قانون و قواعد شرایط کار نوجوان و بیمه بیکاری و تعیین پاداش چیست

5/5
قانون و قواعد شرایط کار نوجوان و بیمه بیکاری و تعیین پاداش چیست


قوانین شرایط کار نوجوان
:

ماده ۷۹ –به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است.

ماده ۸۰ –کارگری که سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمـام باشد ، کارگر نوجـوان نامیـده می‌شود و در بـدو استخدام باید توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد آزمایش پزشکی قرار بگیرد.

ماده ۸۲ –ساعات کار روزانه کارگر نوجوان، نیم ساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران است.

ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و کارفرما تعیین می‌شود.

ماده ۸۳ –ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و ارجاع کارهای سـخت و زیان‌آور و حمـل بـار بـا دست، بیش‌ازحد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگر نوجوان ممنوع است.

ماده ۸۴ –در مشاغل و کارهایی که به علّت ماهیت آن یـا شـرایطی کـه کـار در آن ا نجـام می‌شود بـرای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زیان‌آور است، حداقل سن کار ۱۸ سال تمام خواهد بـود.تشـخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است.

کارآموز و قرارداد کارآموزی:

ماده ۱۱۲ –ازلحاظ مقررات این قانون کارآموز به افراد ذیل اطلاق می‌شود:

الف- کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص، بازآموزی یا ارتقاء مهارت بـرای مـدت معین در مراکز کارآموزی و یا آموزشگاه‌های آزاد آموزش می‌بیند.

ب- افرادی که به‌موجب قرارداد کارآموزی به‌منظور فراگرفتن حرفه‌ای خاص بـرای مـدت معـین که زائد به سه سال نباشد، در کارگاهی معین به کارآموزی توأم باکار اشتغال دارند، مشروط بر آن کـه سـن آن‌ها از ۱۵ سال کمتر نبوده و از ۱۸ سال تمام بیشتر نباشد.

ماده ۱۱۳ –کارگران شاغلی که برای کارآموزی در یکی از مراکز کارآموزی پذیرفته می‌شوند، از حقـوق زیـر برخوردار می‌شوند:

الف- رابطه استخدامی کارگر در مدت کارآموزی قطع نمی‌شود و این مدت از هر لحاظ جزء سوابق کارگر محسوب می‌شود.

ب- مزد کارگر در مدت کارآموزی از مزد ثابت و یا مزد مبنا کمتر نخواهد بود.

مزایای غیرنقدی، کمک‌ها و فوق‌العاده‌هایی که برای جبران هزینه زندگی و مسئولیت‌های خانوادگی بـه کـارگر پرداخت می‌شود در دوره کارآموزی کماکان پرداخت خواهد شد.

چنانچه کارفرما قبل از پایان مدت، بدون دلیل موجه مانع ادامه کارآموزی شود و از این طریق خسـارتی بـه کارگر وارد گردد، کارگر می‌تواند به مراجع حل اختلاف مندرج در ایـن قـانون مراجعـه و مطالبـه خسـارت نماید.

ماده ۱۱۴ –کارگری که مطابق ماده ۱۱۲ برای کارآموزی در یکی از مراکز کارآموزی پذیرفته می‌شود مکلف است:

الف- تا پایان مدت مقرر، به کارآموزی بپردازد و به‌طور منظم در برنامه‌های کـارآموزی شـرکت نموده و مقررات و آئین‌نامه‌های واحد آموزشی را مراعات نمایـد و دوره کـارآموزی را بـا موفقیت بـه پایـان برساند.

ب- پس از طی دوره کارآموزی، حداقل ۲ برابر مدت کارآموزی در همان کارگـاه بـه کـار اشـتغال ورزد.

تبصره-

درصورتی‌که کارآموز پس از اتمام کارآموزی حاضر به ادامه کار در کارگاه نباشد، کارفرما می‌تواند برای مطالبـه خسـارت منـدرج در قـرارداد کارآموزی به مراجع حل اختلاف موضوع این قانون مراجعه و تقاضای دریافـت خسارت نماید.

ماده ۱۱۶ –قرارداد کارآموزی علاوه بر مشخصات طرفین باید حاوی مطالب ذیل باشد:

الف- تعهدات طرفین

ب- سن کارآموز

ج- مزد کارآموز

د- محل کارآموزی

ه- حرفه یا شغلی که طبق استاندارد مصوب، تعلیم داده خواهد شد.

و- شرایط فسخ قرارداد (در صورت لزوم)

ز- هر نوع شرط دیگری که طرفین در حدود مقررات قانونی ذکر آن را در قرارداد لازم بدانند.

ماده ۱۱۷ –کارآموزی توأم باکار نوجوانان تا سن ۱۸ سال تمام در صورتی مجاز است کـه از حـدود توانـایی آنان خارج نبوده و برای سلامت و رشد جسمی و روحی آنان مضر نباشد.

مراجع حل اختلاف:

ماده ۱۵۷-هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز کـه ناشـی از اجـرای ایـن قـانون و سـایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقت‌نامه‌های کارگاهی یا پیمانه‌ای دسته‌جمعی کار باشد، در مرحلـه اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یـا کـارآموز و یـا نماینـدگان آن‌ها در شـورای اسـلامی کـار و درصورتی‌که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کـارگران و یـا نماینـده قـانونی و کارگران و کارفرما حل‌وفصل خواهد شـد و در صـورت عـدم سـازش از طریـق هیأت هـای تشـخیص و حـل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل‌وفصل خواهد شد.

ماده۱۵۸ –هیأت تشخیص مذکور در این قانون از افراد ذیل تشکیل می‌شود:

یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی

یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان

یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان استان.

درصورتی‌که لزوم و با توجه به میزان کار هیأت ها، وزارت کار و امور اجتماعی می‌تواند نسـبت بـه تشـکیل چنـد هیأت تشخیص در سطح هر استان اقدام نماید.

تبصره-

کارگری که مطابق نظر هیأت تشخیص باید اخـراج شـود، حـق دارد نسبت به این تصمیم به هیأت حل اختلاف مراجعه و اقامه‌ی دعوی نماید.

ماده ۱۵۹ –رأی هیأت های تشخیص پس از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم‌الاجرا می‌گردد و درصورتی‌که ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت به رأی مزبور اعتراض داشته باشد اعتراض خـود را کتباً بـه هیأت حل اختلاف تقدیم می‌نماید و رأی هیأت حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم‌الاجرا خواهـد بـود . نظـرات اعضاء هیأت بایستی در پرونده درج شود.

ماده ۱۶۰ –هیأت حل اختلاف استان از سه نفر نماینـده کـارگران بـه انتخـاب کـانون همـاهنگی شـوراهای اسلامی کار استان یا کانون انجمن‌های صنفی کارگران و یا مجمع نمایندگان کارگران واحدهای منطقه و سـه نفر نماینده کارفرمایان به انتخاب مدیران واحدهای منطقه و سه نفر نماینده دولت (مدیرکل کـار و امـور اجتماعی، فرماندار و رئیس دادگستری محل و یا نمایندگان آن‌ها) برای مدت ۲ سـال تشـکیل می‌گردد. در صورت لزوم و با توجه به میزان کار هیأت ها، وزارت کار و امور اجتماعی می‌تواند نسبت به تشکیل چند هیأت حل اختلاف در سطح استان اقدام نماید.

ماده ۱۶۵ –درصورتی‌که هیأت حل اختلاف، اخراج کارگر را غیرموجه تشخیص داد، حکم بازگشت کـارگر اخراجی و پرداخت حق السعی او را از تاریخ اخراج صادر می‌کند ، و در غیر این صورت (موجـه بـودن اخـراج کارگر)، مشمول اخذ حق سنوات به میزان مندرج در ماده ۲۷ این قانون خواهد بود.

تبصره-

چنانچه کارگر نخواهد به واحد مربوطه بـازگردد، کارفرمـا مکلـف است که بر اساس سابقه خدمت کارگر به نسـبت هرسال ،۴۵ روزمزد و حقوق به وی بپردازد.

شورای عالی کار:

ماده ۱۶۷ –در وزارت کار و امور اجتماعی شورایی به نام شورای عالی کار تشـکیل می‌شود. وظیفـه شـورا انجام کلیه تکالیفی است که به‌موجب این قانون و سایر قـوانین مربوطه بـه عهـده آن واگذارشده اسـت.

اعضای شورا عبارت‌اند از:

الف- وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.

ب- دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتمـاعی و اقتصـادی بـه پیشنهاد وزیـر کـار و امـور اجتماعی و تصویب هیأت وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد.

ج- سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان.

د- سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار.

شورای عالی کار از افراد فوق تشکیل که به‌استثناء وزیر کار و امور اجتماعی بقیـه اعضـاء آن بـرای مـدت ۲ سال تعیین و انتخاب می‌گردند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است

تبصره-

هر یک از اعضاء شرکت‌کننده در جلسه دارای یک رأی خواهند بود.

ماده ۱۶۸ –شورای عالی کار هرماه حداقل یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد.

در صورت ضرورت، جلسات فوق‌العاده به دعوت رئیس و یا تقاضای سه نفر از اعضاء شورا تشکیل می‌شود.

جلسات شورا با حضور هفت نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.

قانون بیمه بیکاری

ماده ۱ –کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشـمول مقـررات این قانون می‌باشند.

تبصره-

گروه‌های زیر از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند:

بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی

صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری.

اتباع خارجی

ماده ۲ –بیکار ازنظر این قانون بیمه‌شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده‌به‌کار باشد.

تبصره ۱ –

بیمه‌شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحـد مربوطـه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای عـالی کاربیکـار موقـت شـناخته شوند نیز مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

تبصره۲ –

بیمه‌شدگانی که به علّت بروز حوادث قهریه و غیر مترقبـه : سـیل، زلزله، جنگ آتش‌سوزی و . . . بیکار می‌شود بـا معرفـی واحـد کـار و امـور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

ماده ۳ –بیمه بیکاری به‌عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و سازمان تـأمین اجتمـاعی مکلـف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکـار می‌شوند مقـرری بیمـه بیکاری پرداخت نماید.

ماده ۴ –بیمه‌شده بیکار با معرفی کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل از مزایای این قانون منتفع خواهد شد.

تبصره-

بیکاران مشمول این قانون کلیه حقـوق و مزایـا و خسـارات مربوطـه (موضوع قانون کار) را دریافت خواهند نمود.

ماده ۵ –حق بیمه بیکاری به میزان (۳ %) مزد بیمه‌شده می‌باشد که کلاً توسط کارفرمـا تـأمین و پرداخـت خواهد شد.

ماده ۶ –بیمه‌شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمـه بیکـاری را خواهنـد داشت.

الف- بیمه‌شده قبل از بیکار شدن حداقل (۶ ) مـاه سـابقه پرداخـت حـق بیمـه را داشـته باشـد. مشمولین تبصره (۲) ماده (۲) این قانون از مشمول این بند مستثنی می‌باشند.

ب- بیمه‌شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعـد از سـی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

ج- بیمه‌شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحـد کـار و امـور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و یا سایر واحدهای ذیربط با تائید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر دو ماه یک‌بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تأمین اجتماعی، تسلیم نماید.

تبصره۱ –

کارگرانی که درزمان دریافت مقـرری بیمـه بیکـاری بـه شـغل یـا مشاغلی گمارده شوند که به میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری متعلقه کمتر باشد مابه‌التفاوت دریافتی بیمه‌شده از حسـاب صـندوق بیمـه بیکاری پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ –

مدت دریافت مقرری بیمـه بیکـاری جـزء سـوابق پرداخـت حـق بیمه‌ی، بیمه‌شده ازنظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهـد شد.

ماده ۷ –مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری و میزان آن به شرح زیر است:

جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکـاری اعـم از دوره اجـرای آزمایشـی و یـا دائمی آن برای مجردین حداکثر(۳۶ ) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلـی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول زیر می‌باشد.

تبصره-

افراد مسن مشمول ایـن قـانون کـه دارای ۵۵ سـال سـن و بیشـتر می‌باشند مادامی‌که مشغول به کار نشده‌اند می‌توانند تا رسـیدن بـه سـن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

آئین‌نامه اجرائی قانون بیمه بیکاری:

ماده ۳ –بیکار ازنظر این آئین‌نامه بیمه‌شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده‌به‌کار باشد. تشخیص بیکاری بدون میل و اراده و تاریخ وقوع بیکاری به عهده واحد کـار و امـور اجتمـاعی محـل اسـت واحدهای کار و امور اجتماعی مکلف‌اند حداکثر ظرف (۱۵) روز پس از دریافت طرح و تقاضای کتبـی، مـدارک مربوط را همراه با گزارش بازرسی کار جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی کار ارسال نمایند.

شورای عالی کار ظرف مدت یک ماه پس از دریافت مدارک مربوط تصمیم خود را اعلام خواهد نمـود . مبنـای پرداخت حق بیمه بیکاری، مزد بیمه‌شده می‌باشد.

پاداش افزایش تولید:

ماده ۲ –قرارداد پرداخت پاداش افزایش تولید، قرارداد کتبی است که بین شورای اسـلامی کـار یـا انجمـن صنفی و یا نمایندگان رسمی یا منتخب کارگران کارگاه ازیک‌طرف و کارفرمـا یـا نماینـدگان قـانونی وی از طرف دیگر به‌منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و باکیفیت بهتر و تقلیـل ضـایعات و بـالا بـردن سـطح درآمد کارگران با رعایت اصول انعقاد قراردادها و مطابق بافرم نمونه وزارت کار و امور اجتماعی منعقـد می‌گردد.

ماده ۳ –پاداش افزایش تولید به‌تناسب درصد کمی تولیدات نسـبت بـه تولیـد مبنـا محاسـبه و پرداخـت می‌شود.

ماده ۴ –تولید مبنا عبارت است از میزان تولیدی که برمبنای آن درصد افـزایش تولیـد در هـر دوره تنـاوب محاسبه می‌گردد.

تبصره-

مأخذ تعیین تولید مبنا در کارگاه می‌باید طوری باشد که بر مبنای آن درصد افزایش تولیـد در دوره تناوب موردمحاسبه از ۳۰% تجاوز ننماید.

ماده ۵ –دوره تناوب عبارت است از طول دوره‌هایی که برای تعیین درصد افزایش تولید در قرارداد مشخص می‌شود و مدت آن حداکثر یک سال است.

محاسبه درصد افزایش تولید با استفاده از فرمول زیر تعیین می‌گردد:

نحوه تعیین پاداش:

میزان پاداش افزایش تولید به ازاء هر یک درصد افزایش تولید نباید از ۶۷/۱ درصد مجموع مزد مبنا یا مـزد ثابت کارکنان تجاوز نماید.

نحوه و چگونگی تأثیر مربوط به افزایش یا کاهش ضایعات و نیز افزایش یا کاهش کیفیت در کل مبلغ پاداش باید در قرارداد مشخص گردد.

تولید نفر ساعت:

مقدار تولید یک نفر کارگر در یک ساعت کار و یا به‌عبارت‌دیگر کل تولید سال و یـا به‌عبارت‌دیگر کل تولید سال و یا دوره تناوب کارگاه تقسیم بر حاصل‌ضرب سـاعات کـار کارگـاه در تعـداد کارگر (کل نفر ساعت کار کارگاه در مدت مربوطه) می‌باشد.

مجتمع فنی آریا تهران

یکی از بهترین آموزشگاه‌های حسابداری غرب تهران بوده و  مفتخر است با برگزاری دوره‌های آموزشی حسابداری ویژه بازار کار، کارآموزان خود را برای بازار کار آماده می‌کند.

شما علاوه بر شرکت در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد می‌توانید در دوره آموزش حسابداری بازار کار شرکت کرده و در کنار یادگیری حسابداری با نرم‌افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حسابداری هلو ، نرم افزار سپیدار و لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید.

بهترین آموزشگاه کامپیوتر غرب تهران (توحید، ستارخان، نواب صفوی، رودکی، کارون، جیحون، آزادی، خیابان فرصت شیرازی، خیابان نصرت، خیابان پرچم)

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها