اگر از همراهان وب سایت ما باشید، حتما با رسالت و اهداف ما تا حد زیادی آشنایی دارید. ما تا به حال مقالات و نکات فراوانی را پیرامون سلامت افراد به انتشار رسانده ایم و قصد داریم تا تعداد و تنوع آن ها را بیشتر کنیم. به همین جهت، امروز با یک مقاله متفاوت در خدمت شما عزیزان هستیم.

قصد ما این است که به مسئله افتادگی پلک بپردازیم؛ مشکلی که در سال های اخیر بیشتر به چشم آمده و به خصوص خانم ها حساسیت بیشتری روی آن دارند. به هر شکل، افتادگی پلک ها مطمئنا بر روی زیبایی اشخاص تاثیر منفی دارد و برای این منظور، نکاتی را برای برطرف سازی آن اعلام خواهیم کرد. علاوه بر آن، به موارد دیگری همچون انواع افتادگی پلک، علت و شیوه های پیشگیری آن نیز خواهیم پرداخت. پس در صورتی که این مشکل برای شما هم اتفاق افتاده است و یا می خواهید از آن پیشگیری داشته باشید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

علت افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک که به آن بلفاروپتوز نیز گفته می شود، عارضه ای است که در افراد زیادی به چشم می خورد. بنابراین توضیح در مورد آن و پرداختن به علت وقوعش ضروری به نظر می رسد. در واقع مشکلاتی برای پلک بالایی چشم رخ می دهد و این باعث می شود که پلک پایینی حرکاتی به سمت پایین داشته باشد و در نهایت افتادگی رخ دهد. این عارضه به دو صورت خفیف و شدید در بین مردم مشاهده می شود. نوع خفیف آن شاید به سادگی و با انجام چند ترفند برطرف گردد. حال آن که در نوع شدید، افراد شاید تا حدی بینایی خود را هم از دست بدهند که در این زمینه حتما باید به پزشک مراجعه شود.

افتادگی پلک ممکن است در بدو تولد در هر فردی دیده شود، یا این که یک شخص در سن بالا به آن مبتلا شود. این موضوعی است که در بخش بعدی از آن صحبت و انواع افتادگی را بررسی خواهیم کرد.

افتادگی پلک در مواردی مانند پتوز مادرزادی از بدو تولد وجود دارد. اما گاهی به‌‎عنوان پتوز اکتسابی بعدا ایجاد می‌شود و می‌تواند دائمی باشد و یا به‌صورت مقطعی بروز کند. گاهی افتادگی پلک یک مشکل جداگانه است که بدون تأثیر بر بینایی یا سلامتی فقط ظاهر فرد را تغییر می‌دهد.

انواع افتادگی پلک

همان طور که ذکر شد، افتادگی پلک معمولا به دو صورت اتفاق می افتد و آن را باید دو نوع دانست؛ اکتسابی و مادرزادی. در نوع مادرزادی، فردبه دلیل اختلالات ژنتیکی و از زمان تولد چنین عارضه ای را با خود دارد. البته این نوع شاید چندان هم جدی نباشد و بتوان بعد از مدتی نسبت به رفع آن اقدام نمود. ضعف عضله ای از جمله دلایلی است که منجر به بروز چنین عارضه ای در افراد با سن پایین می شود. در مدل شدید این عارضه مادرزادی، اگر نتوان راه حلی برای آن پیدا کرد، باعث ببروز آسیب هایی مانند تاری و آستیگماتیسم خواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که اگر فرزند شما افتادگی پلک دارد، حتما با یک پزشک حاذق مشورت کنید تا علت را متوجه شوید.

افتادگی پلک اکتسابی نیز از نام آن کاملا مشخص است. فرد بعد از سال ها و معمولا هنگامی که سنش بالا می رود، چنین عارضه ای را مشاهده می کند. شباهت این دسته با نوع مادرزادی در این است که شاید به صورت عضله ای هم رخ دهد. از دیگر دلایلی که باعث افتادگی پلک اکتسابی می شود، باید به موارد عصبی، تاندونی و مکانیکی اشاره داشت.

حال این سوال پیش می آید که برای درمان افتادگی پلک باید چه کار هایی را انجام داد. در ادامه چند استراتژی را در این خصوص به شما معرفی می کنیم که انتخاب هر یک به عهده خودتان خواهد بود. افراد معمولا با توجه به بودجه و سلیقه ای که دارند، نسبت به انتخاب یکی از آن ها اقدام می کنند.

راه های درمان افتادگی پلک

نخستین و شاید ساده ترین راه برای درمان افتادگی پلک در هر دو نوع فوق، استفاده از کرم های دور چشم می باشد. البته حتما می دانید که این کرم ها برای نوع خفیف افتادگی پلک ها به کار می رود و آن را تا حد زیادی بهبود می بخشد. در غیر این صورت و اگر مبتلا به عارضه های شدید تری در این زمینه هستید، کرم ها هرگز کافی نخواهند بود و باید شیوه های دیگر را در دستور کار قرار دهید.

اخیرا برای بالا کشیدن پلک چشم و بهبود افتادگی از تزریق ژل نیز استفاده می شود. برای انجام این کار، پوستی که افتادگی دارد، پر و به قسمت بالا برده می شود تا دیگر شاهد چنین مشکلی نباشیم. اگر این افتادگی زیاد از حد باشد، پزشک از شما می خواهد که چند جلسه را به انجام این کار بپردازید. هر جلسه هم تقریبا ده دقیقه زمان می برد و از این بابت ایرادی به وجود نخواهد آمد. نکته ای که نباید فراموش شود، این است که برای این شیوه حتما به نزد پزشک بروید و از افرادی که تخصصی ندارند، مشاوره نگیرید. انجام این کار به صورت غیر اصولی، قطعا مضرات جبران ناپذیری خواهد داشت.

بوتاکس هم تقریبا به روش فوق انجام می گیرد و پلک چشم تا حد قابل انتظاری بالا می آید. این یکی از رایج ترین راهبرد هایی است که بیماران هم رضایت زیادی از آن دارند. هایفوتراپی، لیزر، لیفت با نخ، بلفاروپلاستی و پلاسماجت نیز از دیگر شیوه های به حساب می آیند که البته کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. پیش بینی ها حاکی از آن است که این روش ها در آینده رواج بیشتری پیدا کنند و با پیشرفت تکنولوژی و آوردن دستگاه های بیشتر به کشور، شاهد افزایش آن ها باشیم.

راه های پیشگیری از افتادگی چشم

در وهله اول باید گفت که ورزش هایی برای چشم وجود دارند و شما با انجام آن ها، درصد ابتلا به این بیماری را کاهش خواهید داد. همچنین نیاز است که کمتر به زیر نور آفتاب بروید و اگر هم بخواهید این کار را انجام دهید، حتما از کرم های ضد آفتاب و عینک آفتابی بهره ببرید. در هر زمان و به خصوص شب ها، نور تلفن همراه یا رایانه خود را کم کنید تا چشمتان آسیبی نبیند. گرفتن یک رژیم غذایی سالم هم شما را تا حد زیادی یاری خواهد کرد. امیدواریم که چشم های شما همواره سالم بمانند.

برای ایجاد تبلیغات در سایت های خبری به صفحه رپورتاژ در وب سایت atgo.ir مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تولید محتوا توسط بهترین شرکت تولید محتوا در تهران

ارائه خدمات فیشیال صورت توسط بهترین کلینیک زیبایی تهران

ارائه خدمات لیفت ابرو در بهترین کلینیک زیبایی تهران

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

اخبار استانها

پربازدید ترین خبرها

پربحث ترین خبرها