مشکلات موتور خودرو متفاوت است. در هر وسیله نقلیه ای، موتور نقش قلب آن را ایفا می کند. بنابراین ، قطعا چیزی فاجعه بارتر از دیدن خرابی این قسمت اصلی خودرو برای شما نیست بنابراین ، شما باید از خودرو خود مراقبت کنید تا شرایط مناسبی را برای موتور خودرو فراهم کنید. خرابی موتور ممکن است باعث شود خودرو شما برای همیشه متوقف شود. بنابراین مادامی که به خوبی از آن مراقبت کنید ، نیازی به نگرانی نیست. ممکن است بتوانید تعمیرات و سرویس موتور را به تعویق بیندازید اما ، در دراز مدت مشکل ممکن است مشکل بخورید و هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. ما در این مقاله به مشکلات رایج موتور خودرو می پردازیم تا در صورت برخورد با هر یک از آن ها بلافاصله اقدام به تعمیر آن بکنید.

در صورتی که کل خودرو شما جدی بود میتوانید برای یافتن بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید تا لیست تعمیرگاه های معتبر تهران را در اختیار شما قرار دهند.

09190163590

مشکلات رایج موتور خودرو و ماشین

برخی از رایج ترین مشکلات موتور عبارت اند از:

موتور خودرو استارت میخورد ولی روشن نمی شود

این رایج ترین مشکل موتور است که صاحبان خودرو مرتباً با آن مواجه می شوند. اگر مشکل از باتری باشد ، موتور صدای تق تق می دهد اما خاموش نمی شود. از طرف دیگر، خودرویی که مشکل سوخت یا احتراق دارد ، روشن می شود اما راه نمی افتد. برخی از دلایلی که باعث روشن نشدن موتور میشود شامل تخلیه باتری، خرابی کابل های باتری، خرابی پمپ سوخت، مسدود شدن فیلتر سوخت، خرابی سوئیچ احتراق و خرابی رله موتور استارت است.

برای اطلاعات بیشتر و راهکار های کاربردی رفع این ایراد میتوانید مقاله روشن نشدن ماشین را مطالعه کنید.

چراغ‌ های هشدار

چراغ هشدار یا چک پیشرانه رایج‌ترین مشکل مالکان خودروهاست. این چراغ‌ها زمانی روشن می‌شوند که واحد کنترل پیشرانه ECU کد خطایی را تشخیص دهد.

از آنجایی که بیش از 200 کد هشدار وجود دارد بنابراین مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد بهترین راه برای تشخیص عیب خودرو و رفع آن است.

گاز نخوردن ماشین

فیلتر هوا یکی دیگر از دلایل گاز نخوردن ماشین است. اگر جزو افرادی هستید که به‌ سلامت موتور خودرو اهمیت می‌دهید، بدون شک از لزوم تعویض فیلتر هوا نیز آگاه هستید و می‌دانید که استفاده از فیلتر هوای سالم، نقش بسیار پررنگی در حفظ سلامت موتور دارد. فیلتر هوا یکی از قطعات مهم و کاربردی در تمامی خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری محسوب می‌شود که معیوب‌ بودن آن می‌تواند در گاز نخوردن خودرو تاثیرگذار باشد. فیلتر از ورود اجزای ناخواسته  به موتور خودرو جلوگیری کرده و موتور را از گزند آلاینده‌های احتمالی و ذرات خارجی حفظ می‌کند.

در صورت معیوب‌ بودن فیلتر هوا یا گرفتگی این قطعه، هوای کافی به موتور منتقل نمی‌شود و ماشین گاز نمی‌خورد. فیلتر هوای گرفته یا معیوب در درازمدت مشکلات فراوانی را برای موتور خودرو ایجاد می‌کند؛ بنابراین جهت اطمینان از سلامت و تمیزی فیلتر هوا، هرچند وقت یک‌‌بار آن را تعویض کنید.

در خودروهای مجهز به سیستم انژکتور، دلیل گاز نخوردن ماشین می‌تواند قطعه‌ای به نام ECU باشد که درواقع نوعی مغز متفکر خودرو است. این قطعه که نام آن خلاصه‌شده عبارت Engine control unit است، وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور را برعهده دارد. 

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ایراد و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو مقاله علت گاز نخوردن خودرو را مطالعه کنید.

روغن سوزی ماشین

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ می‌دهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌سوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغن‌سوزی دارید.

کاهش مداوم سطح روغن موتور

اغلب کارشناسان و تعمیرکاران توصیه می کنند سطح روغن موتور را در بازه های زمانی کوتاه مدت بررسی نمایید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، احتمال سوختن روغن در موتور وجود داشته و اوضاع نامناسب است.

چرب شدن شمع های خودرو

اگر در زمان خاموش بودن خودرو، شمع های آن را بررسی کرده و متوجه چرب بودن سر شمع ها شدید، احتمال وجود مشکل روغن سوزی در ماشین می رود.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ایراد مقاله علت روغن سوزی ماشین را مطالعه کنید و به راحتی این مشکل را رفع کنید.

جوش آوردن خودرو

جوش آورن خودرو یکی از ایراداتی است که هر راننده تقریباًٌ یکبار با آن مواجه شده است. مهم‌ترین دلیل ایجاد چنین مشکلی در خودرو شما مشکلات مربوط به رادیاتور آن است.

در حالتی که آب رادیاتور کم است ماشین جوش می‌آورد. این مشکل می‌تواند ناشی از سوراخ بودن رادیاتور یا جرم گرفتن و رسوب بستن آن باشد.

البته سایر عوامل نظیر خراب بودن تسمه، خراب بودن فن خنک کننده، خراب بودن ترموستات و واشر سر سیلندر نیز از دلایل دیگر این موضوع هستند.

بهترین راه برای از بین بردن مشکلات رایج خودرو ها نظیر جوش آوردن آن، یافتن سریع ایراد و برطرف کردن آن است. در غیر اینصورت این موضوع سبب صرف وقت و هزینه بسیار برای خودرو خواهد شد.

خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری ماشین یکی از مشکلات رایج خودرو ها است که به ویژه در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد. این مشکل یک مشکل جهانی در مورد تمام خودروها است.

برای رفع این مشکل استفاده از ضد یخ گزینه بسیار خوبی است. اما گاهی اوقات ایراد از خراب شدن باتری است. در اینصورت تنها راه برای حل این مشکل تعویض باتری ماشین است.

خرابی گیربکس ماشین

گیربکس از قطعاتی به‌هم پیوسته تشکیل شده است که عملکردشان به هم وابسته است. سازوکار گیربکس طوری است که اگر هر بخش از آن خراب شود یا آسیب ببیند، کل سیستم با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا با علائم خرابی گیربکس آشنا شوید و به موقع برای رفع آن اقدام کنید.

اگر هنگام حرکت صدای دنگ‌دنگ یا وزوز می‌شنوید: معمولا بسیاری از ما صداهای خودرو را نادیده می‌گیریم. درحالی‌که وقتی اتومبیل صدایی تولید می‌کند که طبیعی نیست باید خیلی سریع آن را بررسی کنیم.

اگر از اتومبیل‌تان در هنگام حرکت، صدای وزوز یا دنگ‌دنگ (کلانک) می‌شنوید، نشانه مشکلی در گیربکس است. این صدا را اصلا نادیده نگیرید، زیرا هرچه دیرتر اقدام کنید آسیب بیشتری به سایر اجزای آن وارد خواهد شد.

– دلایل

احتمال دارد این مشکل به‌دلیل آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده‌ها یا یاتاقان باشد. شاید هم روغن گیربکس (واسکازین) بسیار کم است که به اجزای مختلف آن نمی‌رسد.

برای جلوگیری از خرابی گیربکس بهترین کار این است که سرویس و تعویض روغن گیربکس را جدی بگیریدو در فواصل زمانی مناسب این کار را انجام دهید.

با مطالعه مقاله زمان تعویض روغن گیربکس در بهترین فاصله زمانی برای جلوگیری از خرابی گیربکس روغن آن را تعویض کنید.

خرابی کلاچ خودرو

کلاچ یکی از دیگر قطعات مهم در خودرو بوده و خراب شدن آن مشکلات بسیاری را به همراه می آورد. خراب شدن و بروز مشکل در کلاچ خودرو معمولا خود را با نشانه ها و علائم گوناگونی نشان می دهد، بکسواد کلاچ، لرزش، دل زدن برخی از رایج ترین نشانه ها و علائم خرابی کلاچ خودرو است.

اگر سیستم کلاچ خودرو شما هم با مشکل روبه رو شده است، توصیه می کنیم سرویس آن را جدی بگیرید و به سرعت برای رفع ایراد به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

بکسواد کلاچ یکی از شایع ترین نشانه های است که حکایت از خرابی کلاچ خودرو دارد. این مشکل زمانی رخ می دهد که صفحه کلاچ بین فلایویل و دیسک کلاچ بلغزد. در صورت بروز این مشکل هر چه سریع تر جهت رفع آن اقدام نمایید.

یکی از دیگر مشکلات رایج کلاچ که رانندگان بسیاری با آن روبه رو می شوند، لرزش کلاچ است. این مشکل بنا به دلایل گوناگونی رخ می دهد.

از دیگر مشکلات کلاچ ماشین که بسیار شایع بوده و رانندگان بسیاری با آن روبه رو می شوند، دل زدن پدال کلاچ است.

این مشکل از دیگر نشانه های خرابی کلاچ می باشد. خلاص نکردن کلاچ از مشکلاتی است که هر چه سریعتر بایستی علت بروز آن را شناسایی کرده و در صدد رفع آن برآیید.

در این حوزه برای آن که ماشین تان با مشکلات جدی تر رو به رو نشود حتما مقاله زمان تعویض صفحه کلاچ را مطالعه کنید تا در زمان مشخص برای جلوگیری از آسیب های بزرگتر صفحه کلاچ را تعویض کنید.

خرابی استپر موتور خودرو

استپر موتور قطعه‌ای است که وظیفه روشن نگاه داشتن موتور خودرو در دور پایین را دارد مانند وقتی که خودرو در حالت خلاص کار می‌کند. به محض خرابی  استپر موتور هم بد کار می‌کند و هم باعث افزایش آلایندگی خودرو می‌شود.

اغلب افراد تصور می‌کنند تمیز بودن استپر موتور در شتاب و راندمان موتور اتومبیل تاثیر دارد به همین خاطر در فواصل کوتاه مدت اقدام به باز کردن و تمیز کردن آن می‌کنند این در حالیست که استپر موتور تنها دور آرام موتور را روی مقدار معین نگه می‌دارد.

نشانه‌های خرابی استپر:

۱- وقتی موتور گرم می‌شود دور موتور بالا می‌رود حتی تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه هم می‌رسد.
۲- نوسان دور موتور در حین درجا کار کردن که معمولا با لرزش همراه است.
۳- کاهش شتاب خودرو در حالت گاز دادن.
۴- خاموش شدن خودرو با رها کردن پدال گاز.
۵- گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو.
۶-  بد روشن شدن خودرو در هوای سرد.

رفع مشکل استپر موتور

درست است که گاهی می‌توان با استپر خراب هم رانندگی کرد، اما این کار فقط باعث آسیب‌دیدن بیشتر اجزای موتور می‌شود و هزینه بیشتری روی دستتان می‌گذارد. شاید برخی افراد به شما بگویند: «نذار ماشین در جا کار کنه. مشکلی پیش نمی‌یاد و لازم هم نیست استپر رو عوض کنی». خودتان فکر کنید آیا می‌توانید اجازه ندهید ماشین در جا کار کند؟ روزهای سرد که باید ماشین بعد از استارت خوردن کمی گرم شود چه می‌کنید؟ آیا می‌توانید پشت چراغ‌قرمز ماشین را خاموش کنید؟ آیا اگر پلیس در برابر شما ایست بدهد و لازم باشد مدتی کوتاه توقف کنید تا راه باز شود، ماشین را خاموش می‌کنید؟ اینها همه مواردی هستند که خواه‌ناخواه مجبورید گاهی اجازه دهید ماشین در جا کار کند.

رفع خرابی استپر معمولا هزینه چندانی ندارد. گاهی با یک تمیزکردن ساده مشکل آن برطرف می‌شود. حتی اگر کامل خراب شده باشد و مجبور باشید آن را تعویض کنید، هزینه‌اش مسلما به اندازه هزینه آسیب‌هایی که بعدها به‌دلیل بی‌توجهی شما به موتور وارد شده است نخواهد بود. در ادامه هم نحوه تمیزکردن استپر و هم نحوه تعویض این قطعه را توضیح خواهیم داد.

در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله علائم خرابی استپر موتور را مطالعه کنید تا با راهکار های گفته شده برای هر علامت خرابی استپر موتور ماشین به سرعت برای رفع ایراد اقدام کنید.

خرابی پمپ بنزین

پمپ بنزین قطعه ای مکانیکی یا برقی است که معمولا در درون باک خودرو قرار می گیرد. نصب پمپ بنزین در داخل باک موجب کاهش دمای ناشی از فعالیت آن از طریق تماس با بنزین می شود و به عملکرد روان این قطعه نیز کمک می کند.

در خودروهای قدیمی از پمپ های مکانیکی استفاده می شد اما با ظهور خودروهای انژکتوری به دلیل نیاز به فشار بالاتر سوخت، پمپ های برقی جایگزین مدل های پیشین شدند. پمپ های برقی انرژی خود را از باتری خودرو تامین می کنند.

پمپ بنزین خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می شود که از جمله آنها می توان به فیلتر بنزین، رگولاتور فشار، سوکت های اتصالی برق و گیج سوخت داخل باک اشاره کرد.

یکی از مهمترین دلایل خرابی پمپ بنزین وجود ناخالصی و آلودگی در بنزین وارد شده به باک خودرو است. البته به توجه شرایط جایگاه های سوخت کشور و شیوه غیر استاندارد نگهداری از مخازن سوخت آنها، این موضوع چندان جدید نیست.پیشنهاد مطالعه »»  این اشتباهات رایج رانندگی را ترک کنید!

اما آنچه احتمال خرابی پمپ بنزین را افزایش می دهد رانندگی با سطح بنزین بسیار کم در باک خودرو است به طوری که چراغ بنزین خودرو روشن باشد. به طور کلی توصیه می شود که همواره حجم بنزین خودرو را بیش از یک چهارم باک نگه دارید.

قابل ذکر است که پمپ بنزین در اثر کار کردن زیاد داغ شده و برای خنک کردن خود از بنزین خودرو کمک می‌گیرد اما اگر همان طور که در بالا به آن اشاره شد عادت دارید با بنزین کم رانندگی کنید جالب است بدانید که  این کار شما باعث افزایش بسیار زیاد دمای پمپ سوخت شده و به علت آنکه بزنین موجود در باک به اندازه کافی نمی‌باشد پمپ دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند، همین دلیل به پمپ سوخت آسیب زیادی وارد می‌کند و باعث سوختن زود هنگام آن می‌شود.

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین هم افت عملکرد پدال گاز است. افت عملکرد یعنی هر چقدر که پدال گاز را فشار می‌دهید، سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند. وضعیت بسیار ناخوشایندی است. قبول دارید؟ برای افت عملکرد پدال گاز دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرسودگی پمپ بنزین است. پس اگر چنین مشکلی را تجربه می‌کنید، باید آن را هم به عنوان نشانه‌ و یکی از علائم خرابی پمپ بنزین بدانید.

شما میتوانید در مقاله علائم خرابی پمپ بنزین با نشانه های خرابی این قطعه مهم در ماشین آشنا شوید و در زمان مناسب و با اقدام درست اقدام به رفع این ایراد کنید.

 خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مهم در خودرو میباشد که این قطعه روی دریچه گاز و نزدیک به استپر موتور قرار دارد. این قطعه به وسیله یک میله میتواند به قطعه پولکی که داخل دریچه گاز قرار دارد متصل شود.

با هر بار باز و بسته شدن پولکی اطلاعات دریافتی سنسور دریچه گاز به صورت یک ولتاژ به کامپیوتر ماشین ارسال میشود. کامپیوتر ماشین مانند مغز ماشین میباشد که میتواند بر اساس اطلاعاتی که سنسور دریچه گاز به آن میدهد میزان سوخت و هوایی که دریافت میکند را تنظیم نماید.

با تنظیم درست میزان سوخت و هوا عملیات احتراق به درستی در موتور خودرو انجام میشود. به طور کلی میتوان گفت در صورتی که سنسور دریچه گاز کار خود را به خوبی انجام دهد مصرف سوخت خودرو در حد عادی و متعادل و استاندارد باقی میماند اما در صورتی که سنسور دریچه گاز خراب شده باشد ماشین بی دلیل گاز میخورد و در دور موتور آرام به اصطلاح کپ میکند و با ایراد کار میکند.

نشانه‌های خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

۱-خودرو خوب گاز نمی‌خورد

۲-دود کردن غیرطبیعی خودرو

۳-نوسان خودرو در زمان دورهای بالا

۴-بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین

۵- حالت گرفتگی موتور خودرو در دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ rpm

۶-خاموش شدن خودرو در زمان گاز دادن

۷-دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمی‌آید

۸- بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن

۹-پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن

۱۰-شتاب خودرو دچار افت می‌شود

۱۱-افزایش مصرف سوخت خودرو

دلایل خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

علت‌های مختلفی در خراب شدن سنسور دریچه هوای خودرو مؤثرند. در ادامه دلایل اصلی خرابی قطعه را ذکر می‌کنیم:

  • – مشکلات مربوط به سیم کشی خودرو
  • – رانندگی همراه با گاز دادن زیاد به صورت مداوم
  • – خرابی ایسیو و ارسال دستورات نادرست به قطعات
  • – خیس شدن سنسور دریچه گاز پس از شستشوی نادرست موتور خودرو
  • – خراب شدن و باز ماندن پولکی به مدت طولانی به دلیل آلودگی محفظه دریچه گاز خودرو

در این راستا پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلات بیشتر در مورد این ایراد مقاله علائم خرابی سنسور دریچه گاز را مطالعه کنید.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *