سئو یکی از گسترده ترین و در عین حال جذاب‌ترین و حوصله‌بر ترین کارهایی است که است که یه فرد می تونه توی زندگیش انجام بده، وسعت سئو همچون دریایی طوفانی و من داخل این مقاله می خوام با اسپری آرایشگری شمارو با اون وفق بدم!

  1. محتوای این مقاله به سه سطح یک، دو و سه تقسیم میشه (سطح یک تخصصی ترین سوالات و سطح 3 متداول ترین سوالات)
  2. هر یک از سه سطح حاوی یک پادکست می باشند که به صورت کامل موضوعات رو براتون شرح دادم(خواندن متن مقاله برای کسی که پادکست هارو گوش میده اصلا اجباری نیست)
  3. تمامی این موضوعاتی که بهشون اشاره کردم نظر شخصی بنده در موردشون هست و شاید توشون غلط و درست باشه که جلوتر متوجه می شید این موضوع رو (تاریخ انتشار این مقاله حول و هوش اواسط تیر ماه 1400 است)
  4. در صورتی که سوالی دارید و حس می کنید جاش داخل این مقالست تو قسمت نظرات بپرسید منم اونو به مقاله اضافه می کنم

سوالات متداول سطح 3:

سئو چیست ؟

به مجموعه ای از فعالیت هایی که باعث بالا آوردن صفحات وب سایت در نتایج جستجو می باشد سئو می گویند، از محتوانویسی گرفته تا تحلیل سایت خود و رقبا، پیدا کردن کلمات کلیدی و خیلی خیلی کارای دیگه از جمله وظایفی است که یک سئوکار باید درش تخصص داشته باشه.سئو کار ها یا به صورت فریلنسری و یا در یک شرکت سئو فعالیت می کنند.

سئوکار کیست ؟

خیلی مختصر، سئو کار به کسی می گن که مسعولیت سئو یک وب سایت رو بر عهده بگیره، متخصص سئو یکی دیگه از اسم هایی است که به افرادی که سئو می کنند می گویند. در درجات بالاتر وبمستر وسط میاد که به کسی می گن که هم طراحی سایت بلد باشه و هم سئو.

کلمه کلیدی چیست ؟

وب سایت ها با یک هدف خاص طراحی و سئو می شوند، هدف نهایی وب سایت ها فروش و یا ارائه خدمات خود به مشتریان است، چطور این اتفاق می افته ؟ با جستجو کردن مشتریان داخل اینترنت!

چه کلمه ای رو سرچ می کنن که به خدمات شما می رسن ؟ دقیقا همون میشه کلمه کلیدی سایت شما

مثلا عبارت کلیدی هدف من برای سئو این مقاله “سوالات متداول سئو” هستش! شاید برای سایت شما روسری گلگلی و یا خالخالی باشه.

چطور سئو را یاد بگیرم ؟

از نظر من سئو سه بخش داره :

  1. یادگیری اصول
  2. پیدا کردن تخصص
  3. بدست آوردن تجربه

مرحله اول یعنی اینکه اصول کار رو یاد بگیری و در مورد سئو دانش مختصر و مفیدی داشته باشی.

مرحله دوم یعنی اینکه همون اصولی رو که یاد گرفتی رو به صورت حرفه ای و تخصصی یاد بگیری.

مرحله سوم یعنی اینکه به کمک تخصصی که دار : صحیح و خطا کنی، تجربه کنی، اشتباه کنی و گند بزنی و مسیر درست رو برای خودت پیدا کنی.

بهترین روش یادگیری سئو انداختن خودتون داخلش هست، یه سایت بزنید و سئوش کنید(با یه قالب آماده و یه کلمه کلیدی نسبتا ساده)

پیشنیاز های سئو سایت چیست ؟

سئو یه دانشی که باید به صورت عملی به دستش آورد، شاید شما بتونید با مشاهده چنتا ویدیو به درک کلی ازش برسین ولی برای اینکه بتونید یادش بگیرید باید به صورت عملی کار کنید. تفاوتی توی یادگیری فن مکانیکی با سئو وجود نداره از این نظر!

پیش نیاز اینکه بتونید یه سایت رو سئو کنید داشتن همون سایته! درواقع شما با پرداخت هزینه ای باید هاست و دامنه رو خریداری کنید و یه سایت طراحی کنید و یا از سایت های آماده استفاده کنید و بعد به فکر سئو اون سایت باشید.

پروژه سئو سایتم رو به چه شخص و یا شرکتی بسپارم ؟

متاستفانه یا خوشبختانه سئو کاریه که در هر نوع شرایط زندگی ای قابل انجامه، شما هم می تونی کارت رو به یه فریلنسر بسپاری و هم می تونی به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ بسپاری، قطعا هزینه ای که شرکت ها ازتون می گیرن بیشتره ولی در ازاش طرف حسابتون یه شرکت رسمی و معتبره نه یک فرد!

البته همه اینا فاکتور های خاص خودشو داره چون ممکنه یه فریلنسر خیلی بیشتر وقت و انرژی روی سایتتون بزاره تا یه شرکت!

سوالات متداول سطح 2

نام دامنه و سرویس هاستینگ چه تاثیری روی سئو سایت داره ؟

طبق تحقیقاتی که من داشتم نام دامنه تاثیر آنچنانی روی سئو سایت نداره، حتی پسوند های وب سایت نیز تاثیر آنچنانی روی سئو سایت ندارند! البته همه اینا بستگی به نوع فعالیتی است که در وب سایتتون انجام میدید، برای مثال اگر یک وب سایت دانشگاهی دارید از پسوند edu استفاده کنید و اگر قصد راه اندازی یک برند شخصی دارید می توانید از .me استفاده کنید.

کوتاه بودن نام دامنه و خوانا بودنش می تونه توی سئو تاثیر داشته باشه اما به طور غیر مستقیم! در واقع وقتی بازدید کنندگان آدرس سایت شما را ببیند دو حالت پیش می آید : یا نام دامنه به قدری تاثیرگذار است که بر ذهن مخاطب می ماند و یا انقدر حوصله سربر و طولانیه که کسی حوصله فهمیدنش رو نداره.

گواهینامه SSL چه تاثیری روی سئو سایت داره ؟

داشتن گواهینامه SSL (همون شکل قفلی که بقل اسم سایتتون میاد یکی از فاکتور های اصلی سئوست!) یکی از بدیهیات سئوست!

در واقع این گواهینامه به کاربر نشان می دهد که وب سایتی که آن بازدید می کند امن است یا خیر!

تصور کنید که کاربر وارد یکی از صفحات سایت شما شده باشد و این علامت امنیت رو مشاهده نکند، قطعا حس خوبی تو این فرایند به کاربر داده نمیشه (البته اگه اصلا به این موضوع توجه داشته باشه!) و تصمیم اینکه از سایت شما خارج شود هرلحظه بیشتر و بیشتر می شود.

داشتن گواهینامه اس اس ال آنطور که به نظر می رسد هم سخت نمی باشد و برخی از سرویس های هاستینگ این قفل کوچک را تنها با یک کلیک به شما اهدا می کنند.

اگر میخواهید جدیدترین تکنیک های سئو را در کمترین زمان یاد بگیرید میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش سئو به زبان ساده بهترین نکات سئو سایت را یاد بگیرید.

مدت زمان ایندکس شدن صفحات سایت چقدر است ؟

مدت زمان ایندکس شدن صفحات یک وب سایت از نظر من به عوامل مختلفی بستگی داره که از مهم ترینش می تونم به موارد زیر اشاره کنم :

  • دامین اتوریتی
  • رنگ الکسا
  • میانگین بازدید
  • موضوع وب سایت
  • لینک های داخلی و خارجی به صفحه مورد نظر
  • و….

این چیزایی که تو لیست بالا گفتم قطعا در سرعت ایندکس شدن صفحات شما تاثیرگذار هستند، کما اینکه در وب سایت های خبری یک محتوا شاید کمتر از نیم ساعت ایندکس بشه و در برخی از سایت های تازه وارد ممکنه این روند چند روز طول بکشه!

چقدر طول می کشه به صفحه اول برسم ؟

رسیدن به صفحه اول گوگل به دو فاکتور اصلی بستگی داره : میزان سختی و رقابت کلمه کلیدی مورد نظر و استراتژی و فعالیت مثبت سئو سایت شما

میزان سختی و رقابت کلمه کلیدی : اینکه روی چه کلمه ای کار می کنید و میزان سختی اون کلمه چقدر هستش قطعا مهم ترین فاکتور در جواب دادن به این سوال است.پشیرفت در کلمات کلیدی ساده قطعا سرعت بیشتری داره تا کار کردن روی کلمات سخت!

برای مثال شما می تونید روی کلمه تعمیر پکیج در شهر قزوین کار کنید و در عرض یک هفته به صفحه اصلی بیاید ولی از طرفی هم می تونید روی کلمات سنگینی مثل : آموزش سئو و طراحی سایت کار کنید و بعد از هفته هم هیچ نتیجه خاصی نگیرید.

استراتژی و فعالیت مثبت سئو سایت شما : برخی از سئوکار ها استراژی خودشون رو بر اساس توانایی هاشون می چینن، برای مثال کسی که تریک های مربوط به بک لینک رو بلد باشه شاید بتونه سایت خودشو تو مدت زمان کمتری نسبت به بقیه به صفحات اول جستجو برسونه!(از ضرر های مرتبط با گذاشتن بک لینک نادرست در اینجا حرفی نمی زنیم)

بستگ به استراتژیکی که برای سایت خودتون می چینید وب سایت شما در صفحات جستجو رتبه می گیرند، برای مثال اگر دارید روی کلمه ای مثل خرید گاوصندوق کار می کنید منتشر کردن هفته ای یک مقاله در هفته شاید روند پیشرفت شما رو کند کنه!

تاثیر تولید مقاله در سئو چقدر است ؟

محتوا پادشاهه!

این عبارت رو از هر موسسه دیجیتال مارکتینگی می شنوید، در واقع بیش از نصف سئو، تولید محتوای یونیک و با کیفیت است.

در واقع شما برای دیده شدن در گوگل هیچ راهی غیز از نوشتن مقاله ندارید! مشتریان شما با خواندن مطالبتان شما را می شناسند.

سئو داخلی به طور کلی در تولید محتوا و فعالیت هایی که درون آن صورت میگیره خلاصه میشه.

طول محتوای سایت باید حدودا چقدر باشد ؟

میزان محتوایی که برای هر صفحه تولید می کنید کاملا بستگی به میزان سختی و رقابت کلمه کلیدی شما دارد، در این سوال بسیار بستگی به رقبای شما هم دارد. البته نوشتن هرچه بیشتر محتوا باعث میشه که کاربر بیشتر توی سایت شما بمونه اما در حالت کلی برای اینکه تشخیص بدید که چه تعداد کلماتی برای صفحه شما کافی است بهتره تریکی که بهتون میگم رو یاد بگیرید :

  1. کلمه کلیدیتون رو تو گوگل سرچ کنید و ده تا نتیجه اول رو باز کنید
  2. بررسی کنید ببینید رقبای شما با چه تعداد کلمه ای در صفحه نخست جای گرفته اند
  3. میانگین تعداد کلمات هر صفحه از ده تا سایت را بررسی کنید و سعی کنید بیشتر از میانگین موجود محتوا تولید کنید.

تاثیر عکس و فیلم و پادکست روی سئو چقدر است ؟

مدیا در سئو بسیار بسیار تاثیر گذاره، تاثیری که یک دقیقه ویدیو یا چنتا عکس روی کاربر و سئو می زاره رو هزاران کلمات نمی تونن بزارن، در واقع هرچی محتوای تصویری شما بیشتر باشه کاربران رو بیشتر در صفحه نگه می داره و از این بابت بسیار اهمیته!

داشتن ویدیو و تصویر داخل صفحه باعث میشه که کاربر بیشتر با صفحات شما تعامل کنه و این از نظر سئو بسیار با اهمیته.

دلیل اینکه توضیحاتم در مورد این تیتر خیلی کم بود به خاطر اینکه کاملا واضح و شفافه جوابم!

تاثیر ریپورتاژ و بک لینک روی سئو چقدر است ؟

بسیار بسیار بالا 🙂

ولی باید دقت داشته باشید که کمیت توی این موضوع اهمیت نداره و کیفیت حرف اول میزنه.

بک لینک گذاشتن مثل شمشیر دو لبه می مونه هم می تونه حریفتشو از بین ببرده و هم میتونه دست خودتو ببره!

تاثیر شبکه های اجتماعی روی سئو چقدر است ؟

خیلی خیلی خیلی زیاد هم براش کمه!

یه بنده خدایی بود که می گفت سئو این نیست که فقط تو گوگل بالا باشی، سئو یعنی اینکه تو همه جا بالا باشی (شبکه های اجتماعی و…)

شبکه های اجتماعی به شکل عجیب و غریبی روی سئو تاثیرگذارند، در واقع ورودی ای که شبکه های اجتماعی به سایت شما می دن تاثیر چندین برابری نسبت به ورودی دارند که از گوگل به سایت شما می آیند.

علاوه بر این موضوع لینک های خارجی که شبکه های اجتماعی به صفحات سایت شما می دن بسیار بسیار با ارزش است.

آیا همه متون صفحات وب سایتم باید یونیک باشه ؟

بستگی به نوع سایتتون داره، اگر یک وب سایت خدماتی دارید و توش محصولی به فروش نمی رسونید باید تمامی صفحات و نوشته های شما یونیک و منحصر به فرد باشه.

اما اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید که مثلا در حوزه فروش لوازم آشپزخانه فعالیت می کنه و برخی از محصولات شما شبیه به هم هستند و توضیحات جدایی ندارند، منطقی نیست که برای هرکدومشون یه متن خاص بنویسید.

آیا در همه صفحات باید لینک داخلی بدم ؟

لینک های داخلی از چند نظر اهمیت دارند :

  • کمک کردن به صفحات تازه ساخته شده
  • کمک به گوگل جهت پیدا کردن قطب های مهم وب سایت
  • انتقال کاربران به صفحات مختلف و تعامل با سایت شما

همین سه مورد باید شمارو معتقد کنه که داشتن لینک های داخلی در هر صفحه ای لازم می باشد.

آیا لینک های داخل محتوا با هدر و فوتر تفاوت دارد ؟

لینک هایی که در بخش هدر و فوتر سایت قرار دارند به دلیل اینکه همواره در همه صفحات شما تکرار می شوند از ارزش کمتری برخوردار هستند.

در یک صفحه وب سایت لینک هایی که در محتوای اصلی و شاخص قرار گرفته اند از کیفیت بیشتری نسبت به سایر لینک های صفحه برخوردار هستند.

نقش دسته بندی و برچسب در سئو سایت چیست ؟

دسته بندی و برچسب بدون شک از بحث برانگیز ترین مباحث سئو تلقی می شوند، استفاده کردن از دسته بندی و برچسب ها باید با تخصص بالا انجام گردد (علل خصوص برچسب ها چون تکلیف دسته بندی تا حدودی مشخصه!)

اگر به خوبی از دسته بندی و برچسب ها استفاده نکنید به سایت خودتون ضربه می زنیم و اصطلاحا وارد یه جنگ داخلی یا Civil war می شوید. اما در طرف مقابل اگه بتونید به خوبی از دسته بندی و برچسب استفاده کنید به شکل تاثیرگذاری روی سئو سایت خودتون تاثیر گذاشته اید.

تفاوت تاثیر CMS اختصاصی و CMS های آماده در سئو

مدیریت کردن وبسایت هایی که با سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس و جوملا ساخته اند ساده تر از وب سایت هایی می باشند که یک cms اختصاصی دارند.البته این موضوع بستگی به برنامه نویسی کی آن cms را ساخته است هم بستگی دارد اما در حالت کلی وضعیت آنچنان است که شرح داده شد.

ابزار های سئو سایت چقدر می تونه بهمون کمک کنه ؟

اگر تصور می کنید که کمک گرفتن از ابزار های سئو اختیاریه سخت در اشتباهید، در واقع کار کردن با ابزار های سئو از الزامات کار است.

ابزار های سئو می تونه اطلاعات بسیار بسیار گسترده ای رو درباره موضوعات زیر بهتون بدن :

  • گزارش های کامل مربوط به کلمات کلیدی
  • گزارش های کامل درباره وضعیت رقبای شما
  • گزارش های کامل درباره وضعیت وب سایت شما

فعالیت زیاد و یا کم در سئو چه تاثیری داره ؟

داشتن فعالیت کم و زیاد در سئو به موضوع وب سایت شما بستگی دارد، اگر کلمه کلیدی هدف شما آنچنان چنگی به دل نمی زد لازم نیست فعالیت مداول و حرفه ای داشته باشید، اما در مقابل اگر پا به میدان های جنگی می گذارید که رقبای شما سرسخت هستند نباید دست از تلاش مداول بردارید.

سوالات متداول سطح 1

در این بخش به مهم ترین و حرفه ای ترین سوال هایی که به ذهنتان خطور می کند می پردازیم

بهترین ابزار های سئو سایت کدامند ؟

از برجسته ترین ابزار سئو سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • Google search console
  • google analytics
  • google tag manager
  • alexa
  • moz
  • google trend
  • google page speed
  • google alert
  • ahref

ابزار های آنالیز سایت چقدر می تونه بهم کمک کنه ؟

ابزار های سئو به شکل قابل توجهی می توانند در روند پیشرفت سایت شما تاثیرگذار باشند، شما به کمک ابزار های سئو می توانید هم تحلیلی روی رقبای خود داشته باشید و هم درباره بازدید کنندگان سایت خودتان بیشتر بدانید.

برخی از مهم ترین خدماتی که ابزار های سئو به شما می دهند به شرح زیر است :

  • رقبان شما از چه کلماتی کلیک می گیرند ؟
  • رقبای شما از چه سایت هایی بک لینک دارند ؟
  • رقبای شما روی چه موضوعاتی تمرکز کرده اند و بیشترین ورودی آن ها از چه کلمات می باشد ؟
  • بازدیدکنندگاه سایت شما چطور با سایت شما تعامل می کنند ؟
  • بازدید کنندگان شما در چه دسته های خصوصی ای قرار می گیرند (جنسیت، سن، دیوایس)

بهترین ابزار های بررسی رقیبان کدامند ؟

از برترین ابزار هایی که می توان برای تحلیل کار رقبا استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد (برخی از این موارد اکستنشن های مرورگر می باشند):

  • Alexa
  • Moz
  • Ahref
  • Hotjar
  • Origbi
  • whatfont(ex)
  • google alert
  • wapplazer(ex)
  • rss feed reader(ex)

کم کم الگوریتم های گوگل دارن به سمتی می رن که درجه اطمینان کاربران به صفحات رو بیشتر کنند، یکی از فاکتور های همین مسئله برندینگ است، درواقع مطلب و محصولی که بازدید می شود باید اصل و نسب داشته باشد و مخصوص به یک تیم مخصوص شود.

تاثیر برندینگ در سئو بسیار قابل تامل است و یکی از مراحل این کار ثبت نام در اکانت های Google my business و .. اشاره کرد.

تاثیر google schema روی سئو سایت چقدر است ؟

از نظر من google schema و همه زیر مجموعه های Rich result از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، یکی معروف ترین ریچ ریسالت ها میشه به Faq و review snippet اشاره کرد.

تاثیر Google map روی سئو چقدر است ؟

ماهیت گوگل مپ برای دسترسی سریع کاربران به کسب و کار حضوری شما می باشد، قطعا وقتی شما به کاربران خود اهمیت دهید گوگل هم به سایت شما اهمیت می دهد و در نتایج جستجو به شما کمک می کند.

نقش تگ های معنادار در سئو چقدر است ؟

تگ های معنادار در سئو تاثیر بالایی دارند که البته زیاد مورد استقبال وبمستران و برنامه نویسان سطح پایین قرار نمیگیرد!

درواقع به کمک تگ های معنادار به ربات های گوگل می فهمانید که دقیقا دارند کجای وب سایت را بررسی می کنند و انتظار چه محتوایی در آن را باید بکشند.

تاثیر کامنت گذاشتن و انتشار مطالب توسط بازدیدکنندگان چقدر است ؟

بالاترین میزان اهمیتی که کاربران برای یک صفحه قائل می شوند را می توان در تعداد کامنت های آن صفحه و میزان شیر کردن آن در سایر شبکه های اجتماعی دانست.

وقتی که محتوای شما خوب و کامل باشد مورد توجه کاربران قرار می گیرد و وقتی که محتوای شما مورد توجه کاربران قرار گرفت گوگل متوج این موضوع شده و به شما امتیاز می دهد. پس قطعا تاثیر کامنت گذاشتن و انتشار مطالب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از خدمات گوگل ادوردز برام مناسبه یا نه ؟

استفاده از خدمات گوگل ادورزد بدون هزینه امکان پذیر نمی باشد پس باید در استفاده کردن از آن توجه زیادی کرد.

در صورتی که کسب و کاری دارید که به نظرتون بعد از بالا اومدن در نتایج گوگل (به کمک ادوردز) می تواند به شما سودی برساند این کار را انجام دهید در غیر این صورت نه!

توجه داشته باشید که قبل از اد زدن باید به طول کامل از سلامت و صحت کارکردن سایت خود مطمعن باشید زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل در روند خرید شما چند چیز را از دست می دهیم :

  1. هزینه ای که به گوگل پرداخت کرده اید
  2. اعتماد کاربری که از دست داده اید
  3. محصولی که می توانستید بفروشید اما نفروختید

میزان کد به متن صفحه باید چقدر باشد ؟

در حالت کلی تعداد متن داخل صفحات باید از کد ها و تگ ها بیشتر باشد، این موضوع به وبمستران می فهماند که تمرکز کردن روی محتوای سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع » سایت atgo.ir

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها