ارغوانی، رنگی ثانویه است که از ترکیب مساوی آبی و قرمز به دست می‌آید و رنگی بین بنفش و زرشکی است.

تفاوت رنگ ارغوانی با بنفش در این است که ارغوانی بیشتر به قرمز و بنفش بیشتر به آبی نزدیک هستند؛ یعنی ارغوانی بیشتر یک نوع قرمز تیره است. در چرخه رنگ نیز، بنفش و ارغوانی بین قرمز و آبی هستند و ارغوانی به قرمز نزدیک است.

از آنجایی که رنگ بنفش در دوران کهن، خیلی گران بود، این رنگ و مشابهان آن توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. دادرسان رومی، امپراطوران و سپس اسقف‌های کاتولیک از کسانی بودند که به دلیل تمول، ‌از ارغوانی در لباس خود استفاده می‌کردند.

پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه این مطلب، مقاله تفاوت rgb و cmyk را نیز مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای آموزش نقاشی به کودک خود می توانید از ثبت نام در کلاس نقاشی خوب برای کودکان شروع کنید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. منابع قدیمی تهیه رنگ ارغوانی
  2. اعتقاد به رنگ ارغوانی
  3. اثرات ارغوانی
  4. شخصیت شناسی ارغوانی
  5. کسب و کار با ارغوانی
  6. روان‌شناسی ارغوانی در طراحی دکوراسیون
  7. رنگ ارغوانی بر دیوار
  8. رنگ ارغوانی در وسایل
  9. روان‌شناسی ارغوانی در طراحی سایت

منابع قدیمی تهیه رنگ ارغوانی

در زمان باستان، رنگ ارغوانی را از نرم‌تنان می‌گرفتند و برای تهیه یک شنل سلطنتی، باید از هزار جانور نرم‌تن استفاده می‌کردند. در بخش‌ّهایی از مکزیک هنوز هم این نرم‌تنان را از صخره‌ها جدا می‌کنند و نخ‌ها را در همانجا با تراوشات این صدف‌ها رنگ می‌کنند. این رنگ،‌بنفش تیریان نام داشت و در ایلیاد و انه‌ئید هم از آن نام برده شده است.

هنرمندان غار Pech Merle و سایر اماکن نوسنگی در فرانسه از چوب‌های منگنز و پودر هماتیت برای ترسیم و نقاشی حیوانات و حاشیه‌های دست خودشان بر روی دیوارهای غارهای خود استفاده می‌کردند که به رنگ قرمز تیره و یا ارغوانی بود.

یکی دیگر از منابع تهیه رنگ ارغوانی، حشره گیاه کاکتوس به نام قرمز دانه  است که به عنوان منبع تغذیه به گیاه می‌چسبد و روی آن گرده‌افشانی می‌کند. اگر این حشرات را قبل از تخم‌گذاری از گیاه جدا کرده و بعد از خشک کردن بسابند، عصاره قرمزی از آن بیرون خواهد آمد.

اعتقاد به رنگ ارغوانی

ارغوانی رنگی تشریفاتی و شکوهمند است که در بعضی از کشورهای غربی  نشانه دلتنگی برای وطن هم هست. کودکان به‌خصوص دختران بسیار به این رنگ علاقه دارند.

در بعضی از کشورها ارغوانی برای سوگواری و مرگ کاربرد دارد؛ اما در عموم فرهنگ‌ها نشانی از نجابت و شرافت است.

چون ارغوانی کمتر در طبیعت دیده می‌شود، استفاده از آن نیز با احتیاط انجام می‌شود. داوینچی معتقد بود این رنگ می‌تواند قدرت تفکر انسان را تا ده برابر افزایش دهد.

در کشورهای مسیحی ارغوانی هنوز نماد ثروت و توان‌گری است. اما در چین،‌ نماد الوهیت، جاودانگی و همچنین عشق و دلدادگی می‌باشد.

اثرات ارغوانی

رنگ ارغوانی ویژگی‌های خاصی دارد که روی احساسات و عواطف ما موثر است. با شناختن این ویژگی‌ها، می توان کاربردهای متنوعی برای رنگ ارغوانی، از شخصیت شناسی تا کاربرد آن در طراحی دکوراسیون و لباس تعریف کرد.

  • هماهنگی و تعادل

ارغوانی رنگی است روحانی و در عین حال عمل‌گرا که تفکر را تداعی می‌کند و کمک می کند بین بخش‌های مختلف زندگی (ذهن، روح، جسم) تعادل ایجاد شود.

این رنگ شور و هیجان و انرژی قرمز و آرامش آبی را دارد و روی بهبود کیفیت شخصیی و روح تاثیرگذار است.

ارغوانی رنگ تحول است و به ما کمک می‌کند کهن‌الگوهای احساسی کهنه را کنار گذاشته و به جلو حرکت کنیم.

  • عشق و شادی

ارغوانی ترویج‌کننده محبت، عزت نفس و رضایت از خویشتن را به همراه می آورد. ارغوانی احساس صمیمیت، صبوری و حمایت ایجاد می‌کند. عموما مردم با وجود رنگ ارغوانی، حس خوش‌بینی بیشتری پیدا می‌کنند.

از طرفی ارغوانی دنباله‌رو دیگران نیست و باعث می‌شود راه خود را در زندگی پیدا و مسئولیت آن را قبول کنید و برای تحقق رویاهای بزرگ  خود تلاش کنید.

ارغوانی نمادی از خلاقیت، الهام و نظم و زیرکی است. اما گاهی می تواند باعث افسردگی و نا‌امیدی در بعضی افراد درون‌گرا یا دارای افسردگی شود.

از آنجایی که این رنگ همچنان نماد تجمل و ثروت نیز هست،‌ استفاده زیاد از آن در محیط اطراف می‌تواند باعث ایجاد احساس تکبر و ریاست طلبی شود و گاهی خشم به همراه داشته باشد. در این صورت از رنگ سبز برای تعدیل این احساسات استفاده می‌شود.

شخصیت شناسی ارغوانی

اگر کسی رنگ ارغوانی را دوست داشته باشد، احتمالا خواستار تعادل و هماهنگی در تمامی جنبه‌های زندگی است و سبک و سیاق خود را در زندگی دنبال می‌کند. همچنین خلاقیت بالایی دارد که در فعالیت‌های هنری یا دکوراسیون منزل قابل تشخیص است.

چنین افرادی، شاد، خوش‌بین و با‌محبت هستند. اهل عمل بوده و از کوچکترین خوشی‌ّهای زندگی لذت می‌برند.

افراد علاقه‌مند به ارغوانی، محدودیت را دوست ندارند، با این حال منظم هستند. اما ممکن است گاهی دچار وسواس شده و درگیر مسائل کوچک و پیش‌پا‌افتاده شوند.

 کسانی که ارغوانی ار دوست ندارند، به دنبال جلب توجه نیستند، ساکت و کم‌حرف بوده و خودجوش و بی پروا نیستند.

کسب و کار با ارغوانی

ارغوانی بهترین رنگ برای هنر و خلاقیت است. عموما هنرمندان محتلف از این رنگ استقبال می‌کنند.

همچنین به علت احساس حمایت نهفته در ارغوانی، این رنگ برای کارهایی مثل پرستاری، وکالت و ممدکاری اجتماعی بسیار مناسب است.

معلمان از ارغوانی برای رهاندن شاگردان خود  از افکار قدیمی و ایجاد حس تمایل به پیشرفت در آنها استفاده می‌کنند.

هر حرفه‌ای که در آن ویژگی خاصی وجود دارد که باید جلب توجه کند، می‌تواند از رن ارغوانی برای این منظور بهره ببرد.

روان‌شناسی ارغوانی در دکوراسیون داخلی

روان‌شناسی ارغوانی در دکوراسیون داخلی

تعادل شادی و خلاقیت در رنگ ارغوانی باعث شده که این رنگ برای اتاق کودکان به خصوص دختران بسیار مناسب باشد. در اتاق بانوان نیز، ویژگی‌ّهایی چون زیبایی و فریبندگی یک خانم با رنگ ارغوانی بسیار به چشم می‌آید

اما باید دقت کرد که استفاده از ارغوانی زیاد نباشد. درصورتی که دیوارهای اتاق ارغوانی است، رنگ‌هایی مثل زرد ، سبز یا سفید در سقف و کف اتاق و یا استفاده از یک قالیچه با طرح گل‌های روشن می‌تواند به تعادل رنگی در فضا کمک کند.

استفاده هم‌زمان از خاکستری یا نقره‌ای با ارغوانی بسیار چشم‌گیر است.

برای ایجاد فضایی گرم‌تر و پر انرژی‌تر، ترکیب سیاه در کنار ارغوانی می‌تواند جلوه زیادی داشته باشد. ذغالی و ارغوانی نیز ترکیبی کلاسیک و شیک محسوب می‌شود.

از آنجایی که ارغوانی در بین فام‌های خنثی جلوه خاصی دارد، می‌توانید در فضایی با رنگ‌های سفید و یا کرم، از یک وسیله خاص ارغوانی استفاده کنید.

علاوه بر این، ارغوانی با رنگ‌هایی مثل آبی، سبز و زرد بسیار زیبا خواهد بود.

اگر به این مبحث علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم مقاله روان شناسی رنگ های خنثی را نیز مطالعه کنید.

رنگ ارغوانی بر دیوار

ارغوانی رنگی است که به دیوار عمق و وزن اضافه می‌کند.

در فضاهای مدرن می‌توان از این رنگ برای یک دیوار استفاده کرد. اما اگراتاقی با جزئیات زیاد (مثل گچ‌بری‌های سفید) دارید، رنگ ارغوانی می‌تواند برای همه دیوارها استفاده شود و احساس دنج بودن به فضا اتاق ببخشد.

حتی از این رنگ می‌توانید برای دیوارهای یک اتاق عذاخوری رسمی با تخته‌کوبی‌ها و گچ‌بری‌هی سفید نیز استفاده کنید و البته در کنار آن رنگ زرد متمایل به سبز هم به کار ببرید. این ترکیب رنگی کمی عجیب اما بسیار زیباست.

ارغوانی، رنگی مناسب برای اتاق‌هایی با فضای کوچک مثل اتاق خواب یا اتاق مطالعه است.

رنگ ارغوانی در وسایل

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین المان‌های طراحی دکوراسیون با رنگ ارغوانی، استفاده از پارچه مخملی به این رنگ است. پارچه مخمل ارغوانی تیره در هر فضایی چشم‌نواز است؛ زیرا ترکیبی کلاسیک و زیباست. این پارچه مخمل بر روی صندلی‌های اتاق غذاخوری، فضایی غنی و سرزنده ایجاد می‌کند.

در فضایی مدرن با رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای یا ذغالی،‌ انتخاب پرده‌ای با رنگ ارغوانی خلاقیت و بی‌پروایی خاصی به دکوراسیون می‌بخشد.

در اتاق کودکان نیز، استفاده از پارچه ارغوانی،‌ از صورتی بودن بیش از حد اتاق جلوگیری می‌کند و تداعی‌کننده شخصیتی متین و موقر است.

روان‌شناسی ارغوانی در طراحی سایت

روان‌شناسی ارغوانی در طراحی سایت

از آنجایی که رنگ ارغوانی، ‌رنگی لوکس و تجملاتی محسوب می‌شود،‌ بنابر‌این عموما در طراحی سایت‌هایی که برای فروش محصولات پیشرفته و گران‌قیمت هستند، استفاده می‌شود  که در صدر این محصولات گران‌ قیمت، جواهرات و لوازم لوکس منزل قرار دارند. برای کسب اطلاعات در این باره پیشنهاد می کنیم مقاله روان شناسی رنگ در طراحی سایت را نیز مطالعه فرمایید. همچنین برای داشتن سایت شخصی خود، می توانید مقاله سفارش طراحی سایت را مطالعه کنید تا از شرایط آن آگاه شوید.

سوالات متداول:

آیا می‌توان از رنگ ارغوانی برای تمام دکور و دیوارهای اتاق نشیمن استفاده کرد؟

بله امکان آن وجود دارد؛ اما باید دقت کنید که این رنگ به خودی خود فضا را تیره و سنگین می‌کند. پس حتما از طیف‌های مختلف سیر و روشن آن استفاده کنید تا کنتراست موجود فضا را متعادل کند.آیا رنگ ارغوانی برای فضای کتابخانه مناسب است؟

بله شما میتوانید یکی از دیوارهای کتابخانه را ارغوانی کنید و فضایی سلطنتی به وجود آورید. یا اینکه از رنگ زرد برای دیوار و از رنگ ارغوانی برای قفسه کتاب مقابل آن استفاده کنید.در صورتی که دیوارهای نشیمن ارغوانی باشد، بهتر است کف خانه به چه صورت باشد؟‌

این مورد خیلی به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما در صورتی که از ارغوانی تیره استفاده می‌کنید، پارکت‌ّ‌های چوبی روشن و نزدیک به طلایی می‌تواند جلوه خوبی در فضا داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا از تاریخچه پیدایش و تولید رنگ ارغوانی گفتیم و سپس کاربردهای آن در جوامع مختلف را بررسی کردی. در نهایت بر اساس ویژگی‌های رنگ ارغوانی، پیشنهاداتی برای استفاده از آن در فضاها و اشیای متفاوت ارائه دادیم. امیدواریم ای نمقاله برای شما مفید بوده باشد.

اگر به این گونه مطالب علاقمند هستید، بهتر است مقاله آموزش رنگ شناسی را مطالعه کنید.

منبع:

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها