هواگیری کولر گازی عملیاتی است که هنگام نصب آن حتما باید توسط نصاب کولر گازی و یا خود شما انجام شود. اما متاسفانه بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌گیرند که این امر موجب می‌شود عملکرد کولر گازی، فارغ از کیفیت محصولی که خریداری کرده اید، در دراز مدت دچار مشکل شود. اما هواگیری کولر گازی بدون وکیوم نیز چندان اثر بخش و مفید نخواهد بود.

دستگاه وکیوم، کمک می‌کند که تمام رطوبت و هوای موجود در داخل دستگاه خارج شده و هیچ گونه مشکلی که شما را نیازمند انجام امر تعمیر کولر گازی نماید به وجود نیاید.

ضمنا، پیشنهاد می‌کنیم برای کار هواگیری کولر گازی، حتی بدون وکیوم نیز شخصا وارد عمل نشوید و اجازه دهید که تعمیرکاران مجرب به این کار بپردازند تا جای هیچ گونه شک و شبهه ای در انجام صحیح آن باقی نماند.

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه هواگیری کولر گازی بدون وکیوم آشنا کنیم تا مراحل آن را دقیق بدانید و همچنین با معنی وکیوم و علت انجام آن به خوبی آشنا شوید.

نحوه هواگیری کولر گازی بدون وکیوم

پیش از آن که به آموزش وکیوم کولر گازی بپردازیم و به بررسی مرحله به مرحله آن بپردازیم بهتر است با معنی وکیوم کولر گازی و همچنین علتی که باعث شده است این قدر روی وکیوم کولر گازی تاکید شود آشنا شویم.

نحوه هواگیری کولر گازی بدون وکیومنحوه هواگیری کولر گازی بدون وکیوم

معنی وکیوم کولر گازی

معنی وکیوم کولر گازی، تخلیه کردن رطوبت و هوایی است که در سیستم خنک کننده دستگاه های کولر گازی وجود دارد. سیستم تبرید کولر گازی، با وجود رطوبت تناقض دارد و بنابراین حتما این رطوبت باید به وسیله وکیوم از آن خارج شود.

فیلم آموزش وکیوم کولر گازی

در این مقاله نحوه صحیح هواگیری کولر گازی بدون وکیوم را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم. برای آشنایی بیشتر شما فیلمی را نیز تهیه کرده ایم تا بهتر با این کار آشنا شوید.

جهت اطمینان از رعایت تمام نکات گفته شده، می‌توانید از فیلم وکیوم کولر گازی کمک بگیرید تا با مشاهده انجام تمام مراحل، بهتر با شیوه انجام این کار آشنا شوید.

علت وکیوم کولر گازی

دلیل اصلی که بهتر است برای هواگیری کولر گازی از وکیوم استفاده شود این مسئله است که با هواگیری کولر گازی با وکیوم، موجب می‌شود که رطوبت و هوایی که درون لوله های کولر گازی وجود دارد به طور کامل از بین برود.

در واقع هواگیری کولر گازی با وکیوم موجب می‌شود عملکرد کولر گازی تا حد خوبی بهبود یابد و کولر گازی بازدهی بسیار بالاتری داشته باشد. چرا این کار موجب می‌شود سرمایش دستگاه کولر گازی شما افزایش یافته و کمپرسور یا موتور دستگاه تایم بسیار کم تری کار کند.

کمتر کار کردن کمپرسور نیز موجب کم تر شدن مصرف برق و صرفه جویی در انرژی می‌شود و به این ترتیب عمر مفید دستگاه کولر گازی افزایش خواهد یافت.

علت وکیوم کولر گازیعلت وکیوم کولر گازی

زمان انجام وکیوم کولر گازی

بهترین زمانی که می‌توانید برای وکیوم کولر گازی اقدام نمایید، هنگام نصب کولر گازی و راه اندازی آن است. ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که خیلی از شرکت های ارائه دهنده خدمات نصب کولر گازی نسبت به این کار بی توجه هستند که باعث می‌شود دستگاه کولر گازی زود خراب شود کولر گازی سرمایش مکفی و مطلوبی نداشته باشد.

عدم اطلاعات کافی مردم نیز موجب می‌شود که این امر مهم به کلی فراموش شود که موجب می‌شود به آن ها ضرر و زیان مالی وارد شود.

تمام این موضوعات در کنار یک دیگر موجب می‌شوند که لازم باشد حتما با نحوه وکیوم و مراحل آن آشنا باشید.

آموزش وکیوم کولر گازی

برای وکیوم کولر گازی، دو روش تعریف شده است.

شیوه اولیه ای که در ادامه معرفی می‌شود بیش تر در اوایل ورود کولر گازی به خانه ها و ترویج استفاده از آن در منازل مورد استفاده قرار می‌گرفت که البته اکنون به عنوان روشی منسوخ شده از آن یاد می‌شود و بهتر است در صورت امکان، از روش دوم برای وکیوم کولر گازی استفاده نمایید.

در شیوه اول، اصل کار استفاده از گاز مبردی بود که در لوله های کولر گازی جریان دارد. گاز مبرد کولر گازی، عامل اصلی خنک کنندگی کولر گازی است که بعد از مدتی هم نیاز به شارژ پیدا می‌کند.

کپسول حامل گاز مبرد، باید به یکی از شیرهای سرویس وصل شده و باز شود. اما همزمان که این شیر را باز می‌کنید، باید یک سوزن را در یکی دیگر از شیرهای سرویس قرار داده و فشار دهید. انجام این عملیات موجب می‌شود که به خاطر فشاری که داخل کپسول گاز وجود دارد، هوا از لوله های کولر گازی خارج شود. سوزنی که داخل شیر دوم قرار داده اید باید تا انتهای کار، یعنی تا زمانی که گاز مبرد کاملا خارج شود در شیر بماند.

اما روش دوم که تمام مزایایی که درباره هواگیری کولر گازی با وکیوم را به همراه دارد، با استفاده از پمپ وکیوم کولر گازی انجام می‌گیرد.

بهتر است برای راحت تر شدن کار، فیلم آموزش وکیوم کولر گازی را نیز تماشا کنید که بهتر بتوانید مطالب را به خاطر بسپارید.

آموزش وکیوم کولر گازیآموزش وکیوم کولر گازی

برای هواگیری کولر گازی با وکیوم باید در قدم اول، لوله هایی که به شیر وصل شده اند را سفت کنید. این لوله ها از جنس فلز مس هستند که موجب می‌شود احتمال نشتی در آن ها به حداقل برسد.

مرحله بعدی هواگیری کولر گازی با وکیوم، این است که شلنگ گیج فشار که با رنگ آبی قابل تشخیص است را به شیر سرویس لوله برگشت وسیله سرمایشی متصل نمایید. اگر در تشخیص این لوله مشکل داشتید، باید بدانید که از طریق قطر لوله می‌توانید آن را پیدا کنید. لوله کلفت تر، لوله مخصوص این کار است.

گام سومی که باید بردارید این است که شلنگی که با رنگ زرد مشخص شده است را به دستگاه پمپ وکیوم کولر گازی متصل کرده و سپس آن را روشن نمایید.

در ادامه، شیر آبی رنگی که به لوله برگشت متصل کرده بودید را باز کنید و اجازه دهید پمپ وکیوم کولر گازی به مدت ۴۵ دقیقه کامل روشن باشد و کار کند.

پس از این که زمان روشن بودن کولر گازی تمام شد و دستگاه ۴۵ دقیقه کامل کار کرد، شلنگ آبی رنگ را مجددا بسته و دستگاه را خاموش کنید.

به یاد داشته باشید که این مرحله را دقیقا به شکل گفته شده طی کنید و حتما پیش از خاموش کردن دستگاه وکیوم شیر آبی رنگ گیج فشار را ببندید. در صورتی که خلاف این ترتیب عمل کنید ممکن است روغنی که داخل دستگاه وکیوم کولر گازی وجود دارد به داخل کولرگازی راه پیدا کند و عملکرد دستگاه را مختل نماید.

این کار موجب می‌شود که تمام رطوبت و هوایی که داخل لوله های کولر گازی وجود دارد و دشمن اصلی سیستم تبریدی کولر گازی است از بین برود.

روش های ارائه شده، هم برای وکیوم کولر گازی پنجره ای و هم برای وکیوم کولر گازی دیواری موثر خواهند بود و عملیات هواگیری در هر دو نوع کولر گازی به یک شکل خواهد بود.

جمع کردن گاز کولر اسپیلت

جمع کردن گاز کولر اسپیلت که با نام پمپ دان کردن کولر گازی نیز شناخته می‌شود، هنگام جابجایی کولر گازی اهمیت پیدا می‌کند و اگر قصد جابجایی کولر گازی را دارید باید با نحوه آن آشنا باشید.

جمع کردن گاز کولر اسپیلت به این معنی است که گاز مبرد داخل لوله ها که پیش تر درباره آن صحبت کردیم داخل کندانسور دستگاه جمع شود.

جمع کردن گاز کولر اسپیلتجمع کردن گاز کولر اسپیلت

جهت انجام این کار مراحل زیر را طی نمایید:

  • کولر گازی را در حالت خنک کننده به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید.
  • درپوش شیر سرویس را باز کرده و شلنگ گیج ( شلنگ آبی رنگ ) را به شیر سوزنی لوله برگشت وصل کنید. دقت کنید که شلنگ کاملا بسته باشد.
  • با آلن، لوله نازک ( که در واقع شیر رفت کولر گازی است ) را ببندید. این کار را اهسته انجام دهید و همزمان به درجه در حال کاهش گیج نگاه کنید و زمانی که به ۱۰ psi رسید، شیر باید کاملا بسته شده باشد.
  • در مرحله بعدی، شیر برگشت را ببندید. این کار باید تا زمانی که فشار به زیر صفر رسیده باشد، تمام شده باشد. سپس دستگاه خاموش می‌شود.
  • وقتی دستگاه خاموش شد، به این معنی است که کار جمع کردن گاز با موفقیت به پایان رسیده است و می‌توانید کار جابجایی کولر گازی را آغاز نمایید.

قیمت وکیوم کولر گازی

برای وکیوم کولر گازی، نیاز به استفاده از پمپ وکیوم را دارید که قیمت آن بسیار بالا است و خرید آن برای یک بار مصرف شخصی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین، با انجام سرویس سالیانه کولر گازی نیاز به خرید این دستگاه را نخواهید داشت.

هواگیری کولر گازی، به طور کامل هنگام سرویس آن انجام می‌شود. فقط کافیست با مراکز معتبر نصب، سرویس و تعمیر کولر گازی تماس بگیرید.

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها