مختلفی درباره رشته حسابداری دارند. به طور کلی و طبق نظرسنجی های انجام شده درباره رشته حسابداری، بسته به سلیقه و علاقه افراد این رشته می‌تواند بسیار جذاب و یا بسیار کسل کننده باشد.

با این توضیح می توان گفت: اگر توانایی های لازم برای رشته حسابداری را دارید و  به آن علاقمند هستید می‌تواند مناسب ترین رشته برای شما باشد. اما اگر به این رشته علاقمند نیستید و صرفا به خاطر بازارکار رشته حسابداری به آن فکر می‌کنید بهتر است دنبال رشته های دیگر باشید.

برای مشاهده نظرات کارآموزان شرکت کننده در دوره های آموزشی بهترین آموزشگاه حسابداری تهران و اطلاع از خدمات آموزشی ما روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش حسابداری

درس های رشته حسابداری

درس های رشته حسابداری

دروس رشته حسابداری نیز مانند تمام رشته های دیگر به سه دسته دروس عمومی، دروس پایه و دروس تخصصی تقسیم می‌شوند که دروس عمومی این رشته با تمامی رشته های دیگری که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شوند یکسان است.

دروس پایه رشته حسابداری

لیست کامل دروس پایه رشته حسابداری به شرح ذیل است:

روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.

دروس تخصصی رشته حسابداری 

لیست کامل دروس تخصصی رشته حسابداری :

اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری

گرایش های رشته حسابداری

گرایش های تحصیلی حسابداری به شرح زیر هستند:

  1. حسابداری مالی ( تمام موسسات خصوصی )
  2. حسابداری صنعتی ( تمام واحد های صنعتی مراکز تولیدی )
  3. حسابداری دولتی ( تمام ارگان های دولتی )
  4. حسابداری مالیاتی (‌اداره دارایی )
  5. حسابداری بیمه ( شرکت های بیمه )
  6. حسابداری بانک ها ( تمام بانک ها و مجموعه های زیرشاخه )
  7. حسابرسی ( حسابرس داخلی و مستقل )
  8. مدیر مالی
  9. تحلیلگر مالی
  10. کارشناس و مدیر فروش
  11. کارشناس و مدیر بازاریابی
  12. دفترداری
  13. دستار حسابدار

بهترین گرایش رشته حسابداری

در این قسمت قصد داریم که بهترین گرایش رشته حسابداری را به شما معرفی کنیم. مطمئنا آینده شغلی رشته حسابداری به این موضوع بستگی دارد که که شما بتوانید یک گرایش مناسب برای رشته حسابداری انتخاب نمایید.

در حال حاضر رشته های مختلفی از حسابداری مانند حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری ویژه بازار کار و حسابدرای فروش و غیره وجود دارند. که هر کدام به نوبه خود می تواند برای ورود به بازار کار به شما کمک کنند.

در ادامه با ما همراه باشید که یکی از پرطرفدارترین رشته های حسابداری و فهرستی از فرصت های شغلی حسابداری را به شما معرفی کنیم.

رشته حسابداری بانکی

مطمئناً بهترین رشته برای استخدام در بانک، رشته حسابداری می باشد و شما با استفاده از دانش حسابداری بانکی می توانید به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای در بانک های مختلف استخدام شوید.

در صورتی که شما نگاهی به آزمون های استخدامی که در سالهای گذشته در سطح کشور برگزار شده است بیندازید، متوجه خواهید شد که رشته حسابداری بانکی از رشته هایی است که در سال های اخیر، آزمون های استخدامی بسیاری برای آن برگزار شده است و افراد بسیاری در این رشته در بانک‌های مختلف سراسر کشور استخدام شده‌اند.

برای اینکه شما بتوانید در این رشته تجربه و تخصص لازم را داشته باشید باید با مفاهیم بانکداری به طور کامل آشنا شوید.

لازمه این کار این است که شما به دانش تئوری که در دانشگاه کسب کرده‌اید اکتفا نکنید. بلکه باید با گذراندن دوره های حسابداری فنی حرفه ای و اخذ مدارک بین المللی، آینده شغلی رشته حسابداری را به بهترین شکل ممکن برای خود رقم بزنید.

برای استخدام در بانک چه رشته ای بخوانیم

در مورد اینکه برای استخدام در بانک چه رشته ای بخوانیم تا موفق شویم مطمئنا شاخه های مختلف حسابداری می تواند کمک شایانی در این زمینه به شما انجام دهد.

گرایش هایی مانند حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابداری حقوق و دستمزد، جز شاخه های کاربردی رشته حسابداری برای استخدام در رشته حسابداری بانکی می باشد.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانیم با همکاران ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در زمینه شاخه های مختلف رشته حسابداری فنی حرفه ای و رشته های حسابداری بانکی در اختیار شما قرار دهند.

بازار کار رشته حسابداری

همانطور که در مقاله معرفی شغل حسابداری گفته شد بازار کار رشته حسابداری بازار خوبی است. چرا که هیچ شرکت کوچک و بزرگی نیست که به حسابداری مالی مجموعه خود احتیاج نداشته باشد.

به جرت می توان گفت تعداد بیکاران رشته حسابداری نسبت به بسیاری از رشته های دیگر کمتر است. از طرفی درآمد آنها نیز نسبت به بسیاری از شاغلان در رشته دیگر بالاتر می باشد.

چیزی که شما در بازار کار حسابداری به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. فقط و فقط تخصص و تلاش برای بهبود جایگاه خودتان است. در همین خصوص می توانید کلیپ کوتاه مشاوره ای زیر را مشاهده کنید.

فرصت‌های شغلی حسابداری

فرصت های شغلی که برای حسابداری وجود دارند با توجه به گرایش تحصیلی شما در این رشته می‌تواند متفاوت باشد. اما چیزی که نباید فراموش کنید این است که با یادگیری پرکاربردترین نرم افزار های حسابداری، شانس شما برای استخدام و کسب درآمد بالا، بسیار بیشتر خواهد بود.

دوتا از این نرم افزار های مهم، نرم افزار هلو و دیگری نرم افزار سپیدار است. این دو نرم افزار در اکثر شرکت ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک استفاده می شوند.

آینده حرفه حسابداری در ایران

رشته حسابداری در انواع شرکت ها و موسسات کاربردی است. کسانی که از رشته حسابداری فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در هر شرکت و موسسه ای جویای کار باشند. این کار می‌تواند در یک شرکت خیلی بزرگ و مدیریت اطلاعات سیستمی باشد و یا در یک شرکت و موسسه نوپا و مسئول برنامه ریزی و کنترل مالی.

آنچه بر آینده حرفه ای شغل حسابداری شما تاثیر خواهد داشت، صرفا دانش و تخصص بالای شما خواهد بود. برای این مهم، می توانید از مقالات رایگان حسابداری و همچنین دوره های آموزش موجود در دپارتمان حسابداری مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما بهترین عامل برای دلگرمی ما جهت تولید محتوای باکیفیت است. اگر مقاله حاضر برای شما مفید واقع شده است حتما نظرات و پیشنهادات و حتی سوالات خود را برای ما ارسال کنید.

منبع : وب سایت آموزشگاه آریا تهران www.aryatehran.com

پیشنهاد مطالعه:

لیست بهترین آموزشگاه های حسابداری ایران

لیست بهترین سایت های حسابداری ایران و جهان

قیمت سیستم حسابداری

آشنایی با اصول حسابداری

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها