اگر نمی دانید هزینه تعمیر کرکره برقی با مالک است یا مستاجر حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: بررسی خدمات تعمیر کرکره برقی در تهران

نحوه تقسیم هزینه تعمیرات آپارتمان چگونه است

با افزایش جمعیت، نیاز به مسکن نیز در بین مردم بالا رفته است. برای پاسخگویی به این نیاز، ساختمان ها و مجتمع های مسکونی بهترین گزینه محسوب می شوند. زندگی آپارتمان نشینی همواره با چالش های ریز و درشتی همراه است. اگر این سبک از زندگی را به عنوان یک سبک مدرن از زندگی بشر بدانید، باید به قوانین حاکم بر آن نیز اشراف کامل داشته باشید.

هزینه های تعمیرات، به عنوان یک موضوع مهم و اساسی شناخته می شود. به همین جهت در قوانین آپارتمان و قوانین مربوط به تملک آپارتمان ها، صراحتاً به این مبحث پرداخته شده است. در این مطلب موضوعات مهمی را مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان نیز به به این سوال که نحوه تقسیم هزینه تعمیرات آپارتمان چگونه است؟ پاسخ می دهیم و شما را با تمام جوانب امر آشنا می کنیم.

تعمیرات ساختمان و هزینه های آن همیشه از موارد اختلاف برانگیز شناخته می شود. محاسبه نادرست هزینه ها سوء تفاهم های مختلفی را بین طرفین ایجاد می کند. شرکت بازسازی میچینم تعمیرات و بازسازی ساختمان را با هزینه مناسبی به مشتریان خود عرضه می کند. بازسازی آشپزخانه، بازسازی اتاق خواب و بازسازی سرویس بهداشتی از خدماتی شمرده می شوند که پیمانکاران ما به خوبی از پس آنها برمی آیند.

اگر سایر روش های تعمیراتی را امتحان کرده اید و نتیجه ای نگرفتید، نگران نباشید، کافیست کارها را به ما بسپارید تا در وقت، هزینه و زمان شما صرفه جویی شود.

تقسیم هزینه تعمیرات آپارتمان بر طبق قانون

بر طبق قانون تملک آپارتمانها و قانون مدنی، تمام مالکین مسئول پرداخت هزینه های تعمیراتی بخش های مشاع ساختمان خود هستند. قوانین موجود به روشنی موضوع را بیان می کند. با این وجود، سوء تفاهم های زیادی در این حوزه رخ می دهد.

در این مطلب قصد داریم تا به تمام این سوء تفاهم ها و کژ فهمی ها نقطه پایان بگذاریم و برای همیشه مبحث تقسیم بندی هزینه های تعمیرات ساختمان را حل کنیم.

هزینه تعمیرات با مالک است یا مستاجر؟

یکی از چالش‌های همیشگی بین مالک و مستاجر، هزینه‌هایی است که صرف تعمیرات ملک اجاره‌ای می‌شود و دو طرف این هزینه‌ها را بر عهده دیگری می‌دانند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی، هزینه تعمیرات «اساسی» املاک اجاره‌ای که برای استفاده از ملک لازم است، با موجر یا همان مالک است و باید او پرداخت کند ولی تعمیراتی که عدم انجام آنها باعث سلب استفاده از آن ملک نمی‌شود، به عهده مستاجر است.

بطور کلی هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و شارژ ساختمان بر عهده مستاجر است. علاوه بر این، هزینه‌های جزئی مانند تعمیر شیر آب بخاطر چکه‌کردن، تعویض لامپ سوخته و مواردی از این دست که مربوط به استفاده مستاجر در زمان سکونت است، با مستاجر است. همچنین مستاجر ضامن خساراتی است که به ملک وارد کرده است؛‌مثلا اگر دیوار خانه‌ اجاره‌ای را خراب کند، باید خسارتش را به مالک بپردازد.

اما تمام هزینه‌های کلی و تعمیرات اساسی املاک اجاره‌ای بر عهده مالک است؛ مانند خرابی آسانسور، تعمیرات اساسی موتورخانه، عایق‌بندی پشت بام، هزینه‌های عمرانی در دیگر نقاط خانه اعم از فضای مشترک و فضای اختصاصی، هزینه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستاجر و هزینه عوارض نوسازی شهرداری. همچنین هزینه تعمیرات مربوط به ترکیدگی لوله یا مشکلاتی از این قبیل هم باید توسط مالک پرداخت شود و مسئولیتی به عهده مستاجر نیست؛ مگر اینکه اقدام مستاجر موجب بروز این مشکلات شده باشد.

با این حال، مستاجر می‌تواند با هماهنگی و توافق قبلی با صاحبخانه، هزینه‌هایی را که بر عهده مالک است بپردازد و از اولین اجاره‌بهای خود کم کند. باید توجه داشته باشید که پذیرش هزینه‌ها نیازمند ارائه فاکتور و سند کتبی است. حال اگر مالک در زمان مناسب پاسخگوی مشکل بوجود آمده و تعیین تکلیف پرداخت هزینه‌ها نبود، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف، درخواست تامین دلیل کرده و از مالک شکایت کند. اگر باز هم مالک اقدامی نکرد، مستاجر می‌تواند شخصا برای تعمیرات اقدام کند و هزینه آن را از اجاره‌بها کسر کند.

لیست تعمیرات کلی ساختمان

در نهایت اینکه تعمیرات کلی ساختمان که هزینه آن بر عهده مالک است می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعمیرات عمرانی (دیوار، در و پنجره، سقف، حیاط، پشت‌بام و …)
  • تعمیرات مربوط به تاسیسات و تجهیرات اصلی (کولر، شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه، پکیج، تهویه و …)
  • ·          تعمیر لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب
  • تعمیر نشتی سرویس‌ها – سیم‌کشی برق
  • تعمیر آسانسور –
  • تعمیر در برقی پارکینگ –
  • رنگ‌آمیزی ساختمان

لیست تعمیرات جزئی ساختمان

تعمیرات جزئی ساختمان نیز می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

  • رفع مشکل چکه‌کردن شیرهای آب و تعویض واشر آنها
  • ·          تعویض لامپ‌ها و روشنایی‌های سوخته
  • ·          رفع مشکل فاضلاب بعد از گذشت چند ماه اقامت مستاجر – تعمیر موردی قفل در
  • نصب توری در و پنجره
  • تعویض پوشال کولر آبی
  • تعمیر تهویه سرویس‌ها – تعمیر موردی کلید و پریز برق
  • ·          سرویس آسانسور یا موتورخانه

با این حال، هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره، مالک و مستاجر می‌توانند در خصوص هزینه‌های ساختمان با هم توافق کنند تا در صروت بروز مشکل برای هر یک از وسایل و تاسیسات، بطور شفاف مشخص باشد هزینه‌ها بر عهده چه کسی است.

اما یک توصیه اساسی به مستاجران: قبل از عقد قرارداد از کلیه تاسیسات و وسایل واحد مورد اجاره اعم از کولر، شوفاژ، آبگرمکن، قفل‌ها، کلیدهای برق، دستگیره‌های در، شیرهای آب و … صورت‌برداری کنید، سپس هر کدام را کاملا تست کنید و سپس وضعیت سالم‌بودن یا خرابی آنها را در لیست خود مشخص کنید و از مالک امضا بگیرید.

پیشنهاد ویژه: بررسی قیمت هر متر مربع کرکره برقی

ماده ۴۸۶ قانون مدنی

تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم میباشد.

هزینه هایی که به عهده مستاجر است

اجاره یکی از عقود رایج در جامعه می باشد که به موجب آن مؤجر منافع مال خود را در مدت معینی به مستأجر واگذار می نماید و در قبال آن اجاره بها دریافت می کند. موضوع اجاره می تواند متفاوت باشد اما مهم ترین آنها اجاره اموال غیر منقول همانند باغ و آپارتمان می باشد. در خصوص اجاره یک آپارتمان که در حال حاضر بیشتر اشخاص جامعه با آن آشنایی دارند موارد و نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله آنها هزینه های ساختمان می باشد این هزینه ها ممکن است هزینه های جاری ساختمان باشد یا هزینه های ناشی از تعمیرات از جمله تعمیر آسانسور  و کولر.

هزینه های جاری

در خصوص هزینه های جاری نکته مورد بحث این است که چنین هزینه هایی به طور معمول شامل نظافت ساختمان، هزینه آب و برق و تلفن و گاز مصرفی تعمیرات جزئی از قبیل تعویض پوشال های کولر، تعویض لامپ و …. می شود که این هزینه ها بر عهده مستأجر می باشد و مستأجر مکلف است هزینه های مذکور را با مشارکت دیگر اشخاص ساکن در آپارتمان های مجاور پرداخت نمایند.

هزینه های مرتبط با تعمیرات کلی

در خصوص آپارتمان مورد اجاره، بنا بر بیان قانونگذار مورد اجاره باید امکانات و وسایل اولیه و متعارف برای زندگی را داشته باشد در وضعیت فعلی بطور معمول آپارتمان ها دارای آبگرمکن و سیستم گرمایشی یا بخاری می باشند و یا این که مجهز به سیستم پکیج و سیستم گرمایش شوفاژ می باشد. اغلب آپارتمان هایی که از یک دهه پیش ساخته شده اند دارای آسانسور می باشند و به طور مسلم نگهداری آسانسور نیز دارای هزنیه می باشد.علاوه بر این در مناطق گرم و خشک معمولاً کولر آبی در پشت بام آپارتمان ها تعبیه شده اند که این نوع کولرها نیز دارای هزینه های نگهداری و تعمیر می باشند. در خصوص هزینه های کلی همانند خرابی آسانسور و یا خرابی موتور کولر که جزء هزینه های کلی محسوب می شوند، این هزینه ها بر عهده مؤجر یا مالک می باشند این در حالی است که همانطور که در قسمت قبلی گفته شد هزینه های جزئی و هزینه های جاری بر عهده مستأجر می باشد به عنوان نمونه درآپارتمان هایی که دارای آسانسور می باشد، آسانسور  بطور ماهانه برای مسائل ایمنی و …. سرویس می گردد که این هزینه اصولاً جزء هزینه های جاری محسوب می گردد و بر عهده مستأجر است. بنابراین قاعده این است که هزینه های کلی همانند خرابی آسانسور و خرابی کولر بر عهده مؤجر یا مالک می باشد و هزینه های جاری همانند هزینه سرویس کولر یا سرویس آسانسور  بر عهده مستأجر می باشد.

در این خصوص ماده 486 قانون مدنی تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره لازم است بر عهده مالک باشد بر طبق ماده 10 قانون روابط مؤجر و مستأجر نیز تعمیرات اولیه و کلی بر عهده مالک یا مؤجر و تعمیرات جزئی که برای استفاده بهتر از مورد اجاره می باشد بر عهده مستأجر می باشد.

گاهی اتفاق می افتد که مستأجر در طبقه آخر ساختمان سکونت دارد و سقف طبقه مذکور پشت بام ساختمان می باشد. در این صورت ممکن است که به علت از بین رفتن ایزوگام در هنگام رانندگی آب به سقف آپارتمان محل سکونت مستأجر نفوذ پیدا کند و باعث سلب آسایش مستأجر گردد در این صورت مستأجر می تواند موضوع را به مؤجر اطلاع دهد و مؤجر تکلیف دارد که پشت بام را تعمیر نماید اما با توجه به اینکه پشت بام جزء مشترکات می باشد مؤجر موضوع را با دیگر مالکین در میان خواهد گذاشت و تمام مالکین مکلف هستند هزینه تعمیر و ایزوگام را پرداخت نمایند. طبق قانون تملک آپارتمان ها هزینه های بخش های مشترک به نسبت تملک بخش اختصاصی محاسبه می گردد و بنابراین چنانچه متراژ یک آپارتمان 200 متر باشد و آپارتمان دیگر 100 متر باشد مالک آپارتمان 200 متری باید هزینه را دو برابر مالک آپارتمان 100 متری پرداخت نماید.

پیشنهاد ویژه: شاید بررسی قیمت کرکره برقی دست دوم دیوار نیز برای شما جالب باشد.

هزینه هایی که بر عهده صاحب خانه است

اگر تعمیرات اساسی قرار است در ساختمان انجام شود بایستی هزینه های آن را صاحب خانه پرداخت کند.

برای روشن تر شدن موضوع بهتر است تا تعمیرات اساسی را نام ببریم تا با این دسته بندی، موجرین گرامی نیز به مسئولیت های خویش پی ببرند.

تعمیرات اساسی عایق بندی پشت بام، تعمیرات اساسی در آسانسور، تعمیرات اساسی موتورخانه، تعمیرات کلی سیستم فاضلاب ساختمان و سایر موارد مشابه هر مقدار که هزینه بر باشد، می بایستد صاحب خانه متقبل شود.

هزینه جک درب با موجر است یا مستاجر؟

با توجه به قوانین هم مالک و هم مستاجر در مواردی موظف به پرداخت هزینه های مربوط به ساختمان هستند. با توجه به ماده 486 قانون مدنی ” تعمیرات و کلیه مخارج که در عین مستاجره نیاز و لازم است برای استفاده از ملک به عهده مالک است مگر آن که خلافش شرط شده باشد . همچنین با توجه به ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر این گونه بیان می کند که ” تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا و یا تاسیسات عمده ی منصوبه در آن از قبیل دستگاه های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد به عهده موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد .بر اساس قوانین می توان دریافت که هزینه های اساسی ملک بر عهده موجر است و سایر هزینه ها با مستاجر است.

جک درب پارکینگ نیز از لوازم اساسی ساختمان است که مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه بر عهده موجر است.

پیشنهاد ویژه: بررسی صفحه جک درب پارکینگ

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

در زندگی آپارتمان نشینی یکی از مسائلی که در بین مستاجر و صاحب خانه باعث بروز اختلاف می شود ، قضیه پرداخت هزینه ها است . با وجود اینکه راه‌ حل این مسئله در قانون پیش ‌بینی شده است و مفاد آن در قولنامه‌ ها و قرار دادهای املاک ذکر می‎‏شود ، معمولا طرفین قرارداد از جزئیات قانون مالک و مستاجر بی‌اطلاع هستند یا توجهی به حقوق یکدیگر نمی‌ کنند ؛ به همین دلیل اگر چیزی یا جایی از آپارتمان دچار عیب شود بر سر پرداخت هزینه تعمیر و بازسازی چه تعمیرات جزئی خانه و چه تعمیرات کلی و تاسیسات ، اختلاف و درگیری به وجود می‌آید . در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که تقبل پرداخت هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر.

پیشنهاد ویژه: برای تعمیر جک درب پارکینگ با بهترین مجموعه تهران تماس بگیرید خرید و تعویض انواع قطعات جک پارکینگی. 02155449212 و 09122552119

هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک ؟

تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک؟ کدام قسمت را مالک میپردازد کدام قسمت را مستاجر؟ از قانون باخبر باشید. در این مقاله قابل استناد هرکدام از صاحبخانه ها و مستاجرهای عزیز از حق و حقوق خود اگاه میشوند

توضیح کلی اینکه درست است صاحبان خانه میگویند که سالن تحویل داده ایم سالم هم میخواهیم. اما نکاتی در این میان قابل تامل است که باید بدان توجه کرد. زیرا گاهی فقط مستاجر باید بپردازد.و گاهی هم فقط مالک و گاهی هم هر دوی انها پس با ما همراه باشید چنانچه خودتان مایل به تعمیر و رفع عیب پکیج خود هستید کلیک کنید.

همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است. که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود.

هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه یا پکیج قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود. جبران هر نوع خرابي‌اي كه مسبب آن مستأجر باشد. (مثلا يك لامپ بسوزد يا يك شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به‌عهده مستأجر است.

در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود. همچنين تعميرات تركيدگي لوله يا مشكلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به‌عهده مستأجر نيست.

هزینه تعمیر پارکینگ ساختمان چگونه و به عهده کیست

پارکینگ از بخش های مهم و پر رفت و آمد ساختمان شناخته می شود که ساکنین خودروهای خود را در آنجا قرار می دهند. پارکینگ نیز مانند سایر بخش های ساختمان نیاز به تعمیر و رسیدگی دارد. هر گونه اقدامی که در جهت حفظ استحکام پارکینگ صورت می گیرد به وقت و هزینه نیازمند است.

هزینه های مربوط به تعمیرات بایستی به شیوه ای واضح و شفاف پرداخت شوند. با توجه به میزان رفت و آمدهای بالایی که در این قسمت صورت می گیرد، بایستی به تعمیرات این بخش نیز توجه کافی شود. در تعمیرات این قسمت باید از تعمیرکاران متخصصی کمک بگیرید.

متخصصین این حوزه قادرند تا هر بخش آسیب دیده در این قسمت را شناسایی کنند و تدبیری مناسب را در جهت ترمیم آنها اتخاذ نمایند. پارکینک استفاده مشخصی در ساختمان دارد ولی ساکنینی که از آن استفاده می نماید بعضاً به قوانینی که در این بخش وجود دارد آگاهی ندارند.

در این قسمت قصد داریم تا به این سوال که هزینه تعمیر پارکینگ ساختمان چگونه و به عهده کیست؟ جواب دهیم و شما را با قوانین موجود در این قسمت آشنا کنیم.

از ما غیر ممکن ها را انتظار داشته باشید، بله درست شنیدید. شرکت بازسازی میچینم در حوزه بازسازی خانه قدیمی، تعمیرات ساختمان و بازسازی ویلا فعالیت می کند. در طی این سال ها، توانسته از پروژه های پیچیده ای سربلند و سرافراز بیرون آید. اگر می خواهید در جریان پروژه های انجام شده توسط شرکت ما قرار بگیرید، کافیست وارد سایت میچینم شوید. مجموعه ما در زمینه های مختلف بازسازی ساختمان منجمله بازسازی پارکینگ و بازسازی بیرون ساختمان فعالیت می کند. برای دریافت مشاوره های رایگان همین حالا تلفن را بردارید و با شماره های تماس ما ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

هزینه تعمیر پارکینگ ساختمان به عهده کیست

هزینه تعمیرات پارکینگ همواره جزء موارد اختلاف بر انگیز بین ساکنین ساختمان شناخته می شود. در هر ساختمانی قوانین مخصوصی حکم فرماست که بر اساس آن تمام ساکنین موظف هستند تا از آن تبعیت نمایند. از قوانین موجود در پارکینگ صحبت کردیم بگذارید تا موضوع را بصورت شفاف بیان کنیم.

طبق قوانین آپارتمان، تمامی ساکنین حق استفاده از پارکینگ را دارند چه آنهایی که دارای خودرو هستند و چه آنهایی که خودرو شخصی ندارند. ساکنینی که خودرو شخصی ندارند نیز می توانند از پارکینگ جهت رفت و آمد خود استفاده نمایند و کسی اجازه ممانعت آنها را ندارد.

استفاده مکرر از پارکینگ، لزوم تعمیرات در آن را بیش از پیش ایجاب می کند. در ادامه این بخش می خواهیم در مورد هزینه های تعمیرات پارکینگ بیشتر توضیح دهیم و با قوانین موجود در این بخش بیشتر آشنا شویم.

هزینه پارکینگ مشاع

پارکینگ مشاع همانگونه که از نامش پیداست، همه ساکنین به گونه مساوی حق استفاده از آن را دارند. این نوع پارکینگ ها دارای شرایط قانونی مختص به خود می باشند. طبق قوانین موجود در این قسمت، هیچ یک از ساکنین اجازه دخل و تصرف خارج از قانون را ندارند و بدون اجازه اکثر مالکین، نمی توانند تعمیرات یا تغییراتی را در آن اجرا کنند.

البته با توافقاتی که بین مالکین رخ می دهد، می توانند تعمیرات مورد نیاز را در آن اجرا نمایند. هزینه ها نیز بصورت اشتراکی پرداخت می شود و محل تامین هزینه ها نیز از صندوق ساختمان است. در این مورد حتی ساکنینی که خودرو شخصی ندارند نیز در هزینه ها سهیم هستند.

این قانون را نباید یک جانبه در نظر بگیرید، به گونه ای که گمان کنید تمام تمهیدات به نفع ساکنینی است که خودرو شخصی دارند. در صورتی که این چنین نیست و بایستی تمام ساکنین ساختمان شارژ ماهانه را پرداخت نمایند.

هزینه تعمیرات پارکینگ نیز از پرداخت همین حق شارژها تامین می شود. پس کسانی که از پارکینگ استفاده نمی کنند، نگران ضایع شدن حق خود نباشند زیرا با تدابیر اندیشیده شده در ساختمان ها حق هیچ فردی پایمال نمی شود.

هزینه پارکینگ اختصاصی

در مورد پارکینگ اختصاصی نیز قوانین مشخصی وجود دارد. در بعضی ساختمان ها قسمتی را برای پارکینگ های اختصاصی تخصیص داده اند که در آنجا مالکین می توانند در بخش مخصوص به خود، ماشین شخصی خویش را پارک نمایند.

برای اینکه مالکین بطور اشتباهی از پارکینگ یکدیگر استفاده نکنند، هرکدام از پارکینگ ها توسط اعداد مشخصی شماره گذاری شده است تا هر مالکی از محل پارکینگ اختصاصی خود اطلاع داشته باشد.

در مورد هزینه تعمیرات این نوع پارکینگ ها نیز باید یک مساله را خاطر نشان بسازیم که تمام هزینه هایی که در جهت تعمیرات آنجا پرداخت می شود با توافق و هماهنگی بین دارندگان پارکینگ صورت می گیرد و ساکنین دیگر همانگونه که اجازه عبور و مرور از آن را ندارند، همچنین در پرداخت هزینه ها نیز هیچ مسئولیتی متوجه آنها نمی شود.

بخش هایی از پارکینگ که نیاز به تعمیرات دارند

همانطور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره کردیم، پارکینگ از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از آن بخش ها به مرور زمان دچار آسیب و خرابی می شوند و بایستی در خصوص تعمیرات آنها فکری کرد. در این قسمت می خواهیم بطور مشخص این بخش ها را توضیح دهیم و با حالاتی که در این حوزه وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

قبل از اینکه به این موارد بپردازیم، لازم است تا بدانید که مدیریت مجتمع، وظیفه دارد تا بخش های مختلف پارکینگ را بررسی نماید و با تدبیری که می اندیشد نسبت به تعمیر هرچه سریع تر آنها اقدام نماید.

تعمیر جک درب پارکینگ

جک درب پارکینگ بخش مهمی شمرده می شود که وظیفه باز و بسته نمودن درب را بر عهده دارد. این وسیله با توجه به نحوه کارکردی که دارد دارای انواع مختلفی است. معمولاً این جک به دو نوع تک لنگه و دو لنگه تقسیم بندی می شود. البته نوع ویژه ای از آن نیز وجود دارد که مخصوص تردد بالاست که قدرت بیشتری دارد.

هر کدام از ساکنین ساختمان که از پارکینگ استفاده می کنند دارای یک ریموت کنترل هستند که توسط آن درب پارکینگ را بصورت اتوماتیک باز و بسته می کنند. جک درب پارکینگ به تکنولوژی هیدرولیک مجهز است. سیستم های هیدرولیکی باز و بسته کردن درب را راحت تر می کنند.

این وسیله نیز به مرور زمان دچار آسیب می شود و باید مورد تعمیر قرار بگیرد. قبل از اینکه کار به تعمیر بکشد، بایستی نسبت به چک کردن مستمر آن تلاش کنید و نگذارید دچار آسیب های جدی شود. در صورتی که پارکینگ مشاع باشد، هزینه تعمیرات جک درب، از محل صندوق ساختمان پرداخت می گردد. در صورت اختصاصی بودن پارکینگ، هزینه تعمیرات این بخش، بین استفاده کنندگان تقسیم می شود.

تعمیر درب پارکینگ

درب پارکینگ نیز جزء بخش های مهم و کلیدی آن بحساب می آید. در حفظ امنیت پارکینگ وجود در به عنوان مولفه ای ضروری و حیاتی شناخته می شود. درب پارکینگ نیز به مرور زمان دچار آسیب های جزئی یا کلی می گردد. برای اینکه درب پارکینگ به آسیب های جدی مواجه نشود بایستی بصورت مرتب چک و بررسی شود.

درب های آهنی که در پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند به شدت در مقابل آب و رطوبت آسیب پذیر هستند و در مواجه با آن سریعاً دچار زنگ زدگی می شوند. برای جلوگیری از این رخ داد بایستی از رنگ و ضد زنگ هایی استفاده کرد تا رطوبت، اثر سوء خود را بر روی آنها نگذارد. از مساله رطوبت که بگذریم به آسیب هایی که منشاء انسانی دارند می رسیم.

در بعضی مواقع به دلیل سهل انگاری برخی از ساکنین این درب ها دچار شکست یا فرورفتگی می شوند. دلیل آن هم برخورد خودرو به این قسمت است که آسیب های جدی را به آن وارد می کند.

بعضی اوقات شدت این آسیب به حدی می باشد که چاره ای جزء تعویض درب برای ساکنین باقی نمی گذارد. در صورت مشاع بودن این بخش، هزینه تعمیرات آن نیز از صندوق شارژ ساختمان تامین می گردد.

تعمیر موتور درب پارکینگ

موتور درب پارکینگ به عنوان وسیله ای شناخته می شود که نیروی مورد نیاز برای باز و بسته شدن درب را فراهم می کند. موتور به اشکال گوناگون در تمام درب های پارکینگ قرار دارد. این موضوع را از این جهت یادآوری کردیم که درب های پارکینگ به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود و هریک از آنها به نوعی به موتورهای خاصی مجهز هستند.

این موتور برای فعالیت خود به نیروی برق احتیاج دارد. از طرفی به نوسانات شدید برق نیز حساس است و نسبت به آن آسیب پذیری شدیدی دارد. در صورت بروز آسیب به موتور بایستی در اسرع وقت مورد تعمیر قرار بگیرد.

تعمیر کرکره پارکینگ

در برخی پارکینگ ها بجای درب از کرکره استفاده می کنند. کرکره نیز طبق یک مکانیزم مشخص به فعالیت خود مشغول است. کرکره ها نیز دارای موتور و یکسری المان های دیگری می باشند که وظیفه فعالیت آن را بر عهده دارند.

کرکره ها بصورت عمودی به بالا و پایین حرکت می کنند.  این وسیله نیز نیازمند سرویس کاری و بررسی های مستمر است. مثل هر وسیله دیگری، انتظار خرابی در کرکره برقی را نیز بایستی داشت و خود را برای روبرویی با آن آماده ساخت. در صورت بروز آسیب در این وسیله، باید سریعاً مورد تعمیر قرار بگیرد.

تعمیر ترک های روی دیوار و ستون پارکینگ

از تجهیزات مکانیکی موجود در پارکینگ که بگذریم اینک نوبت به بخش های ساختاری در پارکینگ می رسد که ارتباط مستقیمی با بنای آنجا دارد. دیوار ها و ستون ها از بخش های مهم پارکینگ شناخته می شوند که پایداری پارکینگ در گرو استحکام و مقاومت آنهاست.

این بخش ها ممکن است دچار ترک ها و شکستگی های کلی یا جزئی شوند. در هر صورت میزان این ترک ها هرچقدر که باشد، باید نسبت به ترمیم آنها اقدام کنید تا مانع از پیشروی و گسترش این عارضه شوید. اقداماتی مانند پوشاندن ترک ها با گچ یا انجام کارهایی این چنینی در این مورد پیشنهاد می گردد.

البته زمانی که میزان این آسیب ها زیاد باشد، باید تدبیری دیگر را روی دست بگیرید تا سلامت پارکینگ و در کل ساختمان حفظ شود.

تعمیر شکستگی های کفپوش پارکینگ

کفپوش پارکینگ از دو وجه دارای اهمیت است. یکی زیبایی پارکینگ و دیگری سهولت در رفت و آمد. کفپوش ها را معمولاً از سرامیک یا موزاییک های مقاوم انتخاب می کنند. این متریال بر اثر عوامل مختلفی دچار شکستگی و آسیب می شود.

اگر میزان آسیب ها زیاد جدی نباشد، با یک تعمیرات جزئی می توان آن را برطرف کرد. در صورتی که شدت آسیب ها جدی باشد، بایستی اقدام مناسبی سنجیده شود. کفپوش پارکینگ به دلیل وزن زیاد خودروها و عوامل مخرب دیگر دچار آسیب می شود.

هزینه تعمیرات بخش های اختصاصی ساختمان

طبیعتاً سایر واحدهای مسکونی در این نوع هزینه ها سهمی ندارند. مالک و مستاجر واحد مسکونی مشخص، وظیفه دارند تا مبالغ تعیین شده را بپردازند. هزینه تعمیرات جزئی بخش اختصاصی بر عهده مستاجر قرار دارد در مقابل هزینه تعمیرات کلی واحد مسکونی را بایستی صاحب خانه بپردازد.

برای حل اختلافات بوجود آمده در این نوع هزینه های نیز شورای حل اختلاف تنها مرجعی است که در آن احقاق حق صورت می گیرد و مشکلات ایجاد شده را به روش مناسب مرفوع می گرداند.

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک یا مستاجر

عنایت به قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن ( ماده 4 فصل دوم – قسمت های مشترک ) ( بخش دوم – تبصره واحده ماده 23 و ماده 25 فصل سوم ) و نیز ماده 49 و 50 و 483 و 486 و 493 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، بر عهده مستاجر یا استفاده کننده نمی باشد و مالک یا موجر موظف به پرداخت هزینه های مربوطه است.

هزینه اساسی بامستاجراست اما هزینه کلی باموجرهست .اگرمستاجردراستفاده ازامکانات به نحوغیرمتعارف استفاده کند بایدجبران خسارت نماید. مستاجرتمام وسایل اساسی که همزمان باتحویل کلید صحیح وسالم تحویل میگیرد بایدسالم تحویل دهد.مگراینکه خسارت وارده غیرمترقبه باشد .

تعمیر پمپ بدون اجازه مالک چه شرایطی دارد؟

همانطور که در پاسخ به سوال اینکه هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ گفتیم به عهده مالک است، حال سوال پیش می آید که آیا مستاجر بدون اجازه مالک برای تعمیرات می تواند اقدام کند یا خیر. بهتر است بدانید که مواقعی که پمپ آب با خرابی روبرو می شود، مستاجر باید آن را با مالک خود در میان بگذارد تا مالک برای تعمیر آن اقدام نماید. همچنین مستاجر باید به مالک خود تقاضای حل مشکل کند؛ چرا که نمی تواند بدون اجازه مالک در این رابطه اقدامی انجام دهد.

اگر مستاجر بدون آنکه به صاحب خانه خود اطلاع دهد برای تعمیرات دست به کار شود، با توجه به قوانینی که در ماده 502 قانون مدنی گذاشته شده است، نمی تواند برای آن حقی طلب کند. چرا که نباید برای حل مشکل عجله می کرد و باید ابتدا با صاحب خانه خود مشورت می کرد و شرایط را برای او بازگو می کرد. همچین اگر صاحب خانه موافقت نکند، مستاجر باید صبر کرده و در این باره اقدامی انجام ندهد.

در این صورت اگر مالک برای تعمیر پمپ آب بی توجهی کند، و برای حل مشکل اقدامی انجام ندهد، مستاجر می تواند به راحتی درخواست تعمیر پمپ آب را به وسیله مالک به دادگاه ارائه دهد. همچنین همانطور که ذکر شد می تواند برای فسخ کردن قرارداد اقدام کند. بهترین پیشنهاد این است که در زمان عقد قرارداد بر سر هزینه تعمیرات به توافق برسید تا در زمان بروز مشکل با مالک به اختلاف نخورید.

هزینه تعمیر آبگرمکن به عهده موجر یا مستاجر

مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است. که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است.

تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است. و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه یا پکیج قطعا بر عهده مالک قرار دارد.» ( هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک ) همینطور ( هزینه تعمیر آبگرمکن به عهده مستاجر است یا مالک ) همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود. جبران هر نوع خرابي‌اي كه مسبب آن مستأجر باشد.

(مثلا يك لامپ بسوزد يا يك شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به‌عهده مستأجر است. در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود. همچنين تعميرات تركيدگي لوله يا مشكلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به‌عهده مستأجر نيست.

هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستاجر

با نزدیک شدن به فصل گرما و رسیدن موعد تعمیر کولرهای آبی، دغدغه هر مالک یا مستأجری این است که هزینه تعمیر کولر آبی باید با کدام یک از طرفین باشد؟ با این‌که در این خصوص قوانین کلی تصویب شده اما ممکن است همه از این قوانین اطلاع نداشته باشند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره به‌طور دقیق بررسی می­‌کنیم که هزینه تعمیر کولر آبی با مالک است یا مستأجر. با ما همراه باشید.

ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۵۶

تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور باشد، برعهده مالک است و تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد، با مستاجر خواهد بود.

همان‌طور که در متن این قانون مشخص است، می‌­توانیم بفهمیم که مسئولیت پرداخت هزینه نصب و تعمیر کولر آبی با چه کسی است. اگر هر یک از دستگاه‌­های اصلی ساختمان (مانند کولر، شوفاژ، آسانسور و…)، در طول مدت اجاره دچار نقص و ایراد فنی شوند، هزینه تعمیرات کلی و اساسی آن‌­ها برعهده مالک (موجر) خواهد بود. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه تعمیراتی در دسته تعمیرات کلی و چه مواردی در دسته تعمیرات جزئی قرار می­‌گیرند؟

تعمیرات کولر آبی که هزینه آن‌ برعهده مستأجر است

این تعمیرات در شرایطی برعهده مستأجر هستند که مالک، کولر را کاملاً سالم و بدون نقص به مستأجر تحویل داده باشد: تعویض پوشال آب‌بندی کف کولر شستشوی کولر (داخل و بدنه) تعمیر پمپ کولر تنظیم کردن محل قرار گرفتن الکتروموتور کولر تعویض تسمه کولر تنظیم کردن فلوتر کولر.

تعمیرات کلی کولر آبی که هزینه آن‌ برعهده مالک است

تعمیرات کلی شامل مواردی می‌شود که کولر دچار نواقص جدی‌تر مانند تعویض موتور کولر، تعویض کولر، تعویض پمپ کولر و موارد این چنینی می‌شود. به‌طور کلی مالک موظف است که کولر را کاملاً سالم به مستأجر تحویل دهد و خرابی‌های کولر را تا جایی که خود مستأجر باعث به وجود آمدن آن‌ها نشده باشد، در طول دوران اجاره برطرف کند.

برخی از مواردی که در دسته تعمیرات کلی قرار می‌گیرند و هزینه آن‌ها برعهده مالک هست، از نظر اخلاقی بهتر است که مستأجر آن‌ها را انجام دهد؛ به‌عنوان مثال مستأجری که برای زمان نسبتاً طولانی در یک خانه ساکن است، عادلانه‌ترین حالت این است که هزینه‌های تعمیر کولر آبی (حتی هزینه‌های اساسی مانند تعویض پمپ یا موتور کولر) را برعهده بگیرد.

تعویض موتور کولر با موجر یا مستاجر

تعمیرات کلی و مرکزی با موجر هست که مشخصه مثلا موتور کولر یا موتورخانه یا …که عرفا کلینک محسوب میشوند با موجر هست اما تعمیرات جزیی مانند شیرآلات و یا گرفتگی سینک ظرفیت و … که جزیی هستند باما مستاجر سیستم فاضلاب کلی هست با موجر موتور کولر و پمپ آب ساختمان با موجرا اما در عرف فقط پمپ کولر را جزیی و بر عهده مستاجر میدانند کلی:موجر جزیی:مستاجر سیستم لوله کشی ساختمان و سیستم فاضلاب با موجر شیرآلات یا گرفتگی سینک جزیی و با مستاجر قانون تملک آپارتمان ها و ماده 486 رابطه موجر و مستاجر رو عنایت بفرمایید.

شارژ گاز کولر گازی به عهده مالک است یا مستاجر

کولر یکی از وسایل مصرفی در ساختمان‌هاست. از همین رو حتی اگر مالک، کولر نو هم در اختیار مستاجر قرار دهد، ممکن است بعد از یک سال نیاز به تعمیرات داشته باشد. یا حتی به دلیل استفاده نادرست مستاجر از کولر، موتور دستگاه بسوزد. در چنین مواقعی هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است.

هزینه لامپ با مستاجر است یا مالک

هزینه هایی که بابت منافع سالیانه ی مال الاجاره باید پرداخت شود به عهده ی مستاجر است و فقط هزینه های کلی شامل بنا به عهده ی موجر میباشد.هزینه ی خرید لامپ به عهده ی مستاجر میباشد.

هزینه های مذکور با توجه به اینکه در زمره هزینه های جزیی محسوب می شود و نیز مشمول هزینه هایی است که مستلزم انتفاع بهتر از عین مستاجره می باشد، بر عهده مستاجر خواهد بود.

خرابی کنتور آب با مالک است یا مستاجر

با موجر و هزینه خرابی کنتور به سازمان اب است و خودش تعویض میکند. کنتور آب اگر خراب بشه باید تعویض بشه نه تعمیر هزینه آن با موجر خواهد بود. هزینه های کلی با موجر هست و کنتر جز هزینه های کلی محاسبه میشه

هزینه تعمیر کرکره مغازه با مالک است یا مستاجر

اگر مغازه رو تازه اجاره کردید و از اول خراب بوده بعهده مالکه ولی اگه توسط مستاجر استفاده شده و بعد خراب شده بعهده مستاجره. چون جزو تعمیرات اساسی است می باشد به عهده موجر می باشد.

هزینه تعمیر آیفون به عهده موجر است یا مستاجر

طبق قانون صاحب خانه موظف است تا خانه را با تمام تجهیزات و وسایل لازم جهت آسایش مستاجر فراهم کند و صحیح و سالم به مستاجر تحویل دهد . اما در بعضی حالات برخی از تاسیسات و وسایل واحد مسکونی دچار عیب می شود و از این رو با رجوع به قانون در می یابیم که تعمیرات به صورت کلی یا جزئی تقسیم بندی شده اند.

پرداخت هزینه‌‌‌ های تعمیرات اساسی یعنی تعمیراتی که مربوط به اصل بنا و تاسیسات عمده نصب شده در آن می‌شود و امکان بهره ‌برداری از مورد اجاره را برای مستاجر فراهم می‌کند ، به عهده موجر است . مانند تجهیزات اصلی ساختمان مثل درب و پنجره ، نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، نصب درب بازکن ، نصب آسانسور و موارد مشابه نمونه‌‌‌هایی از این دسته از تعمیرات است.

پرداخت هزینه های تعمیراتی قسمت هایی از ساختمان که جزء قسمت های اساسی و اصل بنا نمی باشند ، برعهده مستأجر است . مثل تعمیر واشر شیرآب ، تعمیر یا تعویض پوشال‌های کولر . به‌ طور کلی هر تعمیری که به استفاده بهتر مستأجر از ملک مورد اجاره مربوط می‌شود ، تعمیر جزئی محسوب می‌گردد.

در زمینه تعمیرات آیفون نیز باید خاطر نشان کنیم که اگر مستاجر به هر نحوی به آیفون ضرر برساند و باعث تخریب آن شود ، خود مستاجر ملزم به پرداخت هزینه های تعمیراتی از جیب خودش است . ولی اگر به دلیل افزایش طول عمر آیفون یا نوسانات برق یا هر دلیل غیر عمد دیگری ، صاحب خانه ملزم به پرداخت هزینه ی تعمیراتی می باشد.

پرداخت هزینه تعمیر آیفون توسط صاحب خانه

هنگامی که صاحب خانه، ملک شخصی خود را در اختیار مستاجر می گذارد باید از سالم بودن آیفون اطمینان کافی کسب کند. اگر موقع تحویل خانه، سهل انگاری از جانب مالک باشد و آیفون آسیب دیده ای را در اختیار مستاجر قرار داده باشد، در این صورت تمام هزینه ها به پای صاحب خانه است. حتی اگر آیفون سالم باشد و بصورت ناگهانی بعد از گذشت یکی دو ماه خراب شود، در این صورت نیز صاحب خانه مسئولیت پرداخت هزینه های تعمیرات را بر عهده دارد.

پرداخت هزینه تعمیر آیفون توسط مستاجر

مستاجر در حالتی مسئول پرداخت هزینه تعمیرات آیفون است که سهل انگاری از جانب خودش باشد. در صورتی که مسئول خرابی آن نباشد، پرداخت هیچ هزینه ای نیز متوجه او نخواهد گشت. نوسانات ناگهانی برق از مواردی بحساب می آید که باعث لطمه زدن به آیفون می شود. در این مورد بهتر است تا توافقاتی بین طرفین برقرار شود و اگر جایی لازم شد هزینه ای از جانب مستاجر پرداخت شود، متقابلاً از اجاره ماهیانه مستاجر کم گردد.

قانون تملک آپارتمان ها در مورد پرداخت هزینه های تعمیراتی چه می گوید ؟

طبق قوانین موجود آنچه مربوط به تملک آپارتمان ها می شود ، قانون بطور صریح به این موضوع پرداخته است . طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و آنچه در قانون تملک آپارتمان‌ ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می ‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد.

اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به‌ وجود آید ، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت آن هستند . در تفسیر هزینه های جزئی و کلی همیشه بین مالک و مستاجر اختلاف نظر وجود دارد . در مورد کلی یا جزئی بودن هزینه ها طرفین باید اطلاعات خود را از طریق رجوع به قانون بالا ببرند.

در قانون بازسازی و تعمیرات اساسی و ضروری آپارتمان بر عهده مالک گذاشته است و هزینه تعمیرات جزئی خانه با مستاجر است.

با توجه به مطالب گفته شده ، حالا می خواهیم بدانیم کارکرد جک درب پارکینگ در ساختمان چیست و وجود اشکال در آن ، آیا به کارکرد کلی درب پارکینگ تاثیر منفی می گذارد یا خیر ؟

ماده شش- شرایط و آثار قرارداد

یکی از تکالیف دو طرف قرارداد اجاره احترام به خواست طرف مقابل و عمل کردن به مفاد قرارداد است. اگر در اجاره نامه در خصوص نحوه و چگونگی و یا میزان استفاده مستاجر از ملک اجاره‎ای به طور واضح شرطی مقرر شده باشد، مستاجر موظف است در همان حدود رفتار کند. اگر از حدود عرفی فراتر رود و امکان جلوگیری از رفتارش فراهم نباشد موجر حق دارد قرارداد را فسخ کند.

یکی از مواردی که از طریق دادگاه ها می‎توان تقاضای تخلیه ملک مورد اجاره را کرد به علت تغییر شغل است. به عبارتی اگر ملک با کاربری تجاری یا اداری است باید به شغل مربوطه هم اشاره  و اگر امکان تغییر شغل وجود دارد این مطلب در قرارداد مطرح شود. البته تغییر شغل در صورتی از موجبات فسخ قرارداد اجاره است که شغل جدید از نظر عرف، مشابه شغل سابق نباشد و موجب ضرر موجر شود.

بنابراین تغییر شغل مستاجر در ملک  اجاره‎ای فقط از طریق رضایت موجر امکان پذیر است.

مستاجر ملک مسکونی حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد (حق انتقال به غیر را ندارد مگر با رضایت موجر و ذکر در قرارداد اجاره). در صورت تخلف و انتقال مورد اجاره به شخص دیگر، مسئول کلیه خسارات وارده در حدود مقررات قانونی خواهد بود. زیرا قصد ابتدایی موجر در هنگام تنظیم اجاره ‎نامه این است که شخص مستاجر از منافع ملک استفاده کند.

ولی در خصوص املاک تجاری و اداری مستاجر حق انتقال ملک را به شخص دیگری دارد، مگر اینکه حق انتقال به غیر از مستاجر در قرارداد سلب شده باشد. مستاجر مکلف است در زمان تخلیه ملک را به همان وضعی که تحویل گرفته  به موجر تحویل دهد و رسید دریافت کند و در صورت ایجاد خسارت به ملک، مستاجر متعهد به جبران خسارت وارده خواهد بود.

هزینه های ملک اجاره ای بر عهده کیست؟

مسئول پرداخت هزینه های مصرفی در طول مدت اجاره مستاجر ملک است. هزینه های مصرفی مانند  آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد بر عهده مستأجر است. همچنین پرداخت هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به‌صورت جزئی و هزینه شارژ ساختمان نیز با مستأجر خواهد بود.

جبران هر نوع خرابی‌ که مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا یک لامپ بسوزد یا یک شیشه بشکند)، رفع مشکل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همینطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری برعهده مستأجر است، مگر اینکه ثابت شود بخشی از هزینه ها مربوط به زمان قبل از تنظیم اجاره نامه و یا مربوطه.

در مقابل هزینه تعمیرات عمده آسانسور یا دیگر نقاط خانه، هزینه رفع مشکل فاضلاب در ابتدای ورود مستأجر به محل و هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود. قانون مدنی تعمیرات و کلیه مخارجی که در ملک مورد اجاره و برای استفاده از آن لازم است بر عهده مالک است مگر آنکه بر خلاف آن شرط شده باشد و یا عرف برخلاف آن باشد.

طبق قانون روابط موجر و مستاجر تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا و تاسیسات عمده نصب شده در ملک مانند دستگاه‎های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد بر عهده موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود؛ مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.

شایان ذکر است در تعیین هزینه های ملک اجاره‎ای، ملاک تشخیص آن است که  تعمیرات مورد نیاز جزء تعمیرات کلی و اساسی  یا تعمیرات جزئی است.

عرف و عادت محل واقع شدن ملک استیجاری است، اما توصیه می‎شود برای جلوگیری از اختلاف مواردی که بر عهده مستاجر است در قسمت توضیحات به صورت دقیق اشاره و قید شود. مانند هزینه سرایداری، تعمیر وسایل سرمایش و گرمایش، تعویض لامپ ها و … در انتها قید شود که چنانچه مستاجر و یا موجر هر کدام بخواهند قبل از انقضا مدت قرارداد آن را فسخ کنند، باید یک ماه زودتر اطلاع دهند و اجاره یک ماه از کل اجاره را به عنوان ضرر و زیان پرداخت کنند.

در صورتی که مالک از انجام تعمیرات یا پرداخت هزینه تعمیرات خانه سر باز بزند چه باید کرد؟

اگر موجر از انجام تعمیرات یا پرداخت هزینه‌ بازسازی که بر عهده اوست سر باز بزند، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مالک برای عدم پرداخت هزینه تعمیرات آپارتمان شکایت کند. در صورتی که مالک باز هم اقدام به برطرف کردن مشکل ساختمان نکرد مستاجر می‌تواند بنا بر حکم و نظارت دادگاه، بازسازی لازم را انجام دهد و هزینه آن را از اجاره‌بها کسر کند. در غیراینصورت مستاجر این حق را دارد که قرارداد را با حکم دادگاه فسخ نماید.

در صورتی که مستاجر مانع انجام تعمیرات شود چه باید کرد؟

طبق قانون مالک و مستاجر در صورتی که مستاجر اجازه تعمیر کردن مشکلات اساسی که برای ساختمان به‌وجود آمده است را به مالک ندهد، مالک می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه در فرصتی مناسب اقدام به تعمیر اشکالات ضروری ساختمان نماید.

آیا مستاجر می تواند بدون هماهنگی با مالک خانه را تعمیر کند؟

اگر مستأجر از صاحب خانه اجازه گرفته باشد، می‌تواند هزینه تعمیرات ساختمان را خودش بپردازد و بعدا این هزینه را از اجاره کم یا از مالک مطالبه کند. اما فقط و فقط درصورتی که از قبل اجازه صاحب خانه را گرفته باشد. در غیراین صورت، قانون حق را به مستأجری که سرخود برای خانه هزینه کرده، نمی‌دهد، مگر این‌که پای خرابی‌های جدی (مثل ترکیدگی لوله، نشست ساختمان و…) در میان باشد و صاحبخانه از پاسخگویی خودداری کند.

درآن صورت باید مستأجر شخصا وارد عمل شود و فاکتور هزینه‌ها را نگه دارد و بعدا با صاحبخانه حساب کند. اگر هم صاحب خانه زیر بار نرفت، مستأجر حق کم‌کردن هزینه تعمیرات از اجاره را ندارد و باید موضوع را به دادگاه یا شورای حل اختلاف اطلاع دهد. در آن‌جا کارشناس بعد از بررسی مسأله و تعیین مبلغ، صاحبخانه را وادار می‌کند حق مستأجر را بدهد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از این‌که خانه خود را اجاره دهید یا خانه مورد نظرتان را اجاره کنید، این نکات را مدنظر قرار دهید؛ زیرا با درنظرگرفتن این نکات، چه مستأجر باشید، چه مالک، می‌توانید از بروز اختلافات احتمالی بین خود و طرف مقابل جلوگیری کنید یا اگر با مشکلی در پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان مواجه شدید، می‌دانید که این هزینه‌ها را چه کسی باید پرداخت کند.

مسئولیت مشترک مالک و مستاجر در برابر مدیر ساختمان

برای بررسی اینکه چه کسی مسئول در پرداخت هزینه ها در برابر مدیر ساختمان است و یا اگر هزینه های را پرداخت نکند مستاجر آیا مدیر می تواند به مالک مراجعه کند که برای پاسخ به این سوال باید گفت که مسئولیت مشترک مالک و مستاجر در برابر مدیر ساختمان براساس ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها چنانچه به موجب اجاره نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه های مشترک به عهده ی مالک باشد و مالک از پرداخت استنکاف نماید مستاجر می تواند از محل مال الااجاره هزینه های مربوط را پرداخت کند در صورتی که پرداخت هزینه های جاری مشترک به عهده ی استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

پس بنابراین اگر یکی از واحد های یک آپارتمان که اجاره داده شده است و مستاجر استفاده کننده از آن واحد است هزینه های مشترک که باید پرداخت شود را پرداخت نکند می توان گفت بر طبق این تبصره مسئولیت مالک و مستاجر تضامنی است یعنی اگر مالک پرداخت نکرد مدیر با مراجعه به مستاجر می تواند هزینه را درخواست کند و اگر مستاجر پرداخت نکند مدیر برای دریافت هزینه می تواند به مالک مراجعه کند تا هزینه های مشخص را دریافت نماید.

وظیفه مدیر ساختمان در مقابل تعمیرات پارکینگ

مدیر به عنوان عضوی تاثیر گذار در ساختمان، وظیفه دارد تا به تمام بخش های ساختمان منجمله پارکینگ سرکشی کند و آسیب های موجود در بخش های مختلف آن را مشخص سازد.

از طرف دیگر، وی وظیفه هماهنگی تیم های تعمیراتی را بر عهده دارد تا در سر موعد در ساختمان حضور یابند و بخش های آسیب دیده را تعمیر نمایند. همچنین تامین بودجه تعمیرات پارکینگ باید توسط مدیر ساختمان و از منبع صندوق شارژ تامین گردد.

اختلاف بر سر پرداخت هزینه تعمیرات

قضیه عدم پرداخت هزینه های تعمیراتی در هر ساختمانی وجود دارد و در برخی حالات باعث بروز مشکلات جدی بین ساکنین نیز می شود. هزینه تعمیرات پارکینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این مورد خوشبختانه قوانین موجود در کشور و همچنین قوانین حاکم بر ساختمان ها، چاره ای برای حل این اختلافات اندیشیده اند. قانون به مدیران ساختمان این اجازه را داده است تا هزینه تعمیرات پارکینگ را از محل ذخیره شارژهای ماهیانه پرداخت نمایند.

ساکنین نیز موظف هستند تا در سر موعد تعیین شده، مبلغ شارژهای خود را پرداخت کنند. با افراد متخلف در این حوزه، مطابق با قانون برخورد می شود.

روش های مناسب برای تقسیم بندی هزینه های تعمیرات ساختمان

در هر ساختمانی قوانینی وضع گردیده است که بر اساس آن سهم هریک از واحدهای مسکونی، از تعمیرات ساختمان مشخص می گردد. در مطالب قبلی به تقسیم بندی هزینه های تعمیرات جزئی و کلی پرداختیم، اما حالا به صورت مشخص به هزینه های تعمیرات کلی و اساسی در ساختمان می پردازیم. مالکین بر طبق قانون موظف هستند تا این هزینه ها را پرداخت کنند. شیوه های مناسبی برای محاسبه و تقسیم بندی این هزینه ها پیشنهاد می شود.

در ادامه این بخش به دو شیوه رایجی می پردازیم که بر طبق آن هزینه ها بصورت عادلانه بین مالکین تقسیم می شود.

تقسیم بندی هزینه ها بر اساس مساحت قسمت اختصاصی

غیر از بخش های اختصاصی که در سند مالکیت مالکین قید شده است، ساختمان دارای قسمت های مشاع نیز است. مشاعات از بخش های مهم و کلیدی در یک ساختمان شناخته می شود.

آسایش و رفاه ساکنین ساختمان به وجود این بخش ها گره خورده است. شوفاژ خانه مرکزی، سیستم آبرسانی،  فاضلاب و ایزوگام پشتبام همگی در این رفاه نقش سازنده ای را ایفا می کنند. هزینه تعمیرات این بخش ها نیز متناسب با مساحت بخش اختصاصی مالکین تقسیم بندی می شود. مالکی که مساحت بیشتری را در اختیار داشته باشد، به همان اندازه نیز انتظار می رود تا هزینه را برعهده بگیرد.

تقسیم بندی هزینه ها بصورت مساوی بین مالکین

بعضی وقت ها تعمیراتی در خصوص بخش های مشاع ساختمان صورت می گیرد که همه واحد های مسکونی به گونه یکسان در پرداخت هزینه های سهیم می شوند.

هزینه تعمیرات اساسی آسانسور، تعمیرات پارکینگ، تعمیرات راه پله ها و راهروها و سایر موارد مشابه که ربطی به مساحت قسمت اختصاصی ندارد بصورت یکسان در بین مالکین تقسیم می شود. اگر مالک در ساختمان حضور نداشته باشد، مستاجر با هماهنگی صاحب خانه این هزینه ها را بایستی پرداخت کند.

شارژ ساختمان و پرداخت هزینه های تعمیراتی

 شارژ ساختمان مبلغ مشخصی است که ماهانه توسط ساکنین ساختمان پرداخت می گردد. مبلغ جمع آوری شده صرف هزینه های مختلفی می شود.

از هزینه های جاری در ساختمان گرفته تا هزینه های تعمیراتی را پوشش می دهد. ماهانه مقداری از مبلغ جمع آوری شده مصرف نمی شود. هیئت مدیره ساختمان مبالغ اضافه را در صندوق ساختمان ذخیره می کنند. با ذخیره تدریجی این مبلغ در طی چندین ماه، مبلغ زیادی در صندوق جمع آوری می شود.

این مبلغ را در صورت لزوم، صرف هزینه های تعمیراتی بخش های مختلف ساختمان می کنند. شارژ را می توان به عنوان عاملی موثر در پیشبرد امور جاری و تعمیراتی ساختمان بحساب آورد.

نحوه محاسبه آب مشترک در آپارتمان

در مجتمع‌هایی که آب پارکینگ و حیاط به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد، الزامی است که هزینه آب مشاع در آپارتمان با در نظر گرفتن مبلغ قبض میان تعداد واحدهای مجتمع تقسیم گردد. جهت کسب اطلاعات دقیق از نحوه محاسبه قبض آب این امکان را دارید که از نرم افزار محاسبه قبض آب آپارتمان استفاده نمایید.

نحوه محاسبه گاز مشترک در آپارتمان

در ساختمان‌های آپارتمانی که گاز مصرفی تنها دارای یک کنتور بوده و برای آن یک قبض صادر می‌گردد، ضروری است کل مبلغ قبض میان واحدها تقسیم‌بندی گردد.

نحوه محاسبه برق مشترک در آپارتمان

از جمله هزینه‌ های مشترک آپارتمان مرتبط با برقی می‌باشد که ساکنین مجتمع به صورت مشترک در پارکینگ یا راهرو استفاده می‌کنند. در این شرایط هم از جمله محاسبه آب و گاز مشترک، می‌بایست پول قبض میان تعداد واحدهای ذینفع تقسیم گردد.

نحوه محاسبه هزینه های پارکینگ آپارتمان

ساکنینی که در یک مجتمع مسکونی از پارکینگ مشترک بهره‌گیری می‌کنند مکلف هستند همه هزینه های مربوط به نظافت یا تعمیرات پارکینگ را به طور مشترک پرداخت کنند. ولی ساکنینی که از پارکینگ استفاده نمی‌کنند مجبور به پرداخت هزینه های مشترک نمی‌باشند.

کاهش هزینه های تعمیرات آپارتمان

 امروزه هزینه های تعمیرات ساختمان به گونه سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. با وجود مشکلات ایجاد شده برای ساختمان، برخی از مدیران ترجیح می دهند تا کار را به زمان دیگری موکول کنند تا بودجه لازم برای تعمیرات فراهم شود.

برای اینکه به این اوضاع دچار نشوید، نگهداری و مراقبت مستمر از ساختمان، توصیه می گردد. این اقدامات از بروز آسیب های جدی و ایجاد هزینه های زیاد جلوگیری می کند. نگهداری منظم از بخش های مهم ساختمان را در اولویت کاری خود قرار دهید. از این طریق قادر خواهید بود تا عمر مفید بخش های مختلف ساختمان را افزایش دهید و از سوی دیگر هزینه های گزاف تعمیراتی را از سمت خود دور کنید.

سوالات متداول

اگر مستاجرهزینه های را پرداخت نکند  آیا مدیر می تواند به مالک مراجعه کند ؟

در صورتی که پرداخت هزینه های جاری مشترک به عهده ی استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

اگر مالک هزینه های را پرداخت نکند  آیا مدیر می تواند به مستاجر مراجعه کند ؟

مسئولیت مالک و مستاجر تضامنی است یعنی اگر مالک پرداخت نکرد مدیر با مراجعه به مستاجر می تواند هزینه را درخواست کند.

چه هزینه های از ساختمان بر عهده مالک است ؟

هزینه های اساسی و برای استفاده از ساختمان و تعمیر ساختمان برای اینکه آن ملک قابلیت استفاده داشته باشد بر عهده مالک آن خانه است.

هزینه تعمیر پارکینگ ساختمان چقدر است؟

با توجه به میزان آسیب های وارد شده به بخش های مختلف پارکینگ، مقدار هزینه ها متفاوت می باشد به همین جهت مبلغ ثابتی را برای آن نمی توان عنوان کرد.

تعمیر پارکینگ ساختمان چقدر زمان می برد؟

میزان آسیب ها مشخص می سازد که تعمیرات چقدر زمان می برد. اگر آسیب های جزئی در آنجا وجود داشته باشد طبیعتاً زمان کمتری را در بر می گیرد.

در صورت مخالفت صاحب خانه برای تعمیر پمپ آب چه باید کرد؟

می توان طبق قانون وضع شده برای انجام تعمیرات به دادگاه مراجعه کرد و یا به فسخ قرار داد پرداخت.

در صورت مخالفت مستاجر برا تعمیر پمپ آب چه باید کرد؟

مالک می تواند طبق قوانین وضع شده، با نامه دادگاه تعمیرات لازم را انجام دهد.

آیا مستاجر بدون اجازه مالک می تواند برای تعمیرات پمپ آب اقدام کند؟

خیر. مستاجر موظف است عجله نکند و ابتدا برای رضایت صاحب خانه خود صبر کند و با او تماس بگیرد. در غیر این صورت نمی تواند هیچ حقی طلب کند.

منابع :

منبع: هزینه تعمیر کرکره برقی با مالک است یا مستاجر

منبع:  تعمیرات اجاق گاز در جنوب تهران

منبع: تعمیرات آبگرمکن رباط کریم

منبع: تعمیر موتور کرکره برقی

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *