اگر نمی دانید نوع روغن پمپ کف کش چیست و با نحوه تعویض روغن پمپ کف کش آشنا نیستید، حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله در خصوص آموزش روغن کاری پمپ کف کش صحبت خواهیم کرد.

پینشهاد ویژه: اگر به دنبال خرید پمپ آب جدید هستید، همین حالا با گروه مستر تماس بگیرد. ما فروشنده و نماینده بهترین برندهای پمپ آب خانگی در تهران هستیم.

021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

تعویض روغن پمپ کف کش

پمپ روغن کف کش جهت پمپاژ مایعات دارای ذرات جامد معلق مناسب می باشد کاربرد پمپ کف کش به چه صورتی می باشد که شما توسط این نوع پمپ می توانید به راحتی آب های محلول در پایین ترین سطوح را تخلیه کنید.
پمپ های کفکش انواع متفاوتی دارند که شامل الکتروپمپ کفکش تک فاز و پمپ کفکش سه فاز میباشند پمپ کف کش گاهی اوقات ممکن است نیاز به تعویض روغن داشته باشد شرکت مستریکو مرجع تعمیرات و تعویض روغن پمپ کف کش میباشد که با سالها تجربه در عرصه تعمیرات و تعویض پمپ کف کش و خدمات پس از فروش آن آماده ارائه هرگونه خدمات می باشد.

بازرگانی مستر نمایندگی  فروش و خدمات پس از فروش پمپ ها و الکتروپمپ های تولید شده توسط شرکت لوارا Lowara ایتالیا پمپ آب لورا (که شامل  پمپ های شناور، پمپ های جتی، پمپ های کفکش و پمپ های لجن کش،پمپ های سانتریفیوژی، پمپ های سیرکولاتور،بوستر پمپ ها وسیستم های تقویت فشار  و لوازم جانبی آنها) در ایران می باشد.

برای تعویض روغن پمپ کف کش ابتدا باید اجزای آن و کارکرد هرکدام از این اجزا را بدانید:

پمپ کف کش مانند عموم پمپ های آب دارای بخش های زیر است:

پروانه

الکتروموتور : مجموعه موتور پمپ است که شامل موتور الکتریکی جهت تبدیل برق به نیرو محرکه برایچرخش شفت و پروانه می باشد.

محور

حلزون

درزگیر مکانیکی

کابل

قدرت پمپ کف به توان الکتروموتور بستگی دارد. در نتیجه اگر پمپ کفکش را برای تخلیه آب های گل آلود و ته چاه و فاضلاب می خواهید، باید از موتور های عموما تک فاز و توان بیش از 5 اسب استفاده کنید. چنانچه پمپ کفکش را برای تخلیه آب استخر و آب شفاف با هد و ارتفاع پمپاژ کم می خواهید، موتور های ضعیف تر می توانند پاسخ گوی نیاز شما باشند.

کفکش ها در انواع آلومینیومی، استنلس استیل، چدنی، مواد پلیمری و … در بازار وجود دارند. مقدار پمپاژ به سرعت چرخش پروانه نیز بستگی دارد که عملا به توان موتور الکتریکی وابسته است. پروانه ها بهتر است از جنس استیل، چدن یا برنج باشند و چنانچه پلاستیکی هستند، حتما از تکنوپلیمر و نوریل (پلاستیک فشرده) استفاده شود.

نوع روغن پمپ کف کش چیست

پمپ روغن کف کش وسیله ای است که به منظور جمع آوری آب های سطحی و یا زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ آب به دلیل دارا بودن وظیفه مشخصی که دارد ، در برابر آب و محیط های مرطوب مقاوم بوده بوده و اکثر انواع آن توانایی قرار گرفتن کامل در آب ( یا حداقل بخش اعظمی از آن در آب ) را دارا می باشند.

این پمپ ها می توانند به همراه ها فلوتر برقی به منظور قطع و وصل اتوماتیک پمپ یا بدون آن مورد استفاده قرار گیرند. تفاوت مهم پمپ کف کش با پمپ آب شناوری در مقاومت آن هنگام عدم حضور آب است به گونه ای که پمپ آب شناوری در صورت عدم حضور آب ، در کسری از ثانیه دچار خرابی شده ، حال آنکه پمپ آب کف کش اندکی مقاوم تر است.

اگر شما در خانه خود با مشکل تامین آب و یا کم فشاری آن مواجه هستید، استفاده از قطعات و تجهیزات مناسب کمک شایانی به شما خواهد کرد که انتخاب یک منبع تحت فشار خوب نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

روغن پمپ کف کش انواع متفاوتی دارد از جهات مختلف می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· پمپ کف کش ساده

· پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی)

· کف کش آب از بغل

· کف کش آب از رو

· آب خنک (موتور به وسیله آب خنک می‌شود)

· روغن خنک (موتور به وسیله روغن خنک می‌شود)

· خازن داخل

· خازن بیرون (تک فاز)

· پمپ کف کش تک فاز

· پمپ کف کش سه فاز

پمپ گراندفوس یکی از محبوبترین برندهای پمپ آب در ایران است چراکه از نیازهای مسکونی و خانگی گرفته تا ساختمان های تجاری و حتی سیستم های HVAC ، تولیدات گراندفوس قادر به رفع تمامی نیازها در تامین آب با کیفیت و کارایی بالا می باشد. این شرکت دارای طیف گسترده ای از محصولات و راهکارها در بخش های صنعتی و تاسیسات از جمله پمپ های سیرکولاتور برای سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع و همچنین پمپ های دوزینگ و فاضلابی می باشد.

پمپ داب جهت تامین آب در مصارف خانگی در مقیاس کوچک به کار می رود و شامل پمپ آب تک پروانه، جتی، دوپروانه، طبقاتی افقی و طبقاتی عمودی می باشد.

مقدار روغن پمپ کف کش

مقدار روغن پمپ کف کش متناسب با نوع آن ها متغیر می باشد، همانطور که بالاتر نیز گفته شد برای آنکه بخواهیم روغن پمپ کف کش را تعویض کنیم و یا مقدار آن را محاسبه کنیم باید نوع پمپ کف کش خود را ابتدا شناسایی کرده و سپس به تعویض ان بپردازیم.

پمپ کفکش جهت انتقال آب صاف طراحی شده است و هر مقدار مواد موجود در آب، مثل ماسه، گل‌ولای و املاح آن بیشتر باشد، به همان میزان منجر به کاهش عمر کف‌کش و از بین رفتن قطعاتی مانند، پروانه‌، سیل‌ مکانیکی و بلبرینگ‌ می‌گردد. خشک کارکردن کفکش و نرسیدن سیال به هر دلیلی به داخل کف‌کش باعث از بین رفتن سیل‌های مکانیکی آن می‌گردد و درنتیجه با خراب شدن سیل‌های مکانیکی، آب به داخل سیم پیچ نفوذ می‌کند و درنهایت موجب سوختن سیم پیچ می‌گردد.

پمپ آب سایر از سال 1951 توسط کارلو فاوالا در کمپانی سایر، جهت استفاده در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و سازه های مهندسی تولید شد. این محصول در سیستم های آتش نشانی، شهرداری ها، سیستم های تهویه هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و در نهایت در بخش های دریایی و معادن کاربرد دارد.

استفاده نکردن از سیستم حفاظتی مناسب جهت استفاده از کف‌کش یا نبودن سیستم محافظتی مناسب بر روی آن موجب می‌شود که با کوچکترین اتصالی و گریپاژ کردن، الکتروموتور کف‌کش آسیب دیده و بسوزد. هنگام اضافه کردن کابل بر روی کفکش جهت انتقال برق به داخل چاه، باید اصول آپارت و آب بندی کردن کابل را رعایت کرد تا از خطرات ناشی از برق گرفتگی و سوختن پمپ جلوگیری شود. تغییر سایز لوله‌ی خروجی پمپ کفکش هم می‌تواند منجر به فشار اضافه بر روی الکتروموتور گردد و در نتیجه آمپر کشیدن پمپ کف‌کش در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به الکترو موتور یا سوختن آن می‌گردد.

اگر به دنبال خرید بوستر پمپ آب هستید، ما بهترین قیمت انواع بوستر پمپ را به شما ارائه می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با ما تماس بگیرید. 021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

نحوه تعویض روغن پمپ کف کش

در این بخش نحوه تعویض روغن پمپ کف کش را ببرای شما به صورت فیلم آموزشی قرار داده ایم، اگر هنگام تعویض روغن پمپ کف کش با چنین موردی روبه رو شدید باید پنج فاکتور را بررسی کرده و آن را رفع کنید:

  • شافت پروانه محکم و سفت باشد.
  • چرخیدن جهت موتور به صورت برعکس باشد.
  • پمپ به صورت درستی مورد استفاده قرار نگرفته باشد.
  • گل و لای موجود موجب از کار افتادگی پروانه شده باشد.
  • الکتروموتور آسیب دیده و خراب باشد.

یکی از دلایلی که ممکن است فیوز بپرد، کوتاهی اتصال بین سیم پیچی استاتور و بدنه پمپ و تمام شدن روغن پمپ کف کش می باشد.

پروانه گیرپاژ کرده باشد. اگر با چنین مشکلی روبه شدید بهتر است اول برق را قطع نمایید و پمپ را از محل قرارگیری خارج و محفظه ورودی مربوط به آب، همچین پروانه را پاکسازی کنید.

چنانچه آب پمپ ناگهان قطع شد ممکن است به خاطر شکستگی و یا جدا شدن لوله متصل شده به کفکش این اتفاق روی دهد.

آموزش تعویض روغن پمپ کفکش

در فیلم آموزش تعویض روغن پمپ کف کش را برای شما به صورت گام به گام و مرحله به مرحله قرار داده ایم.
برای تعویض روغن پمپ کف کش بهترین توصیه ما این است که روغن کف کش را در دوره‌های مصرف کوتاه تعویض کنید یعنی به صورت منظم و پی در پی در یک تاریخ مشخص س اقدام به تعویض روغن پمپ کف کش کنید یک روغن پمپ کف کش مرغوب و با کیفیت طول عمر موتور پمپ را افزایش خواهد داد.

ابعاد و اندازه موتور پمپ ها به صورت دقیق و دیتاشیت با کیفیت در پایین هم محصول نمایش داده شده است. اگر مشخصات بیشتری نیاز است با کارشناسان فروش در تماس باشید.

نکات مهم برای انتخاب بهترین موتور پمپ
این بخش در واقع ارتباط مستقیم با نیاز مشتری دارد. یه زمانی مشتری ساعت کارکرد زیادی نیاز دارد. ارتفاع کارکرد بالایی دارد، شیب طولانی داشته باشند و … . این چنین موارد را باید بررسی شود.

منتها نکته مهم این است که مشتری چقدر توان مالی دارد. این موضوع حتماً در خرید موتور پمپ تاثیر گذار خواهد بود.

راهنمای نحوه صحیح نگهداری از پمپ آب

در راهنمای نحوه صحیح نگهداری از پمپ آب یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از پمپ‌های آب خانگی، رعایت اصول و استانداردهای نصب پمپ است. پمپ‌های آب خانگی را باید بر روی سطح کاملا صاف و بدون شیب نصب کنید. همچنین پمپ‌های آب نباید در مجاورت مستقیم با نور خورشید یا باد و باران قرار بگیرند.

از همین‌رو باید پمپ‌های آب خانگی را در محلی مسقف نصب کرد. نکات مهمی برای نصب پمپ آب وجود دارد که حین نصب باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • توجه‌ به صفحه‌ها و پایه‌ها
  • توجه به نحوه اتصالات و لوله کشی‌ها
  • تراز شفت
  • تاثیراتی که محیط اطراف پمپ بر روی آن می‌گذارد؛ شرایطی مانند حرارت یا سرمای زیاد

اولین و مهمترین نکته در نحوه نگهداری از پمپ آب های خانگی و ساختمانی این است که پمپ به صورت اصولی و درست نصب شود. در واقع اولین قدم برای این ک پمپ بتواند درست کار کند این است که به درستی نصب شود.

در نصب پمپ های خانگی باید به طریقه قرار گرفتن پایه ها، فنداسیون ها، صفحه ها، لول کشی ها و … توجه ویژه ای شود.

ممکن است هنگامی که می خواهید برای اولین بار از پمپ ها استفاده نمایید محور آن گیر داشته باشد و پمپ به سختی کار کند. برای رفع این مشکل پمپ را از برق خارج کرده و محور را با دست چند دور بچرخانید و دوباره آن را راه اندازی نمایید.

فاکتورهای مهم و ضروری در عملکرد پمپ آب

بررسی پمپ آب

  • پمپ آب نباید مداوم کار کند. چون داغ می شود و انرژی را هدر می دهد. پمپ آب نیاز دارد که بر اساس فشار، سرعت جریان و ارتفاع بررسی شود. انتخاب پمپ آب اشتباه، هزینه های اضافی در انرژی و تعمیر و نگهداری روی دست شما خواهد گذاشت.

نکات مهم در نصب پمپ آب

  • پایه ها، صفحه ها، فندانسیون ها
  • تراز شفت
  • لوله کشی
  • تاثیرات محیط بر دستگاه

پیشنهاد مطالعه: برای اطمینان در خرید پمپ آب، حتما مقاله پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه را مطالعه کنید.

حتی انتخاب درست یک پمپ آب هم می تواند منجر به شکست شود اگر به خوبی نصب نشود.

کاویتاسیون در پمپ آب

کاویتاسیون معمولا هنگام مکش پمپ آب اتفاق می افتد. وقتی فشار مکش خیلی پایین باشد، با وارد شدن مایع به پمپ آب، حباب های بخار تشکیل می شود.

کاویتاسیون یک عامل آسیب رسان به سیستم های آبی است. انرژی متحرک به یاتاقان ها و سیل های پمپ آب آسیب وارد می کند. فرسایش نیز به پروانه ها و محفظه ی پمپ آب آسیب وارد می کند.

دو نوع کاویتاسیون وجود دارد:

  • کاویتاسیون مکش: در چشم پروانه اتفاق می افتد.
  • کاویتاسیون تخلیه: در نوک پروانه اتفاق می افتد.

 نگهداری پمپ آب و موارد پیشگیری

اهداف اصلی مورد نظر در نگهداری از پمپ آب

  • پیشگیری از خرابی پمپ آب
  • حفظ ظرفیت مناسب پمپاژ

استفاده هدفمند از پمپ آب

  • برنامه ای برای نگهداری و پیشگیری تنظیم کنید. راهکارهای سازنده را دنبال کنید.
  • همیشه به خوبی دستگاه را بررسی کنید و از اطلاعات مربوط به دستگاه نگهداری نمایید.
  • با سیستم پمپ آب آشنا شوید.
  • دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی که شامل نمودارها و منحنی ها می شود را مطالعه نمایید.

پیشنهاد می شود این موارد را چک کنید، کارهایی که باید به صورت هفتگی انجام شود:

  • ثبت میزان مکش و تخلیه
  • ثبت مدت زمان اندازه گیری

کارهایی که باید به صورت ماهانه انجام شود:

  • چک کردن شیر فلکه

کارهایی که باید به صورت شش ماه یکبار انجام شود:

  • در صورت نیاز منافذ پروانه را چک کنید.
  • میزان روغن را در سیل و محفظه ی موتور چک کنید.

کارهایی که باید به صورت سالانه انجام شود:

  • در صورت نیاز روغن سیل و محفظه ی موتور را تعویض کنید.
  • آلارم ها را تست کنید که درست کار می کنند یا خیر.
  • تست های الکتریکی اولیه را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به آشنایی با پمپ های کوچک علاقمند هستید، خرید پمپ آب 12 ولت ارتفاع زیاد پیشنهاد می شود. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله پمپ آب بدون برق را نیز مطالعه کنید.

  • کنترل ها
  • شیرهای ایزوله
  • شیرهای چک
  • شیرهای کنترل فشار
  • درجه ها
  • کمپرسورها

فهرست قطعات پمپ آب

  • قطعات اصلی پمپ آب را مشخص کنید و یدکی آنها را نیز خریداری نمایید. (مخصوصا اگر سفارش دادن قطعه ای زمان زیادی می برد)
  • یاتاقان ها
  • سیل ها
  • رینگها و واشرها
  • سیم های برق
  • پروانه ها

فهرست پمپ آب یدکی

  • پیشنهاد می شود از پمپ های آب یدکی برای کاربری های مهم بهره ببرید.
  • پمپ آب یدکی باعث افزایش عمر مفید پمپ آب اصلی می شود.
  • پمپ آب یدکی باعث می شود هزینه های کمتری برای تعمیر متحمل شوید. تعمیر و نگهداری از پمپ آب اصلی، با هزینه کمتری امکان پذیر می باشد.

عیب یابی پمپ آب

ایجاد سرو صدای زیاد  هنگام کارکردن پمپ آب می تواند به علت یکی از عوامل زیر باشد:

  • مسائل سروصدای مکانیکی
  • خرابی یاتاقان ها
  • جرم گرفتن پروانه ها
  • فرسودگی و بالانس نبودن پروانه ها
  • فرسودگی رینگ ها
  • کفی سیل
  • تراز نبودن کوپلینگ
  • کمربندها و چرخ قرقره

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال روش های کاهش سروصدای پمپ آب هستید، مقاله صدا خفه کن پمپ آب را مطالعه کنید.

مسائل سروصدای هیدرولیکی

  • کاویتاسیون
  • پیچ و تاب
  • سروصدای آب در لوله
  • سرعت بالا در شیرها
  • جریان پایین

عوامل احتمالی در فشار پایین آب در پمپ آب:

  • چرخش برعکس آب
  • جرم گرفتن پروانه
  • بسته شدن شیر تخلیه
  • باز ماندن شیر بایپس (bypass)
  • مسدود شدن مکش
  • پروانه فرسوده، رینگ فرسوده، صفحه ی فرسوده
  • منافذ زیاد
  • پیچ و تاب

عوامل احتمالی فشار پایین آب

  • میزان سرعت اشتباه
  • مسدود شدن مکش
  • نفوذ هوا در مسیر مکش
  • پروانه فرسوده، رینگ فرسوده، صفحه فرسوده
  • مشکلات برقی

عوامل احتمالی در مشکلات برقی پمپ آب

  • خرابی سیل
  • نفوذ رطوبت در موتور پمپ آب
  • گرم شدن موتور پمپ آب
  • زیاد کار کردن موتور پمپ آب
  • مشکل در تامین برق موتور پمپ آب
  • قطع و وصل شدن فاز برق
  • افزایش و افت ولتاژ برق

ایمنی الکتریکی در پمپ آب

  • تست الکتریکی پمپ آب فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده و ماهر انجام شود.
  • تجهیزات تست شده باید کاملا از منبع برق جدا شوند.
  • فرایند قفل کردن را دنبال کنید.
  • خازن را تخلیه کنید.

تست الکتریکی پمپ آب

  • تست مقاومت عایق سیم پیچی موتور
  • تستر عایق یک میلیون اهمی مورد نیاز است
  • چک کردن چکه کردن کف بر اساس خرابی عایق، رسوب یا رطوبت

تست دوام عایق سیم پیچی موتور پمپ آب

  • متر اهمی مورد نیاز است.
  • باید مقاومت متعادلی بین تمام پایه های یک الکترو موتور سه فاز وجود داشته باشد. فرایند تست موتور تک فاز با توجه به شروع جداسازی و راه اندازی سیم پیچی متفاوت است. هر عایقی نیاز دارد که با هر خازن بیرون از گردش، جداگانه تست و ایزوله شود.

آیا میتوان روغن پمپ کف کش را تعویض نمود؟

برای آن که بخواهیم روغن پمپ کف کش را تعویض کنیم راه های زیادی وجود دارد، پاسخ این سوال که آیا میتوان روغن پمپ کف کش را تعویض نمود؟ بله می باشد.

برای تعمیر کفکش خود چکار کنیم؟

در صورت خرابی و نیاز به تعمیر کفکش، حتما به یک متخصص آشنا به این کار رجوع کنید و از خریداری قطعات با کیفیت پایین از هر فروشگاهی خودداری کنید.

چطور می توان تشخیص داد که کفکش خشک کار می کند؟

علایمی مانند: آب شدن سیم‌های لاکی، شکستن‌عایق‌ها و تبدیل‌شدن انرژی موتور به گرما و … از جمله نشانه هایی هستند که نشان دهنده خشک کار کردن پمپ است.

منبع :

www.masterico.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%b5%d8%ad%db%8c%d8%ad-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%85%d9%be-%d8%a2%d8%a8/

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها