مالیات یکی از راه های کسب درامد برای دولت است که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود و از اشخاص اخذ می گردد و عدم پرداخت آن سبب ایجاد جرائم مالیاتی می گردد و در عوض پرداخت به موقع آن ممکن است باعث شود که اشخاص از انواع معافیت های مالیاتی بهره مند شوند. درآمدی که دولت از این راه دارد در راه ارائه خدمات عمومی به ساکنین کشور و شهروندان صرف می گردد. در این مقاله قصد داریم یکی از انواع مالیات به مان مالیات بر اجاره را بررسی کنیم و به نحوه محاسبه مالیات بر اجاره ۱۴۰۰ و نرخ محاسبه آن بپردازیم. یکی از مقالاتی که می تواند در این راستا برای شما مفید باشد مطالعه مقاله نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک است.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره حسابداری مالیاتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. نحوه محاسبه مالیات اجاره
  2. نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال ۹۹
  3. نرخ محاسبه مالیات اجاره
  4. مالیات بر اجاره مغازه
  5. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰
  6. محاسبه مالیاتی اجاره اشخاص حقوقی
  7. روش پرداخت مالیات بر اجاره
  8. مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده چه کسی ست؟
  9. ماده ۱۳۱ مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی
  10. شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک
  11. مالیات اجاره اشخاص حقیقی
  12. معافیت مالیات بر اجاره مغازه

نحوه محاسبه مالیات اجاره

هر سال مالک بایستی مالیات ملکی که مورد اجاره قرار داده است را پرداخت کند. ممکن است بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی بعضی از املاک از دادن مالیات معاف باشند اما باید دانست که دادن مالیات بر اجاره قوانین بخصوصی دارد که در این جا ما این قوانین را برای شما خواهیم گفت.

همان طور که گفته شد مالیات دو شکل مستقیم و غیر مستقیم دارد که مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما از درامد و دارایی افراد گرفته می شود و مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به عنوان بخشی از قیمت کالا و خدمات از اشخاص دریافت می شود.

مالیات بر درآمد از انواع مالیات مستقیم می باشد که مالیات بر درامد اجاره ملک نیز از این نوع مالیات است.

این مالیات از شخص اجاره دهنده ملک اخذ می شود. حتی اگر فرد اجاره دهنده خودش ملک را قبلا از دیگری اجاره کرده باشد.

مالیات بر درامد یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که خود به پنج گروه تقسیم می گردد:

  • مالیات بر درامد حقوق
  • مالیات بر درامد مشاغل
  • مالیات بر درامد اشخاص حقوقی
  • مالیات بر درامد اتفاقی
  • مالیات بر درامد املاک و مستغلات

مالیات بر درامد املاک و مستغلات نیز به دسته های هم تقسیم می گردد: مالیات بر درامد نقل و انتقال ملک که در هنگام فروش ملک اخذ می شود و دیگری مالیات بر درامد اجاره ملک و سومین مورد مالیات بر مستغلات خالی که مربوط به املاکی است که خالی از سکنه هستند.

مالیات بر درامد اجاره ملک از فرد اجاره دهنده اخذ می شود چرا که وی از راه اجاره دادن ملک دارای درامدی است.

حال این ملک می تواند مسکونی – تجاری و یا اداری باشد. البته نوع کاربری ملک در میزان مالیات آن نیز موثر است.

طبق ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، درامد مشمول مالیات املاکی که مورد اجاره قرار می گیرند عبارتند از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. یعنی مالک طبق این قانون ۷۵ درصد اجاره تعیین شده ای که از مشتری اخذ شده است را دریافت می کند.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال ۹۹

 نحوه محاسبه مالیات بر اجاره در سال جاری با سال ۹۹ تفاوتی ندارد. به منظور محاسبه مالیات بر اجاره، اجاره بهای سالیانه محاسبه می شود.

به همین ترتیب که مبلغ اجاره ماهانه در ۱۲ ضرب می شود. در صورتی که پول پیش از مستاجر گرفته شده باشد ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع می شود.

بر اساس قانون همان طور که قبلا ذکر شد به ۷۵ درصد از اجاره بها مالیات تعلق می گیرد پس عدد به دست آمده را در ۷۵ درصد ضرب می کنیم.

حالا به عددی رسیدیم که مشمول مالیات بر درامد است. عدد به دست آمده را با توجه به جدول نرخ محاسبه مالیات بر درامد اجاره در عدد مربوطه ضرب می کنیم.

نرخ محاسبه مالیات اجاره

هر ساله کمیسیون تلفیق مجلس میزان مالیات بر درامد اجاره را مشخص می کند. در جلسه ای که مربوط به این مالیات در سال ۱۴۰۰ میشد این مالیات افزایش نیافته است و همانند سال ۹۹ محاسبه می گردد.

همان طور که وزارت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهر سازی اعلام کرده است کلیه سرپرستان خانوار که ملکی را به اجاره واگذار نموده اند بایستی از طریق سامانه املاک و اسکان ( Amlak.mrud.ir ) اطلاعات مورد معامله را ثبت نمایند و در صورت عدم انجام این امر موجرین مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد که ممکن است تا ۱۸ برابر هزینه اجاره سالانه یک واحد از ملک باشد.

پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاقات حتما مورد اجاره را در این سامانه ثبت نمایند. ضمنا باید گفت که نرخ مالیات بر اجاره املاک بای اشخاص حقوقی ثابت و به میزان ۲۵ درصد است.

مالیات بر اجاره مغازه

مالیات ها یکی از راه های تامین درامد دولت هستند. معمولا اجاره املاک تجاری این نگرانی را در صاحبین ملک و مستاجرین به وجود می اورد که دقیقا چه میزان مالیات باید بابت اجاره آن بپردازند.

این نکته حایز اهمیت است که مالیات تا زمانی به مغازه یا ملک تجاری تعلق می گیرد که فعالیتی در آن انجام شده باشد. در صورت بسته بودن لزومی به پرداخت مالیات نیست.

در هنگام عقد قرارداد، مالک و مستاجر هر دو باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کرده باشند تا بعد ها از بروز مشکلات مالی جلوگیری کنند.

راه بهتر برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که در یکی از بند های قرارداد ذکر شود که مستاجر حتما همه ساله اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس موازین آن آماده و ارسال کند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰

بر اساس ماده ۵۴ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ : « درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد ( ۸۰%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد … ، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد. » 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ مطابق ترتیب زیر است:

۱.در مرحله اول، اجاره بهای سالیانه محاسبه می گردد؛ به این ترتیب که اجاره بهای ماهیانه در عدد ۱۲ ضرب شده و چنانچه، مبلغی از وجه پرداختی به موجر، به صورت پول پیش باشد، ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع بسته می شود.

۲. همانطور که گفته شد، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ همچون مالیات بر اجاره مستغلات سال های گذشته، به ۷۵ درصد اجاره بها تعلق می گیرد. بنابراین عدد به دست آمده در مرحله قبل باید در ۷۵ ضرب شود.

۳.عدد به دست آمده که درآمد سالیانه مشمول مالیات است، بر طبق جدول زیر، در درصد مالیاتی مربوطه ضرب شده و حاصل نهایی، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰، به این مثال توجه کنید: فرض کنید ملکی اجاره داده می شود که مبلغ پیش یا همان رهن ملک، ۲۰ میلیون تومان و اجاره بهای آن ماهیانه پانصد هزار تومان باشد. در این صورت حاصل ضرب ۵۰۰ هزار تومان در عدد ۱۲ ( ماه ) مبلغ ۶ میلیون تومان شده و ۱۸ درصد پول پیش نیز مبلغ ۳میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود که این دو عدد با هم جمع شده و حاصل نه میلیون و ششصد هزار تومان می شود.

حال از آنجا که فقط ۷۵ درصد این مبلغ، مشمول مالیات اجاره ۱۴۰۰ می شود، این عدد را در ۷۵ درصد ضرب می کنیم که حاصل ۷ میلیون و دویست هزار تومان می گردد. عدد۷ میلیون و دویست هزار تومان، درآمد اجاره ملک مشمول مالیات ۱۴۰۰ بوده که به منظور محاسبه مالیات بر درآمد اجاره این ملک در سال ۱۴۰۰، بر اساس جدول زیرعمل می کنیم.

همانطور که در جدول زیر ملاحظه می کنید، نرخ مالیاتی تا ۵۰ میلیون تومان درآمد اجاره ملک، ۱۵ درصد بوده که حاصل ضرب ۷ میلیون و دویست هزار تومان در ۱۵ درصد، رقم ۱ میلیون و هشتاد هزار تومان بوده که میزان نهایی مالیات بر درآمد این ملک در سال ۱۴۰۰ می باشد.

پس از محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ و مشخص شدن میزان این مالیات، گام بعد، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰، می باشد. از آنجا که مطابق قوانین مالیاتی، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره سال ۱۴۰۰ تنها از طریق ثبت اظهارنامه مالیاتی امکان پذیر می باشد، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

محاسبه مالیاتی اجاره اشخاص حقوقی

محاسبه مالیاتی اجاره اشخاص حقوقی

به گونه ای که یک ملک اداری اجاره داده شود پس مستاجر یک شخص حقوقی است و باید هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تنظیم کرده و همراه با مدارک لازم به اداره مالیاتی که مرتبط با محل ملک است واگذار کند و بعد از پرداخت مالیات رسید آن را به موجر بدهد تا موجر هم در اظهارنامه مالیاتی خود مدرکی دال بر این موضوع دارا باشد. سپس این مدارک توسط ممیزین بررسی می گردد و چنان چه مبلغی مازاد پرداخت شده باشد قادر است آن را پس بگیرد.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

روش پرداخت مالیات بر اجاره

معمولا مالکینی که ملکی را به اجاره داده اند باید تا اخر تیر ماه که سال مالی آن ها محسوب می شود اظهارنامه مالیاتی خود را همراه با مدارک و ضمائم مربوطه به اداره مالیاتی که مرتبط با محل ملک است تحویل دهند. البته این کار می تواند از طرف مستاجر هم انجام گردد. بعضی وقات مالک یک شخص حقوقی است که در این صورت لزومی ندارد برای این ملک یک اظهارنامه جداگانه تنظیم کند و همین طور طبق قانون مالیات های مستقیم در صورتی که ملک در اجاره شخص حقوقی باشد مالیات بر درامد مال الاجاره پرداختی را کسر می کند و آن را به مدت ده روز به اداره امور مالیاتی می پردازند و رسید آن را به مالک می دهند.

در صورتی که مالک یا مستاجر به میزان مالیات تعیین شده اعتراضی داشته باشند تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن و در صورت رفع نشدن این اختلاف با ریاست اداره امور مالیاتی می توانند خواستار ارجاع موضوع برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی بشود.

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده چه کسی ست؟

همان طور که قبلا هم گفته شد مبلغ مالیات بر اجاره بر عهده شخص اجاره دهنده است و مستاجر هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.

گاهی بعضی از املاک دو بار اجاره می شوند. یعنی مستاجر مجددا ملک را به اجاره می دهد که در این صورت نیز از اجاره دهنده دوم هم مالیات اخذ خواهد شد.

و لذا میزان مالیات بر اجاره تنها به مابه التفاوت مبلغ اجاره جدید و اجاره قبلی تعلق می گیرد.

ماده ۱۳۱ مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی

طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم باید بدانیم که نحوه محاسبه مالیات بر درامد اجاره برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی است.

یعنی هر چه درامد شخص از مورد اجاره بیش تر باشد مالیات هم بیش تر خواهد بود و بنا به درامد شخص و به نسبت آن درامد، میزان مالیات نیز مختلف است اما در اشخاص حقوقی نرخ مالیات بر درامد اجاره به صورت ثابت محاسبه می شود.

شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک

اگر فرد درآمدی غیر از دریافت اجاره ملک نداشته باشد، در این صورت بر اساس قانون می‌تواند از مالیات معاف گردد. اما در صورتی که مبلغ اجاره بیشتر از میزان عرف باشد، لازم است مازاد اجاره آن را پرداخت کند.

در صورتی که فرد، ملک خود را برای اقامت یا فعالیت تجاری و اداری بستگان درجه یک قرار دهد از پرداخت مالیات معاف است. اقوام درجه یک یعنی: پدر و مادر، همسر و فرزندان. در غیر این صورت اگر با سند و مدرکی خلاف این موضوع ثابت شود، ملک مشمول مالیات می گردد.

متراژ خانه می تواند تعیین کننده پرداخت یا عدم پرداخت مالیات باشد. در شهر تهران اگر متراژ خانه کمتر از ۱۵۰ متر و در شهرستان‌ها کمتر از ۲۰۰ متر باشد، مشمول مالیات نیست. این قانون، معافیت زیربنایی نامیده می شود.

مبالغی که از دولت بابت بازسازی ملک دریافت می‌شود، شامل پرداخت مالیات نیست.

اگر شرایط بالا شامل حالا شما نباشد، لازم است اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و مالیات بر درآمد اجاره ملک را محاسبه و پرداخت نمایید.

مالیات اجاره اشخاص حقیقی

مالیات اجاره اشخاص حقیقی

ضریب مالیاتی× درآمد مشمول مالیات سالانه = مالیات اجاره

 مالیات اجاره اشخاص حقوقی

براساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی باید مالیات اجاره را با نرخ ۲۵٪ بپردازند. 

۲۵%× درآمد مشمول مالیات سالانه = مالیات اجاره

فرمول محاسبه مالیات حقوق سال ۱۳۹۹ 

اگر فردی دارای حقوق ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه باشد:

۱۲*۳۰.۰۰۰.۰۰۰ = ۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مبلغ در سال می باشد

این فرد از مالیات معاف است. 

اگر فردی دارای حقوق ۶۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه باشد مالیاتش بصورت زیر محاسبه می گردد:

تا مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از مالیات معاف است این مبلغ را باید کسر کرد و مابقی را در ضریب مربوطه ضرب می کنیم. 

۳۰.۰۰۰.۰۰۰ – ۶۲.۰۰۰.۰۰۰ = ۳۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال = جز گروه پایه اول است و ۱۰ درصد به آن مالیات تعلق می گیرد

۳۲.۰۰۰.۰۰۰*۱۰% = ۳.۲۰۰.۰۰۰ ریال = مالیات حقوق بصورت ماهیانه 

در ادامه جدول مالیات اجاره ۱۴۰۰ را شرح می دهیم.

معافیت مالیات بر اجاره مغازه:

به گونه ای که ملک تجاری مشمول مالیات قرار می گیرد که فعالیت تجاری در آن انجام شود یا ملک به اجاره داده شود. برای تعیین مالیات ملک تجاری، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برای مثال برخی برای تعیین مالیات ارزش تجاری و منطقه ای ملک را لحاظ کرده و مالیات سالانه را طبق آن محاسبه می گردد.

و لذا آنچه در ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم آمده است، برای ۷۵ درصد از اجاره سالانه ملک تجاری باید مالیات پرداخت شود که ۲۵ درصد آن از مالیات معاف است. بر اساس قوانین و دستور العمل های سازمان امور مالیاتی، معافیت های مالیاتی فقط شامل املاک اجاره مسکونی است و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند.

صاحبان املاک هم مانند دیگر مودیان مالیاتی باید تا آخر تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود به اداره مالیاتی محل ملک تسلیم نموده و مالیات تعیین شده را پرداخت نمایند.

اگر می‌ خواهید در دوره حسابداری شرکت کنید و دنبال آموزشگاه معتبر می گردید مقاله آموزشگاه حسابداری را از دست ندهید.

منبع:

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها