مالیات ها که در طول تاریخ، همواره یکی از مهم ترین منبع درآمد دولت ها بوده از جهت های مختلف قابل دسته بندی می باشد. در یکی از رایج ترین تقسیم بندی ها، مالیات ها به دو گروه مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم، به مالیاتی است که بر مبنای درآمد و دارایی های افراد گرفته می شود. اما منظور از مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که با اضافه شدن بر روی قیمت کالاها یا خدمات از مصرف کنندگان این کالاها و خدمات گرفته می شود.

مالیات حقوق یا مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد، یکی از اقسام مالیات های مستقیم بوده و تعریف آن به این صورت است: مالیاتی است که از محل حقوق و درآمد افرادی که در داخل کشور ، در خدمت شخص دیگری مشغول به کار بوده، اخذ می شود. از آنجا که مالیات بر حقوق، دارای نرخ ثابتی در قانون نبوده و نرخ آن هر ساله به موجب قانون بودجه کشور و بخش نامه سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می شود، این سوال مطرح است که جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰ و نحوه محاسبه آن به چه صورت است؟ به علاوه موارد معافیت از مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۰ چیست؟

به همین سبب، در این مقاله به بررسی این سوال می پردازیم که مالیات حقوق چیست؟ بعد جدول میزان مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۰ را ارائه کرده  و نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ را توضیح می دهیم و در پایان به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه افرادی از پرداخت مالیات حقوق ۱۴۰۰ معاف و چه افرادی مشمول مالیات حقوق ۱۴۰۰ هستند؟

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره حسابداری مالیاتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. مالیات حقوق چیست؟
  2. جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰
  3. سقف مالیات حقوق سال ۱۴۰۰
  4. موارد معاف از مالیات حقوق ۱۴۰۰
  5. نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰
  6. موارد مشمول مالیات بر حقوق
مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق که در قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمد حقوق نامیده شده و گاهی به آن مالیات بر دستمزد نیز گفته می شود، یکی از اقسام مالیات بوده که در تقسیم بندی مالیات ها به مستقیم و غیر مستقیم، در زیر مجموعه مالیات های مستقیم قرار می گیرد.

به موجب ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم: « درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر‌حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.»

لذا با توجه به ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم، در تعریف مالیات حقوق می توان گفت: مالیات بر حقوق، مالیات مستقیمی است که به حقوق و درآمد کلیه افرادی که در داخل کشور ، در خدمت شخص دیگری مشغول به کار بوده، تعلق می گیرد. این شخص دیگر یا به عبارت بهتر کارفرما می تواند شخص دولتی یا شخص خصوصی باشد. کافرما موظف است تا مالیات بر حقوق را از درآمد و دستمزد کارکانان خود کسر کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰

میزان و نرخ مالیات حقوق و دستمزد، هر ساله بر طبق قانون بودجه کشور مشخص می شود و سپس جدول مالیات بر  درآمد حقوق به موجب بخش نامه ای از طرف معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده و از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir که از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir بوده، پرداخت می شود.

سقف مالیات حقوق سال ۱۴۰۰

مفهوم سقف مالیات حقوق در سال ۱۴۰۰، این گونه است که اگر درآمد سالیانه یک شخص از مبلغ ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تجاوز کند، بایستی برای مازاد بر آن طبق مبالغی که برای مالیات بر درآمد حقوق اعلام می شود، مبلغ مالیات از حقوق کارگر یا کارمند کم شده و به عنوان مالیات پرداخت شود.

زیرا که حقوق کارگران و کارمندان ماهیانه پرداخت می شود، لذا معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق نیز از تقسیم مبلغ فوق بر ۱۲ محاسبه و معیار پرداخت مالیات درآمد حقوق کارگران و کارمندان در نظر گرفته می شود.

  • در بند پایانی تبصره ۱۲ قانون بودجه ذکر شده که معافیت موضوع مواد۵۷ و ۱۰۱ ق م م برای سال ۱۴۰۰، ۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.
موارد معاف از مالیات حقوق ۱۴۰۰

موارد معاف از مالیات حقوق ۱۴۰۰

در هنگام ثبت اظهارنامه های مالیاتی متفاوت همانند ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، همواره بعضی گروه ها از پرداخت مالیات معاف می باشند. بر طبق بخش نامه سازمان امو مالیاتی کشور، حقوق و درآمدهای تا ۴۸ میلیون تومان سالیانه ار پرداخت مالیات حقوق ۱۴۰۰ معاف می باشند. به علاوه، ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم ، موارد کلی معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق را تعیین نموده است. بنابراین در پاسخ به این سوال که چه افرادی از پرداخت مالیات حقوق ۱۴۰۰ معاف هستند؟ می توان گفت که موارد معافیت از مالیات حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ به صورت زیر می باشد:

  • ۱.افرادی که حقوق و درآمد سالیانه آنها تا ۴۸ میلیون تومان باشد.
  • ۲.مامورین سیاسی خارجی در ایران و نمایندگان فوق‌العاده دولت های خارجی نسبت به درآمد حقوقی که از دولت متبوع خود دریافت می کنند و همچنین، اعضای هیات های نمایندگی سازمان ملل متحد و موسسات تخصصی آن.
  • ۳.مامورین کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان موسسه های فرهنگی خارجی نسبت به درآمد حقوقی که از دولت متبوع خود دریافت می کنند.
  • ۴.کارشناسان خارجی که با موافقت دولت ایران و با بودجه فنی و اقتصادی و علمی دولت های خارجی و ‌یا موسسه های بین‌المللی به ایران اعزام می شوند، نسبت به درآمد حقوقی که از دولت یا موسسه مربوطه دریافت می کنند.
  • ۵.کارمندان محلی سفارت خانه‌ها و کنسولگری های ایران در خارج، نسبت به درآمد حقوقی که از دولت ایران دریافت می کنند، مشروط به اینکه دارای تابعیت دولت ایران نباشند.
  • ۶.درآمد بازنشستگی، مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت یا مستمری که به وراث پرداخت می شود و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی که قبلا استفاده نشده است.
  • ۷.هزینه سفر و فوق العاده های مربوط به مسافرت ها شغلی.
  • ۸.مسکنی که در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران واگذار شده و همچنین، خانه‌های ارزان قیمت سازمانی مورد استفاده کارگران در خارج از محل کارگاه یا کارخانه.
  • ۹.مبالغ پرداختی توسط بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و مانند آن.
  • ۱۰.عیدی سالیانه یا پاداش آخر سال تا یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم.
  • ۱۱.خانه‌های سازمانی که با حکم قانون به ماموران کشوری واگذار شده تا از آن استفاده نمایند.
  • ۱۲.مبالغی که توسط کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها به پزشک یا بیمارستان پرداخت می شود.
  • ۱۳.مزایای غیرنقدی که به کارکنان پرداخت می شود، حداکثر تا دو دوازدهم معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم
  • ۱۴حقوق کارکنان نیروهای مسلح اعم نظامی و انتظامی و جانبازان و آزادگان.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰

نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰، با توجه به جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰ که در بخش قبل ارائه گردید، فرآیند بسیار آسانی می باشد. اما قبل از محاسبه مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۰ و تقدیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه، باید به این نکته توجه شود که بر اساس ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم: « درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (‌مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون.»

بنابراین پیش از آنکه به محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ در رابطه با یک میزان خاص از درآمد و دستمزد بپردازیم، اول لازم است که سقف معافیت مالیات حقوق ۱۴۰۰ یعنی ۴ میلیون تومان در ماه (۴۸ میلیون تومان در سال) را از این مبلغ درآمد کسر کنیم و سپس با توجه به اینکه به اینکه درآمد باقی مانده مشمول کدام طبقه از جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰ است، میزان مالیات دستمزد ۱۴۰۰ را محاسبه کرد.

حال نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ را با یک مثال توضیح می دهیم:

فرض کنید حقوق یک ماهیانه یک فرد ۷ میلیون تومان است و در نتیجه درآمد سالیانه وی ۸۴ میلیون تومان بوده و بنابراین دستمزد سالیانه این فرد مشمول نرخ ۱۰ درصد جدول مالیات حقوق ۱۴۰۰ می باشد. اما برای محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ این فرد ابتدا درآمد ماهیانه وی را از سقف معافیت مالیات حقوق ۱۴۰۰ یعنی ۴ میلیون تومان کسر می کنیم.

به این ترتیب، محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ این فرد نسبت به ۳ میلیون تومان باقی مانده انجام می گیرد. با این توضیح که ۱۰ حقوق سالیانه وی پس از کسر معافیت یعنی ۳۶ میلیون تومان، ۳ میلیون و شش صد هزار تومان و مالیات بر حقوق ۱۴۰۰ وی این رقم است.

موارد مشمول مالیات بر حقوق ۱۴۰۰

موارد مشمول مالیات بر حقوق

در کل معافیت در زمینه های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد، اما یکی از موضوعات مهم در این زمینه موارد معاف از پرداخت بیمه و مالیات بر حقوق می باشد؛ اکثر مواردی که در لیست حقوق و دستمزد کاربرد ندارند مشمول مالیات هستند به غیر از چند مورد در بحث مربوط به مشمولیت بیمه همواره مزایای غیر نقدی مشمول بیمه نیستند اما مزایای نقدی غیر از موارد اعلامی سازمان تامین اجتماعی مشمول بیمه است.

موارد مشمول مالیات بر حقوق عبارتند از حقوق اصلی، اضافه کاری، حق سرپرستی، حق باجه، حق سرایداری، حق خزانه، فوق العاده مرزی، فوق العاده محیط کار، ایاب و ذهاب،  حق خواروبار، حق نمایندگی و بیمه، حق تولید، جمعه کاری و پاداش آخر سال.

مشمول مالیات بدین معنا که این اعداد با حقوق دریافتی ماهانه جمع گشته و عدد بدست آمده حقوق مشمول مالیات خواهد بود.

اگر می‌ خواهید در دوره حسابداری شرکت کنید و دنبال آموزشگاه معتبر می گردید مقاله آموزشگاه حسابداری را از دست ندهید.آیا حق اولات مشمول مالیات می‌ شود؟

طبق قانون حق اولاد مشمول بیمه نیست و در صورتی که حق اولاد در فیش حقوق کارمند پرداخت شود شامل مالیات است.محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ چگونه است؟

محاسبه مالیات یک سال امری پیچیده است. برای دانستن نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ این مقاله را کامل مطالعه فرمایید.چه مواردی مشمول بر مالیات حقوق هستند؟

موارد مشمول مالیات بر حقوق عبارتند از حقوق اصلی، اضافه کاری، حق سرپرستی، حق باجه، حق سرایداری، حق خزانه، فوق العاده مرزی، فوق العاده محیط کار، ایاب و ذهاب،  حق خواروبار، حق نمایندگی و بیمه، حق تولید، جمعه کاری و پاداش آخر سال.

منبع:

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها