شاید موقع خرید تایر برای خودرو اعداد روی آن نظرتان را جلب کرده باشد. اما آیا معنی دقیق این اعداد را می‌دانید؟ بار ها راجع به اهمیت فاق خودرو شنیده اید اما این عدد دقیقا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

به طور کلی اعداد روی لاستیک ها با شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

P225/55R18

بعد از اسلش، نسبت ابعاد ارتفاع را می‌بینید. به طور مثال 225/55  یعنی ارتفاق لاستیک، ۵۵ درصد از ۲۲۵ است.

اکنون متوجه می‌شوید که هر چه عدد بعد از اسلش بزرگ تر باشد در واقع لاستیک گوشتی تر به نظر می‌رسد.

افزایش نسبت ارتفاع به پهنا یا همان فاق تایر خودرو، علاوه بر آن که خودرو را زیبا تر نشان می‌دهد باعث سواری نرم تر خودرو نیز می‌شود اما معایبی نیز دارد که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن ها چشم پوشید.

در واقع فاق خودرو با میزان فرمان پذیری آن ارتباط مستقیم دارد. اما این فاکتور روی مسائلی مانند سواری خودرو، ویژگی های خود لاستیک از جمله دوام تایر و نوع آن در راه ها و جاده های مختلف تاثیر گذار است.

در فاق ۶۰ که ارتفاع دیوار تایر کاهش یافته است، در واقع سطح تماس لاستیک با زمین در شعاع کم تر باعث می‌شود که چسبندگی لاستیک به زمین بیش تر و در نتیجه فرمان پذیری بیش تر باشد که دلیل اصلی روی آوردن سازندگان خودرو به تایر ها با نسبت ابعادی کم تر است.  گرچه همان طور که گفته شد سواری با فاق ۶۵ از فاق ۶۰ نرم تر و سواری خودرو راحت تر خواهد بود.

البته این را در نظر داشته باشید که تمام سازندگان خودرو برای اتومبیل هایشان ابعادی استاندارد در نظر گرفته اند که سیستم تعلیق خودرو با آن ابعاد بهترین عملکرد را دارد اما به هر حال تفاوت میان فاق ۶۰ و فاق ۶۵ آن قدر زیاد نیست که بتواند سیستم تعلیق را دچار مشکل کند.

پس به طور کلی، لاستیک با فاق ۶۰ فرمان پذیری بهتر و چسبندگی بیشتر خواهد داشت و لاستیک با فاق ۶۵ زیبا تر است و سرنشینان راحت تر خواهند بود. موقع انتخاب بین این دو فاق باید به هر یک از این ویژگی ها که اهمیت بیشتری برایتان دارد توجه کرده و انتخاب خود را نهایی کنید.

پیشنهاد مطالعه اتوصافکار :

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

لاستیک 165 بهتره یا 175

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

معایب لاستیک پهن برای 206

منبع

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها